PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - September 17 2024
کد خبر: ۸۶۷۲۹
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۸
هرتسلر ، جوان ترین مربی تاریخ لیگ برتر
باور می کنید در 31 سالگی این همه رکورد شکسته؟

فابین هرتسلر ، مربی سابق سن پائولی آلمان در ماه فوریه 31 ساله شد اما سرمربی جدید برایتون انگلیس قبلا حتی از شروع مربیگری یورگن کلوپ هم بهتر عمل کرده و تیم شهر هامبورگ را به سطح اول فوتبال آلمان بازگردانده بود.
پیش از این، همه جملات تکراری زیر را شنیده بودید:
مربی به دلیل عملکرد ضعیف در پایان نیم فصل اخراج شده، تیم در شرایط بحرانی رها شده، سپس دستیارش از سایه بیرون آمده و بحران را به پایان رسانده و همین موضوع هم تمجید فراوانی را به همراه داشته است.
آندریاس بورنمن ، مدیر ورزشی سن پائولی، زمانی که هرتسلر به عنوان دستیار تیمو شولتز، دو روز قبل از کریسمس 2022، جانشین وی شد، گفت: " فابین در دورانی که کمک مربی و سرمربی موقت تیم بود، به خوبی با چالش هایی که پیش رو داشت، مواجه شد و آنها را به صورت ساختاری و با راه حل هایی عینی و دقیق، حل کرد. در موقعیت فعلی، این مهم است که به تیم، انگیزه تازه ای بدهیم. متقاعد شده ایم که فابین فرد مناسبی برای این شغل است."
شولتز در شرایطی در این موقعیت گرفتار شد که تیم را به فاصله سه امتیازی صعود/ سقوط در فصل گذشته رهنمون ساخت. قول بازگرداندن تیم پس از 12 فصل دوری از سطح اول فوتبال آلمان، همچون آتش در میان اهالی هامبورگ، شعله می کشید.
در عوض در میانه فصل 2023-2022، تیم شولتز تنها به دلیل تفاضل گل بهتر از سه تیم انتهای جدول بالاتر بود و همین موضوع باعث اخراجش شد. در بدو ورود هرتسلر، از وی در ماه دسامبر به عنوان مربی موقت تیم یاد شد.
به نظر می رسید که این انتخابی ساده و راحت است. هیچکس انتظار نداشت که مردی با 29 سال و 11 ماه و 3 روز سن، که دومین مربی جوان تاریخ لیگ دسته دوم آلمان محسوب می شد، بتواند کار خاصی انجام دهد. او در آن هنگام تقریبا یک سال و نیم مسن تر از یولین ناگلزمن بود که در سال 2015 مربی هافنهایم شد.
همچون ناگلزمن که در اولین فصل حضورش مانع از سقوط هافنهایم شد، هرتسلر، که از پدری دندانپزشک و اهل سوئیس و مادری آلمانی در تگزاس آمریکا متولد شده بود، هم مسیر پیشرفتی بسیار سریع را در پیش گرفت. ابتدا تیم را به رده پنجم رساند و در فصل بعدی در 9 بازی اول شکستی را متحمل نشد. با در نظر گرفتن این نکته که در این 9 بازی، آنها با سه تیم از مجموع شش تیم صدر جدول فصل قبلی مواجه شدند و شالکه و هرتابرلین، سقوط کنندگان فصل قبل بوندسلیگا را هم در مقابل دیدند.
هرتسلر پس از کسب پیروزی مقابل گروتر فورث در هفته بیست و چهارم که رکورد هفت پیروزی پیاپی در نیم فصل دوم  را از آن خود ساخت، در حالی که تلاش می کرد فوران احساساتش را اندکی پنهان سازد گفت: "می توانیم بد بازی کنیم اما انسجام تیم چیزی است که نفرات را در کنار هم نگه داشته و روحیه کلی را حفظ کرده است."
آنها هشتمین برد پیاپی را هم به دست آوردند و رکورد باشگاه را پس از 48 سال شکستند. این برد با زدن 5 گل به زندهوزن در هفته 25 به دست آمد و حتی به همین جا هم ختم نشد. برد نهم مقابل رگنزبرگ رقم خورد. دهمین پیروزی برابر هایدنهایم رده سومی در هفته 27 حاصل شد و آنها به دومین باشگاه در دسته دوم آلمان تبدیل شدند که 10 برد پیاپی را به دست می آورند.
شاید فصل قبل از آن سن پائولی نتوانست راهی دسته اول شود اما این بار قضیه فرق می کرد و هرتسلر در آخرین روز از لیگ دسته دوم، جواز صعود تیمش را به دست آورد. آنها برای اولین بار پس از سال 2011 راهی بوندسلیگای یک شدند.
هرتسلر چطور این کار را انجام داد؟
 شاید نتایجی که کسب کرد شباهت به انقلابی در این تیم داشته باشد اما همه آنها بدون کوچکترین خون و خونریزی حاصل شد! او که پس از دو سال و نیم حضور در سن پائولی به عنوان سرمربی انتخاب شده بود، گفت: "نمی خواهم بازی فوتبال را متحول کنم و همه از دیدن آن شوکه شوند. قرار نیست همه چیز را به هم بریزم. تیمو شولتز را قبلا در هامبورگ دیده بودم و همان موقع فهمیدم که طول موج هر دوی ما در زمینه فوتبال یکی است."
او اصرار به سه بازیکن دفاعی داشت و به بازی گرفتن از اریک اسمیت ، هافبک دفاعی تیم به عنوان یکی از این سه نفر، ادامه می داد. این نوآوری اولین بار توسط شولتز مطرح شد اما حضور کارول متس ، بازیکن باتجربه در زمستان – بازیکن استونیایی با 6 فوت و 3 اینچ قد و 89 بازی ملی – انسجام و یکپارچگی سن پائولی را بیش از پیش کرد.
این استحکام به ویژه به آنها در بازیهای خارج از خانه کمک کرد. پیروزی در نورنبرگ در اولین حضور هرتسلر به عنوان سرمربی، اولین بازی سن پائولی در فصل 2023-2022 هم بود. آنها در فصل 2024-2023 از مجموع 17 بازی خارج از خانه به 9 پیروزی و چهار تساوی دست یافتند. در خانه هم که فقط یک باخت را مقابل میلرنتور تجربه کردند و 11 پیروزی و 5 تساوی به دست آوردند. آنها همواره در حال صعود در جدول مسابقات بودند.
در عین حال، آنها در امر گلزنی هم خوب عمل می کردند. مارسل هارتل 12 گل زد – این در حالی بود که او در نقش یک هافبک به میدان می رفت – و 12 پاس گل هم داد. یوهانس اگنشتین و اولاداپو افولایان هر کدام 9 گل به ثمر رساندند.
لرت پاکارادا با 10 پاس گل در فصل قبلی بهترین پاسور تیم محسوب می شد اما با رفتن وی به کلن، جکسن اروین استرالیایی به عنوان کاپیتان جانشینش شد و 9 پاس گل داد و تنها هارتل با 12 پاس، به عنوان بهترین پاسور لیگ، بالاتر از وی قرار داشت.
امره جان، بازیکن فعلی دورتموند و هم تیمی سابق هرتسلر در تیم جوانان بایرن مونیخ، علی رغم اینکه فابین به فوتبالیست بزرگی تبدیل نشد اما آینده ای درخشان را به عنوان مربی برای وی پیش بینی کرده بود. هرتسلر در دو مقطع برای تیم ذخیره های بایرن بازی کرده بود، در تیم دوم هافنهایم هم به میدان رفت تا اینکه در سال 2016 به عنوان بازیکن – مربی به تیم آماتور پپینشرید پیوست. مدتی را به عنوان کمک مربی تیم های زیر 18 سال و زیر 20 سال آلمان سپری کرد تا اینکه دستیار شولتز شد. در عین حال برای کسب مدرک مربیگری خود هم تلاش می کرد و سرانجام در ماه آوریل به این هدف دست یافت.
تیم بااستعداد هرتسلر همچون مربی اش در تمام فصل، غرور را کنار گذاشت و همین موضوع هم باعث صعود آنها به سطح اول فوتبال آلمان شد. او در اندیشه خدمت رسانی به این باشگاه و بعدها در خارج از کشور بود.
حالا متوجه می شوید که چرا برایش سر و دست می شکستند. او توانست رکورد هفت بازی اول بدون باخت یورگن کلوپ در اولین فصل مربیگری اش، در ماینتس در سال 2001، را بشکند. کلوپ در شش تای آن بازیها پیروز شده بود. هرتسلر نه تنها سن پائولی را به بوندسلیگای یک رساند، بلکه رکورد بوندسلیگای دو که یورگن والینگ بر جای گذاشته بود را هم شکست. او در هشت بازی ابتدایی خود در هانوفر در سال 1986، پیروز شد. در آن زمان هنوز هفت سال مانده بود که هرتسلر در هیوستون تگزاس متولد شود.
حضور در برایتون
وقتی در دسامبر سال گذشته، برایتون مقابل تاتنهام در ورزشگاه امکس به برتری 4-2 رسید، یکی از هواداران در میان تماشاچیان بسیار تحت تاثیر قرار گرفت: فابین هرتسلر.
وی بعدها در مصاحبه ای با کیکر گفت: "تردیدی وجود ندارد که من هوادار برایتون هستم، هوادار روبرتو دی زربی. نحوه بازی فوتبال آنها من را جذب می کند. او مربی ای است که دستاوردهای بسیاری را از هیچ کسب کرده است. برایتون باشگاهی نیست که هزینه زیادی کند، آنها توان اقتصادی مانند سایر باشگاه های لیگ برتری ندارند اما دی زربی از همین تیم با بازی شجاعانه و فوتبالی فعال، بهترین نتیجه را گرفته است. من او را به واسطه همین عملکرد می شناسم."
اینها زمانی مفهوم پیدا می کند که بدانیم دفعه بعد در ماه آگوست که هرتسلر شاهد بازی برایتون در ورزشگاه امکس خواهد بود، به عنوان جانشین دی زربی، وظیفه هدایت این باشگاه را بر عهده خواهد داشت.
هرتسلر پس از رهنمون ساختن سن پائولی به لیگ دسته اول فوتبال آلمان، با برایتون قراردادی 3 ساله امضا کرد و همین موضوع وی را به جوانترین مربی دائم یک باشگاه لیگ برتری تبدیل ساخت.
اما آنچه شاید به عنوان کم تجربگی هرتسلر در نظر گرفته شود، با استفاده از شیوه های به بلوغ رسیده تاکتیکی همچون ژابی آلونسو (که دوگانه آلمان را به همراه لورکوزن به دست آورد) و سباستین هوینس (که اشتوتگارت را به مقام دوم بوندسلیگا رساند) فراموش می شود. در واقع از این سه نفر به عنوان مربیان مدرن فوتبال آلمان یاد می شد.
در کشوری که همواره با پرس شدید مقابل حریف، انتقال سریع بازی و ضد حملات برق آسا شناخته می شد، آلونسو، هوینس و هرتسلر، همگی با فوتبال بر مبنای مالکیت توانستند موفقیت فصل گذشته را تضمین کنند.
تحت تاثیر دی زربی و گسپرینی
هرتسلر از دو سالگی در جنوب آلمان بزرگ شده است و همه چیز برایش از تیم آکادمی بایرن مونیخ آغاز شد. او توضیح می دهد: "دوران حضورم در بایرن بیشترین تاثیر را روی من گذاشت. در آنجا انتظار این است که بازی را با توپ ببرید و این کار را به جذاب ترین وجه ممکن انجام دهید. می خواهم تیم هایم مالکیت توپ را در اختیار داشته و به دنبال راه حل باشند. این در DNA من است."
برای اینکه چنین راه حل هایی را پیدا کند، مجبور بود به مناطق جنوبی تر، حوالی آلپ در برگاموی ایتالیا و به جان پیرو گسپرینی در آتالانتا نگاهی بیندازد. وی در مصاحبه ای در سال 2018 گفته بود: "از نحوه بازی این تیم شگفت زده شده ام. گسپرینی سه مدافع را در انتهای زمین قرار می داد و مدافع میانی به سمت میانه زمین می رفت تا بازیسازی را آغاز کند. دو هافبک در طرفین و دو مهاجم فضا را برای سایر بازیکنان به منظور پایه ریزی حمله باز می کنند."
او ادامه می دهد: "من اساسا یکی از طرفداران فوتبال مالکانه هستم اما نکته مهم این است که چطور به یک سوم دفاعی حریف می رسید. در نهایت این به خلاقیت و نحوه بازی نفرات بستگی دارد که چطور باعث ایجاد تفاوت شوند. البته این وظیفه مربی است که نفرات مورد نظر را در موقعیت صحیح خود قرار دهد."
نظم ، چیزی است که رویش کار می کنم
وقتی اوضاع خوب پیش نمی رود، هرتسلر احساسش می کند. او در مدت سه فصل حضور در پپینشرید، 45 کارت زرد، 5 کارت زرد دوم و یک کارت قرمز مستقیم گرفت. فصل قبل هفت بار به عنوان مربی کارت زرد گرفت و بازی مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی مقابل فورتنا دوسلدورف را از روی سکوها تماشا کرد. همان جا بود که پس از زدن گل تساوی در دقیقه آخر بازی، به شادی وصف ناپذیری مشغول شد.
او در این خصوص می گوید: "نظم ، چیزی است که باید رویش کار کنم. از سوی دیگر، باید خودم باقی بمانم. نمی توانم کاملا عوض شوم و نمی خواهم یک چیز مصنوعی بسازم اما باید در لحظاتی خاص، آرام باشم. حتما رویش کار می کنم."
او که بازی برایتون مقابل تاتنهام را از نزدیک تماشا کرد، دو روز بعد در منچستر، شاهد برتری " سیتیزن ها " مقابل شفیلد یونایتد بود.
پیش از این گفته بود: "باید بزرگ فکر کرد و من یک هدف بزرگ را برای خود در نظر گرفته ام. می خواهم روزی مربی تیمی در لیگ قهرمانان اروپا باشم."
او شاید بتواند به همراه برایتون، فعلا امید به حضور در لیگ اروپا داشته باشد.

*سید محمد طاهر شاهین


 



برچسب ها: فابین هرتسلر ، آلمان
نام:
ایمیل:
* نظر: