PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - October 05 2024
کد خبر: ۸۶۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۷
ترکیب کاروان ایران در پارالمپیک 2024 مشخص شد
ترکیب کاروان ورزش جانبازان و توان یابان ایران برای حضور در بازی های پارالمپیک 2024 پاریس تقریبا نهایی شده است. طبق پیش بینی های کمیته ملی پارالمپیک، این کاروان قرار است با حضور حدودا 67 ورزشکار در 10 رشته در این آوردگاه مهم به میدان برود. مسابقات پارالمپیک از 28 ماه اوت (6 شهریور) تا 8 سپتامبر (17 شهریور) با شرکت 4400 ورزشکار در 22 رشته برگزار می‌شود و ورزشکاران در آن 549 رشته برای مدال رقابت می‌کنند. سعید سلگی، مدیر فنی ورزشی کمیته ملی پارالمپیک بیشتر در خصوص شرایط پارالمپین های اعزامی کشورمان به این بازی ها توضیح می دهد:
اعزام 67 ورزشکار در 10 رشته به پاریس


والیبال نشسته و گلبال (تیمی)، پاراوزنه برداری، پارادوومیدانی، پاراتیراندازی، پاراتیروکمان، پاراتکواندو، پاراشنا، پاراکانو و پاراجودو 10 رشته ای است که ایران برای بازی های پارالمپیک در آنها نماینده دارد. طبق پیش بینی ها حضور 66 یا 67 ورزشکار در این رشته ها مشخص شده است. در والیبال نشسته و گلبال به ترتیب 12 و 6 ورزشکار اعزامی خواهیم داشت. اعزام 6 و 3 ورزشکار در پاراوزنه برداری و پاراجودو هم طبق سهمیه جدید تخصیصی قطعی است. در پاراتکواندو 5 ورزشکار اعزامی در بخش مردان (3 نفر) و بانوان (2 نفر) داریم. در پاراکانو هم دو ورزشکار شامل یک مرد و یک زن اعزام می شوند. در پاراشنا هم طبق سهمیه های کسب شده دو نماینده خواهیم داشت. پارادوومیدانی ایران هم 20 نماینده در پاریس خواهد داشت. وضعیت تعداد ورزشکار اعزامی در این 8 رشته قطعی است اما در سایر رشته ها نیاز به بررسی تکمیلی است."سلگی با یادآوری اینکه در پاراتیراندازی چهار سهمیه کسب شده است، در مورد وضعیت سه رشته دیگر ادامه داد: اعزام ساره جوانمردی و نسرین شاهی قطعی است. رقیه شجاعی و مرتضی میرشفیع دو پاراتیرانداز دیگر هستند که کسب سهمیه کرده اند اما باید از آنها رکوردگیری انجام شود تا نسبت به اعزام شان تصمیم قطعی اتخاذ شود. در پاراتیروکمان 7 سهمیه کسب شده است اما قرار بود نتیجه عملکرد پاراکمانداران در این رقابت ها تعیین کننده وضعیت اعزام شان باشد. طی روزهای آینده جلسه فنی در این زمینه برگزار می شود تا تکلیف سهمیه ها و ورزشکارانی که می توانند از آنها استفاده کنند، مشخص شود.

حذف قطعی دو پاراوزنه بردار

مدیر فنی ورزشی کمیته ملی پارالمپیک به حذف دو پاراوزنه بردار و اعزام ۶ نفر به پاریس نیز اشاره کرد: 8 سهمیه به رشته پاراوزنه برداری اختصاص داده شده است. طبق قوانین در هر وزن مجاز به اعزام تنها یک نماینده هستیم در حالی که در هر یک از اوزان 107 و 107+ کیلوگرم دو سهمیه به ایران اختصاص داده شده است. با این اوصاف به ناچار باید دو سهمیه را نادیده بگیریم. در همین زمینه مکاتبه ای با فدراسیون داشته ایم تا با انجام بررسی های لازم، نفرات موردنظر برای اعزام مشخص شوند. البته بر اساس وضعیت فعلی پاراوزنه برداران و رکوردهای آنها، تقریبا مشخص است که چه کسانی اعزام می شوند اما در این زمینه منتظر تایید کادر فنی هستیم. در کل اینکه اعزام 6 پاراوزنه بردار طبق 8 سهمیه تخصیصی در این رشته قطعی است.در نهایت این که پرتعداد ترین ورزشکاران کاروان پارالمپیک در رشته پارادوومیدانی است. سلگی خاطرنشان کرد: تقریبا اعزام 20 پارادوومیدانی کار از مجموعه ورزشکاران جانباز و توان یاب و نابینا و کم بینا قطعی است. در مورد نفرات اعزامی روی یک دو گزینه باید بررسی تکمیلی انجام شود تا فهرست آنها نهایی شود.

امیدواری به تاریخ‌سازی در پارالمپیک پاریس

کمیته ملی پارالمپیک هفته گذشته به جهت تقدیر و تشکر از تلاش های ورزشکارانی که سهمیه بازی های پارالمپیک را کسب کردند، مراسمی تحت عنوان گردهمایی کاروان اعزامی ایران به پارالمپیک پاریس ترتیب داد. این گردهمایی با حضور غفور کارگری رییس کمیته ملی پارالمپیک، محمد پولادگر نایب رییس کمیته ملی پارالمپیک و سرپرست کاروان اعزامی ایران، کاظمی‌پور معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان، رییسان فدراسیون‌های دارای نماینده در پارالمپیک پاریس و ورزشکاران و کادرهای فنی در فدراسیون جانبازان و توان‌یابان برگزار شد.در این مراسم از تمبر یادبود کسب مقام دومی ایران در بازی‌های پاراآسیایی هانگژو2022 رونمایی شد. در این تمبر از تصویر ساره جوانمردی، عضو تیم ملی پاراتیراندازی در مراسم اهدای مدال نقره بازی‌های پاراآسیایی هانگژو 2022 به همراه فرزند 3 ماهه‌اش استفاده شده که مورد توجه رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفت. کاروان اعزامی جمهوری اسلامی ایران با نام "فرزندان ایران" در بازی‌های پاراآسیایی هانگژو 2022 در رده‌بندی تیمی با 131 مدال برای نخستین بار در رده دوم آسیا قرار گرفت.غفور کارگری، رئیس کمیته ملی پارالمپیک در این مراسم با تقدیر از تلاش ورزشکاران و مربیان برای کسب سهمیه‌های پارالمپیک پاریس، گفت: برای اولین‌بار کاروان "فرزندان ایران" به مقام دوم آسیا نائل شد. امیدوارم این جلسه نیز مقدمه‌ای برای تاریخ‌سازی و افتخار آفرینی مجدد در یک رویداد مهم‌تر و حساس‌تر پارالمپیک پاریس شود.وی افزود: با توجه به ارتباط نزدیکی که با کادرهای فنی و همه بچه‌ها دارم دلم روشن است که در پاریس اتفاق خوبی خواهد افتاد. البته این موضوع مستلزم مراقبت ویژه و حضور پرتلاش ورزشکاران و کادرهای فنی در اردوها در فاصله باقی مانده است.رئیس کمیته ملی پارالمپیک تاکید کرد: ان شاء‌الله همه دست در دست هم بدهیم و با تلاش و توکل به خدا به بهترین نتایج در پارالمپیک پاریس برسیم. همه سخت در حال تلاش هستند تا مردم نتیجه زحمات‌شان را در پارالمپیک پاریس ببینند.

پرداخت مشروط پاداش تشویقی

کمیته ملی پارالمپیک برای ورزشکاران اعزامی به بازی های پاریس، علاوه بر پاداش مدال آوری، پاداش تشویقی هم در نظر گرفته است.در جریان گردهمایی اعضای کاروان اعزامی به بازی های پارالمپیک، غفور کارگری توضیحی در مورد پاداش ورزشکاران در این بازی ها داد.وی با تاکید بر اینکه پاداش مدال آوری ورزشکاران هر رقمی که باشد به صورت کامل پرداخت می شود، گفت: علاوه بر پاداش مدال آوری، پاداش تشویقی هم به ورزشکاران پرداخت می شود، این پرداختی با توجه به عملکرد ورزشکار در زمینه های مختلف مانند فرهنگی و معادل 25 پاداش تعیین شده است.رئیس کمیته ملی پارالمپیک تصریح کرد: در مورد سایر اعضای کاروان مانند هانگژو، پرداخت 70 درصد پاداش قطعی است و 30 درصد دیگر متناسب با عملکردشان پرداخت می شود.

*رسول عسکری

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها