PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - July 23 2024
کد خبر: ۸۶۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۹
نشست خبری رئیس فدراسیون کشتی پیش از المپیک پاریس برگزار شد.
علیرضا دبیر: مسئولم و باید پاسخگو باشمکیهان ورزشی- 

علیرضا دبیر در ابتدای نشست خبری خود درباره حضور تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران در المپیک پاریس، گفت: خیلی‌ها گفتند این نشست را نگذار. هر وقت می‌گذاری یک سری آدم که مشکل دارند یک‌چیزی از حرف‌هایت در می‌آوردند و حاشیه درست می‌کنند. در این چند سال هیچ‌وقت نتوانستند چیزی بگویند اما به شلوار من گیر دادند. یک خط فکری خطرناک شروع شده بود و داشت خط می‌داد. گفتم شما را صدا کنم تا در جریان واقعیت المپیک قرار بگیرید.

رییس فدراسیون کشتی در ادامه درباره  اسکان تیم های ملی کشتی خارج از دهکده المپیک،افزود:  یک سال است این موضوع را پیگیری می‌کنیم و دوستانی خارج از وزارت ورزش و کمیته المپیک به ما کمک کردند. من ۲ المپیک خودم کشتی گرفتم و بالا و پایین آن را دیده‌ام. یک‌ملت چشمشان به مدال کشتی است. ۱۰ هزار ورزشکار می‌آیند که حداقل ۸ هزار تای آنها مثل حسن یزدانی هستند. از دهکده تا سالن ۵۰ دقیقه راه بود اما جایی که گرفتیم ۷ دقیقه راه است. در بازی های آسیایی امین میرزازاده بخاطر بد بودن غذا ۸ کیلو وزنش کم شد. طعم غذای دهکده خوب نیست و به ما نمی‌خورد. اسکان تیم کشتی خارج از دهکده ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار یورو شد که خودمان پرداخت کردیم و یک قران از وزارت و کمیته المپیک نگرفتیم. خیلی از تیم های بزرگ مثل آمریکا نیز به دهکده نمی‌آیند و ما هم برای اولین بار این کار را کردیم.

وی در ادامه درباره اینکه آیا در مسائل فنی دخالت می کند یا خیر، گفت: کوچ که بهترین حالت است اما برای موفقیت تیم ماساژ یا آب هم می‌دهم. تیم ملی کشورم است و هر کاری بتوانم می‌کنم تا کار زمین نماند. هر کاری لازم باشد برای تیم ملی انجام می دهم. تیم اگر نتیجه بگیرد که برای کسان دیگر است اما اگر تیم زمین بخورد چه کسی باید جواب بدهد. من یک کوچولو کشتی گرفتم و مگر می‌شود دخالت نکنم؟ این وظیفه‌ام است و باید این کار را انجام دهم. من حتما دخالت می‌کنم.

دبیر ادامه داد: سر برنامه‌های امروز با رنگرز بحث داشتیم. او باید من را متقاعد کند. من در کشتی فرنگی کار فنی نمی‌کنم اما حتما نظر فنی دارم. در آزاد هم فرض کنید من کنار تیم کمک کنم بد است؟ فرض کنید ۴۰ سال پیش موحد نامی بیاید به تیم کمک کند. این را بگویم من هیچ موقع در حد موحد، حبیبی و تختی نیستم اما یک کوچولو کشتی گرفتم. من تشک تمیز کردم و فحش هم خوردم تا تیم موفق باشد.

رئیس فدراسیون کشتی همچنین گفت: من مسئولم و باید پاسخگو باشم. مسئول این نیست کت و شلوار بپوشد و پشت میز بنشیند و حرف‌های قشنگ بزند.

دبیر در ادامه درباره میزان فشار تمرینات به کشتی گیران برای المپیک گفت: آن کاری که من به عنوان رییس فدراسیون باید بکنم من انجام دادم. ما نزدیک ۵۷ اعزام داشتیم که در این شرایط سخت دلاری بی سابقه است. ما تنها فدراسیونی هستیم که روزانه ۲۴۰ یورو بابت هر نفر اسکان در هتل پول می‌دهیم. ما بهترین روانشناس و دکتر تغذیه را آوردیم. بدنسازان ما جزو تاپ‌های ایران هستند. مربیان ما تجربه دارند. دکتر کیهانی بهترین تخصص جراح زانو هفته‌ای یکی دو روز می‌آید. هر کاری درباره خواب، تفریح و کنسرت و تئاتر رفتنشان یا پول تو جیبی که رقمشان را نمی‌توانم بگویم انجام دادم. تمرین این ۵ یا ۶ ماه خیلی مهم بود و من خیلی حواسم بود. میرزازاده ۳ یا ۴ بار ضرب شدید خورد. بله تمرینات سنگین بوده اما بر اساس حساب و کتاب بوده است.

وی افزود: همیشه در المپیک بیش تمرینی باعث شده بچه‌های ما خراب شوند. ۲۰ روز آخر خیلی مهم است. سیستم من طوری بود ۱۵ روز آخر باید بدنم را مدیریت می کردم. ما کم نگذاشتیم.

دبیر درباره انتظارات از کشتی در المپیک گفت: ابتدا جا دارد از وزارت ورزش و کمیته المپیک تشکر کنم و اندازه خودشان دارند کمک می کنند. واقعا از روز اول بعد از بازی های آسیایی کارمان را شروع کردیم و خیلی کمک کردند. پیس بینی برای صنعت و کسب کار است و من اهل کسب و کار نیستم. من اهل کارم. آنها که این کسب و کار را دارند نمی‌دانند ضربه می‌زنند. یک جا نوشته بود کشتی فرنگی ۳ طلا می‌گیرد. چرا دروغ می‌گویید؟ می‌خواهید فشار به تیم بیشتر شود؟‌ لول گذاری کنید کسانی که در المپیک طلا گرفتند، کسانی که مدال گرفتند،‌ کسانی که شرکت کردند و کسانی که بازماندند. چرا همینطوری می‌گویید. این حرف‌ها باعث فشار به تیم می‌شود و توقعات را بالا می برد. 

رییس فدراسیون کشتی افزود: به جز ملبورن در کدام المپیک ۲ طلا گرفتیم؟ یکی می‌گوید ۳ تا یکی می‌گوید ۴ طلا. مگر خم رنگرزی است یا بازار سید اسمال است بروم ۴ طلا بگیرم. آن کارشناس که این حرف را می‌زند می‌داند چه کار می‌کند و دنبال ضربه زدن است. مگر خودش سرمربی بوده چکار کرده است؟ تیم را در جهانی چندم کرد؟ حتی جایزه‌ای هم که گذاشتیم از محل درآمدمان است. چرا می‌گویند ۳ طلا؟ خودشان بودند تیم نهم شد یازدهم شد چندم شد؟ اینکه امید داریم شک نکنید. شما روحیه من را می‌دانید.

وی ادامه داد: محسن نژاد دو سال جهانی باخته پارسال هم‌پنجم شد از آن طرف به قهرمان جهان ۳ بر ۳ باخته است. چطور می‌گویند شانس بالاست؟ نمی‌خواهم روحیه او کم شود اما کار سختی دارد. در ۶۷ اسماعیلی اولین میدان رسمی‌اش در بزرگسالان است. طلای المپیک به کسی می دهند که شش دانگ باشد. یک دانگش کم باشد نمی‌دهند. بروید ببینید آنها که طلا گرفتند همه چیزشان با بقیه فرق دارد یا نه. مثل یزدانی در ۲۰۱۶ باشد که در چند ثانیه طلا گرفت اما ۴ سال بعد ۶ دانگ نبود و نقره گرفت. رضازاده و ساعی و موحد و گرایی ببینید ۶ دانگ بودند یا نه. گرایی هیچ مشکل فنی نداشت اما ورنش سنگین شده بود. امیدوارم به ۷۲ کیلوگرم بیاید و موفق شود.

او گفت: کاویانی نژاد در ۷۷ مگر در ترکیه به مختاری نباخت؟ او یک جهانی رفته چطور توقع از او را در وزنی که سنگین‌ترین وزن است بالا می‌برید.  در ۸۷ کیلوگرم مهمدی اولین میدان او در این وزن است. او در وزن غیر المپیکی نقره جهان گرفت. سهمیه المپیک هم در آخرین دقایق گرفت. چطور روی او بار می‌گذارند؟ 

دبیر تصریح کرد: در ۹۷ کیلوگرم دو برنده ساروی از ارمنستان و کوبا هستند. چرا روی او بار می‌گذارید؟ او حتما برای برد می‌رود. میرزازاده همین الان بازیهای آسیایی چین را یک بر یک برد که می‌توانست ببازد. چرا می‌گویند میرزازاده که طلای حتمی است. نه آقا جان اینطور نیست.

رییس فدراسیون کشتی با اشاره به وضعیت آزادکاران گفت: در ۵۷ که سهمیه نگرفتیم خیلی کار داریم. پشتوانه نداریم. در ۶۵ مگر رحمان عموزاد پارسال دو باخت نداشت؟‌ می‌گویند روس ها نیامدند به نفع ما شد اما ۲۰ درصد به نفع ما و ۸۰ درصد به نفع آمریکا شد. بله به نفع ما شد اگر قرار بود برنز بگیریم مثلا نقره می‌گیریم اما بیشتر به نفع آمریکا شد. کاش روس ها بودند. المپیک تیمی نیست انفرادی است. ما همیشه در المپیک به انفرادی‌ها مثل ژاپن و کوبا و ... باختیم. در ۷۴ مگر امامی در جهانی و کرواسی نباخت؟ دیروز هم یک تذکر جدی به او دادم.

وی ادامه داد: درباره ۸۶ کیلوگرم بگویم واقعا خوشحالم حسن آقا به تیم اضافه شد. او باعث شد روحیه همه کشتی‌گیران ما بالا برود. از او واقعا ممنونم او یک سال سخت را پشت سر گذاشت. ما از حسن واقعا مدال نمی‌خواهیم چرا بار روی او می‌گذارید. المپیک قبل آنقدر فشار روی او بود قبل از فینال اصلا حرف من را نمی‌شنید. حریف آمریکایی او دو بار تیلور را برده و باید بگویید حریف او سرسخت است. من از حسن توقع مدال ندارم و باید از کشتی گرفتنش لذت ببرد. به او هم گفتم خدا را شکر تو با کشتی برگشتی. در ۹۷ آذرپیرا اولین میدان المپیکش است. در ۹۲ کیلوگرم جهانی اوت شده است. او فوق العاده است اما واقعا کار سختی دارد. باید این ها را بگویید.

دبیر خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۱۱ در جهانی قبل المپیک ۲۰۱۲ رضا یزدانی و تقوی طلا گرفتند اما در المپیک مدال نگرفتند. چه تضمینی وجود دارد که امیرحسین زارع در المپیک هم طلا می‌گیرد؟‌ من دنبال تقابل نیستم. خواهش می‌کنم هرچه می‌نویسید واقعیت را بنویسید. ما حتما به این تیم امیدواریم. ما همه کارهای پشتیبانی را کرده‌ایم باقی آن دست خداست. ما از تک تک بچه ها انتظار داریم و خوشبین هستیم اما برای شما وضعیت را ترسیم کردم. رنگرز همیشه می‌گوید کار کردن با دبیر واقعا سخت است. سقف خواسته‌های من انتها ندارد. قول نمی‌دهم چه مدالی می‌گیریم اما قول می‌دهم تمام تلاشمان را بکنیم. آن‌ها که پیش‌بینی می‌کنند کسب و کار می‌کنند. من اهل کار هستم. 

رییس فدراسیون کشتی افزود: یک سری با پیش بینی‌هایشان بار روی تیم می‌گذارند. من از منصور برزگر لذت می‌برم که تجزیه و تحلیل می‌کند و به ما می‌گوید. من همیشه ۳ نسل کشتی ایران را تحسین کردم. یکی نسل موحد و تختی بود که بیشترین مدال ها را گرفتند. یکی نسل ما بود که در ذهنتان بیاورید چه کسانی بودند. به این نسل سوم فعلی باید شهامت را هم اضافه کنید. یکی هم نسل چهارم است که در آینده می‌گویم چه کارهایی کرده‌ایم. سال های ۹۶ و ۲۰۰۰ بهترین تیم های تاریخ ما بودند. امیر خادم‌، جدیدی، فلاح، محمدی بهترین‌های ما بودند اما نشد. در ۲۰۰۰ هم چهره‌های خوبی داشتیم اما نشد. ما بعد از انقلاب به غیر از کمیل قاسمی روی تشک ۳ طلا در آزاد گرفتیم. چطور می‌گویید ما در پاریس ۳ طلا می‌گیریم؟ بروید ببینید چه کسانی نتوانستند مدال بگیرند. هیچ کس مثل خود ورزشکار دنبال مدال المپیک نیست. چند روز پیش با ۱۱ کشتی‌گیرمان جلسه داشتم. در ۱۹۵۶ ما ۲ طلای المپیک گرفتیم بچه‌ها اسم مربی تیم را نمی‌دانستند. اسم رییس فدراسیون آن موقع را که اصلا نمی‌دانستند. به آن‌ها گفتم ۴۰ سال بعد اسمی از من به عنوان رییس فدراسیون نیست اما شما با طلای المپیک‌ ماندگار می‌شوید.

وی بار دیگر از رسانه‌ها درخواست کرد با مصاحبه های خود باعث افزایش بار به تیم های ملی کشتی نشوند.
برچسب ها: علیرضا دبیر ، کشتی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار