PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - August 15 2024
کد خبر: ۸۷۲۲۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۹
تن هاخ: در اوج ، خیلی خوب بودیم و در افت ، بسیار بد
اریک تن هاخ، سرمربی منچستر یونایتد، در مصاحبه ای اختصاصی از برنامه هایش برای خرید بازیکنان جدید و ایجاد روابطی سازنده با مالکان تازه باشگاه صحبت کرده است. تن هاخ روزگاری را به یاد می آورد که حتی قبل از اینکه سرمربی منچستر یونایتد شود، شایعات بسیاری در خصوص آینده اش منتشر می شد و همین موضوع وی را از افکار، احساسات و مکانیزم های سازگاری مورد نیازش دور می ساخت. حالا اما زمان زیادی از آن تماس برای بر عهده گرفتن هدایت باشگاه گذشته و البته فرصتی هم برای بازگشایی موضوع وجود ندارد. منچستر در حال حاضر و برای آینده خود نیازمند حداکثر انرژی است و او صرف بخشی از انرژی برای موضوعی که قبلا حل شده و به سرانجام رسیده است را به هدر دادن آن می داند. تن هاخ از روابط خود با ساختار جدید هدایت باشگاه می گوید؛ از اشتیاقش برای خرید نفرات جدید و مدل بازی مورد نظرش. همچنین از تلاش خود برای تبدیل نحوه بازی فینال جام حذفی مقابل منچستر سیتی به یک پدیده همیشگی، حرف می زند.
از استرس دوری کنید، اگر نشد با آن کنار بیایید


*اریک، فصل گذشته به سختی سپری شد و تابستان هم تاکنون چندان مطمئن نگذشته است اما اینگونه به نظر می رسد که احساس، نگاه و حال و هوای تازه ای حول و حوش منچستر یونایتد، پیش از شروع فصل، وجود دارد. همه چیز پر انرژی و مثبت به نظر می رسد...

همین طور است. بله، ما در جریان یک پروژه قرار داریم و دو جام به دست آورده ایم اما باید این شرایط را تقویت کنیم و برای این کار به انرژی مناسب احتیاج داریم. باید روحیه جنگندگی لازم و ایده های خوبی داشته باشیم تا چنین چیزی رخ دهد.

*آیا بخشی از این خوشبینی و مثبت اندیشی ایجاد شده، این واقعیت است که رهبران جدید تیم، خودتان و تیم مربیگری باشگاه، در حال ساخت روابطی مناسب در پیش فصل هستید؟ سر دیو بریلزفورد، دن اشورث و جیسن ویلکاکس در جلسات تمرین باشگاه رویت شده اند که در حال مکالمه با شما هستند. به نظر می رسد که روابط حمایتگرانه ای در جریان است...

درست است. ما تازه شروع کرده ایم و باید به همین منوال ادامه دهیم. البته این شروع خیلی خوبی بوده است. ما ترکیب خوبی از افراد را کنار هم داریم و برای این کنار هم قرار گرفتن، تلاش بسیاری کرده ایم. همین ترکیب هم باعث موفقیت ما خواهد شد.

*ممکن است در خصوص این روابط بیشتر توضیح دهید؟ روزهای پیش از شروع فصل چطور گذشته است؟ مثلا با هم شام خورده اید؟ در مورد خرید بازیکن جدید بحث کرده اید؟ آیا همه چیز خیلی رسمی بوده یا می توانید به راحتی عقاید خود را بازگو کنید؟

ساختارهای مختلفی برای آن وجود داشته است. گاهی اوقات غیر رسمی بوده و گاهی هم رسمی. ما در مسیر درست قرار داریم. با هم غذا خورده ایم و به شکلی قوی بحث کرده ایم. پس همه می دانیم که در چه جایگاهی قرار داریم. در واقع در خصوص باشگاه و تیم، دیدگاه تازه ای را به وجود آورده ایم.

*به نظر بهترین رابطه ممکن نیست. پس چطور از این تصمیم که در ساختار جدید به دنبال مربی جدید می گشتند، به حفظ سرمربی رسیدید و حالا شما در این جایگاه قرار دارید؟ آیا باید کاملا رک و روراست به آنها بگویید "اگر می خواهیم کار به خوبی پیش برود باید با هم صادق باشیم. با هم ارتباط برقرار کنیم" ؟ آیا مجبور بودید با آنها در ایبیزا اینچنین صحبت کنید؟

آنها افراد مطلعی هستند و در گروه های مختلف در ورزش ها، هنرها و تجارت های گوناگون دست دارند. آنها می دانند که وقتی در کنار هم قرار نداشته باشیم، موفقیتی هم به دست نخواهد آمد. برای کسب پیروزی بسیار مشتاق هستیم. بنابراین باید کاملا متحد باشیم و برای این اتحاد بجنگیم ، چرا که باید نمونه و نمادی برای بازیکنان و کل تیم باشیم.

*آنچه ما دیدیم، تغییرات بسیار منچستر یونایتد در رویکردهای مختلف بوده است. یکی از آنها به خدمت گرفتن بازیکنان جدید است. به نظر می رسد که فعال تر و مصمم تر شده است. البته حفظ بازیکنانی که دیدگاه های شما را به بهترین شکل در زمین اجرا کنند هم جزو برنامه هایتان است.

باید با موارد متفاوت به بهترین شکل کنار آمد و ما می خواهیم فعال باشیم. بنابراین باید بازیکنانی را که می توانند نحوه بازی مورد نظر ما را در زمین به اجرا درآورند، متقاعد سازیم. برای این کار بازیکنان درستی را انتخاب می کنیم و این یک فرایند روزمره است. همین کار را در خرید نفرات جدید هم به کار می گیریم. به هر حال باید بتوانیم در این موضوع رشد بیشتری داشته باشیم.

*در مورد ویژگی ها و مشخصات صحبت کرده اید. یکی از مواردی که بسیار ذکر می کنید، تعادل در جناح راست و چپ تیم است. هنوز هم به مدافعان جناح چپ تمایل دارید؟

ما مدافعان جناح چپ مثل لوک شاو و لیچا مارتینز داریم.

*تعدادشان کافی است؟

همیشه به دنبال این بوده ایم که برای همه پست ها جایگزین به تعداد مناسب و کافی داشته باشیم ، حتی بیشتر از دو جانشین. برای حضور در فصل جدید، باید به بقای تیم در تمام زمان بازیها فکر کنیم اما برای این کار می بایست بازیکن مناسب و پول مورد نیاز را در اختیار داشته باشیم. اگر به این جزئیات توجهی نداشته باشیم نمی توانیم تیم خوبی را تدارک ببینیم.

*یکی از مواردی که در به خدمت گرفتن بازیکن جدید موثر است، مصدومیت بازیکنان است. لنی یورو حداقل به مدت سه ماه دور از میادین خواهد بود. این می تواند تفکرات شما را تغییر دهد؟

نه، ما طرح مشخصی داریم. می دانیم باید چه کاری انجام دهیم. مصدومیت ها بخشی از فوتبال است. نمی توانید از آن اجتناب کنید ، چرا که در فوتبال سطح بالا، شدت برخوردها بیشتر است و چنین اتفاقاتی رخ خواهد داد. بنابراین به تیمی احتیاج دارید که بتواند همه این موارد را پوشش دهد.

*در مورد مثبت بودن این عملکرد صحبت کرده ایم اما هنوز 33 دقیقه از اولین بازی دوستانه در تور بین المللی باشگاه نگذشته، دو مصدوم داریم. چطور می توانید این پیام را منتقل کنید که "بسیار خب، دو مصدوم روی دستمان ماند ولی قرار نیست این ماجرا به یک بحث تبدیل شود"؟

به این دلیل که می دانیم چه کاری انجام می دهیم و در چه مسیری گام بر می داریم و همچنین از آنچه سران باشگاه و تیم مربیگری می خواهند مطلع هستیم؛ مصدومیت ها هم بخشی از برنامه ها محسوب می شوند ولی باید بتوانیم با این موارد کنار بیاییم و به برنامه ای احتیاج داریم که این مشکلات را برطرف ساخته و کنار بگذاریم.

*در این بازسازی هایی که رخ می دهند، گروه مربیگری را چندین بار تغییر داده اید. حضور رنه هاکه و رود فان نیستلروی چه نتایجی را در پی داشت؟

اول از همه از تمام کسانی که با ما کار کردند و سپس از اینجا رفتند، تشکر می کنم. همه آنها نفرات متفاوتی برای من محسوب می شوند.

*رفتن آنها برای شما دشوار بود؟ به خصوص فان در خاخ که سالها را در کنار هم گذرانده بودید؟

از بابت آنچه او برای ما انجام داد بسیار بسیار قدردان هستم اما او می خواست به مسیر دیگری برود. می خواست سرمربی باشد ، دقیقا مثل استیو مک لارن که نکته مثبتی برای آنها به حساب می آید اما برای ما هم خوب است که به مرحله بعدی می رویم. نیاز به ایده های جدید، انرژی تازه و تحرک دوباره داریم و همین موضوع کمک می کند که تیم را تقویت کرده و به سطح بالاتری سوق دهیم.

*به نظر می رسد تمرکز بسیاری روی حرکات و تحرک تکرار شونده در زمین مسابقه صورت گرفته است و بازیکنان می توانند بدون فکر کردن همان کارها را در زمین انجام دهند. آیا این یکی از اهداف این فصل است که کارهایشان را آنقدر تمرین کنند تا برایشان کاملا جا بیفتد، به خصوص در کارکردهای دفاعی؟

حتما همین طور است. در حال ساختن ترکیب اصلی هستیم و البته هنوز وارد جزئیات نشده ایم. این یک ترکیب مورد نیاز است و فوتبال هم ورزش کاملا پیچیده ای است، به ویژه در بالاترین سطح. در حال کار کردن روی جزئیات حملات هستیم و اینکه تا چه حد گل زدن برایمان اهمیت دارد. باید فعالیت بسیاری داشته باشیم اما قبلا توانسته ایم به یک ساختار و ترکیب کلی دست یابیم.

*عملکرد هجومی که در دیدار دوستانه مقابل رئال بتیس دیدیم، مناسب بود. از این بابت رضایت دارید؟ از ترکیب بازیکنان و به خصوص بازی آماد دیالو؟

به نظرم تیم عملکرد خیلی خوبی داشت. در حال ایجاد ساختارها هستیم ولی نمی توانم بگویم که کار تمام شده است. وقتی مقاومت و شدت عملکرد بالا می رود، باید همه کارها را سریع تر انجام دهیم و ارتباط بین بازیکنان هم به شکل بهتری صورت گیرد اما این همان چیزی است که پیش از شروع فصل بدان نیازمندیم. باید ساختار مورد نظر را سریعتر جا بیندازیم. همان طور که گفتید، این می تواند شیوه ای از زندگی باشد.

*به نظر می رسد که به عنوان یک شخص اکنون آسوده تر، راحت تر و آماده تر هستید. آیا این به دلیل وجود امنیت بیشتر در باشگاه است ، امنیتی که از ساختاری منسجم برای کمک به منچستر و همراهی بهتر با کادر فنی تیم استفاده می کند ؟

فکر می کنم فصل گذشته هم آسوده خاطر بودم.

*اینطور فکر می کنید؟ فصل گذشته بسیار پر استرس بود.

نه ، اما ما اکنون در مورد پیش فصل صحبت می کنیم. فصل گذشته مصدومیت های بسیاری داشتیم و در این شرایط همه موارد شکل منفی به خود می گیرد. هنوز هم فکر می کنم که اوضاع کاملا مثبت بوده است. به نظرم در تمام مدت انرژی و آرامش مورد نیاز را به تیم تزریق کردم ، در نهایت آرامش و تیم و باشگاه هم در شرایط فوق العاده ای قرار داشتند. هر لحظه در حال انگیزه دادن به تیم بودم. وقتی این همه مصدوم دارید، کار راحتی نخواهید داشت. نفرات بسیاری از بابت این مصدومیت ها نا امید شده اند و همین موضوع روی نتایج هم تاثیر می گذارد. ما به اعتماد خود ادامه دادیم و در نهایت پاداش آن را هم گرفتیم.

*مربی منچستر یونایتد بودن، پر استرس و پر زحمت است؟ شما در مورد این شرایط منفی صحبت کرده بودید و گاهی اوقات وقتی این شرایط آغاز می شود، دیگر خیال تمام شدن ندارد.

باید تحمل بیشتری داشته باشید اما به این وضعیت عادت کرده ام. سابقه کار کردن در آژاکس را داشته ام و قبل از آن هم در اوترخت اوضاع در اندازه ای کوچکتر به همین شکل بود. البته این شرایط خیلی هم سمی است. پس می دانم که چطور با آن کنار بیایم و مدیریتش کنم. امیدوارم بتوانم از آن اجتناب کنم ولی اگر مقدور نباشد باید با آن کنار آمد.

*در خصوص تاب آوری صحبت کردید ولی همه ما انسان هستیم. مهم هم نیست که چقدر پوست کلفت هستیم، مواردی هست که روی ما تاثیر می گذارد. قرار گرفتن در این شرایط که در آستانه بازی فینال جام حذفی قرار داشتید و شایعاتی مطرح شده بود که چه پیروز شوید و چه ببازید، برکنار خواهید شد، آزار دهنده و دشوار بود؟

می دانم چه کاری انجام می دهم. در چنین شرایطی من به همراه کادر فنی و بازیکنان تلاش می کنیم که با شرایط کنار بیاییم. اعتقاد داشتیم که می توانیم در این رقابت به برتری دست یابیم. نتیجه هم درست بود ، چرا که برای آن آماده شده بودیم. این اعتقاد در تیم وجود داشت که ما می توانیم بهترین تیم دنیا را شکست دهیم.

*این اعتقاد از کجا نشات می گرفت و چطور به واقعیت تبدیل شد؟ چرا که آنچه در طول فصل از منچستر دیدیم و آنچه در فینال جام حذفی رخ داد، همچون دو دنیای متفاوت بود.

بله ، ولی عملکردهای شگفت انگیزی هم در طول فصل داشتیم. در اوج ، خیلی خوب بودیم و در افت ، بسیار بد. ممانعت از این شرایط، چالش بزرگی است. باید ثبات بیشتری می داشتیم. تیم ما قادر بود که در سطح بسیار بالایی بازی کند. نیاز به یک فرهنگ در تیم داشتیم و ذهنیت مورد نظر را هم در اختیار داشتیم و باید این کار را به صورت مداوم و مستمر انجام می دادیم. این کار به یک تلاش هفتگی، روزانه و دائمی احتیاج داشت.

*بازیکنان بسیاری می گویند که قصد دارند عملکرد تیم در فینال جام حذفی به یک کار همیشگی و معمول تبدیل شود...

اگر بازیکنان چنین ذهنیتی داشته باشند، ممکن است. باید برای استاندارد شدن چنین شرایطی سخت تلاش کنیم. آنها در آن روز همین کار را انجام دادند و حتی بالاتر از سطح مورد نظر هم رفتند. اکنون هم می بایست تک تک نفرات و کل تیم در همان سطح قرار بگیرند. باید بیش از اینها به چنین دستاوردهایی برسیم. برایش باید زحمت بکشید ولی همه چیز از یک ذهنیت درست بر مبنای کار روزانه آغاز می شود.

*سید محمد طاهر شاهین

نام:
ایمیل:
* نظر: