PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - August 15 2024
کد خبر: ۸۷۲۲۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۲
"بولدوزر" ایتالیایی برای تقویت آرسنال
کالافیوری، راموس

ریکاردو کالافیوری، مدافع ایتالیایی بولونیا با قراردادی طولانی مدت راهی آرسنال انگلیس شد. بازیکن 22 ساله که در یورو 2024 درخشیده بود پیراهن شماره 33 "توپچی ها" را بر تن خواهد کرد. او پس از لوکاس نایگارد ، دروازه بان 18 ساله نوردسیلند و دیوید رایا که به صورت دائمی از برنتفورد منتقل شده است، به سومین خرید تابستانی این باشگاه تبدیل شد.

کالافیوری فصل فوق العاده ای را در 2024-2023 سپری کرده بود و برای اولین بار پس از 60 سال به همراه بولونیا به لیگ قهرمانان اروپا راه یافت. میکل آرتتا ، سرمربی آرسنال در این مورد گفت: "ریکاردو شخصیت بزرگ و مهارت های خاصی دارد که می تواند با تقویت تیم برای فتح عناوین مهم به ما کمک کند. در چند فصل اخیر پیشرفت بسیاری را ، هم در ایتالیا و هم بولونیا به نمایش گذاشته است. این پیشرفت واقعا تاثیرگذار و قابل تحسین است. کاملا منتظر کار با ریکاردو، جا افتادن او در تیم و حمایت از وی در سالهای پیش رو هستیم."

کالافیوری کیست؟

متولد شهر رم و پرورش یافته آکادمی باشگاه رم است. اولین بازی حرفه ای خود را برای رم در پیروزی 3-1 مقابل یوونتوس در آگوست 2020 جشن گرفت. در این باشگاه به عنوان مدافع چپ به میدان می رفت و 18 بازی انجام داد تا اینکه در ژانویه 2022 به صورت قرضی راهی جنوا شد. همان تابستان به بازل سوئیس فروخته شد. در این باشگاه بود که به یک مدافع آخر تبدیل شد. با درخشش در این پست جدید برای فصل 2024-2023 دوباره راهی سری آ و باشگاه بولونیا شد.

عملکرد کالافیوری باعث شد به تیم ملی ایتالیا برای یورو 2024 دعوت شود و کمتر از دو هفته مانده به شروع این رقابتها، اولین بازی ملی خود را انجام داد. تجربه او به عنوان یک مدافع چپ و مدافع آخر، از او بازیکنی قدرتمند ساخت. در حرکت با توپ هم عالی کار می کرد و توانست پنج پاس گل در فصل گذشته بدهد که در میان مدافعان وی را در رده چهارم مشترک قرار داد.

توانایی کالافیوری در کار با توپ در نقش وی برای به ثمر رسیدن گل تساوی مقابل کرواسی و راهیابی ایتالیا به مرحله حذفی یورو، کاملا پر رنگ بود. اولین بازی آرسنال در لیگ برتر فصل پیش رو در تاریخ 17 آگوست در خانه مقابل ولورهمپتون خواهد بود.

برای آرسنال چه چیزی به ارمغان می آورد؟

میکل آرتتا در 12 بازی از 15 دیدار آخر لیگ برتر فصل گذشته با چهار مدافع راهی میادین شد و این به معنی استفاده از مدافعان آخر در این ترکیب دفاعی است. بنابراین خرید این بازیکن ایتالیایی کاملا معنی دار است. بازیکن 6 فوت و 2 اینچی در دو نقش مدافع چپ و آخر بازی کرده است اما با حضور گابریل ماگالش در کنار ویلیام سالیبا به عنوان ماندگارترین زوج دفاعی لیگ، کالافیوری می تواند نقش موثری در ترکیب دفاعی باشگاه داشته باشد.

در بولونیا می توانست بیشتر به سمت چپ تمایل داشته باشد و عضو یک ترکیب دفاعی سه نفره بود. در ترکیب تیم ملی ایتالیا متمایل به وسط خط میانی بازی می کرد و از توزیع رو به جلوی توپ به بهترین شکل استفاده می کرد. اخیرا وقتی از شباهت نحوه بازی اش با دیگر بازیکنان سوال شده، از جان استونز در منچستر سیتی به عنوان "مرجع" بازی خود یاد کرده است. در واقع تیاگو موتا او را ترغیب کرده که بیشتر به میانه میدان تمایل داشته باشد.

کالافیوری ترکیبی از خصوصیت ها را دارد که از وی یک گزینه ایده آل برای جناح چپ خط فاعی می سازد. آرسنال هم در فصل گذشته در جناح راست خطرناک تر ظاهر می شد. آرتتا ترجیح می دهد در خط دفاعی بازیکنان بلند قدی داشته باشد که به لحاظ تاکتیکی از کیفیت لازم برخوردار باشند و تا حدودی به سمت وسط خط دفاعی حرکت کنند. همین موضوع به بن وایت اجازه خواهد داد که به عمق بیشتری از زمین حریف نفوذ کند و با باکایو ساکا ترکیب هجومی بهتری را بسازد. کالافیوری پتانسیل جا افتادن در این باشگاه را دارد.

شانس حضور در زمین

در دو فصل گذشته ترکیب اصلی آرسنال تقریبا ثابت بوده اما در جناح چپ خط دفاعی تغییرات بیشتری را نسبت به سایر قسمت های زمین اعمال کرده است. به نظر می رسد اعتماد به الکساندر زینچنکو در خط دفاعی از بین رفته است. این باعث شد که یاکوب کیویر و تاکهیرو تومیاسو با 10 و 7 حضور در ترکیب اصلی، جناح چپ دفاعی را با بازیکن اوکراینی شریک شوند که تنها در 20 بازی لیگ برتر از ابتدا وارد زمین مسابقه شد.

بازگشت یوزین تیمبر از مصدومیت طولانی مدت زانو باعث می شود که او هم برای این موقعیت در دسترس باشد اما با حضور کالافیوری به عنوان یک چپ پای ذاتی، تعادل در این منطقه زمین به بهترین شکل فراهم می شود. از هر جهتی که به موضوع نگاه کنید، ورود او به ترکیب تیم باعث غنای عمق دفاعی آرسنال می شود و خط دفاعی مستحکم این تیم را قوی تر از قبل می کند.

ماشین دوئل

قابلیت کالافیوری در کار با توپ دلیل علاقه مندی آرتتا به حضور این بازیکن در ترکیب تیمش بوده است ولی کیفیت دفاعی او را هم نباید فراموش کرد. تنها یک بازیکن در فصل گذشته سری آ، بازیابی توپ بیشتری نسبت به او داشته است. از نظر قطع توپ در جایگاه پنجم لیگ قرار گرفت و در 50 صحنه در فصل گذشته با حرکت رو به جلوی خود به قلب دفاعی حریف نفود کرد. او در بازی هوایی هم عملکرد بسیار خوبی دارد و در طول فصل قبل در 71 درصد نبردهای هوایی موفق بیرون آمده است.

در یورو 2024 هم در 7 مصاف هوایی از 9 مورد، سربلند بیرون آمد. وقتی عملکرد هم تیمی های جدیدش در خط دفاعی مقایسه می شود، عملکرد او در سری آ، از همه آنها در لیگ برتر بهتر بوده است. بازیکن باهوشی است و به لحاظ بدنی خود را به حریف تحمیل می کند. گام های مطمئنی بر می دارد و حضورش در زمین اطمینان بخش است.

رشد خلاقیت

با توجه به عملکرد قابل قبولش در جناح چپ خط دفاعی، کالافیوری می تواند تاثیر مثبتی روی نمایش آرسنال در فصل 2025-2024 داشته باشد. تهدیدهای آرسنال در فصل گذشته بیشتر از سمت راست آغاز می شد و میزان آن 42 درصد در مقابل 35 درصد ایجاد موقعیت از جناح چپ بود. در سه بازی برای ایتالیا در یورو 2024، چهار موقعیت در جریان بازی فراهم ساخت و فصل را با 5 پاس گل از مجموع 17 پاس کلیدی به پایان رساند. بر مبنای 17 تلاش صورت گرفته هم توانست دو گل برای تیمش به ثمر برساند. این داستان مدافعی پا به توپ است که می تواند تا یک سوم دفاعی حریف جلو رفته و موقعیت آفرینی کند.

مصدومیت شدید

پزشکانی که بر سر بالین کالافیوری در سال 2018 پس از آسیب دیدگی شدید زانویش حضور یافتند، نمی توانستند میزان مصدومیت را باور کنند. او را به " ویلا استوارت " بردند، بیمارستانی که متخصصان ورزشی در آن حضور داشتند و تشخیص و درمان مصدومیت ورزشکاران را به صورت حرفه ای انجام می دادند. می دانستند که این نوجوان در بازی فوتبال دچار آسیب دیدگی شده است و به سختی می توانستند آن اطلاعات را با چیزی که می دیدند، تطابق دهند. یکی از آن پزشکان گفته بود: "چیزی شبیه به این ممکن است فقط در مسابقات موتورسواری رخ دهد. از آن جمله مصدومیت هایی است که هر 10 سال یک بار اتفاق می افتد."

کالافیوری برای رم بازی می کرد و مقابل ویکتوریا پلژن در لیگ جوانان یوفا به میدان رفته بود که واتسلاو اسوابودا روی پای چپ او مرتکب خطا شد و این وضعیت پیش آمد. همه رباط ها، مینیسک و کپسول های زانوی چپ او پاره شده بود. پس از این ماجرا مدتها فیزیوتراپی کرد تا بتواند دوباره به خوبی راه برود. شاید اگر این پزشک نبود، نمی توانست اکنون به درستی این کار را انجام دهد.

ارتباط با بزرگان

ریکاردو فهرستی از بازیکنان و ستاره های بزرگ ایتالیا را به عنوان افراد در ارتباط خود دارد ، از جمله دنیله دروسی و فرانچسکو توتی، اسطوره های رم و حتی با برخی از مربیان بزرگ قدیمی هم رفت و آمد دارد. خودش می گوید: "وقتی مصدوم شدم، دروسی مرا به خانه برد، منتظرم ماند و دوباره به مرکز تمرین بازگرداند. از توتی هم تشکر می کنم. تیاگو موتا (مربی سابق بولونیا) هم جنبه های مختلف فوتبال را به من آموخت که شناختی از آنها نداشتم. با خوزه مورینیو هم صحبت می کنم. چندین پیام برایم نوشته است و ارتباط خوب و مثبتی بین ما وجود دارد."

مرحله بعدی

پس از آنکه با 22 سال و 27 روز سن در بازی مقابل آلبانی در یورو 2024 به میدان رفت، دومین بازیکن جوان ایتالیا در رقابتهای اروپایی لقب گرفت و تنها پائولو مالدینی را بالاتر از خود از این حیث می بیند. وقتی در رم بازی می کرد مدام او را با الکساندر کولاروف ، مدافع چپ تیم مقایسه می کردند ولی فابیو کاپلو ، مربی سابق تیم ملی انگلستان نظر دیگری داشت: "به نظر می رسد که او سرخیو راموس جوان باشد. کالافیوری شبیه به راموس است که از مدافع آخر به یک مدافع وسط تبدیل شده است."

چهارمین ایتالیایی

کالافیوری به چهارمین بازیکن ایتالیایی تبدیل می شود که برای آرسنال بازی خواهد کرد. آرتورو لاپولی، اولین نفر بود که بین سالهای 2004 تا 2006 در 9 بازی، سه گل به ثمر رساند. ویتو مانونه دروازه بان در سالهای 2009 تا 2012 در 23 بازی برای " توپچی ها " به میدان رفت. جورجینیو ، هم تیمی وی در " آتزوری " سومین بازیکن ایتالیایی آرسنالی ها محسوب می شود که با 52 بازی ظرف 18 ماه در ورزشگاه امارات، بیشترین حضور را برای این باشگاه تجربه کرده است.

مرد خانواده

وقتی از او در مورد بزرگترین دستاوردش سوال شد، خرید خانه برای والدینش را عنوان کرد. او می گوید: "وقتی در رم بازی می کردم، توانستم خانه زیبایی برای والدینم بخرم و آنها دیگر مستاجر نبودند. دیدن آرامش و خوشحالی آنها برای من بسیار ارزشمند است."

نویدبخش روزهای خوش

بنا بر آنچه این ملی پوش ایتالیایی تاکنون انجام داده ، تصور اینکه نتواند کمکی به آرسنال در فصل پیش رو داشته باشد، دشوار است. کالافیوری می تواند قدرت خط دفاعی آرسنال را در بخش میانی یا سمت چپ بهبود بخشیده و در هر دو منطقه جریمه با قدرت بازی هوایی خود، نتیجه مثبتی را برای آرتتا رقم بزند. با توجه به سن و سالی که دارد و قرارداد طولانی مدتی که امضا کرده است، جا برای پیشرفت هر چه بیشتر این بازیکن وجود داشته و می تواند نویدبخش روزهای خوش برای آرسنال باشد.

*سید محمد طاهر شاهین

نام:
ایمیل:
* نظر: