PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - August 24 2024
کد خبر: ۸۷۳۹۰
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۲
آرین سلیمی، جوان طلایی تکواندوی ایران در المپیک پاریس
آرین سلیمی، تکواندوکار وزن مثبت 80 کیلو، پدیده این دوره کاروان ایران در المپیک 2024 پاریس بود که مقتدرانه مدال طلا را در این رقابت‌ها به دست آورد و نام خود را در ورزش ایران و جهان جاودانه کرد.او با قامتی نزدیک به دو متر ، استعداد و نیروی جوانی خود می‌تواند سالها در آوردگاه‌های مهم جهانی و المپیک به افتخارآفرینی ادامه دهد.پسر کرمانشاهی تکواندو با سرعت قابل توجهی به شهرت رسید و حالا چهره محبوب ورزش ایران است.او به همان سرعتی که مثل یک نابودگر یکی یکی حریفان قدرش را در پاریس شکست داد و مقتدرانه به مدال طلای المپیک رسید.این هفته سراغ آرین سلیمی ملی پوش تکواندو رفتیم .
نابودگر

ضرب سومین طلای کاروان ایران

آرین در وزن مثبت 80 کیلوگرم مسابقات تکواندو المپیک پاریس دست به کار بزرگی زد و کیدن کانینگهام انگلیسی را در سه راند با نتیجه دو بر یک شکست داد و توانست سومین مدال طلای کاروان ایران را به دست بیاورد و افتخارآفرینی کند.

پسرعموی مدافع استقلال

نکته جالب اینکه آرین پسرعموی ایمان سلیمی، مدافع تیم فوتبال استقلال تهران است و خود این تکواندوکار هم با اجرای شادی رونالدویی روی شیاپ چانگ رقابت های المپیک پاریس نشان داد علاقه‌مند فوتبال است.

آرین ، پرسپولیسی است

سلیمی پس از بازگشت از المپیک لندن در یک برنامه تلویزیونی همراه با پدرش حاضر شد. در ابتدا از گفتن علاقه‌اش به فوتبال و تیم مورد علاقه‌اش امتناع می‌کرد، اما کمی بعد با همان لحن شیرینی که مختص به یک نوجوان جسور است، اعتراف کرد که برخلاف ایمان سلیمی، پرسپولیسی است.پدر آرین سلیمی هم در مصاحبه اخیرش پرده از علاقه خانوادگی خود به پرسپولیس برداشت و عنوان کرد: ما عشقمان پرسپولیس است و خانوادگی پرسپولیسی هستیم. ما آقای علی دایی را خیلی قبول داریم واقعا. کریم باقری و مهدی مهدوی‌کیا عشق هستند.

علاقه مند به رونالدو

آرین پس از هر برد در رقابت های تکواندو المپیک پاریس با اجرای پس از گل رونالدو ستاره فوتبال خوشحالی خود را بروز می داد. از این رو مشخص شد که سلیمی به رونالدو ستاره پرتغالی فوتبال علاقه دارد.او در گفت و گوی اخیرش علاقه به رونالدو را علنی کرد.

واکنش «اینستاگرامی» حریف آرین

یکی از مهمترین برتری‌های این تکواندوکار کرمانشاهی قدوقامت او بود که با 198 سانتی‌متر در مقابل کانینگهام 184 سانتی‌متری دست بالا را در اختیار داشت و با همین برتری طلایی شد. فیزیک فوق‌العاده آرین سلیمی ملی پوش تکواندو ، حتی حریف او در فینال المپیک پاریس را نیز شگفت‌زده کرد. کیدن کانینگهام حریف آرین در فینال المپیک پاریس که متولد هادرسفیلد انگلیس است و به عنوان نماینده بریتانیا در المپیک شرکت کرد و به مدال نقره رسید با انتشار عکسی از سلیمی در صفحه شبکه اجتماعی خود خبرساز شد. کانینگهام با انتشار تصویری از مبارزه خود در فینال مقابل آرین نوشت:«چرا این مرد آنقدر گنده است»!کانینگهام فیزیک فوق العاده آرین را یکی از دلایل موفقیت وی در المپیک می داند. حریف بریتانیایی آرین که خودش را پادشاه تکواندو در چهار سال آینده می‌داند منتظر رویارویی دوباره با آرین سلیمی است.

در کمتر از 12 ساعت به شهرت رسید

آرین سلیمی، قهرمان 20 ساله کرمانشاهی که پیش از المپیک کمتر کسی او را می شناخت، بعد از درخشش در المپیک پاریس به شهرت زیادی دست پیدا کرده است.آرین تنها یک ساعت پیش از آغاز رقابتش در فینال المپیک، 8 هزار فالوور در اینستاگرامش داشت اما بعد از قهرمانی دراماتیک و غیرمنتظره‌اش، در فاصله کمتر از 12 ساعت به 140 هزار فالوور رسید!

«سلفی» پس از قهرمانی

در فینال وزن 80 کیلوگرم تکواندو المپیک، آرین سلیمی موفق شد کیدن کانینگهام از انگلیس را با پیروزی در راندهای دوم و سوم شکست داده و عنوان قهرمانی را از آن خود کند.پس از کسب این طلای شیرین توسط سلیمی، او به همراه مربی خود، مجید افلاکی، دست به کار جالبی زد. این دو نفر با حضور در مرکز شیاپچانگ، زیر پرچم مقدس کشور رفته و عکس سلفی را به یادگاری انداختند.

مسیر طلایی پسر کرمانشاهی

آرین سلیمی کار خود در رقابت های تکواندو المپیک 2024 را با پیروزی 2 بر صفر مقابل «نیکیتا رافائلوویچ» از ازبکستان و با نتایج 8 بر 2 و 5 بر 1 آغاز کرد و در ادامه برابر «کارلوس سانسورس» مکزیکی با رنکینگ 2 المپیکی، طلا و دو نقره قهرمانی جهان و چهار طلا و دو برنز «پان آمریکن» پس از آنکه راند نخست را واگذار کرد دو راند متوالی و با نتایج 6 بر 4 و 12 بر صفر به سود خود خاتمه داد و به نیمه‌نهایی صعود کرد. وی در این مرحله برابر «ایوان ساپینا» از کرواسی با رنکینگ 3 المپیکی، دارنده یک نقره و یک برنز جهان، سه طلا، یک نقره و یک برنز اروپا، دو بر یک در راند شماری پیروز شد و به فینال صعود کرد. در این مبارزه سلیمی راند نخست 12 به 5 به رقیب واگذار کرد و در ادامه 9 بر 8 و 9 بر 6 دو راند بعدی را به سود خود خاتمه داد.

چرا آرین در هانگژو به مدال نقره رسید؟

آرین در آخرین روز از رقابت های تکواندو بازیهای آسیایی 2022 هانگژو ، در وزن مثبت 80 کیلو گرم مردان پس از شکست تکواندو کارانی از کشورهای قیلیپین،اردن و چین تایپه راهی فینال شد تا در مسابقه نهایی برابر «سانگ ژائو ژیانگ» از کشور چین قرار گیرد. وی در این مسابقه حساس در حالی که جو سالن و تماشاگران و حتی نگاه مهربانانه داوری به نفعحریف چینی اش بود با وجود این که در راند اول از حریفش پیش افتاده بود ولی داوران سه امتیاز وی را پاک کردند تا در نهایت 17 بر11 نتیجه را واگذار کند.در راند دوم آرين مصمم تر به مبارزه خود ادامه داد تا در نهایت 19 بر 13 این راند را ببرد و کار را به راند سوم بکشد.در راند سوم اما آرین در حالی که از نظر فنی و بدنی یک سر و گردن از حریف چینی سرتر بود ضربات جانانه ای را به حریف وارد کرد تا 5بر3 جلو بیفتد ولی طی یک رفت و برگشت حریف چینی 7 امتیازی شد. آرین دوباره امتیاز خود را به 13 رساند ولی داوران دوباره امتیاز وی را پاک کردند تا هر دو مساوی شوند.در ادامه تکواندوکار چینی با راى داوران راند سوم را 21بر 15 به نفع خود تمام کرد تا در يك مبارزه پرحرف و حديث به مدال طلا برسد.

*کیوان طباطبایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین