PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - September 17 2024
کد خبر: ۸۷۶۸۵
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۹
بالاخره فیفا دست به کار شد
استفاده رسمی از

نماد دست های ضربدری پس از تایید به اتفاق آرا در هفتاد و چهارمین نشست فیفا در بانکوک تایلند در تاریخ 17 می 2024، به عنوان نشانی برای توهین نژادپرستانه در نظر گرفته شد و برای نخستین بار به عنوان بخشی از پروتکل فوتبال در رقابتهای قهرمانی زیر 20 سال زنان جهان در کلمبیا مورد استفاده قرار گرفت.

"نماد نژادپرستی ممنوع"، به بازیکنان، داوران و مسئولان تیم ها توانایی و قدرت می بخشد تا مقابل نژادپرستی بایستند و اجرای سه مرحله ای آن برای اولین بار از رقابتهای کلمبیا 2024 آغاز شد.

با قرار دادن دست ها به صورت ضربدر در ناحیه مچ، بازیکنان می توانند مستقیما به داور اطلاع دهند که مورد توهین نژادپرستانه قرار گرفته اند و این به داوران اجازه می دهد که فرایند سه مرحله ای را آغاز کنند. در اولین مرحله، بازی متوقف خواهد شد. اگر توهین ادامه پیدا کند، بازی تعلیق می شود و بازیکنان و داوران زمین را ترک خواهند کرد. در شرایطی که رخداد مورد نظر به پایان نرسد، در مرحله سوم، بازی نیمه کاره رها و لغو می شود.

"نماد نژادپرستی ممنوع" در همه رقابتهای فیفا در سه مرحله یاد شده به کار گرفته خواهد شد و همه اتحادیه های فوتبال جهان توافق کرده اند که این نماد را به عنوان بخشی اجباری در چشم انداز فوتبال خود، در نظر بگیرند و همین موضوع تضمین می کند که این فرایند در همه دنیا به اجرا درخواهد آمد.

با توجه به سیاست عدم تحمل هرگونه تبعیض در زمین مسابقه و با توجه به اینکه بازیکنان بسیار زیاد هدف توهین های نژادپرستانه قرار می گیرند، فیفا مشورت گسترده ای با بازیکنان فعلی و سابق فوتبال دنیا، چه در میان فوتبالیست های مرد و چه زن، در سرتاسر کره خاکی انجام داده است و همه آنها مشتاق به ایجاد تغییر در شرایط فعلی بوده اند. با توجه به تقابل فیفا با پدیده نژادپرستی، این نماد دومین مورد از پنج حوزه فعالیت کلیدی بود که در نشست فیفا مطرح و مورد بحث قرار گرفت.

جانی اینفانتینو، رئیس فیفا می گوید: "مبارزه علیه نژادپرستی چیزی است که همه باید آن را برپا داریم و با هم انجامش دهیم. به اجرا درآوردن استفاده از "نماد نژادپرستی ممنوع" در رقابتهای کلمبیا 2024، یک مرحله نخست کلیدی محسوب می شود تا همه بازیکنان در سرتاسر دنیا قدرت و اختیار بیشتری به دست آورند. حالا که این فرایند سه مرحله ای مورد تاکید فیفا قرار گرفته است، چشم انتظار اجرایی شدن آن در سرتاسر دنیا با حداکثر توان هستیم."

او ادامه داد: "همه 211 اتحادیه عضو فیفا در نشست مورد نظر با این موضوع موافقت کردند. از همه اعضا به دلیل درک بالایی که دارند و تلاشی که می کنند تا نژادپرستی از صحنه فوتبال و اجتماع ریشه کن شود، قدردانی می کنم. می خواهم از همه بازیکنان تشکر کنم بازیکنان فعلی و سابق که سهمی در پیشبرد این موضوع داشتند. ما همه باید با دولت ها و مسئولان انتظامی کشورها همکاری کنیم تا مقابل آنهایی که می خواهند ورزش مان را با نژادپرستی نابود کنند، بایستیم. می خواهیم عملکردی صریح و با عزمی راسخ را به نمایش بگذاریم."

*سید محمد طاهر شاهین

برچسب ها: نژادپرستی ، فیفا
نام:
ایمیل:
* نظر: