PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - September 17 2024
کد خبر: ۸۷۶۸۹
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۱
رویای قهرمانی دوباره، از دست می رود؟
فرشتپن: اتومبیلم یک

اتومبیل ردبول، تعادل لازم را ندارد و همین موضوع قهرمانی مکس فرشتپن و تیم ردبول را در فرمول یک به خطر انداخته است. عصبانیت و نا امیدی فرشتپن پس از رقابت ایتالیا از بابت عملکرد اتومبیلش، غریزی و از ته دل بود. قهرمان جهان ترسی ندارد که نظرش را بگوید و او این کار را پس از رقابت در مونسا انجام داد. اتومبیلش را یک "هیولای غیر قابل رانندگی" خواند که می تواند برایش به قیمت از دست دادن چهارمین عنوان قهرمانی فرمول یک تمام شود. شاید این موضوع بیشتر به یک اغراق شبیه باشد ولی مدتهاست که مکس از اتومبیل خود گله دارد و ردبول هنوز راه حلی برای آن پیدا نکرده است. این نشان می دهد که حق با راننده هلندی است و ردبول واقعا با مشکل مواجه شده است.

عنوان ششم در ایتالیا

فرشتپن در دور نخست مسابقه در جایگاه هفتم قرار داشت و نهایتا با عنوان ششم، رقابت را به پایان رساند. چارلز لکلرک از فراری و اسکار پیاستری و لندو نوریس ، هر دو از مک لارن در جایگاه های اول تا سوم ایستادند و اینگونه به نظر می رسید که آنها در لیگی متفاوت مسابقه می دهند ، چرا که بیش از 30 ثانیه با ردبول فاصله داشتند. سرجیو پرز، هم تیمی فرشتپن، فرمان پذیری اتومبیل را همچون یک قایق می دانست و این عنوانی است که هر راننده ای ممکن است به یک اتومبیل با اصالت فرمول یک بدهد.

فرشتپن پس از رقابت مونسا گفت: "اتومبیل غیر قابل رانندگی است. مشکل عمده ای در تعادل دارد و این مسئله فقط مربوط به یک دور نمی شود، بلکه در تمام مسابقه وجود داشت. سال گذشته ما اتومبیل فوق العاده ای داشتیم که برترین خودروی ممکن بود و حالا آن را به یک هیولا تبدیل کرده ایم. این مهم نیست که اکنون در کجا در حال رقابت هستیم ، چرا که در همه پیست ها بد عمل می کنیم. پس به تغییرات بسیاری نیاز داریم."

62 امتیاز اختلاف

فرشتپن همچنان 62 امتیاز از نوریس بیشتر دارد و هشت دور دیگر مسابقه باقی مانده است ولی هشدار وی که هر دو عنوان قهرمانی در این فصل برای ردبول به خطر افتاده است، می تواند تعبیر درستی در این رابطه باشد. مک لارن تنها هشت امتیاز کمتر از ردبول در رده بندی تیمی دارد. درک این میزان از تغییر در بخت و اقبال قهرمانی یک تیم و راننده اش، کار دشواری است، حداقل در ردبول. با شروع فصل، فرشتپن هفت مسابقه از 10 رقابت اول را به عنوان نفر اول به پایان رساند و حتی برتری 20 ثانیه ای را در مسابقات خود تجربه می کرد. در آن زمان کسب عنوان قهرمانی کاملا در دسترس به نظر می رسید.

اما آنچه مونسا و پنج رقابت قبلی اش به اثبات رساندند این است که چرخ ها روی اتومبیل شل می شوند. تئوریسین های توطئه عنوان می کنند که شاید این موضوع به دلیل استفاده از سیستم ترمز نامتقارن به شکلی غیرقانونی باشد. حتی گزارش شده بود که ردبول از این سیستم استفاده کرده است اما تیم ردبول و حتی سیستم مورد ادعا نتوانسته ارتباطی با کاهش سرعت مورد نیاز در زمان مدنظر را به وجود آورد.

تعادلی در کار نیست

مشکل اصلی که آنها دارند - که از زمان اولین رخداد در رقابت میامی در ماه می، هر بار مشخص تر و واضح تر شده - این است که اتومبیل اکنون به صورت اساسی فاقد تعادل است. جلو و عقب اتومبیل با یکدیگر هماهنگ نیستند و این یعنی رفتار اتومبیل غیر قابل پیش بینی است و نمی تواند از پیچ ها به خوبی عبور کند. همین مورد ، پیچش بیش از حد را در اتومبیل ایجاد می کند که در نتیجه باعث سخت کار کردن تایرها، تخریب و درگیر شدن آنها می شود.

اتفاق مورد نظر به دلیل بهسازی ایجاد شده در اتومبیل پیش از رقابت میامی است. آنها اطلاعاتی را که می خواستند از آزمایشات تونل باد به دست نیاوردند و هر بار که تلاش می کردند مشکلات را مرتفع سازند، اوضاع بدتر می شد.

تیم تلاش می کرد که کل بدنه را بهبود بخشد ، چرا که بی تحرک بودن و کاری انجام ندادن، گزینه مورد نظر آنها نبود. ردبول که به مدت دو سال بی رقیب بود، گویی اکنون به انتهای حد مورد نظر برای تغییر در طراحی خودرو رسیده است ولی باز هم تلاش کردند که بی تحرک نباشند و تغییری تازه اعمال کنند ، چرا که مک لارن از آنها عبور کرده بود. مرسدس و فراری هم در آستانه رسیدن به آنها هستند.

مشکل قدیمی

عصبانیت فرشتپن تا حدودی از این واقعیت نشات می گیرد که او این مشکل را از رقابت میامی متوجه شده و اعلام کرده بود و معتقد است که به موقع به خواسته وی رسیدگی نشده یا حداقل با اشتیاق کامل بررسی اش نکرده اند. بدتر اینکه نمی توان آن را به عنوان یک مشکل مربوط به پیست در نظر گرفت. پرز گفته بود مشکلی که در مونسا با آن مواجه شده اند کاملا مشابه اتفاقی است که در زندفورت داشتند و این دو مسیر بیش از این نمی توانند با هم تفاوت داشته باشند: مونسا پیستی با نیروی گرانش کم و سرعت عبور بالا و رقابت در هلند با نیروی گرانش بالا و پیچ های تند است.

ردبول که با پیشرفت رقبایش، نیاز به بهبود در خودرو را احساس می کرد، حالا تنها با محدودیت هایش آشنا شده است. کریستین هورنر، مدیر تیم می گوید: "هر چه سخت تر بدنه را فشار می دادیم، مشکل نمایان تر می شد." آنچه فرشتپن و کل تیم را نگران می کند ، این است که آنها هنوز نتوانسته اند یک راه حل پیدا کنند؛ اینکه هورنر می گوید، موضوع "گیج کننده" است و این چیزی نیست که قهرمان جهان بخواهد بشنود.

اعضای تیم ردبول در مونسا گفت وگوهایی داشتند تا راهی برای این موضوع پیدا کنند و در حالی که رقابت های باکو و سنگاپور پیش رو هستند و هیچیک چالشی ساده برای اتومبیل محسوب نمی شوند، می دانند که فرصت کافی برای حل مسئله ندارند.

علاه بر این، در حالی که برتری فرشتپن در صدر جدول فعلا خیالی راحت برای تیم ایجاد کرده است اما نمی توان در باد این موضوع خوابید. محاسبات برای اینکه نوریس بتواند فرشتپن را به رده دوم بفرستد در هر رقابتی پر رنگ تر انجام می شود و او در هر مرحله تنها تلاش می کند که فاصله خود را بیش از پیش با صدر جدول کاهش دهد.

در مونسا، ردبول توسط هر دو مک لارن، هر دو فراری و یک مرسدس شکست خورد. اگر اوضاع به گونه ای پیش برود که نوریس به جایگاه اول و فرشتپن حتی به عناوین چهارم یا پنجم برسد، شرایط برای راننده هلندی دشوارتر هم خواهد شد ، چرا که می داند مشکل از اتومبیل است ولی کاری از دستش بر نمی آید و احتمالا باید شاهد این تغییر جایگاه باشد.

*سید محمد طاهر شاهین


برچسب ها: مکس فرشتپن ، فرمول 1
نام:
ایمیل:
* نظر: