PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - September 17 2024
کد خبر: ۸۷۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۶
مارتا ویه را دا سیلوا ، بازیکن تیم اورلاندو پراید به " ملکه فوتبال برزیل " شهرت دارد او یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال زنان محسوب می شود . بازیکن سابق تیم ملی زنان برزیل در زدن دریبل تبحر زیادی دارد و یک گلزن قهار است .مارتا در مارس 2022 دچار مصدومیت زانو شد ولی پس از بهبودی به درخشش خود ادامه داد .

نادیده گرفتن یک ستاره !

مدتی پیش شاهد بحث هایی درباره بهترین بازیکن فوتبال برزیل بودیم . در این میان نام بزرگانی مانند په له ، گارینشا ، ریولینو ، زیکو و حتی نیمار به گوش می رسید ولی در کمال تعجب خبری از بهترین گلزن تاریخ فوتبال این کشور ( در بخش مردان و زنان ) نبود !

محروم از محبت پدر

مارتا ویه را دا سیلوا که در یکی از محروم ترین ایالت های برزیل به دنیا آمده ، برای رسیدن به جایگاه کنونی ، موانع زیادی را از پیش رو برداشته است . زمانی که او یک سال داشت ، پدرش خانه را ترک کرد و خانواده دچار مشکلات اقتصادی شد . برادران مارتا از اینکه خواهر کوچک آنها به جای عروسک با توپ بازی می کرد ، ناراضی بودند و او را آزار می دادند .

تلاش برای تحقق رویاها

مارتا می گوید : " ما مشکلات زیادی داشتیم . مادرم به تنهایی بجه هایش را بزرگ کرد و نمی توانست برای من کفش فوتبال بخرد ولی من هرگز برای رسیدن به رویاهایم دست از تلاش برنداشتم . "

ترک خانه

مادر و مادربزرگ مارتا برخلاف سایر اعضای خانواده پشتیبان او بودند . مارتا می گوید : " یادم می آید زمانی که فوتبال را آغاز کردم ، خیلی سخت می گذشت . در 14 سالگی به امید بازی در واسکو ، خانه را ترک کردم . "مارتا تحت نظر هلنا و مگ به طور آزمایشی برای واسکو بازی کرد . هلنا در آن زمان هدایت این تیم را برعهده داشت و مگ هم در بازی های المپیک 1996 درون دروازه برزیل ایستاده بود .مارتا همه بازیکنان حریف را دریبل می زد . او گل های زیادی به ثمر رساند و توانایی هایش را نشان داد .مارتا می گوید : " همه چیز خیلی سریع اتفاق افتاد . زمانی که سن کمی داشتم به تیم برزیل دعوت شدم و سپس به سوئد رفتم . "

نقطه عطف

در واقع بازی آزمایشی در واسکو نقطه عطفی در دوران حرفه ای مارتا ویه را دا سیلوا به شمار می رود و او 3 سال پس از آن، تیم کشورش را در جام جهانی همراهی کرد .

بهترین بازیکن فیفا

مارتا 3 سال بعد برای اولین بار به عنوان بهترین بازیکن فیفا انتخاب شد . او نه تنها با بازی های خود ، هواداران را به وجد می آورد بلکه نقش مهمی در تغییر نگرش مردم برزیل نسبت به فوتبال زنان داشت . گروهی از مردم تصور نمی کردند که یک بازیکن زن بتواند تا این حد موفق باشد . اکنون او برای سایرین الگو بود ، فردی که می توانستند برای موفقیت در رشته ای که دیگر فقط به مردان اختصاص نداشت ، از وی الهام بگیرند .

ماموریت بسیار بزرگ

مارتا می گوید : " من ماموریت بسیار بزرگی دارم . منظورم نمایندگی فوتبال زنان است . من همیشه برای پیروزی تلاش می کنم . "فوتبال زنان هر روز پیشرفت بیشتری می کند و چه کسی بهتر از مارتا می تواند نماینده آن باشد ؟

هرگز تسلیم نشوید

او می گوید : " هرگز دست از تلاش برای تحقق رویاهایتان برندارید . ممکن است با مسیر دشواری روبرو شوید ولی هرگز تسلیم نشوید . "

مارتا هرگز تسلیم نشد و سرانجام به بهترین بازیکن جهان تبدیل شد ، هرچند برخی هنگام بحث بر سر انتخاب بهترین ها ، نام او را از یاد ببرند !

موفقیت در سوئد

مارتا با پیراهن تیم اومیا دو بار در سال های 2007 و 2008 در لیگ قهرمانان زنان به قهرمانی رسید و در ضمن در سال 2004 به فینال جام یوفا راه یافت . در واقع در این تیم بود که او برای خود آوازه ای دست و پا کرد .

از دیگر افتخارات مارتا در تیم اومیا ، قهرمانی در جام حذفی سوئد ( 2007 ) و لیگ برتر زنان این کشور ( 4 بار متوالی بین سال های 2005 و 2008 ) بود . او در 103 بازی لیگ برای این تیم 111 گل زد که آماری باورنکردنی است .

تیم ملی برزیل

مارتا ویه را دا سیلوا در تیم ملی برزیل هم مهره ای کارساز بود . او در سال 2002 در جام جهانی زیر 20 سال زنان ، کشورش را همراهی کرد و سال بعد به تیم بزرگسالان پیوست . مارتا در سال 2003 در جام جهانی زنان موفق به زدن 3 گل شد و در سال 2007 پس از زدن 7 گل ، کفش طلای مسابقات را به دست آورد .

المپیک

مارتا در المپیک 2020 توکیو به اولین بازیکنی تبدیل شد که در 5 دوره متوالی دروازه حریفان را باز می کرد .

سفیر جام جهانی

مارتا در ژانویه 2013 به همراه آماریلدو ، به به تو ، کارلوس آلبرتو تورس ، رونالدو و ماریو زاگالو به عنوان یکی از 6 سفیر جام جهانی 2014 برزیل انتخاب شد . او یکی از 8 نفری بود که در بازی های ریو دو ژانیرو پرچم المپیک را حمل می کرد .

قابل مقایسه با بزرگان

مارتا بازیکنی چالاک است که در بازی با توپ مهارت زیادی دارد و او را با رونالدینیو ، روماریو و په له مقایسه می کنند . تکنیک بالا ، خلاقیت ، بازی سازی و پشتکار از دیگر ویژگی های بارز اوست .

بازی در پست های مختلف

مارتا می تواند در پست های گوناگون هجومی بازی کند . او در ابتدا یک شماره 10 سنتی بود ولی مدتی بعد به عنوان مهاجم پشتیبان ، مهاجم اصلی و حتی وینگر به میدان رفت . مارتا در بازی با پای چپ تبحر فوق العاده ای دارد .

دوتابعیتی

ستاره اورلاندو پراید در مارس 2017 تابعیت کشور سوئد را گرفت ولی تابعیت برزیلی خود را حفظ کرد . او در فوریه 2021 گرین کارت آمریکا را به دست آورد .

اشتیاق و پشتکار

میلیون ها نفر در سراسر جهان از هنرنمایی های خیره کننده مارتا لذت می برند . داستان زندگی او به خوبی نقش اشتیاق و پشتکار در فوتبال را نشان می دهد .

بهترین گلزن برزیل

مارتا 6 بار به عنوان بهترین بازیکن فیفا انتخاب شده و آخرین بار در سال 2018 به این افتخار دست یافته است . او با 119 گل زده ، بهترین گلزن برزیل محسوب می شود .

مارتا در ضمن با زدن 17 گل ، بهترین آمار را در یک دوره جام جهانی ( در بخش مردان و زنان ) در اختیار دارد .

او اولین بازیکن ( چه مرد و چه زن ) بود که در 5 جام جهانی دروازه حریفان را باز می کرد . کریستین سینکلر در سال 2019 و کریستیانو رونالدو در سال 2022 به این افتخار دست یافتند .

کاتولیک

مارتا یک کاتولیک است و خداوند نقش بسیار مهمی در زندگی او دارد . او در سال 2016 از سوی BBC به عنوان یکی از 100 زن برتر جهان انتخاب شد . مارتا به زبان های پرتغالی ، اسپانیایی ، سوئدی و انگلیسی تسلط دارد .

*اعظم فکوری


برچسب ها: مارتا ، برزیل
نام:
ایمیل:
* نظر: