PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - October 05 2024
کد خبر: ۸۷۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۵
جذابیت بار دیگر به لیگ برتر بازگشته است و این موضوع را در دیدار آرسنال و منچسترسیتی شاهد بودیم. جذابیت این بازی اصلا قابل پیش‌بینی نبود. آرسنال که در دوران " پسا ونگر " روزهای خوبی را سپری نمی‌کرد، این روزها با میکل آرتتا تبدیل به یک مدعی جدی قهرمانی شده است. شاگردان آرتتا در حالی تنها چند ثانیه با کسب سه امتیاز فاصله داشتند که تمام نیمه دوم را 10 نفره بازی کردند. اگر چه این نتیجه شاید برای طرفداران آرسنال ناراحت‌کننده باشد اما نباید نکته مهمی را فراموش کرد.سیتی با تمام قدرت به آرسنال حمله کرد و " توپچی‌ها " با یک یار کمتر، بدون خستگی مقابل شاگردان پپ جنگیدند. اگر چه سیتی توانست رکورد شکست‌ناپذیری خود در خانه را به عدد 48 برساند ولی برای اولین بار در طول دو سال اخیر، فاصله‌ای با شکست نداشت.حالا این طور احساس می‌شود که آرسنال از لحاظ قدرت با سیتی برابر است چون خیلی بهتر از دو فصل اخیر خود عمل می‌کند و دیدار مقابل سیتی نشان داد که شاید این امکان وجود داشته باشد که برای اولین بار بعد از 21 سال، جام قهرمانی لیگ برتر به شمال لندن برود.

بیترس

از زمانی که گواردیولا در سال 2016 هدایت منچسترسیتی را قبول کرده است، تنها 12 بار در ورزشگاه اتحاد طعم شکست را چشیده است. تنها یکی از این باختها مقابل تیمی بود که این امکان را داشت سیتی را در نبرد قهرمانی شکست دهد و آن هم در اولین فصل گواردیولا در فوتبال انگلیس مقابل چلسی بود.

آرسنال فصل گذشته با عقب نشستن مقابل سیتی زخمی و تساوی بدون گل، فرصت اضافه شدن به این لیست را از دست داد. " توپچیها " فصل گذشته در ورزشگاه اتحاد ، ترسو ظاهر شدند و همین موضوع در نهایت منجر به چهارمین قهرمانی پیاپی سیتی در پایان فصل شد.

اما این بار هیچ ترسی وجود نداشت و آرتتا رویکرد پرریسک یارگیری نفر به نفر را انتخاب کرد و صبور بود. آرسنال با هدف بازی کرد. آرسنال هر دو گل خود را به خاطر پرس پرفشار به دست آورد. برنامه آرتتا به خوبی جواب داد تا این که مشکلی سر راه آنها قرار گرفت.

پیروی از نقشههای مورینیو

درست زمانی که آرسنال بازی را در دست گرفته بود ، لئاندرو تروسارد اخراج شد و آرسنال قبل از نیمه دوم 10 نفره شد. تروسارد تیمش را ناامید کرد و آرتتا در شرایط سختی قرار گرفت. با این شرایط آرتتا به شکلی قابل درک سعی کرد با استفاده از نقشههای مورینیو از برتری خود دفاع کند. آنها با 9 بازیکن در محوطه جریمه خود دفاع کردند تا درصد مالکیت توپ سیتی به عدد 5/88 برسد.

اگر چه سیتی حملات مداومی را طراحی میکرد اما مقاومت آرسنال درهم نشکست و به نظر نمیرسید قهرمان فصل گذشته شانس چندانی برای گلزنی داشته باشد تا این که بخت و اقبال در ثانیههای آخر به تیم پپ لبخند زد.

این اتفاق هواداران آرسنال را خیلی ناراحت کرد اما آرتتا نظر دیگری داشت و در مورد این بازی گفت:«رقابتجویی تیمم باورنکردنی است. به آنها افتخار میکنم. مقابل چنین حریفی، شرایطی سختتر از چیزی که ما داشتیم ، وجود نداشت. بچهها شجاع بودند و خیلی تلاش کردند. آنها میدانند که امروز قدم بزرگی برداشتند.»

اختلال

در میان حملههای بیامان سیتی، آرسنال هر وقت توانست برای خودش زمان خرید و البته سیتی هم انتظار ضدفوتبال آرسنال را داشت. با این حال آرسنال این بار واقعا جنگید و توانست در پیادهکردن نقشههای سیتی اختلال ایجاد کند.

آرسنال در نیمه اول دوران حضور ونگر در این باشگاه، گاهی اوقات در تقابل با منچستریونایتد از این تاکتیک استفاده میکرد. آرسنال در دوران مربی فرانسوی سه بار توانست یونایتد را در مسیر قهرمانی شکست دهد و این کار را با افزایش شخصیت بازیکنان انجام داد. بازیکنان زیر نظر ونگر ارادهای فولادین داشتند و به همین خاطر میتوانستند با هر رقیبی بجنگند. تیم آرتتا اگر چه در 5 سال اخیر رشد زیادی کرده اما هیچوقت این خصوصیت را نداشت و به همین خاطر هم دیدار مقابل سیتی میتواند نقطه عطف مهمی برای " توپچیها " باشد. گاهی اوقات وقت تلف کردن برای گرفتن نتیجه لازم است و نسخه جدید آرسنال دقیقا همین کار را کرد.

زیر پوست سیتی

رویکرد آرسنال ، بازیکنان سیتی را بسیار ناراحت کرده بود و برناردو سیلوا یکی از بازیکنانی بود که در این باره اظهار نظر کرد. او در مورد تفاوت رقابت سیتی با لیورپول در مقایسه با آرسنال گفت:«لیورپول قبلا فاتح لیگ برتر شده بود اما آرسنال نشده است . لیورپول قبلا لیگ قهرمانان را فتح کرده و آرسنال نکرده است . لیورپول همیشه برای پیروزی و به شکلی رودررو با ما میجنگد و دیدار مقابل آرسنال اصلا شبیه دیدارهای ما با لیورپول نبود.»برناردو در مورد یک مسئله کاملا حق دارد. آرسنال هنوز نمیتواند ادعا کند که با سیتی همسطح است چون هنوز نتوانسته در دوران آرتتا فاتح جامهای بزرگ شود اما حقیقت این است که " توپچیها " توانسته بودند به زیر پوست تیم سیتی نفوذ کرده و آنها را عصبانی کنند و همین موضوع قدمی رو به جلو است.لیورپول معمولا به شکلی قابل تحسین رقابتی بسیار نزدیک با سیتی داشت اما در طول 9 سال حضور کلوپ ، تنها یک بار فاتح لیگ شد. برابری با گواردیولا در زمینه فوتبالی محض کافی نیست. آرسنال اگر میخواهد به راس هرم فوتبال انگلیس برسد، باید کاری کند که سیتی از بازی مقابل آنها متنفر باشد.

فاجعه از دست دادن رودری

البته باید به این نکته هم توجه کرد که اختلال در بازی سیتی از زمان تعویض اجباری رودری آغاز شد. این احتمال وجود دارد که مصدومیت رودری طولانی مدت باشد و به نظر میرسد هافبک اسپانیایی تیم پپ مجبور خواهد شد چندین ماه صرف درمان پای مصدوم خود کند. اگر بدترین کابوس پپ به واقعیت تبدیل شود، آرسنالیها خیلی خوشحال خواهند شد چون رودری بازیکنی بیجانشین است. او ریتم تیم سیتی را تعیین میکند و همچنین در بازیهای مهم معمولا گلزنی میکرد. سیتی با رودری در 52 بازی اخیر لیگ برتر بیشکست بود اما هر وقت رودری در ترکیب نبوده، به مشکل خورده است. رودری در فصل پیش در 4 بازی غایب بود و سیتی در هر 4 بازی شکست خورد. متئو کواچیچ میتواند به جای او به میدان برود اما حتی به استانداردهایی که رودری ارائه میدهد، نزدیک هم نیست.در غیاب رودری، آرسنال این شانس را دارد که سیتی را در کورس قهرمانی شکست دهد و به نظر میرسد تیم آرتتا این بار به خوبی از این فرصت استفاده کند.

اتفاق بعدی

آرسنال اگر چه فرصت کسب سه امتیاز را از دست داد اما فاصله چندانی با سیتی ندارد و میتواند در ادامه فصل طولانی به تیم پپ برسد. تیم آرتتا دائما در حال بهتر شدن است و میتوان انتظار داشت که در مقطعی روی نوار بردهای طولانی مدت بیفتد و در بازیهای سخت نیز امتیاز به دست بیاورد. از دست رفتن جام قهرمانی در هفته پایانی لیگ فصل پیش باعث شده بازیکنان آرسنال با مربی خود عهد مهمی ببندند. آرتتا در این باره گفت:«بعد از فصل پیش در کنار هم جمع شدیم و تمام بازیکنان و کارمندان باشگاه به من گفتند فصل بعد بهتر خواهیم بود و قهرمان میشویم. آنها جاهطلبیهای فراوانی دارند.»آرسنال در فصل جاری سرسختتر شده و بسیار باتجربهتر است. به نظر میرسد تحول آنها زیر نظر آرتتا دیگر تکمیل شده و واضح است که حالا دیگر هیچ چیز نمیتواند آنها را در رسیدن به هدفشان متوقف کند. مانع روحی و روانی که " توپچیها " را از رسیدن به جام محروم میکرد، حالا دیگر برداشته شده است.شکست دادن سیتی هنوز هم کار بسیار سختی است اما آرسنالیها نشان دادهاند که بسیار سرسخت هستند. کورس قهرمانی حالا وارد فاز جدید و جذابی شده است و باید منتظر ماند و دید که در ماههای آینده چه اتفاقاتی سرنوشت قهرمان این فصل لیگ برتر را تعیین خواهد کرد.

*آرمین زمانی

برچسب ها: آرسنال
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها