PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - October 05 2024
کد خبر: ۸۷۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۱
ساعتی پوست کنده با محمد حسین کنعانی زادگان فاتح دربی 104 در کیهان ورزشی؛
پایم را از روی گاز بر نمی دارم!

یزله می روم تا غم های مردم را کم کنم!

صدای گلخنده هایش مثل توپ ترکید، وقتی زیر باران بطری نیاز فوری اش به شادی را با گل مرتفع کرد و سر از آسمان هفتم درآورد. سیم خاردار شماره 6 در نبرد سهمگین دربی با رهبری سازمان دفاعی قرمزها کاری کرد دو لنگه ابروی شکارچیان آبی درهم رود و آرامش سراغ ارتش پیروز را بگیرد.

محمد حسین کنعانی زادگان حالا در 30 سالگی آنقدر آبدیده شده که صدایش را در میدان بالا نبرد و صامت و بی صدا رقیبان را به سکوتی الیم مجبور کند. با گلزن دربی 104 درست وقتی همصحبت شدیم که گلبرگ های پولکی چرخان و رقصان رخسارش را پوشانده بودند و زندگی روی زیبایش را به پسر خوزستان نشان داده بود. همو که در اوج رستگاری برای نخلستان های جنوب غزل می خواند تا جهانش طعم خرمای مضافتی بگیرد.گپ و گفت کیهان ورزشی را با حسین کنعانی زادگان بخوانید و یک کلاه خالی کنار جملاتش بگذارید.

*کمتر کسی فکر می کرد در واپسین دقایق دربی تو بازی را برای قرمزها درآوری؟

-من اما خودم یقین داشتم که در دربی 104 کار را تمام خواهم کرد و شریک شادی میلیون ها نفر خواهم شد. از شما چه پنهان از مدت ها قبل به دلم برات شده بود پرسپولیس با تک گل خودم برنده بازی حساس فصل می شود.انگار خدا به قلب من نگاه کرده بود که این شادی وصف ناپذیر را برایم جور کرد.

*شلیک ضربه پنالتی در آن دقایق هولناک کار ساده ای نبود.وقتی پشت توپ ایستادی چه حسی داشتی؟

-من سخت تر از این ها را تجریه کردم و بلدم از تنگناها به سلامت گذر کنم. باور کنید اصلا هول نشدم و در چند ثانیه تصمیم نهایی خود را گرفتم و توپ را جایی فرستادم که گلر آبی ها فکرش را نمی کرد.از گولسیانی هم ممنونم که آمد زیر گوشم دلگرمی داد و گفت شک ندارم تو از پس از این پنالتی بر می آیی.

*و یزله بی پایان کنعانی زادگان پس از بازی، پیش روی تیفوسی ها.از دست افشانی و شادی پس از گلت بگو.

-بی تعارف پرسپولیس با هوادارانش زنده است و ما هر چه داریم از تصدق سر سکوهاست. وقتی داور سوت پایان را زد تماشاگران یکپارچه صدایم زدند و خواستند سراغشان بروم. من هم با تمام وجود در جمعشان حاضر شدم و خلاصه جشن خوبی گرفتیم. به خاطر این هواداران صمیمی و متعصب حاضر بودم تا خود صبح یزله بروم.قول می دهم اگر امسال در آسیا بدرخشیم و در لیگ نخبگان پیشتازی کنیم 90 دقیقه به عشق سکوها پایکوبی کنم.

*فارغ از هیاهو پرسپولیس در اراک نمایش چشم نوازتری نسبت به استقلال ارائه کرد.برای تسخیر دربی برنامه خاصی داشتید؟

-بله آقای گاریدو حریف را کاملا آنالیز کرده و بر همین اساس به هر یک از بازیکنان مأموریت خاصی داده بود.ما از دقیقه نخست دنبال روزنه ای می گشتیم تا نیش خود را بزنیم و علاوه بر فتح دربی، سه امتیاز مهم این بازی را بگیریم.حالا دیگر تیم به بالاترین سطح آمادگی رسیده و با صلابت بیشتری لیگ برتر و لیگ نخبگان را تعقیب خواهیم کرد. فایل دربی برای ما بسته شده و گریزی نداریم جز آنکه ششدانگ به روبرو نگاه کنیم.

*نبرد در لیگ نخبگان صعب و طاقت فرساست. فکر می کنی ارتش سرخ نشان از خاکریزهای بلند رد شود؟

-ما استحقاق این را داریم که فریاد لیاقت فوتبال ایران را در آسیا طنین انداز کنید. واقعیت این است که اسم پرسپولیس پشت نامدارترین حریفان را به لرزه در می آورد. ما برند برتر آسیا هستیم و می توانیم یکه تازی کنیم. یک بار دیگر فیلم بازی ما در جده را اگر مرور کنید به این برداشت خواهید رسید که این پرسپولیس پتانسیل ترکتازی در قاره کهن را دارد.

*اما لیگ برتر. چقدر امیدواری. پرسپولیس در ادامه لیگ رقیبان تیزچنگ را به زیر بکشد؟تراکتور، سپاهان، استقلال و حتی فولاد. حریفان بیکار ننشسته اند؟

-ما عزم جدی داریم با تمام قوا در دو جبهه ایران و آسیا از اعتبار باشگاه دفاع کنیم. اسب ما زین شده و روز به روز سرحال تر و روپاتر ظاهر خواهیم شد.برای پرسپولیس تکرار قهرمانی در لیگ اتفاق دور از ذهنی نیست. ما به این باور رسیده ایم که پرچم سرخ هر سال. باید در ستیغ لیگ افراشته شود.روح قهرمانی سال هاست بر کالبد پرسپولیس دمیده شده و یقین دارم امسال نیز با هدایت آقای گاریدو، همدلی بچه ها و پشتیبانی هواداران باز هم جشن خواهیم گرفت و کاپ دیگری به تالار افتخارات پرسپولیس اضافه خواهیم کرد.

از ته دل می گویم این وظیفه تک تک ماست که در شرایط سختی که هواداران با مشکلات اقتصادی دست به گریبان هستند به هر شکل ممکن رنج را از زندگی شان دور کنیم.

*نقطه عطف عملکردت در دربی،دور شدن از بلبشوی تشویش و بی اعتنایی به برخی هتاکی ها بود!

-من امروز 30 ساله ام و حرکاتم باید در شأن سن و سالم باشد. با خودم عهد کردم در زمین از بیخ فقط به بازی فکر کنم و با حرفه ای گری از کنار کم لطفی ها رد شوم.

خودتان دیدید که تماشاگرنماها از ثانیه صفر تا ثانیه آخر چطور فحاشی کردند و چطور مرا زیر رگبار هتاکی ها قراردادند و از الفاظی استفاده کردند تا عصبی ام کنند. من اما کار خودم را می کنم و با بازی خوب جواب خیلی حرف ها را می دهم.به عنوان یک مدافع حرفه ای به این نتیجه رسیده ام که دور از هیاهو و همهمه سرم به کار خودم باشد و از کنار برخی بی اخلاقی ها بگذرم.

*توی دربی در چند صحنه با رامین رضاییان چالش داشتی!

-اصلا اینطور نیست.من چند بار سمت هواداران رفتم و خواهش کردم خویشتنداری کنند و فقط به تشویق پرسپولیس بپردازند. ما خارج از میدان رفیقیم و هیچ مشکلی با هم نداریم.

*حالا که غریو شایستگی ات بیش از پیش به گوش ها رسیده به افق پیش روی خود در تیم ملی چطور می اندیشی؟

-شکر خدا شایسته سالاری در تیم ملی حرف اول و آخر را می زند و هر بازیکنی که خوب کار کند از دید امیرخان و همکارانش دور نخواهد ماند.ما امروز در رنکینگ آسیا در بهترین جا ایستاده ایم و با تدابیر مربیان و تلاش بازیکنان انشالله جشن صعود بی دردسر به جام جهانی را خواهیم گرفت.

*صرف رسیدن به جام جهانی عشق فوتبال ها را راضی نخواهد کرد.آن ها از تیم ملی صعود به مرحله حذفی را می خواهند تا طلسم حذف شدن در گروه بشکند و فوتبال ایران بیشتر خودش را به رخ بکشد.

-این اتفاق اینبار خواهد افتاد و ما پس از دریافت ویزای جام جهانی تمام حواس خود را معطوف به صعود از گروه خواهیم کرد. البته باید دید ایران به تور چه تیم هایی خواهد خورد و سر از کدام گروه درخواهد آورد. من مطمئنم فصل تازه ای از اتفاقات با همت کادر فنی و بچه ها رقم خواهد خورد و تیم ملی به دور از شعارها و قیل و قال ها آینده روشنی را تجربه خواهد کرد.

*درباره زیر ساخت ها حرف بزنیم. فکر می کنی چرا باید کار به گونه ای پیش برود که دربی دور از پایتخت برگزار شود و تهران یک ورزشگاه آماده برای بازی نداشته باشد؟

-حقیقت تلخ این است که فوتبال ما در بحث زیر ساخت ها گام بلندی برنداشته و به آنچه از گذشته مانده بسنده کرده است. من خارج از ایران بازی کردم و دیدم چطور باشگاه های اروپایی و حتی عربی شرایط را برای خود مهیا می کنند. در همین قطر مثل آب خوردن و در کمترین زمان ورزشگاه می سازند و تجهیزات خود را به روز می کنند.این خیلی بد است که پرسپولیس و استقلال از هفته نخست لیگ هر هفته در یک شهر به میدان رفته و عملا از امتیاز میزبانی محروم شده اند. شک نکنید تیمی در قواره پرسپولیس در جایی مثل آزادی نمایش دلچسب تری ارائه خواهد داد و هواداران مجبور نخواهند شد در خانه بنشینند و حسرت تماشای بازی تیم خود را بخورند. امیدوارم برای پایان دادن به این معضل طرحی نو در انداخته شود تا وقتی تیم های خارجی به ایران می آیند در حیرت چمن های ما نمانند.باور کنید تیم بزرگ و مردمی پرسپولیس گناه دارد و مسئولان باید با این تیم مهربان تر باشند.

*شادترین و خاطره انگیزترین لحظه فوتبالی حسین کنعانی زادگان در کدام سکانس رقم خورده؟

-لحظه های خاطره انگیز زیادی را تجربه کردم. یکی همین دربی که در واپسین دقایق پرچم قرمز را بالا بردم. معمولا وقتی گل می زنم روی ابرها هستم و شادی ام را با مردم قسمت می کنم.آها یادم آمد، یک بار هم وقتی ایمون زاید گل برتری پرسپولیس را در دربی زد،روی نیمکن از شادی بال بال می زدم. آن دربی که یادتان هست؟

*اینکه می گویند حسین کنعانی تمایلات آبی هم دارد درست است؟

-به هیچ وجه. من یک هفته در خدمت استقلال بودم و بزرگترین خبط زندگی ام را کردم. البته استقلال تیم محترمی است اما من از توی قنداق قرمز بودم.ضمن اینکه تک تک خانواده کنعانی مقدم پرسپوایسی دو آتشه اند و با شادی های این تیم شاد می شوند.

*تو از تورم و گرانی خبر داری؟ مثلا می دانی گوشت کیلویی چند است یا بربری چه قیمتی دارد؟

-من هم در این مملکت زندگی می کنم و از همه چیز خبر دارم.اعتقاد راسخ دارم ملت ایران سزاوار بهترین ها هستند و باید بیش از این ها در رفاه باشند. ما سرزمین پرافتخاری هستیم و منابع طبیعی ارزشمندی داریم. من آرزو می کنم روزی برسد که در این کشور هیچ پدری شرمنده بچه هایش نباشد و هیچ دانش آموزی در حسرت مداد رنگی نماند. اندوه و دلواپسی مردم اندوه من نیز هست.

*بازیکنی که در 17 سالگی به لیگ پرتغال رفته، به ایستگاه های پیش روی خود در مخمل سبز هم می اندیشد حتما.

-هر بازیکنی دوست دارد که در دوران فوتبالش بهترین تصمیمات را بگیرد. فوتبال همیشگی نیست و دیر یا زود من هم باید کفش ها را بیاویزم و چهار گوشه زمین را ببوسم.امیدوارم جوری پیش بروم که وقتی فوتبالم تمام شد حسرت این سال ها را نخورم.صد البته حضور در پرسپولیس غایت آرزوی هر بازیکنی است و من شادمانم که اینجا هستم و برای محبوب ترین تیم باشگاهی ایران تلاش می کنم.

*اینکه می گویند کنعانی زادگان خیلی حرفه ای زندگی می کند درست است؟

-مسلم است که بازیکن حرفه ای باید حرفه ای رفتار کند تا بهترین راندمان را داشته باشم. من سر ساعت می خوابم، سر ساعت نهار می خورم و سر ساعت تک تک کارهایم را پیش می برم.بازیکنی که زندگی اش آهنگ لازم را نداشته باشد نمی تواند همزمان در تیم ملی وپرسپولیس بجنگد و رضایت مربیان را به دست بیاورد.من پایم را از روی گاز برنمی دارم و با همین فرمان جلو خواهم رفت تا مزد زحماتم را بگیرم و به آنچه دنبالش هستم دست یابم.

*و مقصد نهایی حسین کنعانی زادگان؟

-عاقبت بخیری و داشتن آتیه ای آرام.امیدوارم جوری قدم بردارم که در آینده مغبون نشوم.مابقی اش با خداست و آن بالا یک نفر هست که هوای مرا دارد. شُکر.

*امید مافی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها