چرائی تغییرات در برنامههای ورزشی سیما
کیهان ورزشی-
بدون شک اثرگذارترین رسانه در عصر حاضر رادیو و تلویزیون است که البته تلویزیون به خاطر ویژگی دیداری بالاترین تاثیر را در بین مردم و مخاطبان دارد . اساتید و کارشناسان رشته ارتباطات سه رویکردِ خبررسانی، سرگرمی و آموزش را برای رسانه تعریف کردهاند.
در بین برنامههای رادیو و تلویزیون و یا به عبارت خودمان صدا و سیما جذابترین و اثرگذارترینِ آن برنامههای ورزشی است که عمده دلایل آن وجود هیجانات ، حساسیتها و حاشیههای درون آن است.بر این اساس یک برنامه ورزشی باید دارای ساختاری باشد که هر سه رویکرد در آن دیده شود تا بتواند مخاطب را پای گیرنده ها نگه دارد و به درستی مخاطب را هدایت کند. با عنایت به این مطالب دست اندرکاران یک برنامه ورزشی شامل تهیهکننده ،مجری، گزارشگر و دیگر عوامل باید دغدغه های ورزش و جامعه را داشته باشند تا بتوانند ضمن رعایت اصول حرفهای، اهداف عالی و خوب و در یک کلام آینده مثبت را برای ورزش و مخاطبان بی شمار آن به ویژه جوانان رقم بزنند.
از دو سال پیش تغییراتی خوب در برخی برنامههای ورزشی سیما اتفاق افتاده و در هفته گذشته هم شاهد ادامه این تغییرات در یکی از شبکههای دیگر سیما و از برنامه های پرمخاطب ورزشی آن بودیم که این اقدام را به فال نیک میگیریم .
از آنجا که عوامل یک برنامه نباید وابستگی برون سازمانی داشته باشند، قطعاً این تغییراتِ محتوائی و شکلی تاثیرات مثبت و خوبی در پی خواهد داشت چرا که خروجی برنامه را می توان تفکر، عقیده و هدف تهیه کننده ، مجری و دیگر عوامل دانست.
امید است مدیران شبکه های رسانه ملی به ویژه شورای هماهنگی ورزش صدا و سیما با نظارت بیشتر و دقیق تر بر برنامههای ورزشی، جلوی برخی اقداماتِ پشت پرده را گرفته تا رسانه ملی و برنامه های ورزشی آن اهداف بلند این رسانه فراگیر را در حوزه ورزش به سرانجام برسانند.
*حسن علیرضائی
پربازدید ها
آخرین اخبار