PDF نسخه کامل مجله
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - October 14 2024
کد خبر: ۸۸۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۶

چرا بوکایو ساکا بهترین بازیکن حال حاضر جهان است؟

بوکایو ساکای 23 ساله بازی استثنایی دیگری را به نمایش گذاشت و در شبی که آرسنال توانست 3-1 ساوتهمپتون را شکست دهد ، کای هاورتز و گابریل مارتینلی را برای دو گل اول ، آماده و سپس سه امتیاز را با گل خوب خود در مراحل پایانی نهایی کرد. میکل آرتتا در کنفرانس مطبوعاتی خود پس از پیروزی مقابل ساوتهمپتون، وقتی از او پرسیده شد که آیا ساکا در این فصل رهبری بیشتری از خود نشان می دهد یا خیر، پاسخ داد:  “این نشانه بلوغ است و  مرحله ای است که بازیکنان باید طی کنند. او آنقدر در تیم بوده که این نقش را داشته باشد. وقتی می خواهید در اوج باشید، بازیکنان باید آن لحظات را برای تغییر بازی انجام دهند. او دوباره این کار را کرد.” آرسنال در حالی ساوتهمپتون را با نتیجه 3-1 شکست داد که پس از گل اول " قدیس‌ها "، نیاز مبرمی به درخشش مجدد بوکایو ساکا داشت. ستاره انگلیسی با زدن یک گل و ارسال 2 پاس گل، ستاره تیمش بود تا با کامبکی مهیج، یک برد خانگی دیگر برای " توپچی‌ها " به دست بیاید. ساکا در این بازی هفت موقعیت ایجاد کرد که چهار مورد آن، موقعیت مسلم گلزنی محسوب می‌شدند. او زمینه‌ساز گلزنی کای هاورتز و گابریل مارتینلی شد تا با ارسال 7 پاس گل، بهترین رکورد لیگ‌های معتبر اروپایی را به نام خود ثبت کند. مطابق داده‌های اسکواکا، با کاوش در عملکرد بوکایو ساکا در فصل 2025-2024، آمارهای جالب‌ توجهی توسط این بازیکن 23 ساله به ثبت رسیده است:

·         بیشترین پاس کلیدی در لیگ‌های معتبر اروپایی (23)

·         بیشترین موقعیت مسلم ایجاد شده در لیگ‌های معتبر اروپایی(13)

·         بیشترین پاس گل در لیگ‌های معتبر اروپایی (7)

·         بیشترین موقعیت گل ایجاد شده در لیگ برتر (27)

بوکایو ساکا در صورت به ثمر رساندن هفت گل دیگر، به جمع 100 گلزن برتر تاریخ فوتبال انگلیس اضافه می‌شود. او همچنین شش پاس گل تا قرار گرفتن در بین 50 بازیکن برتر فاصله دارد. همه این موارد در حالی اتفاق افتاده‌اند که بوکایو ساکا هنوز 23 ساله است و مسیری طولانی در آرسنال در پیش دارد.  همچنین در اینجا 9 آمار وجود دارد که ثابت می کند بوکایو ساکا تا به حال در این فصل چقدر خوب بوده است:

هیچ بازیکنی در هیچیک از پنج لیگ اصلی اروپا لیگ برتر، لالیگا، لیگ 1، سری آ، بوندسلیگا تاکنون پاس گل بیشتری نسبت به ساکا در فصل 2025-2024 ثبت نکرده است. ستاره آرسنال با هفت پاس گل به تنهایی در صدر جدول قرار دارد.

در یک بازی که ساکا گل نزد و پاس گل نداد پیروزی 4-2 آرسنال مقابل لسترسیتی عملکرد فرد پر جنب و جوشی را ارائه داد و هفت شوت، دو شوت به سمت دروازه، هشت دریبل کامل و هشت پاس کلیدی داشت. او امتیاز WhoScored 9.6/10 را دریافت کرد که بالاترین امتیاز او در این فصل تاکنون است و تنها با 10/10  کول پالمر با 4 گل مقابل برایتون بهتر شد. ساکا همچنین توپی را ارسال کرد که منجر به گل به خودی ویلفرد اندیدی در زمان مصدومیت شد . بنابراین اگر نه به طور رسمی، عملاً پاس گل پیروزی را دریافت کرد.

ساکا به طور میانگین هر 81 دقیقه یک پاس گل و هر 63 دقیقه یک گل یا پاس گل می دهد. این همان نرخ مشارکت گل مستقیم ارلینگ هالند است که در حال حاضر پنج لیگ اصلی اروپا را برای مجموع گل های 2025-2024 تاکنون رهبری می کند.

او عنوان بهترین بازیکن WhoScored را برای بازیکنی که بالاترین امتیاز بازی را در هر یک از سه بازی اخیر آرسنال در تمام رقابت ها داشته، دریافت کرده است. او همچنین بیش از هر بازیکن دیگری در پنج لیگ بزرگ اروپا رتبه بندی WhoScored MotM (چهار) را دریافت کرده است.

در میان تمام لیگ های بزرگ اروپا، تنها عمر مارموش از آینتراخت فرانکفورت (38/8) و لامین یامال از بارسلونا (28/8) می توانند میانگین امتیاز بازی بالاتری نسبت به ساکا (27/8) در سال های 2025-2024 داشته باشند.

تنها کریستیانو رونالدو (118)، رحیم استرلینگ (110) و رایان گیگز (92) در سن 23 سالگی بیشتر از ساکا (91) در تاریخ لیگ برتر گل زده و پاس گل داده اند. ساکا تا سپتامبر 2025  ، 24 ساله نمی شود، در آن زمان مطمئناً از گیگز پیشی گرفته است و به طور بالقوه می تواند از نظر تعداد با استرلینگ و رونالدو در آنجا باشد.

بوکایو ساکا اخیرا تولد 23 سالگی خود را جشن گرفت. ما رکورد او را در این مرحله از دوران حرفه‌ا‌ی اش با غول های لیگ برتر مانند وین رونی، کریستیانو رونالدو، سسک فابرگاس و مایکل اوون مقایسه کرده ایم که همگی به طور مشابه به عنوان جوانانی با استعداد فوق العاده وارد صحنه شدند. ساکا از زمان اولین بازی خود برای آرسنال در سال 2018، به طور مداوم پیشرفت کرده و اکنون به عنوان یکی از بهترین وینگرهای اروپا شناخته می شود.

او که در ابتدا به عنوان یک مدافع چپ همه کاره در تیم اصلی ظاهر شد، دیری نگذشت که در سمت راست زیر نظر میکل آرتتا به ترکیب اصلی رسید. فصل 2024-2023 پربارترین فصل دوران حرفه ای او تا به امروز بوده زیرا موفق شد 20 گل در تمام رقابت ها به ثمر برساند و 14 پاس گل نیز داد. مانند ساکا، خود آرسنال فصل به فصل پیشرفت کرده است و اکنون در موقعیتی قوی برای رقابت برای بزرگترین جام های موجود قرار دارد. این بازیکن 23 ساله ، فصل 2025-2024 را با یک گل و پاس گل در بازی افتتاحیه فصل آرسنال مقابل وولوز آغاز کرد. بعد از بازی، آرتتا حتی ساکا را با لیونل مسی مقایسه کرد: “این کیفیت بازیکن است. شما باید واقعاً بفهمید که آنها کجا هستند و به چه چیزی نیاز دارند تا به آنها فضا بدهید و اجازه دهید نفس بکشند.” اگرچه ساکا به هیچ وجه هم سطح مسی نیست، ستاره آرسنال بدون شک یکی از بهترین بازیکنان حال حاضر اروپاست. از فصل 2020-2019، تولید گل ساکا سال به سال بهبود یافته است و این بازیکن 23 ساله هیچ نشانه ای از کاهش سرعت پیشرفتش نشان نمی دهد. به طرز چشمگیری، ساکا در سن 23 سالگی بیشتر از رونالدو گلزنی کرده است. ساکا در 173 بازی 86 گل زده ، در حالی که رونالدو در 150 بازی 77 گل به ثمر رسانده است. برای نشان دادن اینکه ساکا در حال حاضر چقدر خوب است، نگاهی دقیق تر به رکورد او در لیگ برتر تا این مرحله انداخته ایم و آن را با رونی، رونالدو، مایکل اوون و سسک فابرگاس در همان مرحله از دوران حرفه ای خود مقایسه کرده ایم. 

بوکایو ساکا در 23 سالگی

بازیها: 173

تعداد گل: 48

پاس گل: 38

مشارکت در گل: 86

گل در هر بازی: 27/0

مشارکت گل در هر بازی: 49/0 

رکورد کریستیانو رونالدو در لیگ برتر در 23 سالگی

بازیها: 150

تعداد گل: 54

پاس گل: 23

مشارکت در گل: 77

گل در هر بازی: 36/0

مشارکت گل در هر بازی: 51/0 

رکورد وین رونی در لیگ برتر در 23 سالگی

بازیها: 201

تعداد گل: 71

پاس گل: 42

مشارکت در گل: 113

گل در هر بازی: 35/0

مشارکت گل در هر بازی: 56/0 

رکورد مایکل اوون در لیگ برتر در 23 سالگی

بازیها: 168

تعداد گل: 91

پاس گل: 23

مشارکت در گل: 114

گل در هر بازی: 54/0

مشارکت گل در هر بازی: 67/0 

رکورد سسک فابرگاس در لیگ برتر در 23 سالگی

بازیها: 187

تعداد گل: 32

پاس گل: 59

مشارکت در گل: 91

گل در هر بازی: 17/0

مشارکت گل در هر بازی: 48/0

بوکایو آیوینکا تمیدایو ساکا متولد 5 سپتامبر 2001 است که پس از دوران آکادمی در باشگاه آرسنال حالا به عنوان وینگر راست برای این تیم لیگ برتری و تیم ملی انگلیس بازی می کند. او به عنوان یکی از بهترین وینگرها و بازیکنان جوان جهان شناخته می شود. ساکا تمام دوران باشگاهی خود را در تیم اصلی با آرسنال گذرانده ، جایی که یک جام حذفی و دو FA Community Shields را به دست آورده و به تدریج به یکی از تاثیرگذارترین بازیکنان آرسنال تبدیل شده است. او در دو فصل 2021-2020 و 2022-2021، به عنوان بهترین بازیکن آرسنال انتخاب شد.  ساکا قبل از اینکه اولین بازی خود را برای تیم بزرگسالان در اکتبر 2020 انجام دهد، در سطوح مختلف تیم های ملی انگلیس بازی کرده است.

برچسب ها: بوکایو ساکا ، آرسنال