PDF نسخه کامل مجله
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - October 14 2024
کد خبر: ۸۸۰۶۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۴
استعدادهای درخشانی که از کمپ بایرن بیرون می آیند

دردسر عجیب کمپانی؛ شش هافبک دفاعی برای 2 جایگاه!

باشگاه بایرن مونیخ به عنوان بزرگترین باشگاه فوتبال آلمان، همواره تاریخچه ای غنی از تربیت بازیکنان کلاس جهانی داشته که در سطح لیگ و تیم های ملی درخشیده اند. الکساندر پاولوویچ، آریون ابراهیموویچ و یاسیپ اشتانیزیچ آخرین نفراتی هستند که به کمپ بایرن راه یافته اند.
وقتی بایرن در فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال 2012 به چلسی باخت، پنج بازیکن آکادمی این تیم از ابتدا در ترکیب حضور داشتند. یک سال بعد، چهار نفر از آنها توانستند در ومبلی مقابل دورتموند پیروز شده و جام قهرمانی اروپا را به دست آورند. آنها بازیکنانی بودند که توانستند نام خود را در تاریخ باشگاه ثبت کنند ، دقیقا همان کاری که سپ مایر، هانس گئورگ شوارتزنبک، فرانتس بکن باوئر و گرد مولر با کسب سه قهرمانی پیاپی اروپا در دهه 1970، در این باشگاه انجام دادند.
... از آلابا تا نفر بعدی
اگرچه سالها حضور استعدادهای جدید در این باشگاه با مشکلاتی همراه شد. داوید آلابا به عنوان آخرین مورد از نفراتی که از آکادمی باشگاه راهی ترکیب اصلی شده بود، شناخته می شد. نفرات دیگری هم بودند که به تیم اصلی راه یافتند و از میان جوانان در ترکیب اصلی حضور یافتند اما هرگز نتوانستند جایگاه ثابتی برای خود پیدا کنند.
در حدود 18 ماه گذشته، اوضاع تغییری اساسی کرده است. دفعه قبل، پاولوویچ توانست به ترکیب توماس توخل راه یابد، 22 بازی برای بایرن انجام داد و به تیم ملی آلمان راه یافت. در این فصل هم توانسته در ترکیب اصلی بایرن حضور یابد و در بوندسلیگا به میدان برود ، در حالی که تنها مصدومیت مانع از بازی ابراهیموویچ و اشتانیزیچ در میدان شده است تا بتوانند تاثیری مشابه در تیم ونسان کمپانی در این فصل داشته باشند.
فرانتس کراتزیگ و پاول وانر هم هستند که به صورت قرضی برای اشتوتگارت و هایدنهایم بازی می کنند و همچون اشتانیزیچ در لورکوزن در فصل گذشته، به دنبال کسب تجربه بیشتر برای حضور در میادین بزرگ هستند. 
پاولوویچ، ابراهیموویچ و اشتانیزیچ، تنها سه بازیکن از 8 فارغ التحصیل آکادمی بایرن هستند که نامشان برای فصل 2025-2024 لیگ قهرمانان اروپا اعلام شده است ، اگر چه پاولوویچ تنها بازیکنی از این جمع بود که در برتری 9-2 مقابل دینامو زاگرب در هفته اول لیگ قهرمانان به میدان رفت. مکس اشمیت، دروازه بان تیم، در میان نفرات روی نیمکت حضور داشت و در صورت صعود زود هنگام بایرن به مرحله بعدی، بازیکنان بیشتری از میان جوانان شانس حضور در زمین مسابقه را خواهند داشت.

سرمایه گذاری موثر در کمپ جدید
اینگونه به نظر می رسد که سرمایه گذاری در مرکز جدید آکادمی بایرن، جواب داده است. اولی هوینس، رئیس سابق باشگاه مونیخی یکی از نفرات اصلی حامی این طرح بود که در سال 2013 اعلام شد و بین سال های 2015 تا 2017 به اجرا درآمد. هوینس بسیار مشتاق بود که نشان دهد پرورش چنین بازیکنان با استعدادی چه تاثیری در کسب نتایج باشگاه به همراه خواهد داشت و تحلیل وی در سال 2017، تردیدی از این بابت باقی نمی گذاشت.
او در آن سال می گفت: "در سالهای اخیر، نتایج ما چندان مناسب نبوده و پس از آلابا هیچ بازیکنی از آکادمی به ترکیب اصلی راه نیافته است. کمپ جدید بایرن، پاسخی خواهد بود به وضعیت جدید و نابسامان نقل و انتقالات در باشگاه های بزرگ و انفجاری که در دستمزدهای آنها پیش آمده است. خوشحالیم که کمپ مورد نظر سر جای خود قرار دارد و می توانیم از شرایط فوق العاده آن استفاده کنیم و بهره ببریم. حالا به دنبال این هستیم که کار خود را انجام دهیم و بازیکنانی را تربیت کنیم که برای ترکیب حرفه ای تیم در آینده نزدیک، مورد نظر باشند. تحت تاثیر همکاری و جو موجود در این کمپ، قرار گرفته ام. یک هدف مشخص پیش روی ماست ، آن هم پرورش بازیکنان جدید است که مسیری درست محسوب می شود."
این کمپ، جامع و فراگیر است. از سطح زیر 9 سال شروع شده و به زیر 19 سال ختم می شود. همه بازیکنان به آخرین تجهیزات و دستگاه ها دسترسی دارند. از جمله یک آلیانتس آرنای کوچک که گنجایش 2500 نفر را دارد و میزبانی جام حذفی و بازیهای لیگ جوانان یوفا و همچنین رقابت های زیر 17 و زیر 19 سال بوندسلیگا را بر عهده می گیرد.
برای بازیکنانی که از خارج مونیخ می آیند، آپارتمان هایی در دسترس است و یک زمین شش وجهی در اندازه نصف که در سال 2019 ساخته شده و برای آشنایی هر چه بیشتر بازیکنان با زمین مسابقه و بهره گرفتن از ویدیو پروژکتورهاست.
البته هدف اصلی، تربیت بازیکنانی است که سرمربی بتواند از آنها برای کسب مقام و جام استفاده کند. به علاوه، این کمپ یک سرمایه گذاری اضافه هم محسوب می شود. به طور مثال، انتقال یوشوا زیرکزی از بولونیا به منچستر یونایتد، به دلیل پرورش یافتن وی در این آکادمی، عایدی برای بایرن به همراه داشت. پیوستن مالیک تیلمن به آیندهوون هم چنین نتیجه ای را در پی دارد.
در نهایت، تایید دیگری هم برای ساخت چنین کمپی مورد نیاز خواهد بود. اینکه چقدر طول خواهد کشید که بازیکنانی مثل فیلیپ لام، توماس مولر و باستین شواین اشتایگر، به فوتبال دنیا معرفی شوند؟ با توجه به استعدادهای تازه ای که از این کمپ بیرون آمده اند، به نظر دستیابی به چنین هدفی، هر لحظه نزدیک تر از قبل می نماید. 
ترافیک در میانه زمین
با توجه به این وضعیت، اکنون بایرن با معضلی تازه روبرو شده است. باواریایی ها اکنون بازیکنان آماده ای را در پست هافبک دفاعی در اختیار دارند. ونسان کمپانی نفراتی کلیدی چون ژوائو پالینیا، یوشوا کیمیش، الکساندر پاولوویچ و چند بازیکن دیگر را در اختیار دارد و می تواند از همه آنها برای درخشش هر چه بیشتر تیمش استفاده کند.
زمانی بایرن در این جایگاه با مشکلی اساسی مواجه بود اما خریدی جدید و رشد استعدادها در کمپ تیم باعث شده که دست کمپانی برای استفاده از بازیکنان متعددی در این پست، باز باشد. با توجه به عملکرد بایرن تا اینجای فصل و قرار گرفتن در صدر جدول، کمپانی به خوبی نشان داده که در خط میانی خود هیچ مشکلی احساس نمی کند.
انتخاب اول؛ کیمیش
گزینه ها را با یوشوا کیمیش شروع می کنیم. در سیستم های 1-3-2-4 یا 3-4-2-1، دو جایگاه برای هافبک وسط وجود دارد و در این میان کیمیش انتخاب اصلی کمپانی برای یکی از دو مورد اعلام شده است. دلیل خوبی هم برای این موضوع وجود دارد. تجربه بسیار بالای او، کمک بسیار زیادی به مربی تازه وارد و خریدهای جدید می کند و او می تواند امضای خود را پای نحوه بازی بایرن، بزند. اگرچه کیمیش در ماه های پایانی فصل گذشته به عنوان مدافع راست به کار گرفته می شد، در میانه میدان به خوبی عمل کرده است. کاپیتان آلمان به خوبی می تواند به دل حریف زده و پاس های عمقی بسیار دقیقی را ارسال کند ، بازی را تحت کنترل بگیرد و حتی در صورت نیاز به کمک خط دفاعی بیاید.
کیمیش تاکنون بیشترین تعداد چالش های موفقیت آمیز در خط هافبک دفاعی بایرن را داشته و در رده سوم بیشترین تعداد لمس توپ در بوندسلیگا قرار دارد. همچنین سومین بازیکنی است که بیشترین مسافت را در بوندسلیگا دویده است. با توجه به اینکه او یک زننده تخصصی ضربات آزاد در بایرن محسوب می شود، کنار گذاشتن او از ترکیب، کاملا اشتباه به نظر می رسد.
خرید جدید و جایگاه دوم
نفر بعدی ، ژوائو پالینیاست ، هافبک پرتغالی که بایرن تمام تلاش خود را برای به خدمت گرفتنش در سال 2023 انجام داد و نهایتا یک سال بعد موفق به انجام این کار شد. او را هم به عنوان یک تکه گمشده در ترکیب بایرن می دانستند و به خوبی توانست این استعداد را در بازی با هولشتاین کیل به نمایش بگذارد ، دیداری که بایرن با نتیجه 6-1 در آن پیروز شد.
در آن بازی او بیش از هر بازیکن دیگری وارد چالش با بازیکنان حریف شد (33 مرتبه). او تفکرات هجومی بسیاری در سر دارد و باید نحوه عملکرد واقعی او را در بازی هفته پنجم مقابل لورکوزن، مدافع عنوان قهرمانی، تماشا کرد.
ستاره ای از کمپ
دوباره به کمپ بایرن و آکادمی این تیم بازگردیم. نفر بعدی، الکساندر پاولوویچ است که اولین بازی خود را کمتر از یک سال قبل در برتری 8-0 مقابل دارمشتات انجام داد. او با همین عملکرد به تیم ملی آلمان دعوت شد ، در سه بازی به میدان رفت و اولین گل خود را به عنوان یار تعویضی مقابل مجارستان به ثمر رساند.
او در فصل 2024-2023 به صورت میانگین در هر بازی 8/12 کیلومتر دوید که بیش از هر بازیکن دیگر این تیم بود. همچنین یک تهدید اساسی در خط حمله تیمش محسوب می شود که در بازی مقابل تیم های با تفکر دفاعی، کاملا به کمک این تیم می آید. آمار خیره کننده دیگر اینکه بایرن در 17 بازی از 21 دیدار اول پاولوویچ، پیروز شده و در پنج بازی از هشت دیداری که او در زمین نبوده، شکست خورده است.
سایر گزینه ها
در حالی که سه نفر یاد شده، شانس های اصلی قرار گرفتن در دو جایگاه مورد بحث هافبک دفاعی هستند، نفرات دیگری هم در نوبت قرار گرفته اند تا در صورت اعلام کمپانی، به تیم خود کمک کنند. این موضوع با توجه به فصلی طولانی و تلاش بایرن برای کسب سه عنوان قهرمانی، می تواند محتمل تر از قبل به نظر برسد. 
کنراد لایمر به عنوان بازیکن تعویضی برای تیم کمپانی بازی کرده است. بازیکن سابق لایپزیش با فشارهای بی امانی که به تیم مقابل می آورد، شناخته می شود که می تواند جریان بازی حریف را کاملا مختل سازد. او در فصل گذشته دومین بازیکن بایرن به لحاظ تعداد جدال ها و چالش ها با بازیکنان حریف (24 مورد) محسوب می شد.
پاسکاری بی نظیر رافائل گوئررو هم از وی یک گزینه مناسب برای پست هافبک دفاعی ساخته است. او در این فصل به عنوان دفاع چپ مورد استفاده قرار گرفته است ولی فصل گذشته در هشت بازی از مجموع 20 دیدار خود، در میانه میدان به کار گرفته شد. وی که در 184 بازی خود در بوندسلیگا، 33 گل زده است، می تواند توان هجومی بیشتری به ترکیب بایرن ببخشد.
لئون گورتسکا را هم نباید فراموش کرد که در هفته های ابتدایی این فصل چندان به وی میدان داده نشده است ولی تجربه و عملکرد هجومی بازیکن 29 ساله می تواند پاسخی درخور را در صورت صبوری به همراه داشته باشد. شش گل و هفت پاس گل او در فصل قبل، می تواند نقش مهمی در موفقیت های ماه های آتی بایرن در این فصل ایفا کند. 
شش گزینه برای دو جایگاه ، چندان منطقی به نظر نمی رسد اما با یک فرمول جادویی می توان انتظار داشت که بایرنِ مشتاق در این فصل، بهترین عملکرد را از مجموع بازیکنان خود به نمایش بگذارد.


سید محمد طاهر شاهین*