PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۱ دی ۱۴۰۳ - December 21 2024
کد خبر: ۸۸۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۹
"رانندگی فصل" در سائوپائولو 

فرشتپن از جایگاه هفدهم، قهرمانی را به دست آورد!



زمانی که نتیجه نهایی مسابقات فرمول یک این فصل اعلام شود، آنچه را که به عنوان "رانندگی فصل" از فرشتپن دیدیم، تعیین کننده قهرمان خواهد بود. "مکسِ" مصمم با اشتیاقی وصف ناپذیر، توانست از جایگاه هفدهم در خط شروع رقابت سائوپائولوی برزیل، عنوان قهرمانی را پس از ماه‌ها به دست آورد تا ثابت کند راننده‌ای استثنایی محسوب شده و امید‌های قهرمانی لندو نوریس بریتانیایی را تا حد بسیاری نقش بر آب می‌کند.
برای توصیف این عملکرد نمی‌توان از کلمات استفاده کرد. یک نمایش استادانه در زیر باران برزیل. این مسابقه همه چیز داشت، جز اینکه چهارمین قهرمانی فرشتپن را قطعی کند. حتی این پیروزی تا قبل از اینکه برق‌ها برود، غیر قابل تصور بود.
آنچه به نظر می‌رسید این بود که نوریس می‌تواند با کسب پیروزی در این مسابقه، فاصله خود را با فرشتپن کاهش دهد، اما کار به جایی رسید که حالا راننده مک لارن خود نمی‌تواند به کسب قهرمانی امیدوار باشد.
نکته جالب اینکه نوریس مسابقه را از جایگاه نخست شروع کرد و در نهایت به مقام ششم دست یافت. رانندگی فوق العاده فرشتپن با کمی شانس هم همراه بود. چندین اتومبیل در مقطعی با هم برخورد کردند و رقابت به دلیل شدت بارش باران، لحظاتی متوقف شد، اما حتی نمایش به یاد ماندنی فرشتپن در سال ۲۰۱۶ در هوای بارانی اینترلاگوس که او را از جایگاه شانزدهم در شروع رقابت به مکان سوم در خط پایان رساند، هم قابل مقایسه با این رانندگی نبود.
با همه خطا‌هایی که رانندگان دیگر انجام دادند که باعث می‌شد خودروی ایمن بار‌ها و بار‌ها مسابقه را متوقف کند، نوریس یک اشتباه بزرگ در شروع دوباره داشت تا راننده هلندی بتواند به اولین عنوان قهرمانی خود پس از ماه ژوئن در رقابت اسپانیا دست یابد. شادی بزرگ وی پس از کسب عنوان قهرمانی بالاتر از استبان اوکان و پیر گسلی، نشان می‌داد که این جایگاه چه مفهومی برای وی دارد.
اکنون در حالی که سه دور دیگر از این مسابقات باقی مانده که یک رقابت سرعت را هم به همراه دارد، اختلاف امتیاز فرشتپن با نوریس به ۶۲ رسیده و هنوز ۸۶ امتیاز در دسترس است، اما اکنون آنچه پیش روی نوریس است، یک پل بسیار بلند می‌نماید که رسیدن به انتهای آن به نظر غیر ممکن است. اگر فرشتپن در پایان دور بعدی در لاس وگاس، ۶۰ امتیاز اختلاف با حریف داشته باشد، چهارمین قهرمانی وی در فرمول یک تضمین خواهد شد.
روز آزمایش و هیجان فرشتپن بود. او در مقدماتی خوب کار نکرد که به دلیل ورزش باد شدید و طوفان، یک روز به تعویق افتاده بود. وی که با پرچم قرمز مواجه شده بود، در جایگاه دوازدهم قرار گرفت ولی با توجه به جریمه استفاده از موتور جدید، به جایگاه هفدهم فرستاده شد. پس از اولین دور مسابقه تا مکان یازدهم صعود کرد و در دور یازدهم در جایگاه ششم قرار گرفت و تنها ۱۰ ثانیه از راننده اول، جرج راسل، فاصله داشت. او به سرعت پیش می‌رفت ولی خوش شانسی هم به کمکش آمد. وقتی باران شدید دوباره باریدن گرفت، مک لارن و مرسدس، راننده‌های خود، نوریس و راسل را تحت هدایت خودروی ایمن راهی تعمیرگاه کردند، در حالی که فرشتپن به کار خود ادامه می‌داد.
کمی بعد و در حالی که باران، تحمل ناپذیر شده بود، مسابقه متوقف شد و فرانکو کولاپینتو، تصادف سنگینی داشت و خارج شد. این زمان مناسبی برای فرشتپن بود که می‌توانست لاستیک‌های تازه‌ای داشته باشد، بدون اینکه به تعمیرگاه برود. در این لحظه پس از استبان اوکان در رده دوم قرار داشت و نوریس چهارم بود.
وقتی رقابت دوباره با صدر نشینی اوکان به جریان افتاد، خودروی ایمن دیگری آغاز به کار کرد و شروع دوباره در دور ۴۳ باز هم جدی به نظر می‌رسید. در نهایت پس از پیچ اول، فرشتپن توانست صدرنشینی را از اوکان بگیرد. در این موقع بود که نوریس حتی به جایگاه هفتم سقوط کرد و اگر چه با کمک اسکار پیاستری، هم تیمی اش، به رده ششم رسید، باز هم امید‌های کسب قهرمانی اش بر باد رفت.
هوا که بهتر شد، فرشتپن نشان داد چه راننده‌ای است. فاصله را با نفرات بعدی چنان زیاد کرد که پس از خط پایان، ۲۰ ثانیه با اوکان و ۳۰ ثانیه با نوریس اختلاف داشت. اکنون می‌توان او را شانس اصلی کسب قهرمانی اعلام کرد. برزیل برای او نقطه عطف دشوارترین رقابت برای قهرمانی پس از سال ۲۰۲۱ به حساب خواهد آمد.
اتومبیل‌های راسل که چهارم و لوئیس همیلتون که دهم شد (از تیم مرسدس) در حالی که چرخ‌ها روی اتومبیل سوار بودند، از نظر تغییر فشار باد تایر مورد بررسی قرار گرفتند. آنها جریمه نقدی شدند ولی از نظر جایگاه، تغییری در رتبه شان به وجود نخواهد آمد. چارلز لکلرک از فراری پنجم شد، یوکی سونودا و لیام لاوسون برای ردبول هفتم و نهم شدند و پیاستری در رده هشتم قرار گرفت.
فرشتپن پس از مسابقه اعلام کرد که این یکی از بهترین رانندگی‌های وی همراه با نتیجه‌ای بوده که به سختی قابل باور است. او می‌گوید: "قهرمانی هیجان انگیزی بود. هرگز فکر نمی‌کردم که موفق شوم. این احساس را داشتم که پیش خواهم رفت. به شکلی باورنکردنی از این نتیجه خوشحالم. در مسیر خیس، احساس راحتی می‌کنم و به هر حال با حرکت اتومبیل می‌توانید نحوه حرکت را بهتر تشخیص دهید. "
مسابقه مسافت کوتاه
این در حالی بود که در مسابقه مسافت کوتاه روز قبل، لندو نوریس، راننده مک لارن توانست با همکاری اسکار پیاستری، هم تیمی اش، عنوان قهرمانی را به دست آورد. فرشتپن از رد بول پس از زوج مک لارن در جایگاه سوم ایستاد و چارلز لکلرک و کارلوس ساینس از فراری به ترتیب چهارم و پنجم شدند.
از همان ابتدای مسابقه، پیاستری در جایگاه نخست قرار داشت و این شرایط تا دور ۲۲ از مجموع ۲۴ دور، پابرجا ماند. در آن موقع وی کنار کشید تا هم تیمی اش، نوریس، جلو بزند و بتواند در دور پایانی عنوان قهرمانی را از آن خود کند. 


*سید محمد طاهر شاهین

برچسب ها: مکس فرشتپن ، فرمول 1