همیلتون: سختیِ جدایی را دست کم گرفته بودم
کیهان ورزشی-
رقابت فرمول یک در ابوظبی، آخرین حضور لوئیس همیلتون، قهرمان پر افتخار این مسابقات در تیم مرسدس بود و او سال آینده برای تیم رقیب، یعنی فراری خواهد راند. همیلتون فصل آخر حضورش در مرسدس را "نا زیبا" خواند و عنوان کرد که سختی این جدایی را بسیار دست کم گرفته است. وی در ابتدای فصل اعلام کرده بود که این تصمیم، فشار مضاعفی بر ارتباط با متحدانش در مرسدس خواهد گذاشت.
او میگوید: "اولین ملاقاتم با توتو ولف در ابتدای امسال زشت و ناراحت کننده بود. من پیش بینی کرده بودم که رفتن کار دشواری خواهد بود ولی کاملا آن را دست کم گرفته بودم. زمان لازم است که بتوانم با این موضوع کنار بیایم. "
علی رغم کسب دو قهرمانی در رقابتهای این فصل که شامل قهرمانی باور نکردنی و افسانهای در سیلوراستون پس از ۹۶۵ روز مصدومیت بود، نمیتوان این فصل را برای او فصل موفقی در نظر گرفت. همیلتون بدترین فصل دوران ورزشی اش را سپری کرد و از اتومبیل خود انتقاد زیادی میکرد.
او تاکید دارد به اندازهای که میتوانسته، با این موضوع کنار نیامده است. وی میافزاید: "سال بسیار احساسی برای من بود و فکر میکنم در بهترین شرایط برای کنار آمدن با این احساسات نبودم. همه بدترین روزهای مرا دیدند. نمیخواهم از این بابت عذرخواهی کنم، چرا که من هم انسان هستم و نمیتوانم همیشه در بهترین شرایط باشم. از نظر کنار آمدن با اوضاع، یکی از بدترین عملکردهای تاریخ را داشتم. سعی میکنم که روی این مشکل کار کنم و بهتر شوم. ".
اما به هر حال او شش قهرمانی را با مرسدس به دست آورد و آنها هشت بار عنوان نخست تیمی را از آن خود ساختند. ۸۴ قهرمانی در رقابتهای مختلف و ۷۸ بار قرار گرفتن در خط نخست مسابقات، همه دستاوردهایی است که او در مرسدس داشته است. او مطمئن است که این میراث همچنان پا برجا خواهد ماند، حتی اگر این جدایی به شکلی اتفاق نیفتاده باشد که دو طرف انتظارش را داشتند.
همیلتون ادامه میدهد: "اگر زمانی را تصور کنید که همراه تعداد زیادی از رانندهها فصل را شروع میکنید - نه فقط در کنار آنها در رقابتهای مختلف، بالا و پایینهای زیادی را تجربه خواهید کرد، بلکه در زندگی شخصی آنها هم حضور دارید، در ازدواجها و جداییها و از دست دادن اعضای خانواده – متوجه خواهید شد که ماجراجویی عجیبی را تجربه میکنید و احساسات عمیقی بین شما وجود خواهد داشت. "
همیلتون ۳۹ ساله، پس از ۱۲ سال رانندگی برای مرسدس به این همکاری پایان داد. او دیگر عضوی از "پیکانهای نقره ای" نیست. او در رقابت قطر گفته بود که دیگر راننده سریعی نیست و در برزیل گفت که حتی نمیتواند فصل را با مرسدس به پایان برساند. اشتباهات مکرر و بدشانسیهای پیاپی، او را از کسب عناوین بازمی داشت و او حتی از مسئولان مرسدس خواسته بود که اتومبیل وی را کنار بگذارند.
همیلتون میگوید: "فصل بسیار احساسی برای من بود و من بهترین فردی نیستم که میتواند احساساتش را کنترل کند. شما بهترین و بدترین مرا دیده اید. "
همیلتون در ۲۳ دور از ۲۹ دور مقدماتی این فصل، پشت سر هم تیمی اش راسل، کار را به پایان رساند. او ادامه میدهد: "این کار برای من بسیار دشوار خواهد بود، چرا که سالهاست در این تیم حضور دارم. "
وقتی از او سوال شد که از این فصل رقابتها چه چیزی را به عنوان یادگار و خاطره به همراه خواهد برد، پاسخ داد: " لبخندی که پس از موفقیت میدیدم. همین لحظات را به خاطر میسپارم. مثلا اشکهای مهندس تیم را در قهرمانی رقابت استرالیا در سال ۲۰۱۴ به خاطر دارم و همین موارد همواره در ذهن من باقی خواهد ماند. "
همیلتون شش ماه پیش قرارداد خود را تا پایان سال ۲۰۲۵ تمدید کرد، اما یک بند اضافی در این قرارداد وجود داشت و آن هم قابلیت جدا شدن هر دو طرف در صورت تمایل در پایان سال ۲۰۲۴ بود.
همیلتون در این خصوص گفته بود: "در تابستان، قراردادم را تمدید کردم و آینده ام را در مرسدس میدیدم، اما در سال جدید، شانس جدیدی برای من ایجاد شد و تصمیم گرفتم که آن را به دست آورم. این دشوارترین تصمیمی بود که تاکنون گرفته ام. هر رانندهای وقتی بزرگ میشود و به تاریخ نگاهی میاندازد، میشائیل شوماخر را در آن اتومبیل قرمز رنگ فراری دیده است و شاید خیلیها آرزوی حضور در آن اتومبیل را داشته اند. وقتی به رقابتهای گرند پری ایتالیا میروید و سیلی از هواداران قرمز پوش فراری را میبینید، حتما متعجب خواهید شد. این تیمی است که از زمان رفتن شوماخر و سال ۲۰۰۷ که کیمی رایکونن آخرین قهرمانی اش را به دست آورد، موفقیت بزرگی را کسب نکرده است. وقتی بچه بودم و بازیهای ویدیویی انجام میدادم، میشائیل شوماخر را در آن اتومبیل قرمزرنگ انتخاب میکردم و پیوستن به این تیم برای من مثل یک رویاست که از بابت آن بسیار هیجان زده هستم. "
سید محمد طاهر شاهین