فرار رسیدن ماه محرم را تسلیت می‌گوییم      
PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۳ - July 17 2024
کد خبر: ۳۰۵۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۷

سيروس پورموسوي سرمربي تيم استقلال خوزستان در مورد نظرخواهي كيهان ورزشي مبني بر اين كه چگونه از فوتبال لذت ببريم؟ در ابتداي صحبت هاي خود به كيهان ورزشي مي گويد: امكانات و تجهيزات ورزشي براي رشد قابل توجه در ورزش بخصوص فوتبال اهميت ويژه اي دارد.متاسفانه امكانات بيشتر باشگاههاي ما در فوتبال ضعيف است و تيم ها نمي توانند با امكانات پايين باشگاههاي خود براي اهداف بزرگ برنامه ريزي كنند.يك سري مشكلات روزمره در فوتبال ما جاري است كه دست و پاي مربيان را مي بندد و اجازه نمي دهد كه مربي اهداف فني خود را در تيم پيگيري كند.به عنوان مثال كنفدراسيون فوتبال دستور العمل داده تا باشگاه هاي آسيايي حرفه اي شوند و در محيطي با امكانات حرفه اي ،برنامه هاي كادرفني شان را دنبال نمايند در حالي كه بيشتر باشگاههاي ما مثل استقلال خوزستان از يك آمفي تئاتر برخوردار نيست تا بازيكنانش را براي برگزاري جلسات فني گردهم آورد و درباره نقاط ضعف و قوت شان با آنها صحبت كند.ما مجبوريم فيلم نقاط ضعف و قوت تك تك بازيكنان مان را در هر بازي مونتاژ كنيم و دراختيار بازيكنان قرار دهيم و از آنها بخواهيم در خانه فيلم بازي خود را تماشا كنند و به معايب كار خود پي ببرند. اگر محيط مناسبي در باشگاه مان داشتيم و بازيكن در اين محيط احساس خستگي نمي كرد مي توانستيم اين فيلم ها را در حضور تمامي بازيكنان ببينيم و مرور كنيم. اين امكانات حرفه اي در فوتبال ما كمتر است و اجازه نمي دهد كه مربي فقط روي كارش تمركز كند.

تضميني براي اجراي برنامه مربيان نيست

سرمربي اسبق فولاد نوين اهواز كه با اين تيم قهرمان ليگ دسته اول ايران شد، ادامه داد:بزرگترين عاملي كه اجازه نمي دهد فوتبال ما به سمت و سوي زيبايي پيش رود نبودن حاشيه امنيت براي مربيان است.مربي در فوتبال حاشيه امنيت ندارد تا براي فوتبال تماشاگرپسند و سازندگي برنامه ريزي كند.وقتي باشگاههاي ما با مربي قرارداد يكساله مي بندند معنايش اين است كه مربي بايد نتيجه گرا باشد و تمركزش را روي نتيجه بگذارد. مربي براي اجراي برنامه هاي خود در بلند مدت تضميني ندارد چند باخت بياورد بايد برود و جاي خود را به مربي ديگري بدهد.اگر با مربيان سه ساله قرارداد ببندند و مربي بداند در اين سه سال فرصت دارد برنامه هاي خود را پياده كند فقط به نتيجه گرايي فكر نمي كند بلكه وقتش را روي سازندگي و فوتبال تماشاگرپسند هم مي گذارد تا تماشاگر تيمش از فوتبال لذت ببرد.مربيان ايراني درگير اين طور مسائل هستند و به همين علت است كه نمي توانند روي موضوعي غير از نتيجه گرايي برنامه ريزي كنند. درحال حاضر بيشتر باشگاهها تيم خود در ليگ برتر را براي كسب قهرماني بسته اند و همه دنبال نتيجه هستند و مي بينيد كه تيم ها از نظر فني به هم نزديك هستند و كسب پيروزي در ليگ امسال به سادگي حاصل نمي شود.موضوع ديگري كه در فوتبال حرفه اي لحاظ مي شود اما در فوتبال ناديده گرفته شده نحوه قرارداد باشگاهها با مربيان است. مربيان در فوتبال حرفه اي جهان سه ساله قرارداد مي ببندند تا برنامه هاي خود را اجرايي كنند .اگر مربي در فوتبال حرفه اي روز جهان بركنار شود مي تواند از باشگاه مبلغ قراردادش را بگيرد اما اينجا قرارداد مربيان يكساله است و اگر مربي ناكام شود باشگاه دست پيش را مي گيرد و تمام و كمال مبلغ قرارداد مربي را پرداخت نمي كند.اين طور مي شود كه مربيان ما در همان مدت يكسال قراردادشان فقط به نتيجه گرايي فكر مي كنند تا در چرخه مربيگري باقي بمانند.

طرح جوانگرايي سازمان ليگ موفق نبوده است

پورموسوي اضافه كرد:من از روز اولي كه به عنوان سرمربي وارد هيئت مديره استقلال خوزستان شده ام اعضاي هيئت رئيسه به من مي گويند كه شما سرمربي تيم قهرمان ليگ برتر شده ايد و تيم شما بايد مثل تيم قهرمان بازي كند. با وجود چنين ديدگاهي چطور مي توان به جوانگرايي فكر كرد. فوتبال زماني لذت بخش مي شود كه شما به عنوان مربي بتوانيد جوانان را به تيم خود اضافه كنيد و همواره پيگير جوانگرايي باشيد اما به علت نبودن حاشيه امنيت براي مربيان مي بينيد كه دست مربي بسته است زيرا مديران باشگاهها فقط به دنبال نتيجه گرايي هستند.سازمان ليگ براي جوانگرايي تيم ها قوانيني را وضع كرد و در دستور العمل باشگاهها قرار داد تا ميانگين سني تيم ها در ليگ پايين بيايد . جوان شدن ليگ به زيبايي فوتبال كمك مي كند و باعث خواهد شد تا تماشاگران از ديدن بازيكنان جوان و باانگيزه لذت ببرند اما عملا برنامه و قوانين سازمان ليگ نتيجه نداد.الان چند تيم را مي توانم مثال بزنم كه به جهت شرايط حاكم در فوتبال نصف بازيكنان زير 23 ساله خود را براي اين فصل ليگ برتر از دست داده اند و نتوانستند روي بازيكنان جوان خود حساب باز كنند.زماني كه مربي نتواند جوانگرايي كند بسياري از فاكتورها را براي ارائه فوتبال تماشاگرپسند از دست خواهد داد . سازمان ليگ براي استفاده از بازيكنان زير 23 سال تيم ها بايد فكري كند.

كمبود آب خوري و سرويس بهداشتي تميز در ورزشگاه ها

سرمربي استقلال خوزستان با اشاره به مشكلات دم دستي ورزشگاه ها و مرتفع نشدن مسائل جاري در محيط هاي ورزشي به كيهان ورزشي مي گويد:مسافت ورزشگاه هاي ما براي تماشاگران طولاني است.دوري مسير ورزشگاه سبب مي شود تا تماشاگران كمتر به ورزشگاه بروند.تماشاگر جوان چطور مي تواند ساعات پاياني شب اين مسافت را به مقصد منزل طي كند. آيا براي برگزاري بازيها در ساعات پاياني شب و مسافت طولاني ورزشگاه ها فكري كرده ايم؟مسائل رفاهي تماشاگران در ورزشگاه ها شرايط مناسبي ندارد.مثلا در برخي ورزشگاه ها با كمبود آبخوري مواجه هستيم و چند بشكه آب خنك و تميز نيست كه تماشاگر بدون دغدغه تشنگي خود را رفع كند.آب خوري ابتدايي ترين امكانات براي تماشاگران است كه در برخي شهرها ديده نمي شود. متاسفانه نيمكت تيم ها در برخي ها ورزشگاه ها نزديك به سرويس هاي بهداشتي است و نيمكت نشينان نمي توانند از بوي بد سرويس بهداشتي روي نيمكت بنشينند.فاصله دو متري نيمكت با دستشويي زيبنده ورزش ما نيست.هم چنين در ورزشگاه ها مي بينيم كه سرويس بهداشتي مناسبي براي تماشاگران وجود ندارد. آنقدر كثيف و آلوده است كه تماشاگر با اكراه از اين سرويس ها استفاده مي كند.بيشتر ورزشگاه هاي ما صندلي ندارند و تماشاگر بايد روي سيمان بنشيند و در سرما و گرما فوتبال تماشا كند.مورد ديگري كه بايد بررسي شود نوع فوتبال تيم هاست. بيشتر تيم هاي ما به علت نتيجه گرايي، تاكتيك بزن زيرش را در دستور كار قرار مي دهند و اين ديدگاه و تاكتيك باعث مي شود كه تماشاگر از فوتبال لذت نبرد.چرا همه تيم ها ي ما به دنبال قهرماني هستند.به نظر من تيم هايي كه هزينه مي كنند براي قهرماني بجنگند و ساير تيم ها هم به دنبال سازندگي فوتبال و جوانگرايي باشند.




انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دوستدار خوزستان
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
0
0
عمو سیروس دمت گرم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار