PDF نسخه کامل مجله
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 06 2024
کد خبر: ۳۰۷۱۳
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۳
پنجره نقل و انتقالات تابستانی به پایان رسید و حال نگاهی انداخته ایم به تعدادی از بهترین و بدترین خریدهای تمام ادوار . بازیکنانی که با امید زیاد خریداری شدند و اصلا به کار تیم جدیدشان نیامدند و یا بر عکس بازیکنانی که در تیم جدیدشان درخشیدند .

بدترین ها

فرناندو تورس از لیورپول به چلسی ، سال 2011 (51.5 ملیون پوند)

تورس همان موقع که خریده شد مصدوم بود و بعد از سپری شدن دوران درخشش هایش در آنفیلد دچار مشکلات اعتماد به نفس هم شده بود اما انتقالش به چلسی آن هم با مبلغی بسیار بالا کار را خراب تر کرد. اولین بازی او در لباس چلسی منجر به شکست 0-1 به لیورپول شد و خود او هم به مدت 903 دقیقه که دو ماه به طول انجامید ، در هیچ کدام از بازی های چلسی موفق به گلزنی نشد تا اینکه بلاخره توانست در بازی با وستهام به این روند پایان دهد و تنها گلش برای چلسی در آن فصل را به ثمر برساند. اما انگار که همین نیم فصل بد برایش کافی نبود چرا که در فصول بعد هم در چلسی به تقلا برای گل زنی ادامه داد . دوران او در غرب لندن یک شکست تمام معنا بود . این بازیکن اسپانیایی در 172 بازی فقط 45 گل به ثمر رساند اما با این حال به همراه چلسی فاتح اف ای کاپ ، لیگ قهرمانان و لیگ اروپا شد. نزول او هنگامی که چلسی در سال 2014 شروع به جستجو برای تیم که خواهان او باشد تکمیل شد . تورس نهایتا به میلان رفت و سرانجام به باشگاه دوران کودکی اش اتلتیکو مادرید بازگشت.

اندی کارول نیوکاسل به لیورپول ، سال 2011 (35 ملیون پوند)

قبل از هری کین ، که به نظر می رسد امید یک ملت برای درخشش برای یک دهه به او باشد ، بازیکنی به نام اندی کارول وجود داشت. منتها او هیچ وقت نتوانست از پتانسیل بالایش استفاده شایانی بکند.

بعد از درخشش در نیوکاسل ،باشگاه دوران کودکی اش ، لیورپول این مهاجم قد بلند را در روز آخر نقل و انتقالات ژانویه 2011 خرید و پیراهن شماره 9 را که تورس بر تن می کرد را به او دادند .مصدومیت به شکلی اجتناب ناپذیر انجام اولین بازی برای باشگاه جدیدش را به تاخیر انداخت و بعد از آن مخلوطی از عملکرد ضعیف و زمان طولانی درمان مصدومیت هایش ، دوران او در آنفیلد را به پایان رساند . کارول تنها 11 گل در 58 بازی در عرض دو فصل و نیم برای قرمزها به ثمر رساند و سپس به وستهام قرض داده شد . این انتقال یک فصل بعد و در ازای مبلغی کمتر از نصف کبلغی که لیورپول به نیوکاسل پرداخته بود ، دائمی شد.

آلفونسو آلوز هیرنوین به میدلزبرو، سال 2008 (10 ملیون پوند)

درحالی که میدلزبرو در سال 2008 برای بقا در لیگ برتر می جنگید ، باشگاه برای فرار از این وضعیت رو به آلفونسو آلوز ، بازیکن ملی پوش برزیل آورد که در لیگ هلند میانگینی بیش از یک گل در هر بازی داشت . بر روی کاغذ این یک انتقال خوب بود اما در زمین فوتبال ، این انتقال به یک کابوس تبدیل شد. آلوز نتوانست خودش را با بازی در لیگ سخت انگلیس تطابق بدهد و همین طور که میدلزبرو در تلاش برای فرار از منطقه سقوط بود ، وی فقط توانست 4 گل در 31 بازی برای تیم جدیدش به ثمر برساند .آلوز در سپتامبر 2009 و زمانی که میدلزبرو تصمیم به کاهش دادن هزینه هایش گرفت ، به باشگاه قطری السد پیوست و بعد از آن هیچ وقت به اروپا برنگشت .

رادمل فالکائو موناکو به منچستر یونایتد ، سال 2014 (6ملیون پوند)

مطالب زیادی در مورد کار عجیب لوئیس فن خال ، مربی وقت منچستر یونایتد، برای اضافه کردن رادمل فالکائو به خط حمله یونایتد که رابین فن پرسی ، وین روونی و آنخل دی ماریا را در خط آتش خود می دید، نوشته شده است . بعد از درخشش در پورتو و اتلتیکو مادرید ، به نظر می رسید که این بازیکن کلمبیایی به همراه هم تیمی های ستاره اش خط حمله ای ترسناک را تشکیل بدهند . اما در عمل معلوم شد که حقیقت چیز دیگری است . فالکائو مانند یونایتد در تمام آن فصل در حال تقلا کردن بود و با وجودی که چهار پاس گل داد ، زدن تنها یک گل در 29 بازی به شدت پایین تر از حد انتظار بود . همان طور که پیش بینی می شد انتقال قرضی او دائمی نشد و فصل بعد او در چلسی شروع به تقلا کردن کرد و حالا دوباره به موناکو بازگشته است.

اریک جمبا جمبا منچستر یونایتد به استون ویلا ، سال 2005 (1.5 ملیون پوند)

"خیلی خوبه که اسمش دوبار تکرار می شه" بهترین تعریف هواداران یونایتد از این ملی پوش کامرونی بود . جمبا جمبا بازیکن بدی بود و این موضوع را در 20 بازی که برای شیاطین سرخ انجام داد ثابت کرد اما این موضوع باعث نشد که استون ویلا در سال 2005 از خرید او صرف نظر کند . دیوید اولری امیدوار بود که این بازیکن کامرونی به نوعی بتواند تحت هدایت او پیشرفت کند اما این اتفاق نیفتاد. او برای رسیدن به ترکیب 11 نفر اصلی هم در تقلا بود و بعد از فقط 11 بازی به صورت قرضی به برنلی فرستاده شد و در تابستان 2007 قراردادش فسخ شد.

پائول کانچسکی فولهام به لیورپول ، سال 2010 (3.5 ملیون پوند)

لیورپول همین حالا هم در دفاع چپ مشکل دارد و این مشکلی است که برای همه طرفداران این تیم آشنا است .آنها در زمان مربیگریر روی هاجسون هم در تلاش برای پیدا کردن گزینه مناسبی بودند و در نهایت این جستجو منجر به این شد که سرمربی سابق فولهام به کانچسکی مدافع چپ سابق تیمش اعتماد کند . با این وجود ، کانچسکی به جای برداشتن قدمی بزرگ در دوران بازی اش ، در تیم جدیدش دچار مشکل شد.در چهار ماهی که در باشگاه بود 18 بازی انجام داد و بعد از این که کنی داگلیش جای روی هاجسون برکنار شده را گرفت ،به صورت قرضی به باشگاه ناتینگهام فارست فرستاده شد و دیگر هیچ گاه برای لیورپول بازی نکرد. سال 2011 لستر در ازای مبلغ 1.5 ملیون پوند او را جذب کرد .

کریس سامبا- آنژی ماخاچ کالا به کیو پی آر ، سال 2013 (12.5 ملیون پوند)

در حالی که کیو پی آر در لیگ برتر دچار مشکل شده بود ، هری ردنپ در ژانویه 2013 سامبا را به خدمت گرفت تا بقای آنها در لیگ برتر را تضمین کند . این مدافع میانی زمانی که در بلک برن بود خودش را به عنوان یکی از ترسناکترین مدافعین لیگ اثبات کرده بود اما با حقوق هفتگی 100 هزار پوندی که میگرفت از همان ایتدای کارش چشمان همه را به خودش منعطف کرد . سامبا نتوانست فرم خوبش را با کیو پی آر که در نهایت سقوط کرد ، تکرار کند و فقط در10 بازی به کار گرفته شد و 6 ماه بعد دوباره ازای 12 ملیون پوند به آنژی فروخته شد.
ژیسکو
دیپورتیوو لاکرونیا به نیوکاسل ، سال 2008 (5.7 ملیون پوند)

بعد از درخشش در لالیگا و تیم ملی زیر 21 ساله های اسپانیا ، نیوکاسل با وجود در اختیار داشتن 6 مهاجم دیگر نظیر : مایکل اوون ، اوبافامی مارتینز و مارک ویدوکا ،تصمیم گرفت ژیسکو را به خدمت بگیرد. در نتیجه ، به خاطر تراکم بالا در خط حمله او در فصل 09-2008 کمتر به بازی گرفته شد و بعد از این که نیوکاسل به دسته پایین تر سقوط کرد ، به ریسینگ سنتاندر قرض داده شد. بعد از اتمام قرارداد قرضی و بازگشت به نیوکاسل، بار دیگر نتوانست خودش را به ترکیب اصلی تحمیل کند و در ژانویه 2010 به صورت قرضی به باشگاه سابقش دیپورتیوو لاکرونیا بازگشت. قراردادش با نیوکاسل در نهایت در ژانویه 2013 فسخ شد . ژیسکو فقط در 9 بازی برای نیوکاسل به میدان رفت و فقط یک بار موفق به گلزنی شد.

آندره سانتوس- فنرباغجه به آرسنال ، سال 2011 (6.2 ملیون پوند)

به صورت سنتی ،برزیل مدافعان کناری بسیار خوبی نظیر روبرتو کارلوس ، دنی آلوز ، مایکون و مارسلو را به فوتبال معرفی کرده است . آرسن ونگر با خرید آندره سانتوس فکر کرد که مدافع دیگری در همان سطح به خدمت گرفته است اما اشتباه می کرد . خیلی هم اشتباه می کرد.سانتوس در لیگ برتر به شدت به مشکل خورد و در 18 ماه حضورش فقط 23 بازی انجام داد و دو گل هم زد (یکی از گل هایش در جریان بازی 5-3 مقابل چلسی در استمفورد بریج به ثمر رسید ) . او نه فقط به خاطر عملکرد ضعیفش تحت انتقاد شدید هوادران آرسنال قرار گرفت بلکه به خاطر تلاشش برای تعویض پیراهن با رابین فن پرسی ،مهاجم سابق توپچی ها، در بین دونیمه بازی با منچستر که سانتوس نمایش ضعیفی در آن داشت به شدت با انتقاد رو به رو شد. آرسنال تصمیم گرفت تا جلو ضرر کردنش را بگیرد و سانتوس را به صورت قرضی به گرمیو فرستاد و بعد از اینکه قراردادش با آرسنال به اتمام رسید به تیم فلامینگو پیوست.

بنی مک کارتی بلک برن به وستهام ، سال 2010 (اعلام نشده)

مک کارتی در بلک برن در 140 بازی 52 گل زده بود و قبل از آن هم با پورتو به قهرمانی لیگ قهرمانان رسیده بود . به همین دلیل وستهام احتمالا فکر کرده بود که در سال 2010 در حال به خدمت گرفتن مهاجمی توانمند هستند اما چکش ها لقب تیم وستهام- بعد از 14 ماه از قرارداد 2.5 ساله مک کارتی ،تصمیم گرفتند راهشان را از مهاجم اهل آفریقای جنوبی شان جدا کنند و با پرداخت 1.5 ملیون پوند به او قراردادش را فسخ کردند . فصلی که او در وستهام بود چگونه بود؟ 13 بازی و صفر گل زده .

بهترین ها

اشلی کول آرسنال به چلسی ، سال 2006 (5 ملیون پوند)

فقط در ازای 5 ملیون پوند ، کول می تواند به عنوان یکی از بهترین خریدهای تاریخ چلسی قلمداد شود .البته آبی ها برای انجام این معامله ویلیام گالاس را هم به آرسنال دادند اما کمکی کول به باشگاه کرد ثابت کرد که بیشتر از مبلغی که برایش پرداخت شده ارزش دارد. در 9 سالی که کول در استمفوردبریج بود ،به باشگاه کمک کرد که برنده نه عنوان قهرمانی شوند که شامل یک قهرمانی لیگ برتر ، 4 قهرمانی اف ای کاپ و لیگ قهرمانان سال 2012 بود که اولین قهرمانی چلسی در لیگ قهرمانان به حساب می آمد .در مجموع ، کول 338 بازی برای چلسی به میدان رفت و 7 گل به ثمر رساند .

وین روونی اورتون به منچستر یونایتد ، سال 2004 (20 ملیون پوند)

شاید هواداران در حال حاضر در مورد ارزش او برای تیم نظرات مختلفی داشته باشند اما روزی شکی وجود نداشت که در اختیار داشتن روونی شانس پیروزی شیاطین سرخ را بسیار افزایش می دهد . وی که در 524 بازی برای منچستر به میدان آمده و 246 گل هم به ثمر رسانده و کاپیتان کنونی تیم هم هست ، به یکی از بزرگترین بازیکنانی تبدیل شده است که لباس سرخ منچستر را بر تن کرده و به باشگله کمک کرده تا در طی 12 فصل برنده 9 جام مهم بشود. وی همچنین 3 بار نامش در تیم منتخب فصل لیگ برتر آمده است ، یک بار به عنوان بهترین بازیکن فصل انتخاب شده است ، دو بار بهترین بازیکن فصل از نظر هواداران بوده و دو بار هم برنده جایزه بهترین بازیکن جوان سال شده است.

کارلوس توز و خاویر ماسکرانو کورینتیانس به وستهام ، سال 2006 (اعلام نشده)

زمانی که وستهام توز و ماسکرانو آرژانتینی را به خدمت گرفت ، باعث ایجاد انتظارات زیادی شد چرا که این انتقال خیلی ها را شگفت زده کرد. ماسکرانو که آن موقع 22 ساله بود ، نتوانست جایگاه ثابتی در وستهام برای خودش دست و پا کند و پشت خط هایدن مولینز ماند تا در نهایت بعد از 4 ماه در ژانویه 2007 به صورت قرضی به لیورپول رفت . با این وجود زمانی که این انتقال در پایان فصل دائمی شد ، او سودی 18.5 ملیون پوندی نصیب وستهام کرد . از طرفی دیگر توز تقریبا به تنهایی باشگاه را از خطر سقوط نجات داد . در حالی که 10 بازی به پایان فصل مانده بود و باشگاه در قعر جدول دست و پا می زد ،توز 7 بار گلزنی کرد که شامل گل خارق العاده او به منچستر یونایتد از روی ضربه ایستگاهی در آخرین بازی فصل بود و کمک کرد تا باشگاه با فقط 3 امتیاز بیشتر از منطقه سقوط در لیگ باقی بماند.

لوئیز سوارز آژاکس به لیورپول ، سال 2010 (22.8 ملیون پوند)

تمامی مجادله ها را فراموش کنید. جذب سوارز بهترین خریدی بود که لیورپول در سال های اخیر انجام داده است. در چهار فصلی که او در مرسی ساید بود ، این بازیکن اهل اروگوئه موفق شد در 133 بازی 82 گل بزند و تبدیل به یک قهرمان شود و به هواداران لیورپول کمک کند که خاطره فرناندو تورس را فراموش کنند . با وجودی که او نتوانست قرمزها را به عنوان قهرمانی برساند ، آنها در آخرین فصلی که سوارز در لیورپول بود با بد شانسی رو به رو شدند ، توانست به آنها کمک کند تا جام حذفی را در سال 2012 ببرند و تعدادی افتخار فردی هم به دست آورد که شامل دو بار انتخاب شدن به عنوان بازیکن فصل لیورپول و بازیکن سال لیگ برتر در سال 2014 بود. البته انتقال او به بارسلونا هم سود هنگفتی در حدود 42 ملیون پوند نصیب لیورپول کرد .

رابی کین لیدز به تاتنهام ، سال 2002 (7 ملیون پوند)

شکی نیست که با نگاهی به گذشته ، لیدز باید مبلغ بیشتری برای رابی کین از تاتنهام درخواست می کرد . با مبلغ تنها 7 ملیون پوند ، خرید این مهاجم ایرلندی یک سرقت بزرگ بود . کین به مدت 9 سال و در 2 دوره متفوت در وایت هارت لین حضور داشت . دوره اول از سال 2002 تا 2011 که با انتقالی 6 ماهه به لیورپول شکسته شد ( و از این انتقال اسپرز 19 ملیون پوند دریافت کرد ) و مدتی هم به صورت قرضی در سلتیک و وستهام بود . وی در 303 بازی موفق شد 122 گل بزند که به اندازه ای بود که نامش در کنار 10 گلزن برتر تاریخ تاتنهام قرار بگیرد. این حقیقت که او سه بار به عنوان بازیکن فصل تاتنهام انتخاب شد که شامل اولین فصل حضورش در تاتنهام هم می شود ، خود گویای کیفیت اوست. اندکی غم انگیز و سخت است که او در دوران حضورش در این تیم فقط یک جام حذفی به همراه تاتنهام کسب کرده است.

کلود ماکلله- رئال مادرید به چلسی ، سال 2003 (16 ملیون پوند)

اکثر اوقات از ماکلله به عنوان مهمترین بازیکن تیم کهکشانی رئال مادرید و تاثیری که او در چلسی داشت یاد می شود . در مجموع او 217 بازی انجام داد و تبدیل به مهره ای کلیدی برای تیم خوزه مورینیو شد که دو سال پیاپی توانستند عنوان قهرمانی را به دست بیاورند .در آخرین فصل حضورش در تیم لندنی ، او به چلسی کمک کرد تا تحت هدایت آورام گرانت به اولین فینال لیگ قهرمانان در تاریخ چلسی برسند . با این حال در نهایت در ضربات پنالتی به منچستر یونایتد باختند.

مروانه فلینی استاندارد لیژ به اورتون ، سال 2008 (15 ملیون پوند)

فلینی بعد از پیوستن به اورتون در سال 2008 ، تاثیری آنی در این تیم انگلیسی داشت . نه به خاطر مدل موی منحصر به فردش یا ضربه زدن هایش با آرنجش به حریفان بلکه به خاطر توانایی او در ایجاد هرج و مرج در محوطه جریمه حریف با وجود این که یک هافبک بود . او در اولین فصل حضورش صاحب عنوان بهترین بازیکن جوان باشگاه شد و تحت هدایت دیوید مویس کم کم خودش را در سطح لیگ برتر جا انداخت .در چنج فصل حضورش در بخش آبی پوش مرسی ساید ، در 117 بازی به میدان رفت و 33 بار گلزنی کرد. این که مویس او را به همراه خودش در سال 2013 و بار دیگر در روز آخر نقل و انتقالات به الدترافورد آورد اصلا تعجب آور نبود . این بار انتقال او نزدیک به 28 ملیون پوند هزینه داشت و خشم ملیون ها نفر را برانگیخت.

آسمیر بگوویچ پورتس موث به استوک ، سال 2010 (3 ملیون پوند)

این دروازه بان بوسنیایی در ژانویه 2010 به استوک پیوست . در حالی که در اولین بازی اش و دو ماه بعد از پیوستن به استوک در بازی مقابل چلسی پنج گل دریافت کرد ، بگوویچ هر چقدر بیشتر بازی کرد قوی تر شد و در نهایت تبدیل به یکی از بهترین دروازه بانان جوان لیگ شد . در نوامبر 2013 وی توانست رکورد گینس را هم به خاطر گل زنی از دورترین ناحیه در زمین فوتبال بزند و در بازی مقابل ساوث همپتون از این سر زمین به آن سر زمین گل بزند .بگوویچ در پنج فصل و نیم حضورش در استوک ، 173 بازی انجام داد و موفق شد 50 بار دروازه اش را بسته نگه دارد و در تابستان 2015 به چلسی پیوست.

هوگو لوریس لیون به تاتنهام ، سال 2012 (8 ملیون پوند)

بسیار تعجب آور بود که تاتنهام لوریس را که روزی به عنوان حریف مانوئل نویر برای عنوان بهترین دروازه بان جهان مطرح بود ، با مبلغ نسبتا کم 8 ملیون پوند به خدمت بگیرد.از آن موقع به بعد این دروازه بان فرانسوی تبدیل به کاپیتان تیم باشگاهی و تیم ملی کشورش شده است و در 169 بازی برای تیم شمال لندنی توانسته 57 بار دروازه اش را بسته نگه دارد. عملکرد با ثبات او کمک کرد که تاتنهام فصل پیش در کورس قهرمانی قرار بگیرد و با وجود این که در نهایت رقابت را واگذار کردند ، لوریس باردیگر یکی از با ثبات ترین بازیکنان تیمش بود . با وجود تنها 29 سال سن ، بهترین سال های بازی او پیش رویش هستند و اسپرز می تواند سال های بیشتری از او سود ببرد .

جرمین دفوه از وستهام به تاتنهام ، سال 2004 (7 ملیون پوند)

دفوه دو دوره در تاتنهام بوده است و در بین این دو دوره به پورتس موث رفته است . در اولین دوره اش ، وی 170 بازی انجام داد و 61 گل زد و به عنوان بهترین بازیکن باشگاه در سال 2004 انتخاب شد .با وجود این که اسپرز در آن موقع تیمی در میانه های جدول بود ، با کمک دفوه آنها شروع به امتحان شانسشان برای حضور در لیگ اروپا کردند .

* آرمین زمانی

برچسب ها: فوتبال خارجی
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها