PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - August 15 2024
کد خبر: ۳۰۹۶۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۸
لذت نمي بريم زيرا عشق در فوتبال مرده است
رضا قفلساز دروازه بان اسبق تيم پاس تهران كه سالها جزو بهترين گلرهاي ليگ تخت جمشيد به شمار مي آيد ميهمان اين هفته نظرخواهي كيهان ورزشي است. سنگربان اسبق تيم ملي در ابتداي صحبت هاي خود با اشاره به موضوعي كه مدتهاست در فوتبال مان كمتر مورد بحث قرار مي گيرد ،مي گويد: ابتدا لازم است به نكته مهمي درباره فوتبال اشاره كنم. فوتبال عشق است. اگر باور كنيم فوتبال در وهله اول عشق است و ما در فوتبال عاشقانه حركت و كار كنيم به خودي خود بيشتر مسائل جاري در فوتبال حل و فصل خواهد شد. اگر به فوتبال عاشقانه بنگريم رفته رفته بسياري از حاشيه ها و مشكلات ممكن مرتفع خواهد شد.اگر باورمان شود كه فوتبال براي تك تك مان عشق است و ما از تماشا و اجراي نمايش اش شاداب مي شويم آن وقت همگي از فوتبال لذت خواهيم برد اما وقتي كه به فوتبال به منزله منابع مالي نگاه كنيم هيچ حس خوبي از فوتبال پيدا نخواهيم كرد و لذت هاي جاري در فوتبال رفته رفته كم رنگ خواهد شد.

عشق مساله اصلي فوتبال نيست

وي ادامه داد:وقتي پاي منافع مالي در فوتبال باز مي شود و هدف همگي عناصر حاضر در فوتبال رسيدن به منابع مالي است عشق در فوتبال از بين مي رود و بيشتر لذت هاي جاري در فوتبال كمياب خواهد شد . مثل شرايط كنوني فوتبال مان كه براي بيشتر اهالي اش لذت بخش نيست.الان مساله اصلي فوتبال ما عشق نيست . مساله اصلي فوتبال ماديات است . وقتي مساله اصلي ماديات باشد و تعريف درستي براي ورود ماديات به فوتبال نداشته باشيم بدون تعارف با اوضاع نابسامان و شرايط ناسالمي در فوتبال مواجه خواهيم شد. شرايطي كه هم اكنون در فوتبال شاهد هستيم ؛ يكي از خروجي هايش لذت نبردن از فوتبال است.متاسفانه دست اندركاران فوتبال كشور زماني كه مي خواستند ماديات را به فوتبال تزريق كنند در آغاز كار ظرفيت سازي نكردند و ماديات بدون اصولي وارد فوتبال شد و تاكنون ثمره اي نيز براي فوتبال نداشته است.ماديات به فوتبال وارد شد اما به علت عدم ظرفيت سازي و فرهنگ سازي صحيح به باري سنگين بر دوش فوتبال بدل گشت.بدون تعارف يك عده در فوتبال ما نتوانستند فشار ناشي از ورود ماديات در فوتبال را تحمل كنند و مسير فوتبال در سالهاي اخير تغيير كرده و حالا فوتبال براي تماشاگران و اهالي اش مثل گذشته لذت بخش نيست.اتفاقي كه براي فوتبال ما تبعات منفي دارد و حتي مي تواند در سالهاي آينده خطرناك باشد.

پرورش فكري بازيكنان پايه خيلي مهم است

دروازه بان اسبق تيم پاس تهران كه يكبار هم در جام تخت جمشيد قهرماني را تجربه كرده است ، اضافه كرد:اگر ورود ماديات به فوتبال كنترل مي شد و نحوه ورود ماديات به فوتبال براساس اصول پيش مي رفت فوتبال ما در مسير حرفه اي قرار مي گرفت و فوتبال از اين بابت سودمند مي شد.همه از اين اتفاق سود مي كردند. مربي ، بازيكن ، مدير، تماشاگر و ليدر به اثرگذاري اين اتفاق پي مي بردند . اگر اين ديدگاه عملي شود ما در ورزشگاه خواهيم ديد كه تماشاگران مثل گذشته براي تماشاي فوتبال علاقه نشان خواهند داد و سكوهاي ورزشگاه ها خالي نخواهد ماند.اگر فضاي فوتبال سالم شود و عاري از مسائل حاشيه اي و منفي باشد همه از فوتبال لذت خواهند برد.ما براي لذت بردن از فوتبال مي بايست برنامه ريزي بلند مدت داشته باشيم .اعتقاد دارم كه كه براي بازگشت به شرايط خوب فوتبال مان مي بايست از پايه برنامه ريزي كنيم. اگر در فوتبال پايه مان به درستي كار كنيم آينده فوتبال تضمين خواهد شد و نسلي كه در فوتبال تربيت و پرورش پيدا مي كند فوتبال جانداري در آينده به نمايش مي گذارد.معتقدم كه پرورش فكري بازيكنان پايه براي پيشبرد اهداف فوتبال در آينده خيلي موثر است . فوتباليستي كه از نظر فكري و فرهنگي رشد كند قادر خواهد بود فوتبال تماشاگرپسندي را به نمايش بگذارد و طوري در زمين عمل كند كه تماشاگران از فوتبالش لذت ببرند.لذت بردن از فوتبال يك شبه نمي شود بلكه بايد در اين مسير كار فرهنگي انجام داد .

نقش مكتب در فوتبال

قفلساز در پايان خاطرنشان كرد:زماني كه عضو تيم فوتبال باشگاه پاس تهران بودم همه چيز اصولي انجام مي شد.تمرينات تيمي بر موازات برنامه و اصول مسيرش را ادامه مي داد و مسائل اخلاقي بخشي از كار بود.باشگاه پاس و مربيان تيم براي مسائل اخلاقي بازيكنان برنامه ريزي داشتند و مربيان طوري بر سر تمرينات تيم رفتار مي كردند كه بازيكنان متوجه شوند كه مربي نظم گرا است و انضباط تيمي در سخت ترين شرايط مسابقه نبايد فراموش شود.باشگاهها مكتب داشتند و باشگاه پاس هم براساس مكتب خود در ورزش بخصوص فوتبال حركت مي كرد.مكتبي كه براي اخلاق تعريف مشخصي داشت و بازيكنان را مجاب مي كرد كه هم از نظر فني رشد كنند و هم از نظر اخلاقي.باشگاه پاس تهران در گذشته مثل يك خانواده بود و بزرگان تيم مثل پدرومادر براي بازيكنان بودند و رفتار مي كردند و بازيكنان جوان در اين خانواده تربيت مي شدند و ياد مي گرفتند كه چگونه در ميادين ورزش صحبت و رفتار نمايند.باشگاه شاهين نيز مثل پاس صاحب يك مكتب مشخص بود كه اخلاقيات در اين مكتب جايگاه ارزشمندي داشت.اگر فلاش بكي به اتفاقات گذشته فوتبال مان بزنيم بدون شك با رويدادهاي مثبتي مواجه مي شويم كه از دل مكاتب باشگاهها پديدار شده است.خروجي مكاتب باشگاهها اين بود كه تماشاگران از تماشاي فوتبال تيم ها لذت مي بردند و بطوركلي لذت بردن در فوتبال عادي شده بود اما الان اين شرايط در فوتبال مان محسوس نيست و لااقل نمي بينيم كه تماشاگران تمام و كمال از فوتبال لذت ببرند.همه چيز در فوتبال طوري پيش مي رفت كه فوتبال لذت بخش باشد.البته سرمنشا اين لذت ها عملكرد سالم تربيتي و اخلاقي باشگاهها بود كه براساس مكاتب خود تيمداري مي كردند.

نام:
ایمیل:
* نظر: