PDF نسخه کامل مجله
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: ۳۱۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۵
همه چیز از چند روز پیش شروع شد ، یکی از فوتبالیست‌های سابق فوتبال انگلیس در صحبتی ادعا کرد که در کودکی توسط یکی از مربیانش مورد آزار جنسی قرار گرفته است. موضوع چندان جدی گرفته نشد تا این که چند روز بعد فوتبالیست دیگری شروع به صحبت و ادعا کرد که وی هم توسط همان فرد مورد آزار قرار گرفته است. تعداد تلفن‌ها هر لحظه رو به افزایش گذاشت تا این که فوتبال انگلیس درگیر رسوایی بزرگ اخلاقی شد که چندین دهه پیش اتفاق افتاده اما حالا پرده از آن برداشته شده است. پرونده کاملی در مورد اتفاقات این رسوایی برایتان فراهم کرده ایم. تا به حال بیش از 20 نفر از فوتبالیست‌های سابق پا پیش گذاشته اند و در مورد جنایت جنسی که در هنگام کودکی برسرشان آمده صحبت کرده‌اند .این در حالیست که 5 تیم پلیسی در حال تحقیق بر روی این پرونده هستند.اندی وودوارد، مدافع سابق تیم "کرو" از حق گمنام ماندن نامش استفاده نکرد و مصیبت سختی را که بر سرش آمده بود افشا کرد و تعدادی دیگر از فوتبالیست‌های سابق کار وی را تکرار کردند. یکی از بازیکنانی که لب به سخن گشود، پائول استوارت بازیکن سابق تیم لیورپول و تاتنهام بود.

چه کسانی صحبت کرده‌اند؟

در16 نوامبر، اندی وودوارد،مدافع سابق تیم باری و شفیلد یونایتد که اکنون 43 ساله است به روزنامه گاردین گفت که در سن 11 تا 15 سالگی و در حالی که در تیم کرو الکساندرا بازی می‌کرد ، توسط بری بنل مربی سابق فوتبال که به خاطر آزار جنسی کودکان به حبس محکوم شده، مورد آزار جنسی قرار گرفته است. در 22 نوامبر ، استیو والترز که اکنون 44 ساله است نیز در صحبتی با گاردین ادعا کرد هنگامی که در تیم کرو بوده توسط بنل مورد آزار قرار گرفته است.والترز که در سال 1988 عنوان جوان ترین بازیکن تاریخ تیم کرو را از آن خود کرد . در 23 نوامبر پائول استوارت، بازیکن سابق تیم ملی و باشگاه تاتنهام که در حال حاضر 52 سال دارد به میرور گفت که هنگامی که جوان بوده مورد آزار جنسی قرار گرفته است. استوارت که دوران بازی خود را با بلک پول آغاز کرد و بعدها برای منچستر سیتی و لیورپول هم به میدان رفت، نام مربی خاصی را نیاورد اما اعلام کرد این فرد بنل نیست. وی اعلام کرد که هر روز و به مدت چهار سال مورد آزار قرار می‌گرفت.در همین تاریخ دیوید وایت مهاجم سابق تیم منچسترسیتی که اکنون 49 ساله‌ است ادعا کرد که او هم در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 و هنگامی که در تیم جوانان وایت هیل در منچستر بازی می‌کرده، توسط بنل آزار دیده است. در 24 نوامبر بنا به ادعای گاردین فوتبالیستی ناشناس با پلیس تماس گرفته تا بگوید که قربانی آزارهای جرج اوموند بوده است. وی مربی سابق جوانان تیم نیوکاسل بود که در سال 2002 به خاطر تعرض به فوتبالیست های جوان به زندان فرستاده شد. در 25 نوامبر دو مرد دیگر در برنامه ویکتوریا دربی شایر لب به سخن گشودند. جیسون دانفورد و کریس آنسورت گفتند هنگامی که بازیکنانی جوان بودند، توسط بنل مورد آزار قرار گرفته‌اند. در 27 نوامبر آنتونی هیوز به میرور گفت که بنل هنگامی که وی در مرکز استعداد یابی کرو بوده ، او را آزار داده است.

صحبت این بازیکنان چیست؟

اندی وودوارد:این کار روش او بود تا بفهمد کدام بازیکنان ضعیف‌تر و یا حساس‌تر هستند.بعد از چند هفته شروع شد. اما اوضاع خیلی سریع بدتر شد .

استیو والترز:مجبور بودم وانمود کنم که این اتفاق هرگز نیفتاده و به آن فکر نمی‌کردم. می دانستم که شاید هیچ وقت دست وی رو نشود و بسیار ترسیده بودم زیرا فکر می‌کردم اگر این مسائل فاش شود ، دوران بازی‌ام به پایان خواهد رسید. در تمام این سال‌ها این راز را در درونم نگه داشتم. چیز بسیار ناخوش‌آیندی است اما وقتی که سخنان اندی را خواندم ، احساس کردم که بار سنگینی از روی شانه‌ام برداشته شده است. باید این کار را انجام می دادم و امیدوار می‌بودم که افراد بیشتری پا پیش بگذارند.

پائول استوارت: آسیب‌های روحی وارده به من کارم را به مواد مخدر و الکل کشاند. سطح آزار و اذیت‌های او دائما بد و بدتر می‌شد. همیشه مرا تهدید می‌کرد، اگر خوب بازی نمی کردم، با خشونت و آزار جنسی مرا تهدید می‌کرد. او یک هیولا بود.

دیوید وایت:در حالی که فکر می‌کردم در جریان دوران بازیم با اتفاقی که افتاده بود کنار آمده‌ام، حالا می دانم که تاثیر کارهای بنل بسیار بدتر از چیزی بود که آن موقع فکر می‌کردم.با این موضوع که کارهای بنل در تمام رخدادها و روابط من در زندگی تاثیر گذاشته بود، کنار آمده بودم.

ایان آکلی:به محض این که کارش تمام می‌شد، باید وانمود می‌کردم که اتفاقی نیفتاده است. مانند یک زندگی دوگانه بود.در رویای موفق شدن به عنوان یک فوتبالیست گیر افتاده بودم. این کار او همیشگی بود:آخر هفته‌ها، تعطیلات مدرسه ، مسافرت‌های فوتبالی و ...

آنتونی هیوز: به عنوان یک بزرگسال حالا می‌دانیم اتفاقی که افتاد به شدت اشتباه بود.نمی‌توانم به اندازه کافی از وودی (اندی وودوارد) به خاطر شجاعتش و صحبت در این مورد تشکر کنم.

بری بنل کیست؟

وودوارد، والترز ، وایت و آکلی همه ادعا کردند که توسط بنل مورد آزار قرار گرفته‌اند.وی در سال 1998 بعد از اعتراف به آزار جنسی 6 پسر جوان به 9 سال زندان محکوم شده بود. بنل مربی تیم جوانان کرو الکساندرا در دهه 80 و 90 میلادی بود و همکاری نزدیکی با تیم‌های استوک سیتی و منچستر سیتی داشت.وی سه بار به خاطر آزار جنسی کودکان به زندان افتاده که یک بار آن در آمریکا بوده است. آخرین حبس وی در سال 2015 و به مدت دو سال به خاطر آزار جنسی به یک پسر بچه 12 ساله در زمین فوتبال در مکلسفیلد بوده. وی در جریانات دفاعیاتش در دادگاه در سال 2015 خودش را یک هیولا نامیده بود و به صورت دائمی از انجام فعالیت‌های مرتبط به فوتبال منع شده است.

واکنش‌ها به این موضوع چگونه بوده ؟

تریسی کراوچ ،وزیر ورزش، گفت که فوتبالیست‌های سابق با بیان این موضوع شجاعتی باورنکردنی از خودشان نشان داده‌اند.گری لینه کر مهاجم سابق تیم ملی انگلیس بعد از چاپ صحبت‌های استوارت در شبکه‌های اجتماعی نوشت: برای هم تیمی سابقم در تیم تاتنهام بهترین آرزوها را دارم. با گفتن داستان ترسناکی که بر سرش آمده شجاعت خودش را نشان داد.امیدوارم این حرف‌ها به وی و سایرین کمک کند.

وین روونی ،کاپیتان تیم ملی و باشگاه منچستریونایتد گفت: بسیار وحشتناک است که تعدادی از همکارانم در حال انجام ورزشی که من و آنها دوست داریم به این شکل رنج کشیده‌اند بسیار مهم است که مردم بدانند باید راجع به این موضوع صحبت کنند. همه برای کمک به آنها حاضرند و لازم نیست با سکوت خودشان را رنج بدهند.

اتحادیه بازیکنان حرفه‌ای گفت که امیدوار است که سایر افرادی که تحت تاثیر این اتفاق بوده‌اند "اعتماد به نفس" لازم را داشته باشند و پا پیش بگذارند. گوردون تیلور رئیس این اتحادیه گفت: انتظار افراد بیشتری را داریم و اضافه کرد که فکر نمی‌کند این موضوع فقط محدود به باشگاه‌های شمال شرق و شمال غرب کشور باشد.

باشگاه کرو چه گفت؟

کرو اعلام کرد که مصمم هستند تحقیق کاملی را در اولین موقعیت ممکن انجام دهند. جان بولر رئیس کرو گفته بود که از جنایات بنل بسیار خشمگین و ناامید شده است. از بولر که در زمان جنایات بنل رئیس باشگاه بوده، پرسیده شد که چه کار دیگری می‌توان انجام داد. وی گفت: هنگامی که تحقیقاتمان را انجام بدهیم و جزئیات تمام اتهامات را بررسی کنیم ، می‌توانم به این سوال پاسخ دهم."

داریو گرادی، مدیر فوتبالی کرو که بیش از 30 سال است با باشگاه همکاری می کند و از سال 1983 تا 2007 مربی تیم بود، گفت که "هیچ چیز" در مورد آزارهای بنل بر روی بازیکنان جوان نمی‌دانسته تا هنگامی که وی در سال 1994 در آمریکا بازداشت شد.

وودوارد گفت این موضوع که باشگاه کرو مدت زمان زیادی معطل کرد تا دنبال پرونده را بگیرد یک رسوایی کامل است و گفت که هیچ کس از جانب باشگاه تا به حال از وی عذرخواهی نکرده است.

میزان این آزار چقدر گسترده است؟

وودوارد به برنامه ویکتوریا دربی شایر گفت که فکر می‌کند تجربه او مانند نوک یک آیس برگ کوه یخی-باشد. در همین حین استوارت گفت که امکان دارد صدها کودک توسط افراد حاضر در فوتبال مورد آزار قرار گرفته باشند.هنگامی که از او پرسیده شد ‌آیا اتهامات وارده به فوتبال می‌تواند به بزرگی جریان رسوایی ساویل، فرد دیگری که افراد فوتبالی دیگری را مورد آزار قرار داده بود، باشد، گفت بله این طور فکر می‌کنم.تا زمانی که قربانیان این حادثه حاضر باشند پا پیش بگذارند، حتی حاضرم این موضوع را گارانتی کنم . این موضوع تاثیر عظیمی خواهد داشت. افراد زیاد دیگری وجود دارند که احتمال می‌رود قربانی آزار جنسی شده باشند.این موضوع نمونه بارزی از رسوایی و استفاده غلط از قدرت است و امیدوارم مقصرین این ماجرا مجازات شوند. گوردن تیلور رئیس PFA می‌گوید: به خاطر شجاعت اندی وودوارد فوتبالیست های سابق و کارآموزان زیاد دیگری در حال تماس گرفتن با ما هستند. این موضوع هشداری به موقع برای همه ما در فوتبال است تا وظیفه مان را انجام دهیم و مراقب این جوانان باشیم.

آیا این آزار و اذیت‌ها ممکن است باز هم صورت بگیرد؟

پت نوین ، وینگر سابق تیم چلسی و تیم ملی اسکاتلند می‌گوید اگر بفهمند که جوانان دیگری هنوز مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند تعجب نخواهد کرد. نوین گفت که از شنیدن این ماجرا "غافلگیر" شده اما "شوکه" نشده زیرا فکر می‌کند فوتبال محیط مناسبی برای این بیماران جنسی برای انجام اعمالشان فراهم می‌کند.

مارک پالیوس ،رئیس سابق اتحادیه فوتبال انگلیس که حالا مدیر اجرایی تیم ترانمره راورز است می‌گوید که فکر می‌کند فوتبال امروزی در موقعیت بسیار بهتری نسبت به 20 یا 30 سال پیش است. وی افزود: این اخطاری به موقع است. تمام باشگا‌ه‌ها باید مراقب اتفاقاتی که در تمرینات می‌افتد باشند و همه آنها قوانینی دارند و باید به این قوانین احترام گذاشته شود. این زنگ خطری برای باشگاه‌ها است تا این مسائل را جدی تر بگیرند.

دکتر دنیل ریند ، که به تازگی در دانشگاه برونل در زمینه روانشناسی اجتماعی سخنرانی بزرگی انجام داده، گفت: از هر بیست کودک ، یک نفر آنها هنوز در خطر مورد آزار جنسی قرار گرفتن در ورزش‌های مختلف قرار دارند.

پس قوانین فوتبال چه می‌شود؟

افسران ویژه اتحادیه فوتبال دیداری با وودوارد داشتند تا در مورد اتهاماتی که وارد کرده با جزئیات بیشتری صحبت کنند تا متوجه شوند برای جلوگیری از تکرار این اتفاق ،چه کارهایی انجام شده و چه کارهایی باید انجام بگیرد.اتحادیه فوتبال گفته که همکاری نزدیکی با پلیس دارد و اضافه کرد" باید اطمینان حاصل کنیم که در کار پلیس تداخل ایجاد نمی کنیم و تحقیقات جنایی را به خطر نمی‌اندازیم. یکی از رئیسان اتحادیه به "بی بی سی" گفت که این بحران "مشخصا بزرگترین بحرانی است که وی می تواند به خاطر بیاورد" و از این موضوع که مردم در دهه 90 به نشانه‌های اولیه این موضوع بی اعتنا بودند بسیار عصبانی است. وی همچنین قوانین امنیتی اتحادیه را تکرار کرد:

سو سابقه افرادی که به صورت دائمی با کودکان در تماسند باید چک شود.

بیش از 35 هزار نفر در کارگاه‌های توضیح قوانین حمایت از کودکان در اتحادیه این قوانین را قبول کرده اند

اتحادیه از تمامی باشگاه‌ها یا لیگ‌هایی که تیم‌های وابسته زیر 18 سال دارند خواسته تا نام فردی آموزش دیده در زمینه حمایت از کودکان را که سو سابقه اش بررسی شده است را به آنها معرفی کند.

همچنین دیمین کالین یکی از اعضای پارلمان به بی بی سی گفت که اتحادیه با سرعتی بسیار آرام به اتهامات در زمینه آزار جنسی در فوتبال رسیدگی می کند و باید زمینه فعالیتش را بسیار گسترده تر کند. رئیس کمیته فرهنگ، ورزش و رسانه به بی بی سی گفت که باید بررسی شود که آیا این اتفاق به خاطر مشکل فرهنگی در ورزش صورت گرفته است؟

همچنین اتحادیه فوتبال خط ویژه‌ای را در این زمینه فعال کرده تا افراد دیگری که مورد آزار قرار گرفته‌اند بتوانند به صورت 24 ساعته با آنها تماس بگیرند.

* آرمین زمانی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها