PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 01 2024
کد خبر: ۳۲۶۶۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲
الاهلی عربستان زیرذره بین کیهان ورزشی

سه شنبه 31 مرداد از ساعت 20:30 به وقت ایران ،پرسپولیس تنها نماینده ایران در جمع هشت تیم برتر لیگ قهرمانان باشگاههای آسیا در ورزشگاه 34 هزارنفری سلطان قابوس عمان با قضاوت ادهم مخادمه اردنی به مصاف نادی الاهلی عربستان میرود.پرسپولیس دراین دیدار بدلیل مشکلات سیاسی بین ایران وعربستان در زمین بیطرفی میزبان این مسابقه است که تیم الاهلی طرفداران بیشتری در آن دارد هرچندکه به جهت برگزاری دو دیدار رفت وبرگشت پرسپولیس باالهلال عربستان درمرحله گروهی در این ورزشگاه ،پرسپولیس آشنایی نسبی با این زمین دارد.با توجه به شکل عجیب برگزاری جام باشگاههای آسیا که شامل دو فصل فوتبالی میشود در این مطلب آخرین تغییر وتحولات تیم الاهلی عربستان را مورد بررسی وآنالیز قرار میدهیم.تیم فوتبال نادی الاهلی عربستان با حدود 80 سال قدمت(تاسیس 1937)به همراه الاتحاد، دوتیم پرطرفدار شهر توریستی جده عربستان میباشند.این تیم را به دلیل 3 بار قهرمانی در لیگ حرفه ای عربستان،6 بار قهرمانی در جام ولیعهد عربستان،13 بار قهرمانی در جام پادشاهی عربستان ،1 بار قهرمانی در سوپرکاپ عربستان،3 بارقهرمانی جام حذفی عربستان،1 بارقهرمانی لیگ قهرمانان عرب،3 بار قهرمانی جام خلیج همیشه فارس، در این کشور با لقب "قلعه جام ها"می شناسند.مدیرعامل جدید این باشگاه بعد ازبحرانهای مدیریتی شاهزاده فهد بن خالد است واخیرا نیز بدلیل اختلافات سیاسی با قطر اسپانسر اصلی این تیم از شرکت هواپیمایی قطر به مزدا وکاسترول تغییر یافته است.سبز وسفید پوشان الاهلی در استادیوم خانگی 62 هزارنفری شاهزاده فیصل جده از حریفان میزبانی مینماید اما در بازی برگشت در 21 شهریورماه در ابوظبی امارات میزبان پرسپولیس ایران خواهد بود.

الاهلی 2 بار در سالهای 1986 و2012 به فینال باشگاههای آسیا صعود کرده است اما هر دو بار مغلوب حریفانی از کره جنوبی به نامهای دوو رویالز و اولسان هیوندای کره جنوبی گردیده است.

الاهلی تاکنون با تیمهای ایرانی استقلال،سپاهان ،تراکتورسازی و ذوب آهن همگروه بوده است ویکبار با تساوی 2-2با نفت تهران و بدلیل گل زده در خانه حریف توسط این تیم ایرانی از جام باشگاههای آسیا حذف گردیده است.این تیم در این دوره در مرحله مقدماتی همگروه ذوب آهن ایران بود و به دو پیروزی 2-0 و2-1 برابر این تیم در عمان وقطر دست یافت.این تیم برای صعود به جمع 4 تیم پایانی لیگ قهرمانان آسیا ضمن تعویض سرمربی خود دست به خریدهای گرانقیمت زده است وبودجه ای 170 میلیاردتومانی برای این فصل بسته است.الاهلی پیش از شروع فصل جدید لیگ عربستان به اردوی تدارکاتی اتریش رفت که 4 برد و3 باخت حاصل بازیهای تدارکاتی این تیم بود.الاهلی در اتریش به مصاف تیمهای مطرحی چون اودینه زه ایتالیا ،آلانیا اسپور وقونیه اسپور ترکیه والعین امارات رفت.الاهلی قبل ازبازی با پرسپولیس 2 بار در قصل جدید لیگ عربستان به میدان رفت که در بازی اول 2-1 مغلوب الاتفاق و در بازی دوم 4-0 الفتح را شکست داد.این تیم نسبت به فصل قبل 7 تغییر داشته است هرچندکه استخوان بندی اصلی این تیم حفظ گردیده وبیشتر تقویت شده است.تغییر سرمربی وعدم زمان کافی برای پیاده شدن افکار تاکتیکی او،دفاع شکننده و جانیفتادن مهره های سرشناس جدید در ترکیب این تیم میتواند برگ برنده پرسپولیس در این بازی مهم باشد .

سرمربی:سرگئی ربروف سرمربی جوان و43 ساله اوکراینی که سابقه 3 سال سرمربیگری دیناموکی یف را در کارنامه دارد و با این تیم قهرمان لیگ اوکراین شده با مبلغ 2.5 میلیون یورو جایگزین کریستیان گروس سرمربی سوئیسی این تیم شده است تا گرانترین مربی تاریخ فوتبال عربستان باشد. ربروف 75 بار در تیم ملی اوکراین بازی کرده و15 گل زده است و درتیمهای مطرحی چون تاتنهام ،وستهام ،فنرباغچه ،دیناموکی یف ،شاختار دونتسک وروبین کازان سابقه بازی دارد.

نقل وانتقالات مهم:

1-محمد العویس:دروازه بان 25 ساله ملی پوش فصل قبل الشباب عربستان جذب الاهلی شده ویاسر المسیلم دروازه بان 33 ساله با سابقه این تیم که 30 بازی ملی دارد را نیمکت نشین کرده است.العویس باشماره 33 برای الاهلی به میدان میرود.

2-کلاودیمیر ده سوزا :هافبک وسط 29 ساله برزیلی فصل قبل کلوب بروژبلژیک که فصل گذشته به همراه این تیم در لیگ قهرمانان اروپا حاضر بود ودر مقابل رئال مادرید نیز به میدان رفت با مبلغ 2.7 میلیون یورو به الاهلی پیوسته است.کلودیمیر سابقه حضور در تیمهای کپنهاکن دانمارک وویتسه هلند را نیز دارد.اوشماره 19 این فصل الاهلی است.

3-لئوناردو داسیلوا سوزا:مهاجم برزیلی 25 ساله که فصل گذشته با 27 گل زده آقای گل لیگ صربستان شده با مبلغ 4 میلیون یورو از پارتیزان بلگراد به الاهلی پیوسته است.اودرگیر حواشی بوجودآمده بابت قتل غیرعمد یک زن در برزیل با ماشین در سال 2016 میباشد.لئوناردو شماره 42 را برای خود در الاهلی انتخاب نموده است.

4-احمدالزین:الاهلی هافبک جوان وپدیده تیم التعاون عربستان را با رقمی حدود 1.5 میلیون یورو به خدمت گرفته است.اوبا شماره 49 برای الاهلی به میدان میرود.

5-گودفری ابوآبونا:مدافع ملی پوش تیم ملی فوتبال نیجریه که در جام جهانی هم مقابل تیم ملی ایران به میدان رفت به الاهلی پیوسته است هرچند که بدلیل بیماری از فهرست این تیم در بازی با پرسپولیس خارج شده است.

احمد الحجازی مدافع تیم ملی مصر،یوسف المساکنی هافبک تونسی لخویا قطر،میگل ولوسو ستاره پرتغالی دینامو کی یف،برایان رویز مهاجم کاتستاریکایی اسپورتینگ لیسبون،پابلو هرناندز هافبک شیلیایی سلتاویگو اسپانیا ،نمدی ادو آمادی مهاجم تیم ملی نیجریه دیگر نفرات شاخصی بودند که الاهلی باآنها مذاکره کرد اما موفق به جذب آنها نشد. احمد الصالح مدافع تیم ملی سوریه وعلا عبدالزهرا مهاجم تیم ملی عراق نفراتی هستند که کار انتقال آنها به الاهلی در مراحل نهایی است اما مطمئنا در مصاف با پرسپولیس ایران به میدان نخواهند رفت.

مطرح ترین جداشدگان الاهلی سعد عبدالامیر هافبک ملی پوش عراقی این تیم ومصطفی البصاص بهترین بازیکن این تیم در فصل 2012-2013 میباشند.

غایبان بزرگ الاهلی عربستان در مصاف با پرسپولیس:

1-جیانیس فیتفاتزیدیس:هافبک طراح ملی پوش یونانی بدلیل تعدد مهره های خارجی از فهرست آسیایی این تیم با نظر سرگئی ربروف خارج گردیده است.

2-عبدالفتاح عصیری:هافبک تهاجمی ملی پوش الاهلی که 3 گل در مسابقات این فصل لیگ قهرمانان آسیا به ثمررسانده است به دلیل مصدومیت بازی با پرسپولیس را از دست داده است.

3-منصورالحربی:دفاع چپ ثابت تیم ملی عربستان که بیش از 30 بازی ملی دارد بدلیل مصدومیت در بازی با پرسپولیس ایران به میدان نمیرود

ملی پوشان:

1-سعیدالموالد:دفاع راست ثابت تیم ملی عربستان با شماره 23 که 7 بازی ملی دارد وبسیاری از گلهای الاهلی در فصل گذشته حاصل نفوذ وسانترهای او میباشد.اوبه دلیل عملکردخوبش دوبار در تیم هفته مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا انتخاب شده است.

2-محمد ال فتیل:دفاع وسط ملی پوش تیم ملی عربستان که با شماره 6 برای الاهلی به میدان میرود.

3-موتاز هساوی :دفاع وسط ملی پوش تیم ملی عربستان که البته به اردوی آخر تیم ملی دعوت نگردیده است با شماره 25 برای الاهلی به میدان میرود.

4-محمد عبدالشافی:دفاع چپ تیم ملی فوتبال مصر که با شماره 13 برای این تیم به میدان میرود.هرچندکه ربروف تصمیم داشت عبدالشافی را از لیست سهمیه خارجی ها برای لیگ قهرمانان آسیا خارج کند اما مصدومیت الحربی باعث شد الشافی بماند وهافبک یونانی از لیست خارج شود.

5-حسین المقهوی:هافبک وسط ملی پوش عربستانی الاهلی که با شماره 11 در این تیم حضوردارد یکبار در تیم هفته مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا انتخاب شده است.

6-سلمان المعاشر:وینگر ملی پوش الاهلی که 14 بازی ملی ویک گل ملی داردودر مسابقات امسال لیگ قهرمانان باشگاههای آسیایک گل برای الاهلی به ثمر رسانده ویکبار هم در تیم هفته جای گرفته است.او با شماره 7 برای الاهلی به میدان میرود.

7- تیسیر الجاسم:کاپیتان الاهلی عربستان با 119 بازی ملی و 17 گل ملی که 2 بار مردسال فوتبال عربستان شده است.در مرحله گروهی یک گل به ثمررسانده و با شماره 8 برای الاهلی به میدان میرود.به تازگی از بند آسیب دیدگی رهایی یافته و به احتمال زیاد به میدان میرود.

8-مهند عصیری:مهاجم ملی پوش با شماره 14که 13 بازی ملی و3 گل ملی دارد .در حال حاضر با مصدومیت مواجه است وپزشکان الاهلی سعی میکنند او را به این بازی برسانند.

9-ولیدبکشوین:هافبک دفاعی شماره 4 الاهلی که از سال 2008 دراین تیم حضوردارد، 13 بازی ملی ملی در کارنامه دارد هرچندکه به اردوهای اخیر تیم ملی عربستان دعوت نگردیده است.

ستاره تیم وخطرناک ترین بازیکن:

عمرالسوما مهاجم ملی پوش سوریه ای که با شماره 9 برای این تیم به میدان میرودودر مسابقات امسال لیگ قهرمانان آسیا تاکنون 4 گل برای الاهلی به ثمررسانده است وجزو کاندیداهای بالقوه مردسال فوتبال آسیا میباشد.یک بار در تیم هفته لیگ قهرمانان این فصل قرار گرفته وبعد از مصدومیت دوباره به اوج آمادگی رسیده است.تاکنون 5 گل به تیمهای ایرانی زده است(2گل به تراکتورسازی،2گل به نفت،یک گل به ذوب آهن).آمار فوق العاده 70 بازی برای الاهلی و75 گل (بیش از یک گل در هربازی)رادارد.قصل قبل علاوه بر کسب آقای گلی لیگ عربستان بهترین بازیکن این لیگ نیزشد.السوما 3 سال قبل با مبلغ 2 میلیون یورو از القادسیه کویت به الاهلی آمده است.اودر القادسیه نیز 68 بازی کرد و43گل به ثمررساند.اومانند مهدی طارمی دو فصل متوالی آقای گل لیگ عربستان شده و درتاریخ لیگ قهرمانان آسیا 14 بازی و 10 گل دارد که 50 درصدآن به تیمهای ایرانی بوده است.ضربات کاشته هولناک ،ضربات سر وقدرت تمام کنندگی بالا خصوصیات بارز عمرالسوما میباشد.با توجه به اینکه پرسپولیس ظاهرا در این بازی میزبان است و قانون گل زده در خانه حریف، مدافعان پرسپولیس باید بسیار مواظب السوما باشند.غیبت سیدجلال حسینی هم کار مدافعان پرسپولیس را بسیار سخت میکند.

ترکیب اصلی احتمالی الاهلی عربستان در بازی رفت با پرسپولیس ایران:33-محمدالعویس 23-سعیدالموالاد 6-محمدال فتیل 25-موتازهساوی 13-محمدعبدالشافی 4-ولید بکشوین 7-سلمان معاشر8-تیسیرجاسم19-کلودیمیرده سوزا 11-حسین المقهوی 9-عمرالسوما

ذخیره ها:1-یاسرالمسیلم 42-لئونادو داسیلوا سوزا 77-امیرکردی49-احمدالزین 50-عبدا..مجرشی 15-صالح العمری 24-علی عاوجی

*مشهد - سیدمحمدرضا رضوی راد

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار