PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - September 17 2024
کد خبر: ۸۷۶۸۸
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۹
عموزاد خلیلی، نایب قهرمان المپیک 2024 پاریس
رحمان عموزاد خلیلی ملی پوش کشتی آزاد ایران در بازی های المپیک 2024 پاریس طوری مقابل رقیبان خود قرار گرفت که می‌شود او را ستاره این دوره از بازی های المپیک به شمار آورد.او که سخت‌ترین قرعه را در وزن 65 کیلوگرم داشت در دور نخست برابر «زین ردرفورد» دارنده مدال‌های طلا و نقره جهان از آمریکا به روی تشک رفت و در پایان با نمایشی خوب و با نتیجه قاطع 8 بر صفر به برتری رسید و راهی یک چهارم نهایی شد. وی در کشتی دیگرش برابر «اسلام دودایف» از آلبانی با نمایشی بی‌نظیر در مدت زمان 3 دقیقه 40 ثانیه با امتیاز عالی 11 بر صفر به برتری رسید و راهی نیمه نهایی شد و در این مرحله هم کار «موسی‌کایف» را با یک کشتی خاطره انگیز یکسره کرد.کشتی‌گیر جوان بهشهری و خوش‌آتیه کاروان المپیک ایران امیدوار بود در المپیک پاریس بتواند با کسب مدال طلا به ایران بازگردد، ولی برخلاف میل و انتظاراتش با مدال نقره به کشور بازگشت.عموزاددر فینال المپیک درحالی‌که از رقیب خود پیش بود ناگهان اسیر فتیله‌پیچ حریف ژاپنی خود شد .او نتوانست اختلاف ایجاد شده را جبران کند و به مدال نقره رسید. این نحوه شکست‌خوردن او، همه را یاد سریال پایتخت 3 و نحوه شکست نقی معمولی در فینال کشوری کشتی پیشکسوتان انداخت؛ جایی که او از رقیب یزدی خود، سوهان‌پز با فتیله‌پیچ شدن شکست خورد.این هفته سراغ رحمان عموزاد مرد نقره ای آوردگاه 2024 رفتیم .
طلا مال رحمان بود ، تو مشتش بود!

*بی رحمانه ترین کشتی رحمان

رحمان عموزاد کشتی‌گیر جوان مازندرانی که در فرمی استثنایی در المپیک پاریس حاضر شد، با حملات پیاپی حریف مجار را در نیمه نهایی مغلوب کرد و به فینال رسید. کشتی رحمان و «موسی کایف»، قهرمان دو دوره مسابقات جهانی تنها دو دقیقه طول کشید و او با حملاتی برق‌آسا و بی‌توقف توانست 11 امتیاز از این کشتی گیر نامدار روسی‌الاصل مجار بگیرد.این کشتی رحمان برای دوستداران این رشته خاطره ساز شد و بدون شک بی رحم ترین کشتی عموزاد در المپیک پاریس بود.

*قطعا جبران می کنم

عموزاد در المپیک پاریس فرصت داشت تا به مدال طلای بزرگترین آوردگاه جهان برسد ولی شانس یار او نبود و در فینال غافلگیر شد و به مدال نقره دست یافت. جوان مازنی کشتی با شرح مختصر اتفاقات در فینال می گوید: به قرعه فکر نمی‌کردم و 9 ماه با تمام وجودم جنگیدم. این مدال تمام زحمات من بود و هر بار که تمرین می‌کردم آماده‌تر از قبل بودم. البته فینال نشد که بتوانم طلا به دست بیاورم اما از حالا می‌خواهم بررسی کنم تا دوباره جبران کنم.آن چیز که باید می‌شد نشد. الان می‌خواهم بررسی کنم تا ببینم چرا نشد که با طلا برگردم. قطعا جبران خواهم کرد. شرایطی پیش آمد و اینگونه شد.

حق مدال آوران را بدهید

عموزاد برای آینده کشتی خود برنامه مفصلی دارد.نایب قهرمان المپیک پاریس درباره آینده می گوید:خیلی راه مانده و حداقل 10-15 سال دیگر می‌خواهم کشتی بگیرم. ما از مسئولین و مردم هیچ انتظاری نداریم اما می‌خواهیم مسئولین حق مدال‌آوران را بدهند.

*مثل یزدانی و زارع غافلگیر شد

با نمایشی که از رحمان عموزاد تا قبل از فینال المپیک 2024 دیدیم، طلا را برایش کنار گذاشته بودیم. اما پاریس و فینال‌های آن برای ستاره‌های کشتی آزاد ایران خوش یمن نبود. بعد از غافلگیری در فینال یزدانی و زارع این بار نوبت به رحمان بی‌رحم رسید. عموزاد که تا قبل از فینال حتی یک امتیاز هم به رقبایش نداده بود، نتوانست برابر کشتی‌گیر چغر و زبل ژاپنی کاری از پیش ببرد .

*فتیله پیچ رقیب ژاپنی

فینال وزن 65 کیلوگرم کشتی آزاد المپیک پاریس برای ما و عموزاد قابل تصور نبود.«کوتارو کیوکا» از ژاپن که کاملا بابرنامه وارد تشک شده بود، بعد از اینکه نتوانست از اخطار داوران به رحمان استفاده کند، در فاصله 30 ثانیه به پایان وقت اول با گرفتن مچ پای عموزاد پشت او رفت و سپس فیتیله رحمان را در اختیار گرفت. بعد از 4 بار تاباندن و اجرای فیتیله پیچ فقط تمام شدن تایم 3 دقیقه اول بود که آزادکار ایرانی را از شکست در 3 دقیقه نخست نجات داد.در تایم دوم هم کشتی‌گیر ژاپنی به خوبی دفاع را در برابر او به اجرا گذاشت و فقط با یک فن رکبی دو امتیاز نصیب رحمان شد و فینال را در اوج ناباوری 10-3 واگذار کرد.

*شادی زودهنگام !

رحمان خود را از پیش فینال المپیک پاریس برنده می‌دانست و تصور هم این بود که با نمایش شایسته خود در نیمه نهایی، او بتواند با اجرای فنون تماشایی از سد حریف ژاپنی بگذرد، اما گویا شادی زودهنگام و از پیش برنده بودن کار دست این جوان 22 ساله کشتی ایران داد.

*کری خوانی و ژست بدموقع

پس از اینکه رقیب سرسخت مجارستانی خود را 10 بر صفر و در کمتر از دو دقیقه در نیمه نهایی المپیک 2024 شکست داد، ژست‌های جالبی روی تشک گرفت. قبل از اینکه داور دست رحمان را بالا ببرد، او دست هایش را باز کرد و ژستی به حالت کری خوانی گرفت که با تذکر داور مواجه شد و خودش هم عذرخواهی کرد اما عموزاد وقتی می‌خواست از تشک بیرون بیاید، رقص تک‌دست مازنی را کنار تشک اجرا کرد و سالن را به وجد آورد. رحمان که اهل بهشهر مازندران است، برای ثانیه‌هایی جشنی را کنار تشک برپا کرد و با رقص او تماشاگران هم توجه‌شان به این حرکات جلب شد.
رحمان که از فینالیست شدن خوشحال بود، بعد از اجرای رقص تک‌دست مقابل دوربین‌ها ایستاد و گفت فردا شب طلا می‌گیرد .
رحمان با رقص و کری خوانی بد موقع خود، هم از نظر روانی ، انگیزه و میل به پیروزی پیش از رسیدن به فینال خالی شد و هم انگیزه کشتی‌گیر ژاپنی که هیچ عنوانی در کارنامه‌اش نداشت را صد چندان کرد تا در آماده‌ترین وضعیت خود در مهمترین مبارزه زندگی‌اش مقابل یک ژاپنی بی‌ادعا اما کاربلد به بدترین شکل ممکن تسلیم شود.

*درس مهم المپیک پاریس

المپیک پاریس درسی مهم برای کشتی داشت و آن هم این بود که المپیک میدان رقابت بدون ادعاست، میدانی که قهرمانانش گمنامان بی‌ادعایی مثل «کیوکا» ژاپنی یا سعید اسماعیلی در پاریس بودند یا «تاج الدین اف» بحرینی که در اوج جوانی اما بدون هیجانات کاذب و کری خوانی مدال طلای المپیک را بر سینه زد.قصه عموزاد هم در همین راستا است.

*دلاوری از بهشهر

رحمان عموزاد 26 تیر 1381 در بهشهر، استان مازندران در خانواده‌ای علاقه مند به کشتی چشم به جهان گشود. وی سه برادر دارد و کشتی را از 6 سالگی به کمک برادرانش شروع کرد. برادران وی نیز کشتی‌گیر هستند.فرزاد عموزاد، برادر بزرگتر او قهرمان جوانان جهان و سوم آسیا شده است. برادر دوقلوی او محمدعلی نیز کشتی‌گیر است.

کیوان طباطبایی*

نام:
ایمیل:
* نظر: