PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۴۶۹۳۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۹
فرزاد کوهیان در گفت و گو با کیهان ورزشی :
با فرزاد کوهیان، سرمربی تیم‌ملی بسکتبال امید ، درباره عملکرد این تیم در جام «ویلیام جونز»همکلام شدیم که چکیده آن را در ادامه می خوانید :

*مسابقات «ویلیام جونز» هرساله کیفیت بالایی دارد و امسال هم این چنین بود .بعضی از تیم ها مثل کره ، اردن وتایوان به جز یکی ، دو بازیکن با ترکیب اصلی شرکت کرده بودند . ژاپن هم 5 نفر از ترکیب اصلی را به این مسابقات آورده بود و 2 بازیکن دورگه در این تیم حضور داشتند . کانادا هم تیم خوبی داشت . کلا سطح کیفی تیم ها بالا بود.

*برای بازیکنان تجربه بالایی شد . بازی های سنگینی را انجام دادیم و هرچه که از مسابقات گذاشت تجربه بسکتبالیست های ما هم بیشتر شد .بازی جنگنده و حساب شده آن ها باعث شد تا من از آن ها رضایت کامل داشته باشم .من فکر می کنم این تورنمنت ها می تواند برای نفرات جوان بسیار موثر باشد . بیشتر بازیکنان تیم بار اولشان بود که در این مسابقات حاضر می‌شدند و سن‌شان هم خیلی کم بود. تصور می‌کنم ملی پوشان توانستند محک جدی بخوردند و دیدشان را باز‌تر کنند تا روی آینده بسکتبال آن‌ها هم تاثیر بگذارد. یش‌بینی عنوان پایین‌تری را داشتیم و تصور می‌شد در جایگاه هفتم ، هشتم قرار بگیریم، اما اتفاقی که افتاد این بود که ما از تیم ملی کره با اختلاف خیلی کمی باختیم و بازی با تایوان را هم در زمان اضافه واگذار کردیم، اما اردن را بردیم و در مجموع فکر می‌کنم اتفاق خوبی افتاد. متاسفانه مقابل ژاپن خوب نبودیم و بازی را با اختلاف به حریف واگذار کردیم. این شرایط و این بازی‌ها به بازیکنان کمک می‌کند. البته این را می‌دانید که یک بازیکن برای رسیدن به موفقیت آیتم‌های زیادی دارد، اما هدف و خواسته فدراسیون در این مسابقات محقق شد. این بازیکنان در حال حاضر در مسیر رشد و توسعه قرار دارند و بدون شک باید برای محقق شدن این امر هم امکانات و زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم و هم در کنار این خود بازیکن‌ها باید انگیزه لازم برای حضور در تیم ملی بزرگسالان را داشته باشند. این اتفاق در آینده رخ خواهد داد و مسیر روشنی در پیش است.

*به نظرم برای این که نفرات تیم ملی امید بتوانند بعدها پشتوانه مناسبی برای بسکتبال بزرگسالان باشند باید چند فاکتور مهم را کسب کنند . شرکت در چنین تورنمنت هایی انگیزه آن ها را بالا می برد و این جنبه حمایتی که فدراسیون هم بر آن تاکید دارد می تواند اتفاقات خوبی را در آینده رقم بزند.

*ما باید توقعات را با توجه به امکانات و شرایط کشور ارزیابی کنیم . در شرایط فعلی فدراسیون تمام تلاشش را به کار برد تا بتوانیم به بهترین شکل در این مسابقات حاضر شویم .

*طبق شناسایی هایی که از بین 30 بازیکن انجام داده بودیم ، 12 نفری که عازم مسابقات ویلیام جونز شدند ، آماده ترین آن ها در مقطع کنونی بودند. ما لیگ برتر ، دسته اول و سطوح مختلف را با همکارانمان ارزیابی کرده بودیم و از هیات ها و مربیان هم خواسته بودیم که اگر بازیکن باکیفیتی هست به ما معرفی کنند . در مرحله اول 70 بازیکن را برای تست به اردوی تیم ملی امید دعوت کرده بودیم . از میان آن ها 30 بازیکن حذف شدند که مابقی هم در اردو های مختلفی که از اردیبهشت ماه امسال داشتیم مورد تست قرار گرفتند و در نهایت به ترکیب فعلی رسیدیم . ان شاء ا... در ماه آینده هم اردویی خواهیم داشت که بعدا در مورد آن صحبت خواهیم کرد .

*اعتقاد دارم در بین بازیکنانی که در این مدت با آن ها کار کرده ایم استعدادهای خوبی وجود دارد ولی برای این که یک استعداد بتواند شکوفا شود آموزش ، انگیزه های شخصی ، حمایت و... بسیار مهم است که اگر این مولفه ها رعایت شود قطعا بازیکنان خوبی برای تیم ملی بزرگسالان معرفی خواهند شد. می توانم 30 نفر را نام ببرم که پتانسیل بازیکن بزرگ شدن را دارند .

*فدراسیون بسکتبال ، وزارت ورزش و همه خانواده بسکتبال در تلاش هستند تا تیم ملی ایران به بهترین شکل در مسابقات جام جهانی که در کشور چین برگزار خواهد شد ،حضور پیدا کند . جام جهانی آوردگاه بزرگی است و سطح بسیار بالایی دارد ولی امیدواریم بتوانیم اوج نمایش بسکتبال ایران را در این مسابقات ببینیم .

* کامران خطیبی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار