PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۶ مهر ۱۴۰۳ - September 27 2024
کد خبر: ۵۴۳۰۸
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵
کیهان ورزشی-

یکی از مربیان سرشناس خارجی که سابقه هدایت تیم ملی فوتبال ایران را داشت، "ژوزف مساروش" مجارستانی بود.
در مردادماه سال ۱۳۳۶ همزمان با آغاز کار حسین مبشر به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال، فرانس مساروش مربی مجاری به استخدام فدراسیون فوتبال درآمد. مساروش در سال های قبل از جنگ جهانی دوم یکی از بزرگ ترین فوتبالیست های دنیا بود. او با پیراهن تیم ملی مجارستان به فینال مسابقات فوتبال جام جهانی ۱۹۳۸ راه یافته و عنوان دوم جهان را به دست آورده بود. مساروش در تیم های اوئی پست و پرانسیلوانی مجارستان عضویت داشت و با تیم پرانسیلوانی عنوان قهرمانی مسابقات فوتبال مجارستان را به دست آورده بود. بعد از پایان جنگ جهانی دوم او به رومانی رفت و عضو تیم آراد شد و در سال ۱۹۴۸ به ایتالیا رفت و به عضویت تیم بولونیا درآمد. در سال ۱۹۴۹ همراه چند بازیکن مهاجر مجارستانی به امریکای جنوبی رفت و مدت ۶ ماه در کشورهای برزیل، اروگوئه، کلمبیا و مجارستان چند بازی در این کشورها انجام داد. سپس به پرتغال عزیمت کرد و در تیم اسپورتینگ لیسبون چند بازی انجام داد و سپس مربیگری را در باشگاه های پرتغالی آغاز کرد. فرانس مساروش، در سال ۱۹۵۳ به کشور شیلی رفت و مسابقات قهرمانی کشورهای امریکای جنوبی را زیرنظر گرفت. سپس به قبرس رفت و یک سال مربی تیم های قبرس بود. او در این کشور باشگاه نپروکیلوپوس را به عنوان قهرمانی رساند سپس مربی تیم ارامنه سوریه شد. در سال ۱۹۵۶ او در ترکیه رهبری تیم فوتبال بشیکتاش را عهده دار شد و تا زمان آمدنش به ایران در ترکیه بود. فرانس مساروش ۲ سال و نیم- یعنی تا دی ماه سال ۱۳۳۸- در ایران ماند. در این مدت تیم ملی ایران در دو صحنه مهم حضور یافت. ابتدا در بازی های آسیایی ۱۹۵۸ توکیو که تیم ملی کشورمان در این بازی ها صاحب ۲ شکست ناگوار مقابل اسرائیل و کره جنوبی شد و دیگری مسابقات فوتبال مقدماتی جام ملت های آسیا در کرالای هندوستان که در سال ۱۹۵۹ برگزار شد. در مسابقات اخیر فرانس مساروش که متوجه شده بود تیم ملی گذشته ایران فرسوده و فرتوت شده است به جز ۵ نفر تمام یاران تیم ملی را تغییر داده و از وجود جوانان در ترکیب تیم بهره برد. ثمره این جوانگرایی برای فوتبال ملی ایران بسیار مفید بود چرا که تیم ملی با وجود این جوانگرایی در کرالای هندوستان صاحب نتایج نسبتا موفقی شد. فرانس مساروش علاوه بر رهبری تیم ملی ایران با کلاس هایی که در شهرستان های مختلف از جمله تهران، تبریز، کرمان، آبادان، اصفهان و مشهد ترتیب داد، فوتبالیست های زیادی را با اصول و فنون پیشرفته فوتبال آشنا کرد و به طور کلی خدماتش در مدت اقامت در ایران قابل توجه و مفید بود.
 مساروش از 14 آذر 1336 تا 28 آذر 1338 در 6 بازی آمار 3 برد، 2 مساوی و یک باخت را روی نیمکت ایران ثبت کرد. او پس از خداحافظی با تیم ملی فوتبال ایران از سال 1961 تا 1965 در تیم فرانس واروش مجارستان سرمربیگری کرد و 2 بار تیمش را به قهرمانی لیگ این کشور رساند. "سالگوتاریانی"، "جیوری اتو"و "بوداپست هانود" دیگر تیم‌هایی هستند که مساروش پس از حضور در ایران در آن‌ها فعالیت کرد. فرانس مساروش 21 آوریل 1997 (23 سال پیش در چنین روزی) در 74سالگی درگذشت.
دورانی که مساروش سرمربی تیم ملی ایران بود، دوران آماتوری فوتبال ایران بود و او نتوانست همه برنامه ها و افکارش را در ایران پیاده کند.

*سعید حاجی بابایی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار