PDF نسخه کامل مجله
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 06 2024
کد خبر: ۵۹۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸

آنسو فاتی پدیده بارسلونا هفته گذشته در حالی 18 سالگی‌اش را جشن گرفت که روزهای خوشی را با گلزنی های پیاپی اش سپری می کند. یکی از بازیکنان آینده دار بارسا در حالی به سن قانونی می‌رسد که روزهای خوشی را با گلزنی‌های پیاپی‌اش سپری می کند. او برابر فرانس‌واروش ورئال مادرید گلزنی کرد و می خواهد به این روند عالی هم ادامه دهد. فاتی با وجود سن کمی که داشت، فصل گذشته برای تیم نخست به میدان رفت و خیلی زود توانست برای خود جایگاهی در این تیم پیدا کند. 12 ماه پیش کسی او را نمی شناخت اما اکنون به یکی از مهره های اصلی خط حمله آبی اناری ها تبدیل شده است. او در 40 بازی برای بارسا 13 گل به ثمر رساند که آمار فوق العاده‌ای برای یک بازیکن در این سن محسوب می شود. اگر آمار او در فصل جاری بررسی شود، جزو بهترین ها به حساب می آید؛ پنج گل در هفت بازی. شماره 22 آبی اناری‌ها دیگر به یک واقعیت تبدیل شده است و اکنون به نظر می رسد محدودیتی برایش وجود ندارد. این در حالی است که استعداد ذاتی فاتی به طور تقریبی از چشمان پدرش ناپدید مانده بود؛ کسی که ماه گذشته در مصاحبه‌ای گفت: وقتی 6 یا هفت سال داشت به اسپانیا آمد؛ من قبل از او آمده بودم و نمی‌دانستم پسرم فوتبال بازی می‌کند؛ آنها گفتند که نمی‌دانم پسرم چقدر خوب بازی می‌کند و هیچکس از دریبل‌های او در امان نیست.

مسی هم مثل هر بازیکن دیگری یک روز از بارسلونا می رود-خوش بینانه با بازنشستگی و نه انتقال- و باشگاه باید برای این لحظه که این تابستان بیش از همیشه به واقعیت نزدیک شد، برنامه داشته باشد. تنها ویروس کرونا برنده شش توپ طلا را در بارسلونا نگه داشت چون اگر فوتبال متوقف نمی شد و بایرن قبل از تابستان بارسلونا را 8 بر 2 در هم می کوبید، او می‌توانست اواخر خرداد به عنوان بازیکن آزاد از بارسا برود.

حالا او سال آخر قراردادش با بارسلونا را سپری می‌کند قبل از اینکه به تیم دیگری برود و احتمال تغییر نظر را هم رد کرده که خبر وحشتناکی برای بارسلونا است، تیمی که در چند سال اخیر ثابت کرده نسبت به برنامه ریزی ورزشی منطقی، آلرژی دارد و نمی تواند درست تصمیم بگیرد.

اما بارسلونا نگاهش رو به جلو است و قدم به قدم پیش می رود، خاطرات تلخ گذشته از رم، لیورپول، لیسبون، سوارس، بوروفکس و بقیه را فراموش کرده و به سمت آینده می رود، جلودار هم کسی نیست جز آنسو فاتی.

فاتی متولد 31 اکتبر 2002 است. کارش را در تیم های پایه هررا آغاز کرد و از سال 2010 تا 2012 در آکادمی سویا حضور داشت تا اینکه از سال 2012 به بارسلونا ملحق شد و در هفت سال گذشته عضوی از تیم های پایه بارسلونا بود. فاتی خوش شانس بود که در دیدار با بتیس به میدان رفت. مصدومیت چندین بازیکن باعث شد تا او در بازی با بتیس روی نیمکن تیم قرار بگیرد و البته ایجاد اختلاف گل در این مسابقه خانگی نیز از بخت خوب فاتی بود که فرصت حضور کوتاه در دقایق پایانی بازی را به دست آورد. اما همین حضور کوتاه هم برای ثبت یک آمار ویژه کافی بود. او با 16 سال و 9 ماه و 25 روز، بدل به دومین بازیکن جوان تاریخ بارسلونا شد که در لالیگا به میدان می رود. اگر 20 روز جوانتر بود، می توانست رکورد جوانترین بازیکن باشگاه بارسلونا در تاریخ لالیگا را هم بدست آورد. هرچند که او اختلاف زیادی با جوانترین بازیکنی دارد که با پیراهن بارسلونا (در کلیه مسابقات) به میدان رفته است. این رکورد متعلق به آلبرت آلماسکه است در سال 1902 و کمی پیش از تولد 14 سالگی خود، برای بارسا به میدان رفت.

چه چیز یک بازیکن بارسلونا را بیشتر در نزد هواداران عزیز و ارجمند می کند؟ رد کردن پیشنهاد رئال مادرید! پدر آنسو مدتی قبل در مصاحبه با کوپ عنوان کرده بود که پیش تر، زمانی که پسرش در سویا حضور داشت، آنها پیشنهاد رئال مادرید را رد کرده بودند چرا که آنسو فقط به دنبال یک چیز بود: انتقال به بارسلونا. سویا از این موضوع خوشحال نبود و او را مجبور کرد که یک سال حاشیه نشین باشد، اما برای آنسو این اتفاق، ارزشش را داشت چرا که او در نهایت به خواسته‌اش برای انتقال به بارسلونا دست یافت. جالب اینجاست که فاتی در تابستان گذشته تا چند قدمی ترک نیوکمپ پیش رفت. قرارداد آنسو به اتمام رسیده بود. او و پدرش از بابت سرعت کم پیشرفتش در باشگاه بارسلونا، ناامید شده بودند. او بر این باور بود که مستحق رسیدن به ترکیب تیم است. در شرایطی که صحبت از علاقه منچستریونایتد، دورتموند و نیوکاسل به جذب این بازیکن جوان شنیده می شد، در نهایت بارسلونا با او به توافق رسید. هرچند که آنسو هیچوقت دلش نمی خواست بارسلونا را ترک کند، اما در عین حال دوست نداشت یک فصل دیگر هم در آکادمی باشد، او می خواست به تیم بارسلونای بی برسد.

بارسلونا برای حضور او در زمین بازی، نیاز به اخذ اجازه از والدین وی داشت. شاید تعجب برانگیز باشد، ولی بارسلونا برای میدان دادن به وی در بازی با بتیس، مجبور بود از والدین وی اجازه بگیرد. قوانین لالیگا می گویند که بازیکنان نوجوان اجازه حضور در بازی هایی را که در شب برگزار می شوند ندارند، مگر انکه باشگاه از والدین بازیکن رضایت بگیرد. جای تعجب نداشت که پدر و مادر آنسو جواب مثبت دادند. تصورش را بکنید، مثلاً والدینی به خاطر این که زمان خوابتان گذشته است، مانع اولین حضورتان با پیراهن بارسلونا شوند! فکر کردن به آن هم سخت است. هرچند آنسو هنوز جوان است و در ابتدای دوران فوتبالی خود قرار دارد، ولی تا همین سن و سال هم تجارب مختلفی را داشته است. دسامبر 2015، زمانی که حدود 13 سال داشت با تکل از سوی یک بازیکن اسپانیول مصدوم شد. او دچار شکستگی استخوان درشت نی و نازک نی شد و حدود ده ماه از میادین فوتبال به دور بود. بدشانسی او این بود که این مصدومیت تقریباً درست بعد از آن اتفاق افتاد که محرومیت بارسا از نقل و انتقال پایان یافته بود و او اجازه پیوستن به باشگاه را پیدا کرده بود. بنابراین آنسو برای زمانی طولانی در میادین فوتبال حضور نداشت ولی با قدرت توانست مصدومیت را پشت سر بگذارد و دوران فوتبالی خود را از سر بگیرد.

وقتی به آمار او نگاهی بیندازیم، 56 گل در 29 بازی در فصل نخست حضورش، متوجه می شویم که با یک گلزن قهار روبرو هستیم، اما در عین حال نکته جالبی در مورد سبک بازی او وجود دارد و آن هم علاقه بیش از حد به شوتزنی است. او در زمین خودخواه است، و خیلی اوقات به جای یک پاس خوب، ترجیح می دهد یک شوت ضعیف را روانه دروازه کند. البته او قدرت بالایی در هدفگیری دروازه حریف و گلزنی دارد ولی در عین حال شوت های زیادی هم را روانه آسمان کرده است. البته تجربه بازی به عنوان وینگر و همینطور هافبک خلاق در زمین بازی، به آنسو کمک کرده تا مهارت پاس دهی خود را افزایش دهد. حالا او بازیکنی است که کم کم توانایی هایش را در زمین بازی بهتر و بهتر می کند. پاس دادن خیلی در خصوصیات بازی آنسو دیده نمی شود، اما اگر بخواهد این توانایی را دارد تا پاس های خوبی ارسال کند. او دوست دارد در زمین همه کار انجام دهد و متوقف ساختن وی برای مدافعین حریف، کار ساده ای نیست.

الهام‌بخشی لارسون

هنریک لارسون در طول دوران حرفه ای خود موفق شده 434 گل را ثبت کند او در طی سال های 2004 تا 2006 عضو بارسلونا بود اما مصدومیت شدید در ناحیه زانو مانع خوشبختی بیشتر این بازیکن شد. لارسون در فینال لیگ قهرمانان مقابل آرسنال دو پاس گل ثبت کرده بود. این بازیکن سوئدی اکنون در کادر فنی رونالد کومان در بارسلونا حضور دارد و کادر فنی انتظار دارد که لارسون استعداد و توانایی های بالای آنسو فاتی را شکوفا کند. فاتی 17 ساله میتواند درس های مهمی در مورد گلزنی و جایگیری بهتر از لارسون فرا بگیرد که همه به بهتر شدنش کمک خواهد کرد. لارسون می‌داند که در مورد موقعیت و تمرکز و سایر مسائل مهم با آنسو فاتی صحبت کند. کومان در صحبت های خود عنوان کرده او باید به دنبال تداوم عملکرد خوب در بازی ها باشد، فاتی در جام خوان گمپر مقابل لچه خود کار نکرد اما در مقابل ویارئال جادویی بود و توانست دبل کند. اگر فاتی به لارسون به خوبی گوش دهد پیشرفت زیادی خواهد کرد.

در زیر نگاهی خواهیم انداخت به دستاورد های او پیش از رسیدن به 18 سالگی :

1-دومین بازیکن جوان که در لیگ با بارسا بازی کرده است

در تاریخ 25 آگوست 2019 در جریان بازی بارسا مقابل بتیس ( 5-2 ) با 16 سال و 298 روز

2-جوانترین گلزن تاریخ باشگاه بارسا در لالیگا

او در جریان بازی مقابل اوساسونا در تاریخ 31 اگوست 2019 اولین گل خود را در لیگ به ثمر رساند او در آن زمان 16 سال 304 روز بود

3-جوانترین بازیکن تاریخ باشگاه که در نوکمپ در ترکیب اصلی قرار گرفته است

در مقابل والنسیا ( 5-2) در 14 سپتامبر 2019 آنسو فاتی در ترکیب اصلی بازی قرار گرفت او 16 سال و 318 روز سن داشت

4-جوانترین گلزن حاضر در لالیگا

او در همان بازی مقابل بتیس یک گل زد و یک پاس گل هم داد

5-جوان ترین گلزن نوکمپ

در همان بازی او به عنوان جوان ترین گلزن تاریخ نوکمپ هم شناخته شد

6-جوان ترین بازیکن در لیگ قهرمانان اروپا

اندکی بعد در 17 سپتامبر در حالی که 16 سال و 321 روز سن داشت مقابل دورتموند در سیگنال ایدنا پارک بازی کرد

7-جوان ترین بازیکن رقابت های قهرمانی اروپا

او در 15 اکتبر 2019 مقابل مونته نگرو قرار گفت

8-جوان ترین گلزن تاریخ لیگ قهرمانان اروپا

در 10 سمپتامبر 2019 در حالی که 17 سال و 40 روز شن داشت مقابل اینتر گلزنی کرد

9-جوان ترین دبل‌کننده تاریخ لالیگا

در هفته 22 لالیگا 2019/20 درحالی 17 سال و 94 روز سن داشت مقابل لوانته 2 گل زد

10-دومین بازیکن جوان حاضر در ترکیب تیم ملی اسپانیا

لوئیس انریکه در جریان دیدار برابر المان به او در مسابقات لیگ ملت ها دقایقی بازی داد

11-جوان ترین گلنزن تاریخ تیم ملی اسپانیا

در 6 سپتامبر 2020 در حالی که 17 سال و 311 روز سن داشت در پیروزی مقابل اوکراین گلزنی کرد

12-جوان ترین دبل کننده تاریخ لیگ قهرمانان اروپا

در مقابل فرنتس واوروش آنسو فاتی توانست دبل کند

13-با پدری و ثبت , نام خود در لیگ قهرمانان اروپا

همراه با پدری نام خود را به عنوان جوان ترین ها در این تورنومنت ثبت کردند

14-جوان ترین گلزن تاریخ لیگ

گل او مقابل رئال مادرید در 24 اکتبر 2020 باعث شد تا قبل از 18 سالگی در لیگ 11 گل بزند که هم رده پمبو در دهه 30 بود.

15-جوان ترین گلزن تاریخ الکلاسیکو

این رکورد در دستان لئو مسی بود اما آنسو فاتی با گلزنی مقابل رئال مادرید ان را به نام خود ثبت کرد.

*عرفان خماند

برچسب ها: آنسو فاتی ، بارسلونا
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار