PDF نسخه کامل مجله
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 06 2024
کد خبر: ۵۹۸۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶
کیهان ورزشی-

امروز سالروز عضویت ایران در فدراسیون جهانی اسکواش در سال 1373 است. در مورد اسکواش ایران جالب است بدانید که در اوایل سده سیصد شمسی، با ورود كارشناسان نفتی اروپایی به ايران، ورزش اسكواش در مناطق نفت خيز جنوب كشور برای پركردن اوقات فراغت كارشناسان راه اندازی شد كه البته  كارمندان ايرانی شركت نفت هم در اين رهگذر به اين ورزش علاقه‌مند شدند. اولين  كورت های اسكواش متعلق به شركت نفت در مسجد سليمان، آبادان، گچساران و تهران ساخته شده است. اسكواش در دهه 1330 در استان های خوزستان وتهران دارای  سالن های تمرینی بود و مسابقات قهرمانی از سوی شرکت نفت و بانک ملی برگزار می شد .
مرحوم سيد خليل الله كازرونی كه به نوعي قدیمی ترین ایرانی ای است که اسکواش را رشته تخصصی خود قرار داده بود ، عضو هیات مديره كنسرسيوم شركت نفت بعداز ملی شدن صنعت نفت در ایران بوده وتلاش های گسترده ای براي توسعه اين رشته ورزشی ازطريق شركت نفت انجام داده است.
با تشكيل اداره تربيت بدني بانك ملي به سال 1316 دردهه 30 يك كورت اسكواش در باشگاه بانك ملي تهران واقع در خيابان فردوسی افتتاح مي شود. درسال 1342 كورت اسكواش شركت نفت واقع درمنطقه الهيه تهران با نام باشگاه 25 شهريور راه اندازی شد و با افتتاح باشگاه انقلاب فعلی به سال 1337 درتهران در اواخر دهه 40 یك كورت اسكواش نيز دراين مجموعه ساخته می شود. با ورورد  مسئولين كشور به امر توسعه ورزش درابتدای دهه 50 وكسب ميزبانی بازی های آسيايی، نخستين فدراسيون اسكواش ايران به رياست عباسقلی بختيار از مسوولين شركت ملي نفت و دبيری دكتر محمود نائینی درسال 1352 با بودجه ساليانه 500 هزارتومان تاسيس شد. پس از گذشت مدتی به دليل انحلال سازمان تربيت بدني وقت درسال 1356،  فدراسيون نوپای اسكواش نیز منحل شد. درسال 1357 و به دليل وقوع جنگ تحميلي درسال 1359 به دليل شرايط خاص كشور راه اندازی فدراسيون ها ورشته های جديد در دستور كار سازمان تربيت بدنی وقت نبود تا اينكه پس از پايان جنگ در سال 1367و راه اندازی رشته های جديد ازسوی سازمان تربيت بدنی وقت، درابتدای  دهه 70 كميته اسكواش درفدراسيون بدمينتون تاسيس شد و پس از تلاش ها وكوشش های اهالی اسكواش و بطور رسمی در مرداد 1372 و در دوره رياست دكتر حسن غفوری فرد درسازمان تربيت بدنی ، فدراسیون اسکواش به عنوان یک فدراسیون مستقل، کارش را شروع کرد و حسين فرزامی از پيشكسوتان فوتبال ايران، رياست فدراسيون اسكواش جمهوری اسلامی ايران را برعهده گرفت. فدراسيون اسكواش در سال 1994 ميلادی مطابق با سال 1373 هجري شمسي به عضویت فدراسیون آسیایی(ASF) و جهانی (WSF) درآمد.
اسکواش ورزشی راکتی است که به صورت تک‌نفره (2 بازیکن) و 2 نفره (4 بازیکن) در زمینی کاملا احاطه‌شده با دیوارهای معمولا شیشه‌ای انجام می‌شود. شیشه‌ای بودن دیوارها، تماشای بازی توسط تماشاگران را امکان‌پذیر می‌کند. در مسابقه‌های بین‌المللی دیوارهای بیشتری از جنس شیشه در نظر گرفته می‌شود. یکی از دشواری‌های اسکواش این است که برخلاف دیگر ورزش‌های راکتی، توپ در اغلب اوقات از پشت سر بازیکن می‌آید. در اسکواش باید به توپ طوری ضربه زد که حریف نتواند به راحتی ضربه بعدی را به دیوار بزند و یا به دشواری واکنش نشان دهد.
*سعید حاجی بابایی
برچسب ها: اسکواش
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار