PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۷۳۹۷۷
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۸
«بویان کرکیچ» در گفت‌و‌گو با «اسکای»:
چیزهای زیادی از فرهنگ ژاپنی‌ها یاد گرفتم

بویان کرکیچ، مهاجم سابق باشگاه بارسلونا، زمانی یکی از آینده‌دارترین بازیکنان دنیای فوتبال محسوب می‌شد. این بازیکن بعد از بارسلونا در تیم‌های میلان، رم، استوک‌سیتی و آژاکس به میدان رفت و این روزها در سن 31 سالگی در کنار آندرس اینیستا در حال کسب تجربه‌ای جدید در لیگ کشور ژاپن است. او در گفتگویی با اسکای در مورد دوران فوتبالش و همچنین بازی در ویسل کوبه در لیگ ژاپن صحبت کرده است. صحبت‌های او را در ادامه می‌خوانید:

بویان صحبت‌هایش را با تمجید از اینیستا که این روزها در کنار او در ویسل کوبه توپ می‌زند شروع کرد و گفت:« توانایی او در تمام طول زندگی‌اش ادامه دارد. درست است که در 37 سالگی از نظر فیزیکی به اندازه 27 سالگی‌اش سریع نیست اما هنوز هم تفاوت‌ها را برای تیم ما رقم می‌زند. همه به آندرس نگاه می‌کنند. او یک بازیکن منحصر به فرد است که می‌تواند برای سالیان طولانی به بازی ادامه دهد.»

دوران بازی خود بویان نیز به پایان نرسیده است. او از شروع سال میلادی جدید در ژاپن حضور دارد و خودش را برای فصل جدید مسابقات لیگ ژاپن آماده می کند و در عین حال با فرهنگی جدید در قاره‌ای تازه آشنا می‌شود. بویان می‌گوید:«همیشه حس می‌کردم ارتباط خاصی با فرهنگ ژاپنی‌ها دارم. هرکسی دوست دارد در مقطعی خاص از زندگی‌اش از ژاپن دیدن کند. تابستان گذشته قرار بود به همراه دوستانم در تعطیلات به این کشور بیاییم. اندکی بعد پیشنهاد بازی در ویسل‌کوبه به دستم رسید و این یک مزیت ویژه بود.»

با این وجود بویان می‌گوید که ایجاد ارتباط با ژاپنی‌ها برایش آسان نبوده است. او در این باره گفت:«انگار در دنیایی دیگر زندگی می‌کنم. در رختکن نیاز به مترجم دارم اما سوا از این مشکل، مسائل زیاد دیگری برای تمجید و تعریف وجود دارد. رفتار آنها و برخوردشان با مردم فوق‌العاده است. همه می‌خواهند کمک کنند. آنها فرهنگی برگرفته از احترام دارند. در حال یادگیری چیزهای زیادی از فرهنگ آنها هستم. به اینجا آمده‌ام تا فوتبال بازی کنم و روزم را به این هدف اختصاص می‌دهم تا اطمینان حاصل کنم بدنم برای رقابت آماده است اما در بقیه روز کتاب‌هایی در مورد ژاپن می خوانم و سعی می‌کنم از جاهای دیدنی شهر دیدن کنم. می‌خواهم تا جایی که می‌توانم در مورد این کشور اطلاعات کسب کنم.»

اگر چه بویان خودش را یک معلم نمی‌داند اما هم‌تیمی‌های این بازیکن نیز چیزهای زیادی می‌توانند از او یاد بگیرند. بویان سابقه انجام 163 بازی برای بارسلونا در طول 4 فصل را دارد. او سه بار قهرمان لالیگا، دو بار فاتح لیگ قهرمانان و یک قهرمانی در جام حذفی را در کارنامه‌اش دارد. سال‌ها از حضور این بازیکن در نیوکمپ می‌گذرد و بویان می‌گوید این روزها اگر چه به خاطر اختلاف زمانی فراوان ژاپن با اسپانیا، تماشای مسابقات بارسا دیگر برایش خیلی سخت شده است اما او هنوز هم حس می‌کند به نوعی با تیم آبی و اناری پوش ارتباط دارد:«همیشه یک هوادار بارسلونا باقی خواهم ماند. این چیزی نیست که بشود در موردش تصمیم‌گیری کرد، چیزی است که در درونتان آن را حس می‌کنید.»

اما تنها حضور در بارسا نیست که شخصیت این بازیکن را شکل داده است. بویان این روزها کلاس‌های لازم برای تبدیل شدن به یک مدری ورزشی را نیز سپری کرده است و آماده است تا کار در این زمینه را شروع کند. او می‌گوید:«نگاه من به فوتبال به این شکل است. می‌خواهم صاحب توپ باشم. در یکی از بهترین تیم‌های تاریخ که فوتبالی فوق‌العاده ارائه می‌داد بازی کردم اما در عین حال در تیم‌هایی هم بودم که زیاد صاحب توپ نمی‌شدند و دائما باید می‌دویدیم. در میان این دو سبک فوتبال می‌توانید فلسفه فوتبال خودتان را شکل بدهید. این روشی است که در وجودم حس می‌کنم و بر این باورم که می‌توانم برایم موفقیت بیاورد. بله، من بازیکنان تکنیکی را دوست دارم اما این بازیکنان تکنیکی باید جنگجو باشند و بدانند چطور هر روز تلاش کنند. در برخی مقاطع فصل، در برخی مسابقات صاحب توپ نخواهید بود و باید بیشتر دفاع کنید. باید توازن لازم بین این دو را به دست بیاورید.»

دوران حضور بویان در استوک‌سیتی به او این درس را داد که به غیر از بارسلونا دنیای فوتبالی دیگری نیز وجود دارد که در آن می‌تواند بدرخشد. او در استوک و زیر نظر مارک هیوز یکی از بازیکنان کلیدی تیمی بود که قرار بود در میانه بالای جدول لیگ برتر قرار بگیرد. بویان در مورد حضورش در استوک‌سیتی می‌گوید:«استوک برای من مثل خانه دومم است. آنجا جایی است که بیش از هر جای دیگر از فوتبالم لذت بردم.»

اما چه چیزی دوران حضورش در باشگاه استوک را انقدر ویژه می‌کند؟«رفتار هواداران با بازیکنان عالی بود. در سال‌هایی که آنجا بودم، فصل‌های فوق‌العاده‌ای سپری کردیم. در لیگ نهم شدیم، بهترین‌ تیم‌های لیگ را شکست دادیم و در تمام مسابقات می‌جنگیدیم. از بازی در تمام تیم‌هایی که در آنها توپ زدم لذت بردم اما حضور در استوک خیلی ویژه بود. لحظه مورد علاقه‌ام وقتی بود که برای اولین بار تمام استادیوم نام مرا صدا زد. اسم مرا می‌گفتند چون برایم احترام قائل بودند و دوستم داشتند نه به این خاطر که اسمم بویان بود. از همان روز اولی که به این باشگاه آمدم، ارتباطی خاص بینمان ایجاد شد.»

بویان در استوک دورانی موفق داشت و در لیگ برتر به میدان رفت. لیگی که او هنوز هم به عنوان یکی از بهترین لیگ‌های دنیا از آن نام می‌برد. کرکیچ که محصول آکادمی مشهور لاماسیا است، درباره حضور در آکادمی مشهور باشگاه آبی و اناری‌پوش می‌گوید:«لاماسیا یکی از بهترین آکادمی‌های دنیا است. به فلسفه این آکادمی باور داشتم اما اگر بخواهم صادق باشم، چه تعداد بازیکن می‌توانند در بارسلونا موفق شوند؟ بقیه که موفق نمی‌شوند، به محض ترک آکادمی تنها چند باشگاه معدود را پیدا می‌کنند که همان طرز فکر بارسلونا را دارد و باشگاه‌های دیگر کاملا متفاوت هستند. این بازیکنان آماده بازی در تیم‌هایی نیستند که بازی مالکیتی ندارند. نمی‌توانند در تیم‌هایی بازی کنند که باید در آن بجنگند و آمار دویدن در آن مهم‌تر از کاری است که با توپ می‌کنید. کاملا دنیای متفاوتی است. این بازیکنان آماده بازی در تیم‌های دیگر نیستند.»

بویان در مورد دوران حضورش در ماینتس و بازی مقابل بایرن مونیخ که باعث شد با گل او این تیم از خطر سقوط از بوندس‌لیگا رهایی پیدا کند، می‌گوید:«یکی از ویژه‌ترین روزهای دوران فوتبالم بود.» او با گلزنی در ماینتس توانست در چهار لیگ معتبر فوتبال اروپا گلزنی کند اما آیا بویان می‌تواند به لیگ فرانسه برود تا در هر پنج لیگ معتبر گلزنی کرده باشد؟«کسی چه می‌داند. هنوز جوان هستم و تنها 31 سال دارم.»

نظر بویان در مورد حضور در بلگراد، کشور زادگاه پدرش چیست:«صربستان بخشی از وجود من است. در گذشته باشگاه ستاره سرخ به من علاقه داشت اما علاقه آنها هیچوقت در زمان مناسب نبود.» بویان در حال حاضر از حضور در فوتبال ژاپن لذت می‌برد. کرکیچ می‌گوید:«کیفیت لیگ آنها بالا است. یکی از چیزهایی که مرا متعجب کرده است، فشردگی بازی‌های این کشور است. در حال حاضر هیچ لیگی آسان نیست.» او در مورد زندگی بعد از دوران حرفه‌ای خودش نیز می‌گوید:«هنگام مطالعه در زمینه مدیریت ورزشی چیزهای زیادی یاد گرفتم. ترجیح می‌دهم مربیگری کنم. مربی باید 25 بازیکن را هدایت کند. مدیر ورزشی می‌تواند به معنای واقعی کلمه یک تیم بسازد. ایده کشف بازیکنان جوان و تمرکز بیشتر روی بخش انسانی این ورزش را دوست دارم.»

کرکیچ می‌گوید با به پایان رسیدن روزهای بازی‌اش هیچ ناراحتی و افسوسی نخواهد داشت:«بله، می‌توانید بگویید می‌توانستم دوران بهتری داشته باشم. همه چیز در فوتبال می‌تواند همیشه بهتر باشد اما می‌توانست بدتر نیز باشد. بازیکنان زیادی وجود دارند که باکیفیت هستند اما به عنوان یک فوتبالیست حرفه‌ای موفق نمی‌شوند. ممکن است زمان برایشان مناسب نباشد یا مصدوم شوند. 4 سال برای بارسلونا بازی کردم و 40 گل زدم. خیلی‌ها می‌گویند در بارسلونا موفق نبودم و این ایرادی ندارد. زدن 40 گل در 4 سال در بهترین مقطع تاریخ بارسلونا آیا موفقیت محسوب نمی‌شود؟ شاید می‌توانستم 80 گل بزنم اما شاید کمتر گل می‌زدم. شاید اصلا فرصت بازی به من نمی‌رسید. کاملا از دوران بازی‌ام رضایت دارم. همیشه بابت تجاربی که داشتم خیلی خوشحالم.»

*آرمین زمانی

برچسب ها: بویان کرکیچ
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار