PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: ۷۴۸۰۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵
«رایان گراونبرخ» در گفت‌و‌گو با «فورفورتو»:
رایان گراونبرخ، هافبک جوان باشگاه آژاکس با درخشش در مسابقات این فصل ، توجه باشگاه‌های بزرگ اروپایی نظیر منچستریونایتد و بایرن‌مونیخ را به خود جلب کرده است و انتظار می‌رود در تابستان امسال به یکی از تیم‌های بزرگ اروپایی منتقل شود. او همچنین جوان‌ترین بازیکنی است که تا به حال با پیراهن آژاکس به میدان رفته و در سال‌های اخیر ، پیشرفت زیادی زیر نظر اریک تن‌هاگ داشته است. گفت و گوی این بازیکن جوان با فورفورتو را در ادامه می‌خوانید:
می‌خواستم در آژاکس پیشرفت کنم

* از سال 2010 که به آکادمی آژاکس پیوستید، در این تیم توپ میزنید. اولین خاطرات شما از حضور در آژاکس چیست؟

دوران فوق العادهای بود. تیم با استعدادی داشتیم و بسیاری از بازیکنان آن به سطوح بالا رسیدند. در آن تیم بازیکنانی نظیر برایان بروبی(که این فصل به طور قرضی در لایپزیش بازی کرد)، کیانو هوئوور(وولورهمپتون)، کنت تایلور(آژاکس)، جیدن براف(منچسترسیتی)، دنی وارمردام(جوانان آژاکس) و ... بازی میکردند. خیلی به هم نزدیک بودیم. والدینمان ما را به مسابقات میبردند و حتی به تورنمنتهای خارجی میرفتیم. تورنمنتی که در چک برگزار شد را به خاطر دارم که در آن قهرمان شدیم. خاطرات شیرینی از آن روزها برایم مانده است.

* از شما به عنوان یکی از بزرگترین استعدادهای آکادمی آژاکس یاد میشد. این موضوع در آن زمان چه حسی داشت؟

این که مردم ، شما را بازیکنی با استعداد بدانند حس خوبی است. این موضوع ، فشاری روی من ایجاد نمیکرد. از فوتبالم لذت میبردم و خیلی به فکر آینده نبودم. وقتی فهمیدم میتوانم فوتبال را به طور حرفهای دنبال کنم که از تیم زیر 15 سالهها به تیم زیر 17 سالهها منتقل شدم. مرا به دو تیم بالاتر منتقل کردند و افراد کمی تجربه چنین موضوعی را داشتند.

* از باشگاههای دیگر پیشنهاد داشتید؟

وقتی 15 سال داشتم، پاریسنژرمن علاقه زیادی به جذب من نشان داد. لایپزیش هم مرا میخواست و چند باشگاه دیگر هم بودند که به جذب من علاقه نشان دادند اما این پیشنهادها را چندان جدی نگرفتم. میخواستم در آژاکس پیشرفت کنم و چندین سال در این تیم بمانم و سپس به خارج از کشور بروم.

* چطور در نهایت به تیم اصلی آژاکس راه پیدا کردید؟

وقتی 15سال داشتم، در تیم زیر 18 سالهها بازی کردم و در پایان آن فصل از من دعوت شد تا در یک جلسه تمرینی با تیم اصلی جضور پیدا کنم. جاستین کلایورت هم آنجا بود . او را از آکادمی میشناختم و این ، کار را برایم آسان کرد. حکیم زیاش نیز کمکم کرد. آن فصل ، خوب پیش رفت. سطح بالایی داشت اما نشان دادم که میتوانم رقابت کنم. بعد از آن ، اولین قرارداد حرفهای خودم را بستم و در تور پیش فصل به تیم اصلی منتقل شدم.

* چه حسی داشتید؟

خیلی خوشحال بودم. اصلا در تیم ذخیرهها بازی نکرده بودم اما میخواستم در تیم اصلی به میدان بروم و مطمئن بودم آمادگی این کار را دارم اما وقتی با اریک تنهاگ، سرمربی تیم حرف زدم، به من گفت باید در چندین زمینه بهتر شوم و 100 درصد آماده نیستم. در آکادمی معمولا با یک هافبک دفاعی بازی میکردیم در حالی که تنهاگ از یک بازیکن شماره 10 و دو بازیکن در پست شماره 6 استفاده میکرد و باید به این آرایش عادت میکردم. بخش تهاجمی بازی من خوب بود اما باید بخش دفاعی را بهتر میکردم. تنهاگ روی این موضوع اصرار زیادی داشت چون میخواست قابل اعتمادتر باشم. همچنین باید روی حرکاتم در زمین و تکلهایم نیز کار میکردم.

* با وجود این مسائل ، در اوایل فصل 19-2018 اولین بازیتان را انجام دادید و تبدیل به جوانترین بازیکن آژاکس شدید که در سن 16 سال و 130 روز در تیم اصلی به میدان میرود و رکورد کلارنس سیدورف را شکستید. آیا از این که در آن فصل ، دیگر در لیگ به میدان نرفتید، ناراحت شدید؟

نه واقعا. قطعا دوست داشتم بازی کنم اما اگر نگاهی به تیم ما در آن فصل بیندازید که قهرمان لیگ شد و به نیمه نهایی لیگ قهرمانان رسید، میفهمید که فرصتی برای بازی کردن بازیکن جوانی مثل من ، آن هم در حضور هافبکی مثل فرنکی دییونگ وجود ندارد. تنهاگ را درک میکردم و اگر نگاهی به آن فصل بیندازید میفهمید که انتخابهای او بسیار خوب بودند. آن سال ، من در تیم دوم بازی کردم و در تمام مسابقات به میدان رفتم و توانستم تواناییهایم را به طور کلی بهتر کنم.

* اولین حضورتان در لیگ قهرمانان مقابل لیورپول و در سال 2020 اتفاق افتاد و از آن زمان بازیتان بیشتر به چشم آمد...

بله. در مرحله گروهی با لیورپول و آتالانتا بازی کردیم. در چنین مسابقات مهمی دوست دارید خودتان را اثبات کنید و اگر همه چیز مثل بازی با لیورپول پیش برود، خیلی خوب است. بعد از بازی ، در اتاقم در هتل دراز کشیده بودم و به تمام اتفاقاتی که افتاد فکر میکردم. به نظر خودم آنقدر هم خوب بازی نکرده بودم اما وقتی بازی را مجددا دیدم، از خودم راضی بودم.

* در مارس 2021 اولین بازی ملی خود را نیز انجام دادید و سپس به همراه هلند به یورو رفتید. چه حسی داشتید؟

پیراهنم را قاب کردهام ، درست مثل اولین پیراهن آژاکسم و آن پیراهنی که با آن قهرمانی در یوروی زیر 17 سالهها را در سال 2018 تجربه کردم. از یورو 2020 خاطرات شیرینی دارم. این که توانستم به عنوان بازیکنی جوان ، آن را تجربه کنم، اتفاق بزرگی است. به عنوان یک تیم ، بسیار به هم نزدیک بودیم و ناراحتکننده است که تورنمنت در دوران کرونا برگزار شد زیرا نتوانستیم همان کارهای همیشگی را انجام دهیم.

* به نظرتان نقطه قوت شما به عنوان فوتبالیست چیست و چه مسائلی میتواند همچنان بهتر شود؟

نقطه قوتم ، توانایی دریبل زدنم است و این که وقتی پا به توپ هستم خونسرد باقی میمانم. به نظرم از نظر دفاعی میتوانم بهتر شوم و بیشتر و موثرتر از بدنم استفاده کنم. ضمن این که در حمله نیز میتوانم دقت بیشتری داشته باشم.

* آژاکس ، فصل پیش قهرمان شد و امسال هم از عنوان خود دفاع کرد. چنین تجربهای چه حسی دارد؟

تیم خوبی به همراه یک کادر فنی قدرتمند داشتیم. به عنوان بازیکن همه پشت هم بودیم ، تواناییهای همدیگر را میشناختیم و به خوبی و کاملا از آن استفاده میکردیم. در زمین مسابقه هماهنگ بودیم. در لیگ قهرمانان نمایشهای خوبی داشتیم. به طور مثال دورتموند را در آمستردام با 4گل شکست دادیم و فوتبال جذابی به نمایش گذاشتیم.

* فصل آینده را چطور میبینید؟ چند تیم بزرگ اروپایی به شما علاقه دارند. آیا آماده حضور در خارج از هلند هستید؟

هیچوقت نمیتوانید بفهمید آیا کاملا آمادهاید یا نه ، اما حس میکنم آماده برداشتن قدم بعدی در دوران حرفهای خودم هستم. هنوز یک سال دیگر با آژاکس قرارداد دارم ، اما از علاقه سایر باشگاهها نیز باخبر هستم.

*آرمین زمانی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار