PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: ۷۷۴۲۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۰
کارلوس توز در کسوت مربیگری
چالش جدید

کارلوس توز عادت به غافلگیر کردن هوادارانش دارد. او در سال 2009 از منچستریونایتد به دیگر تیم مشهور شهر منچستر یعنی منچسترسیتی رفت و این تابستان نیز یک بار دیگر حرکتی غیرمنتظره انجام داد. او بعد از پایان دوران فوتبالش هدایت تیم روزاریو سنترال آرژانتین را بر عهده گرفته است. " ال ‌آپاچی " در این باشگاه به سرعت تبدیل به مربی محبوب هواداران شده است اما کار بسیار سختی در دنیای مربیگری خواهد داشت.

وقتی مهاجم آرژانتینی در ژوئن 2021 با چشمانی اشکبار اعلام کرد برای سومین و آخرین بار قصد ترک بوکاجونیورز را دارد، هیچ چیزی در مورد آینده‌اش نگفت. با این وجود ، انگار برای آینده‌اش برنامه ای داشت. توز بعدها در این باره گفت:«یک روز از خواب بیدار شدم و به همسرم گفتم دیگر بس است. در آخرین فصلم، پدرم دچار مرگ مغزی شده بود و در بیمارستان بود. خیلی سخت بود. هوادار شماره یک خود و کسی که از هشت سالگی در کنارم حضور داشت را از دست داده بودم. نمی‌توانستم دیگر به جای خالی‌اش نگاه کنم.»

4 ماه قبل از جدایی توز از بوکا، پدر این بازیکن به خاطر بیماری دیابت و همچنین عوارض بیماری کرونا درگذشت و اگر چه این مهاجم به قهرمانی تیمش در جام کوپا دیگو مارادونا در سن 37 سالگی کمک کرد اما در نهایت از این تیم جدا شد. توز در ماه ژوئن گفت:«بعد از ترک بوکا چندین پیشنهاد داشتم اما بدون پدرم، بازی کردن برایم فایده‌ای نداشت. حالا دیگر یک سال شده است که به طور رسمی بازنشسته هستم.»

مهاجم آرژانتینی به جای روی آوردن به گلف یا سیاست، به این نتیجه رسید که می‌خواهد باز هم در دنیای فوتبال باقی بماند و در اتفاقی غیرمنتظره قدم بعدی‌اش را اعلام کرد:«در جریان همه‌گیری کرونا و وقتی که کاملا تنها بودم، شروع به یادگیری و حضور در کلاس‌های مربیگری کردم. بعد از بازنشستگی، با برادرهایم روی این موضوع کار کردیم تا این که تصمیم گرفتم مربی باشم. برای این چالش آماده‌ام.»

در عرض چند روز، یکی از بزرگترین باشگاه‌های آرژانتین به نام روزاریو سنترال، برای استخدام توز پا پیش گذاشت. شایعات زیادی در مورد هدف اصلی این کار به گوش می‌رسید و گفته می‌شد باشگاه آرژانتینی اهداف سیاسی و تجاری فراوانی داشته است و حتی کارلوس دل فراده، شهردار روزاریو در این باره نوشت:«حضور توز به معنای ناپدید شدن روزاریو به عنوان یک باشگاه و تبدیل آن به یک بنگاه تجاری خواهد بود.»

با گذشت چند ماه از این انتصاب ، اما توز توانست احترام همگان را در پست جدیدش به دست بیاورد. در حالی که هیچکس نمی‌تواند کارنامه بازی مهاجم آرژانتینی را زیر سوال ببرد، افراد کمی‌ می‌توانستند توز را در قامت یک سرمربی تصور کنند. توز در طول 20 سال دوران فوتبالش به ندرت در مورد مسائل تاکتیکی صحبت می‌کرد و این در حالی بود که زیر نظر برخی از بزرگترین مربیان جهان ، از کارلوس بیانچی و مارچلو بیلسا گرفته تا تیته، سر الکس فرگوسن، روبرتو مانچینی و مکس الگری کار کرده بود. نوربرتو پروپاتو ، یکی از اولین مربیان توز در دوران کودکی ، در مورد او می‌گوید:«هیچوقت تصور نمی‌کردم بخواهد مربی شود. به نظرم این ایده بعد از بازنشستگی به ذهنش رسیده و نه قبل از آن. بارها او را می‌دیدم و هیچوقت حرفی از مربیگری نزده بود. دوست داشت برای مدیرعاملی بوکاجونیورز اقدام کند.»

در حقیقت احتمال زیادی وجود داشت که توز ، رقیب خوان رومن ریکلمه، نایب رئیس فعلی باشگاه در جریان انتخابات سال 2023 باشد. حتی مائوریسیو ماچری، مدیرعامل سابق باشگاه آرژانتینی انتظار داشت توز جای او را بگیرد و راهش را ادامه دهد. به همین خاطر هم خیلی‌ها موافق انتخاب توز به عنوان سرمربی روزاریو نبودند. ازکوئیل گونزالز، ستاره روزاریو در این باره می‌گوید:«درک نمی‌کنم چطور کسی مثل توز بدون هیچ تجربه مربیگری یا ارتباط با این باشگاه، پیشنهاد هدایت تیم را دریافت کرد. روزاریو سنترال تیم بزرگی است. یک مربی بی‌تجربه باید کارش را در دسته‌های پایین‌تر شروع کند.»

اتحادیه مربیان فوتبال آرژانتین در این باره یک شکایت تنظیم کرد و مدعی شد توز صلاحیت لازم برای مربیگری ندارد:«نمی‌خواهیم او را زندانی کنید. تنها چیزی که می‌خواهیم این است که دست از قانون‌شکنی بردارید. او هفته پیش تصمیم گرفت مربی شود و حالا در حال هدایت یک تیم لیگ برتری است. تنها کسی که می‌تواند در این باره تصمیم‌گیری کند، رئیس فدراسیون است ولی آنها احتمالا ادعا خواهند کرد که او در برخی از کلاس‌های آنلاین که کسی نمی‌تواند آن را تایید کند، شرکت کرده است.»

وقتی در مورد این انتقادات از توز پرسیده شد، او گفت:«فقط به این صحبت‌ها می‌خندم. بیایید در مورد مسائل فوتبالی صحبت کنیم.» توز تصمیم داشت کارلوس رتگوئی، مربی ای که هدایت تیم‌های هاکی مردان و زنان آرژانتین در المپیک را عهده دار بود و آنها را به مدال نیز رساند، به عنوان دستیار انتخاب کند. با این حال شهردار بوینس آیرس با این اتفاق مخالفت کرد و با توجه به این که رتگوئی به عنوان مشاور زیر نظر شهردار کار می‌کرد، نتوانست در کنار توز بایستد. جایگاه روزاریو سنترال نیز چندان خوب نبود و به قعر جدول نزدیک بود و به همین خاطر این نگرانی وجود داشت که سقوط کند.

رتگوئی قرار بود " مغز تاکتیکی " توز باشد و به همین خاطر این شایعه به وجود آمد که ممانعت از حضور این دستیار توسط ماچری صورت گرفته تا توز رو به سرمربیگری نیاورد. اگر این موضوع واقعیت هم داشت، موفقیت‌آمیز نبود. توز برادرش میگل را به عنوان دستیارش انتخاب کرد و تصمیم گرفت کادر فنی‌اش خالی از نام‌های بزرگ یا پیشکسوت‌های روزاریو باشد. به همین ترتیب ، مربی جدید روزاریو در جلسه اول تمرین حاضر شد و برای بازیکنانش صحبت کرد. وقتی دیگو مارادونا در سال 2008 هدایت تیم ملی آرژانتین را قبول کرد، کاری مشابه انجام داد. در آن روزها، توز یکی از پیروان مارادونا بود و رابطه نزدیکی با او داشت. ضمن این که مارادونا نیز در دهه 90 به شهر روزاریو آمد اما به تیم نیولزالدبویز رفت. خوزه وازکز، مدیرعامل پایگاه هواداری تیم روزاریو سنترال در این باره می‌گوید:«بعد از انتخاب توز، هیجانی در شهر ایجاد شد که فقط می‌توان با پیوستن مارادونا به نیولز در سال 1993 مقایسه کرد. نمی‌خواهم در مورد مسائل تاکتیکی صحبت کنم چون به من ارتباطی ندارد که او با 4 یا 5 هافبک در زمین مسابقه بازی کند. چیزی که در مورد توز دوست دارم، کاریزما و نحوه ارتباطش با طرفداران ، به خصوص بازیکنان جوان و هواداران است.»

روزاریو، سومین شهر بزرگ آرژانتین، این روزها به خاطر جنگ دو مافیای مواد مخدر در آنجا ، مشهور شده و آمار جرم و جنایت در این شهر بسیار بالا است. این چیزی است که توز در دوران کودکی و هنگام بزرگ شدن در بوینس آیرس با آن روبرو شده است. حتی مدیرعامل روزاریو سنترال اعتراف کرده که با توجه به شرایط فعلی شهر، آوردن بازیکنان جدید به باشگاه کار سختی است. توز نیز در این باره گفت:«متاسفم اما دوستانم پل پوگبا و آرتور ویدال به این باشگاه نخواهند آمد. کشوری که در آن زندگی می‌کنیم را می‌شناسم و در جریان هستم که چقدر بودجه داریم. بازیکنان‌مان همین‌ها هستند و باید برای بهتر شدن بجنگیم. این اتفاقی است که می‌افتد. نتایج خوبی خواهیم گرفت. شاید برخی از نتایج مان چندان هم خوب نباشد اما باهویت خواهیم بود. اگر همه چیز خوب پیش برود شما مسئول هستید و اگر خوب پیش نرود من مسئولم.»

توز خیلی زود اعتماد بازیکنان را به دست آورد و در اولین حرکت ، شروع به آوردن بازیکنان جوان و بااستعداد تیم‌های پایه به تیم اصلی کرد تا یکی از جوان‌ترین تیم‌های لیگ آرژانتین را بسازد. یکی از اولین تصمیم‌های او هم بردن زمین تمرین به آکادمی بود تا بازیکنان تیم‌های پایه بیش از قبل بتوانند بازیکنان تیم اصلی را ببینند. یکی از بازیکنان جوان او فاکوندا بونانوته 17 ساله است که این روزها تماشای بازی‌اش جذابیت زیادی دارد و از همین حالا باشگاه یوونتوس برای جذب او ابراز علاقه کرده است. توز در مورد این بازیکن می‌گوید:«مسابقات فوتبال زیادی تماشا می‌کنم و زمان زیادی از پیدا کردن بازیکنی که تماشای بازی ا‌ش به من چنین لذتی بدهد، گذشته است. نوع بازی او مرا به یاد لیونل مسی می‌اندازد.»

توز در سال‌های آخر فوتبالش و به خصوص بعد از بازگشت به آرژانتین پس از حضور در لیگ چین، احساس مسئولیت‌پذیری زیادی پیدا کرد. او تصمیم گرفت الگویی برای بازیکنان جوان درون رختکن باشد. او که از سال 2000 لقب "بازیکن مردم" را گرفته بود، می‌دانست که تنها یک جمله از او می‌تواند منجر به برکناری سرمربی بوکاجونیورز شود اما توز تصمیم گرفت در دورانی که تیم شرایط خوبی نداشت، ساکت بماند و حتی وقتی فرصت چندانی برای بازی پیدا نمی‌کرد حرفی نزد.

رابطه خوب او با بازیکنان جوان بوکا به بازیکنان جوان دیگر تیم‌ها نیز سرایت کرد . این روزها بازیکنان جوان دیگر تیم‌ها وقتی با روزاریو سنترال بازی دارند، با هیجان زیادی ستاره فوتبال آرژانتین را در آغوش می‌گیرند. در حالی که توز بازیکنان جوانی را به تیم اصلی آورده و به عنوان مربی نشان داده که به جوانان ایمان دارد، 5 بازیکن تیم اصلی را هم بدون هیچ تردیدی به تیم ذخیره‌ها فرستاده است.

گاسپار سرویو، دروازه‌ بان جوانی که این روزها با انتخاب توز به جای خورخه برون، ستاره باشگاه ، درون دروازه می‌ایستد، می‌گوید:«او انتظار زیادی دارد. دوست دارد مسائل را با جزئیات فراوان آنالیز کند اما در عین حال درک صحبت‌هایش بسیار آسان است و به همین خاطر رابطه نزدیکی با او پیدا می‌کنید.» توز در مورد برون نیز می‌گوید:«برون به خوبی تمرین می‌کند، وزن کم کرده است اما من تحت تاثیر هیچکس یا رسانه‌ها یا فضای مجازی قرار نخواهم گرفت. دروازه‌ بان من، سرویو است.» این دروازه‌ بان حتی پنالتی‌های تیم را هم می‌زند.

توز در اولین بازی‌اش مقابل بوکاجونیورز توانست یک تساوی بدون گل به دست بیاورد. او بعد از این اتفاق گفت:«اولین بار بود که به عنوان تیم مهمان به این ورزشگاه می‌آمدم و خاطرات زیادی از اینجا دارم اما حالا در حال نوشتن فصل جدیدی از داستانم هستم. روزاریو به خاطر هوادارانش یکی از سه تیم جذاب آرژانتین است . آنها فوق‌العاده‌اند. می‌خواهم با این باشگاه تاریخ‌سازی کنم ، نسل جدیدی را به باشگاه بیاورم و به دنبال جام‌های بین‌المللی باشم.»

در عرض چند ماه ، توز تبدیل به مربی محبوب هواداران شده و با شکست دادن نیولز با نتیجه یک بر صفر، این محبوبیت بیشتر هم شده است. رائول گوردیو، مدیر ورزشی روزاریو می‌گوید:«با وجود توز خیلی خوشحال هستیم. می‌دانیم پیروزی در شهرآورد مقابل نیولز چقدر اهمیت دارد. او مربی بزرگی خواهد شد و ما از این اتفاق لذت خواهیم برد. او ذاتا برنده است. قبل از انتخاب توز، سه ساعت در مورد فوتبال حرف زدیم و در مورد این که روزاریو به چه چیزی نیاز دارد به اتفاق نظر رسیدیم.»

حالا توز در حال تبدیل شدن به یک ستاره در یک باشگاه جدید است.

*آرمین زمانی


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار