شهادت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم      
PDF نسخه کامل مجله
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 05 2024
کد خبر: ۷۹۵۴۳
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸
بررسی دلایل شکست آزادکاران
کشتی آسیا دیگر کوچک نیست!


مسابقات کشتی آزاد قهرمانی آسیا در همه ادوار خود شاهد درخشش ایران بوده است. گاهی این درخشش به اندازه ای پر فروغ بوده که مدال های کسب شده در آن از ارزش واقعی هم برخوردار نشده است! اما باید باور کنیم کشتی آسیا دیگر کوچک و سهل نیست. در روزهایی که کشتی ایران با تدارک قابل قبول شرایط خوبی هم دارد. در شرایطی که کشتی چشم به سکوهای جهانی دارد به نظر می رسید که فتح قله آسیا برای ما خیلی سخت نباشد.
در مسابقات قزاقستان وقتی تیم کشتی فرنگی در روز نخست همه حاضرانش را در فینال دید، باور قهرمانی نه تنها برای این تیم بلکه برای آزاد کاران آسوده تر از قبل به رخ کشیده شد. فرنگی کاران قهرمان آسیا هم شدند تا شاید حکایت دست کم گرفتن حریفان یکی از دلایل نتایج بد آزادکاران باشد.
برای کشتی گیرانی که از پیچ و خم سخت رقابت های انتخابی به دوبنده ملی رسیده اند این فرصتی ارزشمند بود تا توانایی خود را برای حضور ثابت در ترکیب تیم ملی به اثبات برسانند. از این رو شکست قزاقستان شاید تجربه ای ارزشمند برای آنها بود تا بیش از پیش مسئولیت شناس باشند و از فرصت ها بهترین بهره را ببرند.
در کنار این مشکلات باید به تدابیر نه چندان کارساز کادر فنی اشاره داشت. این که به هر دلیل ممکن تیم ایران چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ روحی آمادگی قهرمانی آسیا را نداشت. مشکلی که قطعا کادر فنی باید در خصوص آن پاسخگوی اهل فن و جامعه کشتی باشد. کشتی ورزش اول ایران است و باختن به چنین شکلی به هیچ عنوان در نزد افکار عمومی قابل قبول نیست. این افکار عمومی همان گونه که از پیروزی ها سرمست و شاد می شود در صورت بروز شکست واکنش منفی دارد.
فدراسیون کشتی و متولیان امر باید این شور و اشتیاق و علاقه مندی را پاس بدارند و آن را موهبت بزرگی بدانند. خوشبختانه امروز با وجود انتقادات سختی که به نتایج کشتی آزاد می شود ما با افکار و نظرات پخته بسیاری مواجه هستیم که همگان را به صبر و بردباری دعوت می کند. نظراتی که برای قضاوت درست؛ بررسی همه جانبه را توصیه می کنند تا با بهره بردن از این بررسی ها و رفع مشکلات موجود آینده ای بهتر برای کشتی آزاد ایران رقم بخورد. این مهم را باید مورد تقدیر قرارداد و با کمک بزرگان کشتی وفاق و همدلی را بیش از پیش اشاعه دهیم. با هم نظرات کارشناسان کشتی را مرور می کنیم:

*بهمن اسدی

کادر فنی پاسخگو باشد
*ابراهیم جوادی
در قزاقستان هر چقدر کشتی فرنگی ما خوب بود تیم کشتی آزاد عملکرد بدی داشت. این را باید در بحث آمادگی و عدم آمادگی دو تیم جستجو کرد. برای من جای تعجب است که مگر مربیان بالای سر تیم خود نبودند. مگر ناآماده بودن کشتی گیران را ندیده بودند؟ چرا این تیم اعزام شد و این همه هزینه ایجاد شد؟ کشتی ایران در دنیا صاحب سبک و جایگاه است. قهرمانان ما در المپیک و جهان درخشیده اند. سوم شدن در آسیا برای کشتی ما یک شکست سنگین است.
در این شکست مربیان، کشتی گیران و فدراسیون مقصر هستند. چرا تیم را آماده نکردند تا مهیای این مسابقات باشد. شنیدم که مربیان هم پاسخگو نبودند و جواب خبرنگاران را ندادند. این بدتر از شکست است. کادر فنی باید پاسخگوی جامعه خبری به عنوان نمایندگان مردم باشند. بدون رسانه مگر کشتی به اینجا می رسید. آنها همیشه حامی این رشته بودند و قابل احترام. این که ما پاسخ آنها را ندهیم واقعا اتفاق تلخی است.
کادر فنی در مقابل مردم متعهد هستند. باید به مردم پاسخ بدهد. مربیان اگر بالاسر کشتی گیر بوده باشند توان او را بررسی کرده اند. اگر ناآماده بودند نباید اعزام می شدند. اگر آماده بودند چرا خوب کار نکرده اند؟ اگر قرار است جوانگرایی هم کنیم باید جوان آماده را ببریم. نباید به گونه ای باشد که کشتی گیر ایرانی زنگ تفریح دیگران شود. این تیم و مربیان را فدراسیون تعیین کرده و باید پاسخگوی کار خود باشد.
مسابقات قزاقستان نشان داد که نمی توان حریفان را سهل و آسان گرفت. امروز حریف ضعیف وجود ندارد. همه برای موفقیت برنامه دارند. تیم هایی که برنامه داشتند نتیجه گرفتند. ما برنامه خوب نداشتیم و ناموفق بودیم. به جای شمشیر با چوب به جنگ حریفان رفتیم. مشخص است که برایی لازم را نداشتیم. الان باید معایب کار را جستجو کرد. تعارف را کنار بگذاریم. خودشان ایرادات را پیدا و برطرف کنند اگر هم نمی توانند از پیشکسوتان و اهل فن کمک بگیرند. گمان می کنند که استاد شده اند و به نظرات قدیمی ها گوش نمی کنند و این خیلی بد است.
به کم کاری باختیم و نه فشار؟
*محمد حسن محبی
کشتی ایران در بدترین شرایط هم باید روی سکوی جهانی باشد . این اتفاق باید حتی در زمانی که روس ها هم در مسابقات حاضر باشند رقم بخورد. امروز هم ما چنین تیمی داریم و باید در جهان مطرح باشیم. ما زمانی که هفتم و هشتم جهان شدیم هم حریفی سخت برای رقبای سنتی خودمان بوده ایم. با نتایجی که در مسابقات قهرمانی آسیا در قزاقستان شاهد بودیم حتما باید آسیب شناسی در دستور کار قرار بگیرد. واقعا چرا چنین نتایجی به دست آمد. چرا کشتی گیران ما این قدر عملکرد ضعیفی داشتند؟
روی سخن من بیشتر با قهرمانان است. چرا آنها خودشان به فکر اعتبار و آینده خود نبودند؟ ما نفرات خوب و مطرح جهانی داشتیم. چرا آنها این گونه کشتی گرفتند. ما نفر دوم جهان داشتیم. کریمی ما کشتی گیر بسیار با تجربه ای است. بحث مربیان و تدابیر آنها به جای خود چرا کشتی گیران ما برای این مسابقات خودشان را آماده نکردند؟ برخی از کشتی گیران ما این حریفان را در گذشته شکست داده اند. چه شد که در این رقابت خوب عمل نکردند؟
اگر تمرینات مناسب نبوده کشتی گیران می توانستند آن را پیش از اعزام مطرح کنند و نظر خود را محترمانه ارائه می دادند. برخی کارشناسان از خستگی و تمرین زیاد گفته اند. من بر اساس تجربه می گویم بعید است کسی از فشار تمرین کشتی را ببازد. اتفاقا ما به کمکاری باختیم نه به فشار! مگر می شود ما خوب تمرین کرده باشیم و ببازیم؟ تمرین زیاد عامل باخت نیست. مربیان حتی باید در زندگی شخصی قهرمان، رفت و آمد و خورد و خوراک کشتی گیر ورود کنند.
من چقدر خوشحال می شوم که مردم ایران این همه کشتی را دوست دارند. همان قدر هم از شکست ها غمگین می شوم چون باعث ناراحتی مردم می شود. این افتخار همه کشتی گیران است که مردم آنها را دوست دارند. فدراسیون هم که پشتیبانی لازم را دارد. همه چیز مهیای افتخار آفرینی است. فقط باید از بزرگان هم کمک بگیریم. برزگر، فرح وشی و خادم و همه بزرگان می توانند کمک کنند. یادمان بماند که رقبا سخت در حال تلاش هستند و ما باید با رفع معایب موجود قدرتمند تر از قبل به میدان برویم.
این تیم خسته بود و کم توان
*محمود خاوران
به نظر من عملکرد فدراسیون کشتی در اعزام این نفرات درست نبود. این نفرات باید به تورنمنت های سطح پایین تر اعزام می شدند تا کسب تجربه کنند. به این شکل برخی نفرات سرخورده شدند. برخی از شکست ها در قزاقستان برای کشتی ما سخت بود و کنار آمدن با آن ممکن نیست. مسابقات قهرمانی آسیا مثل گذشته نیست و سطح بالایی دارد. ما باید تیم اصلی خودمان را به قزاقستان اعزام می کردیم.
تیم های رقیب با برنامه آمدند. حتی بحرینی ها با استفاده از کشتی گیران روس تبار با قدرت به میدان آمدند. در کشتی فرنگی حسن رنگرز با هوشیاری تیم خوبی اعزام کرد و نتیجه هم گرفت. در کشتی آزاد ما خیلی بد عمل کردیم. تیم آزاد ما علاوه بر این در بحث آمادگی جسمانی به ویژه از نظر تنفسی با مشکل جدی مواجه بود. کشتی گیر ملی پوش ایران نباید در سه و یا حتی شش دقیقه کم بیاورد.
ما در وقت استراحت نشستن کشتی گیران را مشاهده کردیم که خیلی عجیب بود. حتی داور به آنها تذکر می داد. به نظرم در موقع تمرینات توان بچه ها را گرفته بودند. در فاصله کوتاه تا شروع مسابقه نباید به کشتی گیر فشار وارد شود. مسابقات آسیایی برای حریفان ما مهم بود و آنها با همه توان آمده بودند. گویا تیم ما شوکه شد. در این خصوص من پژمان درستکار را در قواره سرمربیگری تیم ملی نمی بینم. او باید در میدان های دیگر کسب تجربه می کرد تا به این درجه برسد. از لحاظ فنی هم چیز خاصی از او ندیدیم.
در کشتی فن و شگرد یک اصل است. مثلا یزدانی اگر بتواند یک فن بدل مقابل تیلور را آموزش ببیند شک نکنید به سادگی برنده خواهد شد. ما باید در خصوص اعزام ها دقیق تر عمل کنیم. برخی از این کشتی گیران خیلی تحت فشار قرار گرفتند و نباید اعزام می شدند. کم توانی در دور دوم و سوم به شدت به چشم آمد. حرف آخر من این که پژمان درستکار نباید شش ماه تیم را رها می کرد. من پژمان را دوست دارم اما باید اشکالات را گفت تا تیم نتیجه بگیرد. سرمربی تیم ملی کشتی ایران باید کلیه دوره های سطح بالا را دیده باشد. انتظارها از او بالاست.
باید به کادر فنی فرصت داد
*اکبر فلاح
نفرات اعزامی به مسابقات قهرمانی آسیا از طريق مسابقات قهرماني ایران انتخاب شدند. از اين لحاظ اتفاق خوبي رقم خورد. به این شکل ما به نفرات حاضردرمسابقات قهرماني ایران و استان های مختلف انگيزه دادیم به نوعي هم پشتوانهسازي صورت گرفت وهم قانوني گذاشته شد. اميدوارم اين روند ادامه پيدا كند و سر اين قانون بمانند.
نتيجه کسب شده اصلا قابل قبول نيست. در آسيا درهمه ردهها همه كشتيگيران ايران بايد صاحب مدال شوند. اما خیلی ها بدون مدال برگشتند که پذیرفته نيست. بدون مدال برگشتن آنها يعني این که ما ضعيف كار كرديم. تیم ما در مسابقات نروژ موفق بود ولي كارشناسي نشد و آن را بيش از حد بزرگ كرديم. از طرف دیگر وقتی در يك مسابقه هم كه نتيجه نميگيريم برخی ها عقدهگشايي می کنند. باید منطقي حرف بزنيم. ما الان به اين نفرات فرصت داديم كه نفر اول كشور بودند. پس بياييم ايراد را پيدا كنيم.
فكر ميكنم که برخی دست كم گرفتن ها كار دست ما داد. گليج، معصومي يا كريمي كه بايد طلا ميگرفتند. بچهها فكر ميكردند سطح مسابقات پايين است و دست كم گرفتند. همه فكر ميكردند مثل فرنگيكاران كه در روز نخست در 5 وزن همه فيناليست شدند همهشان ميروند كشتيگيران آسيايي را لت و پار ميكنند و راحت ميبرند. حتما در اردو هم خوب تمرين نكردند و آمادگي جسماني خوبي نداشتند. ما گول آن موقعي را ميخوريم كه آسيا خالي بود. مگر ميشود اوضاع همیشه جوري باشد كه همه وزنهاي ما طلا بگيرند؟ يك زماني ژاپنيها و كره شمالي بودند كه در وزنهاي پايين همه را درو ميكردند. قزاقها وقتي ميزبان هستند از ميزبانيشان به خوبي استفاده ميكنند و با يك تيم آماده ميآيند. در آسيا شرايط هميشه يكسان نيست و بالا پايين دارد.
در خصوص کادرفنی هم باید گفت که خیلی از مربیان به المپيك ،بازيهاي آسيايي، قهرماني جهان و جام جهاني رفتند و پخته شدند. كار را ياد گرفتند. اين کادر فنی بايد تا المپيك بماند. آنها حتما خودشان ميتوانند ايراداتخود را برطرف كنند و حتما هم فهميده اند كه ايراد از كجا بوده و از كجا ضربه خوردند. در مسابقات بعدي نشان ميدهند كه آیا ميتوانند بهتر باشند یا نه. باید به این کادر فنی فرصت داد.
انتظارات برآورده نشد!
*محمد طلایی
برای بررسی آنچه در کشتی قهرمانی آسیا رقم خورد کمی باید به عقب برگردیم. اعضای تیم کشتی آزاد در رقابت های جهانی نروژ خوب کشتی گرفتند و نتایج خوبی هم کسب کردند. اما در قزاقستان اتفاق خوبی رخ نداد و ملی پوشان در آسیا نتوانستند طبق انتظارات به وجود آمده ظاهر شوند. به نظرم باید این موضوع کارشناسی شود که چرا این نتایج به دست آمد. من انتظار داشتم حداقل علیرضا کریمی به مدال طلا برسد، اما به نظرم خیلی بیرمق بود. ارشک محبی هم همین شرایط را داشت. فکر میکنم هنوز هم تمرینات شخصی کشتیگیران بهتر از زمان تمرینات اردویی آنها جواب میدهد.
متاسفانه تیم ما از نظر فنی، تکنیک و تاکتیک مشکل داشت. شاید بدنسازی کشتیگیران خیلی هم خوب باشد و با برنامه مدون هم پیش بروند، اما باید دید آیا آن کشتیگیر قابلیت این را دارد که خودش را به مسابقات برساند یا خیر. فکر میکنم از نظر فنی تیم مشکل داشت و متأسفانه در تکنیک و تاکتیک آن چیزی که باید، دیده نشد. به نظرم رحمان عموزاد باید به لحاظ فنی خیلی به کشتیاش اضافه کند. او روحیه جنگنده و میل به پیروزی دارد، اما برای یک کشتیگیر شش دانگ این موارد کافی نیست. رحمان عموزاد هنوز کشتیگیر شش دانگ نیست و باید خیلی بیشتر کار کند تا موفقیت هایش مستمر باشد.
در نهایت باید گفت که اصلیترین مشکل تیم کشتی آزاد بحث فنی و روانی بود. آن چیزی که ما شنیده ایم این بود که کشتیگیران خیلی وضعیت خوبی دارند و خیلی هم خوب کار میکنند، اما نتیجه خوبی رقم نخورد. با این حال نمیتوانیم به صورت کامل قضاوت کنم. باید کادر فنی در مورد عملکرد کشتیگیران توضیح دهد و اهالی فن و کارشناسان هم در مورد تیم اظهارنظر کنند و در واقع یک کار کارشناسی صورت بگیرد. قطعا با این نتایج زنگ خطر برای کشتی آزاد ایران به صدا درآمده است. اما باز هم میگویم انصاف این است که پای صحبت کادرفنی نشست تا آنها در حضور اهل فن در مورد عملکرد کشتیگیران توضیح بدهند. بعد از آن باید زمان دهیم تا کارشناسان هم اظهارنظر کنند تا به جمع بندی درستی برسیم و آینده بهتری برای کشتی رقم بزنیم.
باید تغییر رویه بدهیم
*مراد محمدی
مسابقات قهرمانی آسیا نشان داد که اگر خوب کار نکنیم کشورهای دیگر از ما سبقت میگیرند. ما در این رقابتها باختهایی را متحمل شدیم که قابل باور نبود، تیمهایی مانند ژاپن، قزاقستان، هند و بحرین حتی با نفرات اصلی خود در این رقابتها شرکت نکردند. همچنین با نتایج به دست آمده در مسابقات آسیا متوجه شدیم که زنگ خطر برای تیم ملی کشتی آزاد به صدا درآمده است. متأسفانه در این مسابقات نتیجه خوبی کسب نکردیم و کشتیگیران تیم ملی چه از لحاظ جسمی و چه از لحاظ روحی در شرایط خوبی قرار نداشتند. نتیجهای هم که گرفته شد اصلا خوب نبود.
برای ایجاد شرایط بهتر در آینده حتما باید شرایط تیم ملی و کشتیگیران را بررسی کنیم و نقاط ضعف خودمان را پیدا کنیم. همه این کشتی گیران در رقابتهای قهرمانی ایران چند دور با هم کشتی گرفتند و شرایط بسیار خوبی هم داشتند. از 57 کیلوگرم گرفته تا 125 کیلوگرم همه با هم مبارزه های بسیار خوبی داشتند اما عجیب این که در رقابتهای قهرمانی آسیا هیچ کدام از کشتیگیران روحیه جنگندگی لازم را نداشتند و از لحاظ بدنی هم به شدت خسته بودند. به نظرم همه اینها به تمرینات و نوع بدنسازی آن ها بر میگردد. در بین حریفان ما قزاقستان با وجود اینکه میزبان بود شرایط صد درصدی نداشت. پس ما باید تغییر رویه بدهیم تا در مسابقات قهرمانی جهان شرایط خوبی پیدا کنیم. اگر در مسابقات جهانی روس ها حضور داشته باشند کار بسیار سختی را پیش رو خواهیم داشت.
شرایط موجود برای هر دو تیم ملی (آزاد و فرنگی) یکسان بود اما برنامه کادر فنیآنها برای آماده کردن کشتی گیران متفاوت بوده است. در واقع برنامه کادر فنی که درون اردو حضور دارند بسیار مهم است، باید همه این نکات در نظر گرفته شود. متأسفانه آزادکاران شرایط مطلوبی ندارند و برنامه تمرینی اشتباهی را داشتند و به نظر من کادر فنی هم باید دچار یک سری تغییراتی شود تا بتوانیم در آینده به نتایج خوبی دست پیدا کنیم. کشتیگیرانی در این رقابتها حضور داشتند که همه نفرات اول وزن خود در کشور بودند و با قدرت حریفان مدعی خود را کنار زدند و به تیم ملی رسیدند. اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم تیم بسیار خوبی را داشتیم. اگر کادر فنی بخواهد فرایند انتخابی تیم ملی را برای نتیجه نگرفتن بهانه کند اصلا قابل قبول نیست.


نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها