PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - June 19 2024
کد خبر: ۸۶۰۳۳
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۸
عزم جدی کوهپایه زاده برای برطرف کردن مشکلات زیرساختی ورزشکاران جانباز و توان یاب
جلیل کوهپایه زاده، رییس جدید فدراسیون ورزش های جانبازان و توان یابان اولین نشست خبری خود را با اصحاب رسانه برگزار کرد. او که اسفند ماه گذشته، صندلی ریاست این فدراسیون را تصاحب کرد، هفته گذشته کنفرانسی مطبوعاتی ترتیب داد تا پاسخگوی خبرنگاران در خصوص اوضاع و احوال اخیر ورزش های معلولین باشد. کوهپایه زاده صحبت های خود را با محوریت بازی های پارالمپیک 2024 پاریس آغاز کرد. بازی هایی که مهمترین رویداد ورزشی جانبازان و توان یابان در دنیا به حساب می آید و در حال حاضر اصلی ترین برنامه تقویم ورزشی کشورها بر شمرده می شود.
حرف مشکل را حل نمی کند،باید عمل کرد

جای خیرین ورزشی بین معلولین خالی است

سال جاری، سال مهمی برای مجموعه ورزش کشور است که ورزش جانبازان و توان یابان بخش بزرگی از آن به حساب می آید. ما تمام تلاش مان را به کار گرفتیم که برای رسیدن به بهترین نتیجه ممکن در پارالمپیک پاریس، در بحث توسعه زیر ساخت ها و به روز کردن تجهیزات اقداماتی جدی را انجام بدهیم. تا پیش از این در ورزش توان یابان حامی مالی خیلی پررنگ نبود، امروز این نیاز برای توسعه زیر ساخت ها در ورزش قهرمانی و همگانی بیشتر احساس می شود.جای خیرین ورزشی خالی است و امیدواریم با کمک رسانه ها انگیزه آنها را نسبت به ورزش و به ویژه ورزش جانبازان و توان یابان بیشتر کنیم. در مورد تجهیزات تا حدی با مشکل مواجه هستیم، هرجا بحث تجهیزات با تکنولوژی وجود دارد، آسیب هم وجود دارد و رقابت سخت می شود، تا چند هفته آینده سلاح های با کیفیت، برای تیراندازان مهیا می شود و در پارالمپیک هم با همین سلاح ها حضور خواهیم داشت.

گرفتن ضمانت دوپینگ اثر بازدارندگی دارد

آخرین رویداد مهمی که کاروان ورزش جانبازان و توانیابان ایران در آن حاضر شد بازی های پاراآسیایی 2023 هانگژو بود.اگر چه این بازی ها با نتیجه ای تاریخی برای کاروان کشورمان همراه بود اما آمار درخور توجهی از دوپینگ ورزشکاران و مدال آروان اعزامی به هانگژو منتشر شد که نگرانی ها را برای پارالمپیک پاریس دوچندان کرده است. کوهپایه زاده در این خصوص خاطر نشان کرد:پایه دوپینگ، آموزش است، دوپینگ بخشی از ورزش شده است، باید تمهیدات آموزشی جدی تر داشته باشد، در آکادمی ملی المپیک این آموزش ها را به صورت ویژه شروع کردیم، در عین حال همزمان با معاینات پزشکی، آموزش فرد به فرد خواهیم داشت. این آموزش ها باید برای کادر فنی هم موردتوجه باشد. موضوع جریمه و محرومیت هم در دوپینگ مطرح است. از نظر حقوقی در ادوار گذشته ضمانت هایی گرفته می شد که شاید اثر بازدارندگی داشته باشد. برای این دوره هنوز در این زمینه به جمع بندی نرسیده ایم، البته کمیته بین المللی المپیک برای رشته ها و افراد اعزامی به پاریس، حضور در یک دوره های آموزشی را مقرر کرده است که به مرور حالت اجباری می گیرد. برای پارالمپیک پاریس تمهیدات ویژه و جدی خواهیم داشت تا نمونه ای مثبت نشود.

تاکید مقام معظم رهبری به کیفی گرایی در اعزام ها

کمیته ملی پار المپیک همواره تاکید کرده سیاست این نهاد در خصوص اعزام نفرات به بازی های پارالمپیک پاریس کیفی گرایی است و پارالمپین به صرف کسب سهمیه نمی توانند مسافر پاریس شوند.طوریکه آنها باید در انتخابی ها و تورنمنت های دیگر هم محک بخورند و با عبور از فیلترهای مختلف به پاریس برسند.رییس فدراسیون جانبازان و توان یابان با بیان این که این دیدگاه از سوی مقام معظم رهبری نیز مورد تاکید قرار دارد،بیان کرد:ورزشکار اگر کسب سهمیه کند اعزامش باید الزام باشد چون ایجاد انگیزه می کند، اما مقوله کیفی گرایی که مورد تاکید مقام معظم رهبری هم هست، مورد توجه است. اگر ورزشکار و تیمی کسب سهمیه کند، افتخار است و باید اعزام شود. چه اشکالی دارد هشتم پارالمپیک یا پنجم شود، ورزشکاری که سهمیه می گیرد ارزش سرمایه گذاری دارد و باید اعزام شود.

تلاش برای کسب بهترین جایگاره در پارالمپیک

تاکنون45 نفر در 6 رشته ورزشی تیراندازی، تیروکمان، وزنه‌برداری، دوومیدانی، والیبال نشسته و شنا سهمیه کسب کرده‌اند، ما تاکنون 11 تا 14 مدال طلا در دوره‌های قبل داشتیم که بهترین جایگاه ما پارالمپیک لندن بود که یازدهم شدیم، امیدواریم در این دوره ضمن حفظ این جایگاه در صورت امکان در رده بهتری قرار بگیریم. در 6 رشته اعلام شده به جز شنا در بقیه شانس کسب مدال طلا داریم، البته این که در چه جایگاهی قرار خواهیم گرفت مشخص نیست اما تلاش خواهیم کرد جایگاه خود را نسبت به پارالمپیک‌های قبلی ارتقاء دهیم. حضور ورزشکاران جانباز و توان‌یاب در پارالمپیک کم‌تر از کسب مدال نیست، امیدوارم در پارالمپیک‌های آینده تعداد سهمیه‌ها و به مراتب تعداد مدال‌های خود را افزایش دهیم. یکی از مشکلات برای اعزام کاروان ورزشکاران جانباز و توان‌یاب به پارالمپیک پاریس نبود بودجه است . در لایحه مصوب امسال، برای بازی‌های پارالمپیک بودجه خاصی در نظر گرفته نشده و واقعا برای اعزام ورزشکاران از نظر بودجه در مضیقه قرار داریم.

تعیین تکلیف نعمتی تا 20 روز آینده

در خصوص زهرا نعمتی و این که در پارالمپیک پاریس شرکت خواهد کرد یا خیر؟ باید بگویم طی گفت‌وگویی که فدراسیون و کمیته ملی پارالمپیک با زهرا نعمتی داشته،‌او هنوز از نظر جسمانی و روانی خود را آماده شرکت در این رویداد بزرگ نمی‌بیند و نظر قطعی خود را به ما اعلام نکرده است. نعمتی ورزشکار پرافتخار تیروکمان است و در کارنامه خود 3 مدال طلای پارالمپیک و 4 مدال پاراآسیایی را دارد. ورزشکاری که با طلا عجین شده باشد همیشه مردم از او انتظار کسب طلا دارند و این فشار زیادی را روی ورزشکار تحمیل می کند، به هر شکل طی 20 روز یا یک ماه آینده وضعیت زهرا نعمتی برای حضور در پارالمپیک پاریس نهایی خواهد شد.

جایگزین مرحوم مسجدی به راحتی امکان‌پذیر نیست

از فوت ناگهانی رشید مسجدی که شانس کسب مدال طلا در پارالمپیک پاریس در رشته دوومیدانی بود خیلی متاثر شدیم. سرطان وی نادر بود و به خانواده او تسلیت می‌گویم، جایگزین مرحوم مسجدی به راحتی امکان‌پذیر نیست آن هم در شرایطی که دیگر پنجره انتخابی نداریم. ولی سعی می‌کنیم با انرژی مثبتی که در تیم پارادوومیدانی خواهیم داشت و با مدیریت مربیان تمهیداتی را برای جایگزینی این مرحوم انجام دهیم، امیدوارم این خلا را جبران کنیم.

توجه ویژه به برطرف شدن مشکل زیرساختها در شهرستانها

در خصوص بحث توجه به زیر ساختها و توسعه امکانات ورزشکاران توان یاب در شهرستانها برنامه های ویژه ای داریم. در سال های 1396 و 1400 دو رئیس جمهور محترم وقت قانونی را در راستای حمایت از جانبازان و توان یاب تصویب کردند که متاسفانه ما نتوانسته ایم این قانون را اجرایی کنیم و متاسفانه هر ساله شاهد آن هستیم که ورزشکاران از لحاظ امکانات شرایط سختی را تجربه می کنند. با پیگیری هایی که از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهیم داشت اگر شهرداری ها، وزراتخانه ها، بهزیستی، آموزش و پرورش، بنیادشهید و سایر سازمان و نهادهای دولتی زیرساختها و امکانات خود را در اختیار جانبازان و توان یابان قرار دهند مطمئن باشید دغدغه تمرینات ورزشکاران شهرستانی حل خواهد شود. خوشبختانه قانون و الزامات قانونی پشت این کار است و بنده هم به طور جد پیگیر هستم تا با همکاری این ارگانها گام بلندی را در جهت رفع دغدغه ورزشکاران برداریم. اعتقاد داریم حرف مشکل ما را حل نخواهد کرد و باید عمل کرد.

*رسول عسکری

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار