فرار رسیدن ماه محرم را تسلیت می‌گوییم      
PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۲۶ تير ۱۴۰۳ - July 16 2024
کد خبر: ۸۶۸۱۹
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۹

رونالدو و یک پایان تلخ

کریستیانو رونالدو از ششمین جام ملت های اروپای خود بدون گلزنی کنار رفت. رکوردی که مدت ها به دنبال آن بود و برایش وسواس داشت ، شاید به ضرر پرتغال تمام شد. رونالدو در پنج مسابقه پرتغال در یورو نتوانست حتی یک گل به ثمر برساند و آمار ضعیفی را در آخرین تورنمنت اروپایی‌اش ثبت کرد. او علیرغم چندین موقعیت خوب گلزنی در هر پنج بازی پرتغال در یورو 2024، موفق به زدن یک گل در این مسابقات نشد. بزرگترین شانس او در بازی با اسلواکی بود ، زمانی که می‌توانست با یک پنالتی تیمش را در اواخر وقت اضافه اول جلو بیندازد اما این ضربه را از دست داد. عملکرد ضعیف فوق‎‌ستاره پرتغالی، انتقاد هواداران را به همراه داشت و آنها در شبکه‌های اجتماعی به انتقاد از نمایش ضعیف کاپیتان پرتغال پرداختند. یکی از هواداران پرتغال به بازیکنان باکیفیتی که به دلیل حضور رونالدو، نیمکت‌نشین شده‌اند، اشاره کرد و نوشت: "رونالدو علاوه بر داخل محوطه جریمه در بیرون از 18 قدم هم حضورش بی‌فایده است. شرم‌آور است که آنها به بازی کردن کنار او ادامه می‌دهند. این توهین به گزینه‌های بسیار بهتری است که به خاطر او بیرون زمین مانده‌اند." دیوگو جوتا از لیورپول و گونکالو راموس از پاری‌سن‌ژرمن از جمله بازیکنانی هستند که به دلیل حضور رونالدو، کمتر فرصت بازی پیدا کرده‎‌اند. لجبازی برای رسیدن به یک هدف تاریخی، عواقب منفی خود را به همراه داشت. حتی از روی نیمکت هم او بیشتر از حد معمول حمایت می شد. او تمام دقایق دو دیدار تعیین کننده مقابل اسلوونی و فرانسه را بازی کرد. " دنیل ریولو، یکی از تحلیلگران ارشد "RMC Sports" در انتقاد از رونالدو می‌گوید "کریستیانو یورو 2024 را برای پرتغال خراب کرد. پرتغال تیمی است که دوستش دارم و این را همیشه گفته ام، چون بازیکنان فوق العاده ای دارد. بعد از سال 2016، زمانی که آنها قهرمان یورو شدند، به شکلی باورنکردنی در دو جام جهانی و یک یوروی دیگر نتوانستند خوب نتیجه بگیرند. می‌دانم کهکریستیانو رونالدویک اسطوره است اما سال‌هاست که حق دیگر ستاره های جوان را خورده و هیچ کمکی به این تیم نمی‌کند. ما او را مقابل فرانسه دیدیم . عملا پرتغال با ده بازیکن بازی کرد. من دوست ندارم او را اینطور ببینم. رونالدو یک اسطوره است و همچنان او را ستایش می کنم اما او مانع از پیشرفت پرتغال در یورو و رقابت های دیگر شده است". به نظر می‌رسید که مارتینس با بازی دادن به رونالدو در هر دقیقه از هر مسابقه در این تورنمنت (به جز 25 دقیقه پایانی بازی مقابل گرجستان) بیشتر به این فکر بود که فرصتی به او بدهد تا فصل باشکوه دیگری در دوران حرفه‌ای خود رقم بزند، به جای اینکه به فکر پیروزی تیم پرتغال باشد. اعداد بی‌رحم هستند. رونالدو در این تورنمنت 23 شوت زد اما هیچکدام به گل ختم نشدند. این اولین بار بود که او در تورنمنت‌های بزرگ موفق به گلزنی نمی شد. شاید مارتینز هم به این موضوع فکر کرده و با خود گفته که رونالدو در هر تورنمنت بزرگی (در پنج جام جهانی و پنج یورو) گلزنی کرده و مشخصا این کاره است و این بار هم گل خواهد زد.

بله، رونالدو فصل پرباری در لیگ حرفه‌ای عربستان داشت ولی به مرحله حذفی رسیده‌اید و نمی‌توان ریسک کرد چرا که ممکن است دیگر فردایی برای جبران وجود نداشته باشد. اینجا فقط بحث اعداد و ارقام مطرح نیست، بلکه چشم‌ها و عقل مارتینز هم باید نکته‌ای را به او گوشزد می‌کردند. تنها 18 ماه پیش در دور حذفی جام جهانی قطر، رونالدو توسط فرناندو سانتوس (مربی پرتغال قبل از مارتینس) کنار گذاشته شده و روی نیمکت نشسته بود. سانتوس هشت سال مربیگری پرتغال را بر عهده داشت ، از جمله دوران اوج رونالدو که جام قهرمانی یورو 2016 را بالای سر بردند و رونالدویی که در فینال مصدوم شده بود در کنار او ایستاد و مانند کمک مربی به بازیکنان دستور می‌داد. میگل لورنسو پریرا، روزنامه‌نگار پرتغالی، نویسنده کتابی درباره تاریخچه تیم ملی پرتغال توضیح می‌دهد که چرا کریستیانو رونالدو، مهاجم 39 ساله از این تیم کنار گذاشته نمی‌شود. "پرسش درباره کریستیانو رونالدو در تیم ملی پرتغال بسیار سخت است. او یک شخصیت تاریخی و یک نماد مطلق است و نسل‌های جوان با الگوی او بزرگ شده‌اند. افراد زیادی در پرتغال هستند که نمی‌توانند تیم ملی را بدون رونالدو تصور کنند زیرا نمی‌دانند تیم ملی پرتغال در مسابقات بین‌المللی بدون رونالدو در واقع چه چیزی است! این امر نه تنها بین هواداران بلکه بین بازیکنان نیز وفاداری بسیار زیادی ایجاد می‌کند. برای بسیاری از کسانی که رونالدو را همراهی می‌کنند، او بت آنهاست".

در یورو 2024 پرتغال دو برد، یک باخت و دو تساوی کسب کرد. آنها در سه بازی مقابل گرجستان، اسلوونی و فرانسه موفق به زدن گل نشدند. عدم کارآیی و قاطعیت در یک سوم پایانی ، پاشنه آشیل پرتغال بود. پس از پیروزی مقابل اسلوونی، یک روزنامه اسپانیایی از تیتر "دیوگو کاستا ، رونالدو را نجات داد" استفاده کرد. دروازه بان پورتو همچنین با تبدیل شدن به تنها بازیکنی که سه پنالتی را در یورو مهار کرد، تاریخ ساز شد. پرتغال در حالی با یورو 2024 خداحافظی کرد که آخرین رقابت مهم کریستیانو رونالدو با تیم ملی می توانست یکی از بهترین‌ها باشد. کریستیانو رونالدو ، یورو 2024 را هم با انتظار و هم با نوستالژی زیبا کرد. به‌عنوان برترین گلزن تاریخ مسابقات، هر حرکت او مورد بررسی، تشریح و بحث قرار گرفت اما این بار فیلمنامه به شکل دیگری پیش رفت. به نظر می رسد نفرت در اطراف رونالدو حتی در هنگام خداحافظی فرضی او وجود داشت. حتی عده‌ای او را "زالو" خطاب کردند. برخی از هموطنان او در شبکه های اجتماعی پست هایی علیه وی منتشر کردند. برخی از رسانه ها حتی او را "ایستا" خطاب و وی را به دلیل عدم تلاش و رقابت پذیری کافی سرزنش کردند.

مهاجم النصر برای استفاده از فرصت‌هایی که برایش فراهم می‌شد ، به سختی تلاش کرد. نکته اصلی صحبت، اصرار او بر زدن تقریباً تمام ضربات آزاد با وجود نرخ پایین تبدیل موقعیت به گل بود. پس از بازی اسلوونی، او 61 ضربه ایستگاهی برای پرتغال زد که طبق آمار Squawka فقط یک بار منجر به گل شد. با توجه به حضور متخصصان متعددی در پرتغال مانند برونو فرناندز، رونالدو باید کنار می رفت و به برخی از هم تیمی هایش اجازه می داد تا این کار را بر عهده بگیرند. برای کشوری که مانند اسلوونی در زمین خودش بازی می کند یا مانند فرانسه از نظر دفاعی عملکرد خوبی دارد، بدیهی است که ضربات ایستگاهی در مناطق خطرناک چگونه می تواند بازی را تغییر دهد.

رکوردهایی که رونالدو در یورو 2024 شکست

1. بیشترین حضور در یورو

این بازیکن 39 ساله اولین بار در سال 2004 در یورو در کشور خودش بازی کرد ، جایی که پرتغال در فینال مغلوب یونان شد. او در سال 2016 در فرانسه دست خود را بر روی جام گذاشت. رویداد امسال ششمین حضور رونالدو بود و او تنها بازیکنی است که در شش دوره حضور داشته است.

2. حضور در بیشترین بازی‌ها

فوق ستاره النصر پیش از یورو 2024 سابقه حضور در 25 بازی این مسابقات را داشت. او در هر پنج بازی تیمش در آلمان حضور یافت و بدین ترتیب رکورد خود را به 30 بازی رساند. لوکا مودریچ با 23 بازی در رتبه بعدی قرار دارد.

3. بیشترین پاس گل

به گزارش سایت یوفا ، مهاجم سابق منچستریونایتد با کارل پوبورسکی ، مهاجم سابق جمهوری چک با 8 پاس گل در صدر جدول قرار گرفت. تنها سهم تهاجمی او در این مسابقات برای برونو فرناندز در پیروزی 3-0 مقابل ترکیه بود.

4. بیشترین موقعیت های ایجاد شده

به گزارش لایو اسکور، برنده 5 توپ طلا با 41 موقعیت ایجاد شده و یک موقعیت کمتر از هموطن خود، لوئیس فیگو، وارد مسابقات شد. او شش موقعیت دیگر در آلمان ایجاد کرد تا این تعداد را به 47 برساند و خلاق ترین بازیکن باشد.

4 جایگزین احتمالی رونالدو

دیوگو جوتا

جوتا موثرترین بازیکن تعویضی مارتینز در یورو بوده که در سه بازی از چهار بازی خود از روی نیمکت به میدان آمده است. او پس از ضربه سر رونالدو در مقابل چک، گل زد که چون در آفساید بود مردود اعلام شد. او که قادر به بازی در خط حمله است، می تواند به سرعت با سیلوا و رافائل لیائو جایش را عوض کند. او اوایل امسال به عنوان بهترین تمام کننده لیورپول در چند دهه گذشته معرفی شد.

گونکالو راموس

مردی که به طرز عجیبی در ترکیب اصلی پرتغال در جام جهانی 2022 جایگزین رونالدو شد، در پست خودش بسیار عالی عمل کرد و در قطر مقابل سوئیس هت تریک کرد. در شب شکست 2-0 مقابل گرجستان در مرحله گروهی ، او از روی نیمکت آمد تا جایگزین رونالدو شود اما این تنها حضور وی در یورو بود.

پدرو نتو یا فرانسیسکو کونسیکائو

از طرف دیگر، مارتینز می‌تواند بدون یک مهاجم مرکزی خالص بازی کند و یک وینگر هیجان‌انگیز دیگر را در ترکیب قرار دهد. پدرو نتو این قابلیت را دارد. گزینه دیگر کونسیکائو است که تنها چند ثانیه پس از رفتن به میدان از روی نیمکت، گل دیرهنگام مقابل چک را به ثمر رساند اما او معمولاً در جناح راست بازی می کند. ژائو فلیکس ، بازیکن سابق چلسی نیز در دسترس است ولی به غیر از 90 دقیقه مقابل گرجستان، در بازی دیگری مورد استفاده قرار نگرفت.

*عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار