فرار رسیدن ماه محرم را تسلیت می‌گوییم      
PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۲۶ تير ۱۴۰۳ - July 16 2024
کد خبر: ۸۶۸۲۵
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۸
"راجر فدرر فوتبال" کنار کشید
رویای ژرمن ها با کروس هم



او هم منتقدان خودش را داشت ولی عملکرد قاطع و موفقیت آمیزش، هر بار همه آنها را به سکوت دعوت می کرد.

صحبت از تونی کروس است، هافبک رئال مادرید که چندی پیش و با پایان فصل لالیگا، تنها بازیهای ملی در یورو 2024 را پیش روی خود می دید. در واقع او بازگشت تا به کشورش در این رقابتها به عنوان میزبان کمک کند و بعد فوتبال را برای همیشه کنار بگذارد.

اما اوضاع در رده ملی همچون باشگاهش، به خوشی خاتمه نیافت. آلمان در مرحله یک چهارم نهایی مقابل اسپانیا با گل دقیقه 119 در نهایت 2-1 شکست خورد و از راهیابی به نیمه نهایی بازماند.

کروس در آخرین بازی باشگاهی در فینال لیگ قهرمانان اروپا مقابل تیمی از کشورش، دورتموند، قرار گرفت و با ارسال پاس گل اول برای دنی کارواخال، پایه گذار برتری 2-0 تیمش در ومبلی شد. این پنجمین عنوان قهرمانی کروس در لیگ قهرمانان با رئال و ششمین قهرمانی اش در مجموع بود. تاکنون بازیکنی بیش از شش قهرمانی لیگ قهرمانان به دست نیاورده است.

وقتی از او درباره چگونگی دستیابی رئال به این موفقیت ها سوال شد، پاسخ داد: "این ترکیبی از کیفیت و ذهنیت است." گویی در مورد خودش صحبت می کرد.

البته همیشه هم اوضاع بر وفق مراد نبوده است. فصل بدون جام 2018-2019 برایش کابوس وار گذشت اما در مورد بازیکنی صحبت می کنیم که هیچگاه احساس فشار نمی کرد و عصبی نمی شد. چرا باید به چنین بازیکنی شک کنیم؟ خونسردی کروس طبیعی نبود. جمال موسیالا، ستاره آینده دار فوتبال آلمان همواره آرامش کروس در همراهی با توپ را می ستود.

شیوه بازی کروس به پایان رسیده!

پس از شکست آلمان در مرحله یک هشتم نهایی یورو 2020 مقابل انگلستان، همه تقصیرها را به گردن او انداختند و حتی اولی هوینس اظهار داشت که شیوه بازی کروس، "تاریخ گذشته" است. این یعنی کروس با پاس های سطحی و افقی که می دهد دیگر جایی در فوتبال مدرن ندارد. رئیس سابق بایرن مونیخ ادامه داد: "فوتبال اکنون عمودی بازی می شود. بازیکنان توپ را دریافت می کنند و با سرعت آن را به جلو می برند. ما در 15 دقیقه پایانی بازی با انگلستان با یک گل عقب هستیم و کروس حتی از خط میانه عبور نمی کند. شیوه بازی او کاملا به پایان رسیده است! او از کنار حرکت می کند و باز هم از کنار حرکت می کند و دفاع حریف زمان کافی خواهد داشت تا سازماندهی کند."

لوتار ماتئوس، اسطوره فوتبال آلمان هم گفته بود: "کروس دیگر بازیکنی در سطح بین المللی نیست. مشکل شخصی با او ندارم ولی با نحوه بازی اش موافق نیستم. در رقابتهای یورو، ملاحظه کردید که موضوع فقط سرعت بازیکنان نیست، بلکه به توپ هم مربوط می شود. او با یکی دو ضربه به توپ خوب عمل می کند، ولی وقتی پاس می دهد، سرعتش را از دست می دهد چرا که نمی تواند گام های خود را متناسب با سرعتی که داشته، تنظیم کند."

این البته کاری بود که وی در یورو 2024 انجام داد و به رخ همگان کشید.

وارث ژاوی

پس از آنکه سوئیس توانست با دو گل بر ایتالیا غلبه کند، مشخص شد که گرانیت ژاکا، 25 پاس خط شکن داده است. این آماری فوق العاده بود. نکته اینجا بود که کروس نه تنها عملکردی بهتر داشت، بلکه در هر سه بازی مرحله گروهی آلمان، موفق به انجام این کار شده بود.

در واقع پاسور بهتری در یورو حضور نداشت و کروس رکوردها را یکی پس از دیگری می شکست. در شرایطی گام به مرحله یک چهارم نهایی گذاشت که از نظر تعداد پاس سالم ارسالی به یک سوم دفاعی حریف، با 113 مورد اول بود و با 13 خلق موقعیت در کنار دکلن رایس، جود بلینگام، باکایو ساکا و فیل فودن، در رده دوم جای گرفت.

شاید پایان حضورش در عرصه ملی همچون رقابتهای باشگاهی، افسانه ای نبود اما برای آخرین بار تصمیمی گرفت که فوتبالدوستان یک بار دیگر نمایش های دلپذیرش را ببینند و برایش هورا بکشند. نشان داد که چرا ژاوی او را وارث خودش می داند و خوان رومن ریکلمه به وی لقب "راجر فدرر فوتبال" داده است. ریکلمه می گوید: "او می تواند در یک بازی به میدان برود و بعدش نیازی به دوش گرفتن هم نداشته باشد."

همین نکات است که دیدن او در زمین مسابقه را لذت بخش می کند و آنچلوتی درباره اش می گوید اگر از تصمیم بازنشستگی صرف نظر کند، برایش در رئال مادرید فصل بعد جا هست.

اما قهرمان جهان در سال 2014 می خواهد که او را به عنوان یک "تونی کروس 34 ساله" به یاد بیاورند که بهترین فصل حضورش در رئال مادرید، آخرین فصل حضورش بود. اگرچه این نکته همواره عنوان می شود که اکنون برای بازنشستگی وی خیلی زود است.

او در پایان مصاف با اسپانیا تنها از آلمان گفت: "در حال حاضر، فقط به خروج از مسابقات فکر می کنم. همه ما هدف بزرگی را در نظر گرفته بودیم و به دنبال محقق کردن آن بودیم. رویایمان نابود شد. شاید به این واقعیت برسیم که تورنمنت خوبی را پشت سر گذاشتیم ولی در حال حاضر قبول کردن حذف، کار بسیار دشواری است."

این یعنی خداحافظی کروس اصلا دیرهنگام نیست و او در شرایطی ایده آل کنار می کشد ، درست مثل هر پاسی که ارسال می کرد.

*سید محمد طاهر شاهین

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار