فرار رسیدن ماه محرم را تسلیت می‌گوییم      
PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۲۶ تير ۱۴۰۳ - July 16 2024
کد خبر: ۸۶۸۲۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۷
گئورگی مامارداشویلی،کابوس مهاجمان حریف


بیشترین مهار

گئورگی مامارداشویلی با 30 مهار توپ ، بهترین دروازه بان جام ملت های اروپای 2024 به شمار می رود . فلورین نیتا از رومانی ( 16 مهار ) ، جیان لوئیجی دوناروما از ایتالیا ( 14 مهار ) ، یان اوبلوک از اسلوونی ( 14مهار ) و کوئن کاستیلز از بلژیک ( 14مهار ) در مکان های بعدی قرار دارند .

در آستانه رکوردشکنی

سنگربان جوان والنسیا در جام ملت های اروپا 30 بار مهاجمان را ناکام گذاشت . گفتنی است در تاریخ رقابت های مهم اروپایی فقط یک دروازه بان بوده که مهارهایی بیشتر از او داشته است . در جام ملت های اروپای 2000 فرانچسکو تولدو ، دروازه بان تیم ملی ایتالیا 32 بار توپ را مهار کرد .

شایعات

مامارداشویلی که از سه سال پیش در والنسیا بازی می کند ، یکی از بهترین دروازه بانان حاضر در لالیگا به شمار می رود . البته شایعات زیادی درباره پیوستن او به یک تیم انگلیسی به گوش می رسد . گفته می شود پس از درخشش مامارداشویلی ، تیم های چلسی و نیوکاسل برای جذب او تلاش می کنند و احتمالا تیم های بزرگ دیگری نیز خواهان دروازه بان گرجی هستند .

تیم ملی گرجستان

مامارداشویلی که حدود 2 متر قد دارد ، در سال 2021 برای اولین بار پیراهن تیم ملی کشورش را پوشید و تاکنون در 21 بازی برای این تیم به میدان رفته است .در حالی که بازیکنان شاغل در تیم های بزرگ اروپایی می توانند در مسابقات لیگ به شهرت برسند ، بازیکنانی که در لیگ های متوسط حضور دارند ، تنها در رقابت های جهانی فرصتی برای تبدیل شدن به یک فوق ستاره پیدا می کنند . مامارداشویلی که فصل موفقی را با والنسیا پشت سر گذاشته بود ، در جام ملت ها نیز به درخشش خود ادامه داد و چشم ها را خیره کرد .تیم ملی گرجستان در گروه F در مکان سوم قرار گرفت و در آخرین بازی خود در مرحله گروهی ، در کمال شگفتی از سد تیم پرتغال گذشت .

قوی تر از گذشته

گرجستان در مرحله حذفی به مصاف تیم ملی اسپانیا رفت . اسپانیایی ها که دو بار در مرحله مقدماتی یورو ، تیم ملی گرجستان را شکست داده بودند ، این بار هم به پیروزی رسیدند و یاران مامارداشویلی را روانه خانه کردند .مامارداشویلی پس از شکست 1-4 مقابل اسپانیا گفت : " تیم ملی اسپانیا مدعی اصلی قهرمانی در جام ملت های اروپاست . باعث تاسف است که با این تیم روبرو شدیم ولی دنیا به پایان نرسیده است . ما قوی تر از گذشته به میدان برمی گردیم . غم انگیز است که در مرحله یک شانزدهم نهایی شکست خوردیم اما باید خوشحال باشیم زیرا تا مدتی پیش تصور نمی کردیم که به این مرحله برسیم . "تیم ملی گرجستان با پیروزی 2-0 مقابل پرتغال ، شگفتی ساز رقابت ها لقب گرفت .

نماینده شایسته

کورام کاشیا ، کاپیتان تیم ملی گرجستان نیز گفت : " در نیمه اول دیدار با تیم ملی اسپانیا بازی خوبی انجام دادیم ولی در نیمه دوم پس از مصدومیت اوتار کیتیشویلی اوضاع تغییر کرد . ما با جام خداحافظی کردیم اما از اینکه نماینده شایسته ای برای کشورمان بودیم ، خوشحالیم . "

درخشش در لیگ اروپا

گئورگی مامارداشویلی که در تفلیس ( پایتخت گرجستان ) به دنیا آمده ، در 12 سالگی به دینامو تفلیس پیوست . او در این تیم به میدان نرفت و به طور قرضی راهی روستاوی و سپس لوکوموتیو تفلیس شد . در تیم لوکوموتیو تفلیس بود که گئورگی قابلیت های بالای خود را نشان داد . او در چند بازی در لیگ اروپا درخشید ، از جمله مقابل تیم قدرتمند دینامو مسکو . گئورگی در همان سال به عنوان بهترین دروازه بان گرجستان انتخاب شد .

والنسیا

مامارداشویلی در تابستان همان سال به طور قرضی به والنسیا پیوست و در 20 سالگی یکی از بازیکنان کلیدی این تیم محسوب می شد . او در ماه دسامبر اولین قرارداد حرفه ای خود را امضا کرد . دروازه بان تیم ملی گرجستان در تابستان 2024 با باشگاه والنسیا قراردادی سه ساله بست .

آمار بسیار خوب

در سه بازی تیم ملی گرجستان در مرحله گروهی ، 71 شوت به سوی دروازه این تیم روانه شد که 25 شوت بسیار خطرناک بود ولی مامارداشویلی فقط 4 بار تسلیم مهاجمان حریف شد که آمار خیلی خوبی است .

سومین دروازه بان

درست است که مامارداشویلی در جام ملت های اروپای 2024 درخشید ولی او پیش از آغاز این رقابت ها هم به عنوان دروازه بانی موفق شناخته می شد .مامارداشویلی در فصل 2024-2023 نقش مهمی در قرار گرفتن والنسیا در مکان نهم جدول لالیگا ایفا کرد . در واقع او پس از میکله دی گرگوریو ( مونزا ) و جیان لوئیجی دوناروما ( پاری سن ژرمن ) بهترین عملکرد را در اروپا داشت . گفتنی است که والنسیا فصل قبل از آن ، به دشواری از سقوط نجات یافته بود .

در کانون توجه

از زمانی که مامارداشویلی قراردادی حرفه ای با والنسیا امضا کرده ، به بازیکنی کلیدی برای این تیم تبدیل شده است . بازیکنان موفق همواره در کانون توجه باشگاه های مختلف قرار می گیرند و دروازه بان جوان والنسیا نیز از این قاعده مستثنی نیست .

لیورپول

لیورپول یکی از مشتریان مامارداشویلی محسوب می شود زیرا با توجه به پیوستن آلیسون به لیگ عربستان سعودی ، باید جای خالی او پر شود .

نیوکاسل

از سوی دیگر گفته می شود نیوکاسل نیز برای جذب دروازه بان تیم ملی گرجستان تلاش می کند ولی با مبلغی که والنسیا تعیین کرده ( 35 میلیون یورو ) مخالف است .

بایرن مونیخ

مامارداشویلی پیش از آغاز مسابقات جام ملت های اروپای 2024 گفت که تابستان گذشته در آستانه پیوستن به بایرن مونیخ قرار داشت ولی در نهایت دو باشگاه به توافق نرسیدند .

بهتر از کواراتسخلیا

گئورگی مامارداشویلی در فصل 2022-2021 به عنوان بهترین بازیکن گرجستانی انتخاب شد . در این نظرسنجی که 75 روزنامه نگار ورزشی گرجستان در آن شرکت کردند ، دروازه بان والنسیا 163 امتیازبه دست آورد و خویچا کواراتسخلیا ، وینگر ناپولی با 153 امتیاز در رده دوم قرار گرفت .مامارداشویلی هنگام دریافت این جایزه گفت : " کسب این افتخار برای من اهمیت زیادی دارد . بازیکنان شایسته ای در فوتبال گرجستان بازی می کنند که لیاقت دریافت این جایزه را دارند و در آینده به این افتخار دست خواهند یافت . از همه روزنامه نگاران ورزشی تشکر می کنم . "

پدر

پدر گئورگی مامارداشویلی که " داویت " نام دارد ، مدتی دروازه بان تیم تورپدو کوتایسی بود . او پس از بازنشستگی ، به عنوان مربی دروازه بان ها در تیم مرانی مارتویلی حضور داشت و سپس با همین سمت راهی تورپدو کوتایسی شد .

ازدواج

گئورگی مامارداشویلی در سال 2023با دختری به نام الن اپیتاشویلی ازدواج کرد .

*اعظم فکوری

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار