فرار رسیدن ماه محرم را تسلیت می‌گوییم      
PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۲۶ تير ۱۴۰۳ - July 16 2024
کد خبر: ۸۶۸۲۸
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۵
یکی برای چهارمی، دیگری به دنبال اولی
رقابتهای جام ملتهای اروپا (یورو 2024) به روزهای پایانی خود نزدیک می شود و تنها بازی پنجاه و یکم یعنی دیدار فینال باقی مانده است. این بازی روز یکشنبه در ورزشگاه المپیک برلین بین دو تیم اسپانیا و انگلستان برگزار خواهد شد. این بزرگترین ورزشگاه میزبان این دوره از رقابتهاست که 71 هزار نفر گنجایش دارد. ورزشگاه اختصاصی باشگاه دسته دومی هرتابرلین، از سال 1985 میزبان فینال جام حذفی آلمان بوده است. همچنین چندین بازی مهم بین المللی و اروپایی در این ورزشگاه انجام شده است؛ از جمله فینال جام جهانی 2006 بین دو تیم ایتالیا و فرانسه و فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال 2015 که بارسلونا مقابل یوونتوس به برتری دست یافت. در این مسابقات هم سه بازی مرحله گروهی، یک بازی یک هشتم و یک دیدار یک چهارم نهایی را به خود دیده است. اسپانیا در شرایطی به فینال راه یافت که فرانسه را در مرحله نیمه نهایی با نتیجه 2-1 در مونیخ پشت سر گذاشت. قهرمان سال های 1964، 2008 و 2012 می تواند به اولین تیمی تبدیل شود که چهارمین عنوان قهرمانی خود را در این رقابتها به دست می آورد. در مجموع این پنجمین حضور لاروخا در فینال است. تنها شکست آنها در این دیدار به فینال رقابتهای 1984 مقابل فرانسه باز می گردد. انگلستان هم در آخرین دقیقه بازی مقابل هلند به برتری 2-1 دست یافت تا برای دومین بار پیاپی به فینال این مسابقات راه یابد. سه شیرها که در رقابتهای 2020 مقابل ایتالیا در ضربات پنالتی و در ورزشگاه ومبلی شکست خوردند، امیدوارند به اولین عنوان قهرمانی خود در یورو برسند. ورزشگاه المپیک برلین پیش از این میزبانی فینال مسابقات یورو را بر عهده نداشته است. آلمان غربی در سال 1988 میزبان این مسابقات بود ولی فینال آن مسابقات بین هلند و شوروی سابق در شهر مونیخ برگزار شد که هلند با 2 گل بازی را به نفع خود پایان داد و جام قهرمانی را به خانه برد.
اسپانیا یکه تازی را می خواهد، انگلستان اولین قهرمانی را

بیشترین قهرمانی

پیش از این آلمان و اسپانیا هر کدام سه عنوان قهرمانی را به دست آورده بودند و همچنین آلمان با سه شکست در فینال این مسابقات، مجموعا بیشترین حضور را در بازی فینال تجربه کرده است.

میزبان قهرمان

اسپانیا در سال 1964، ایتالیا در مسابقات 1968 و فرانسه در رقابتهای 1984 به عنوان میزبان، فاتح این مسابقات شدند و در سوی مقابل هم پرتغال در سال 2004، فرانسه در تورنمنت 2016 و انگلستان در بازیهای 2020، نتوانستند به عنوان میزبان در فینال از پس رقبای خود برآیند. در رقابتهای یورو 2024 آلمان میزبان در مرحله یک چهارم نهایی مقابل اسپانیا شکست خورد و حذف شد. همچنین بزرگترین برتری فینال این مسابقات به سال 2012 باز می گردد که اسپانیا در کی یف با 4 گل ایتالیا را شکست داد.

تاکنون چهل بازیکن در 2 بازی فینال یورو حضور داشته اند که لئوناردو بونوچی و جورجو کیه لینی پس از بازی در فینال 2012، در سال 2020 به این افتخار رسیدند. رونالدو با حضور در 2 فینال به فاصله 12 سال (2004 و 2016) بیشترین فاصله زمانی بین 2 حضور یک بازیکن در فینال را تجربه کرده است.

هیچ بازیکنی بیش از 2 گل در یک فینال یوروبه ثمر نرسانده است. از سوی دیگر فرناندو تورس (2008 و 2012) رکورد گلزنی در 2 فینال متفاوت را در اختیار دارد. برتی فوگتس (آلمان غربی 1972، آلمان 1996) تنها فردی است که به عنوان بازیکن و مربی این رقابت ها را با قهرمانی به پایان رسانده است. اگر چه وی در فینال 1972 در زمین حضور نداشت.

داور بازی

فرانسوا لتکسیه فرانسوی، قضاوت بازی فینال یورو 2024 را بر عهده خواهد داشت. داور 35 ساله از سال 2017 به عنوان داور بین المللی شناخته می شود و پیش از این 65 بازی رسمی در منطقه یوفا را سوت زده است. او در این مسابقات در سه بازی داور وسط بوده که از جمله آنها بازی مرحله یک هشتم نهایی اسپانیا و گرجستان بود. بازیهای مرحله گروهی بین دانمارک و صربستان و همچنین کرواسی و آلبانی با قضاوت او برگزار شد. او داور چهارم بازی افتتاحیه آلمان – اسکاتلند هم بود.

چطور به فینال رسیدند؟

انگلستان از جمله تیم هایی بود که در مرحله گروهی شکست نخورد. آنها با یک گل از سد صربستان گذشتند. برابر دانمارک به تساوی 1-1 رضایت دادند و با اسلوونی به تساوی بدون گل رسیدند. در مرحله یک هشتم نهایی در وقت های اضافه برابر اسلواکی به برد 2-1 دست یافتند و بازی مرحله نیمه نهایی آنها برابر سوئیس پس از تساوی 1-1 در 90 دقیقه و وقت های اضافه، در ضربات پنالتی به سود انگلستان خاتمه یافت (5-3) تا در بازی ماقبل فینال هم 2-1 از سد نارنجی پوشان هلند عبور کنند.

حضور نفراتی چون هری کین، جود بلینگام و فیل فودن، به وضوح موقعیت های مناسبی را در خط حمله برای این تیم فراهم ساخته است. اگر چه عملکرد انگلستان بی نقص و شاید حتی بهترین ممکن برای صعود به بازی فینال نبوده، اما اکنون این تیم به بازی پایانی راه یافته و با تیمی پر از ستاره مقابل یکی از پر افتخارترین تیم های قاره اروپا قرار خواهد گرفت.

گرت ساوت گیت به عنوان مربی انگلستان پس از رساندن این تیم به فینال اروپا و همچنین مراحل یک چهارم نهایی و نیمه نهایی دو جام جهانی در سه رقابت بزرگ قبلی، اکنون امیدوار است که رقابت چهارم را با قهرمانی به پایان برساند. مدافع میانی اسبق تیم ملی انگلستان امید دارد که در این جمع پر استعداد، ترکیبی ایده آل را روانه بازی فینال کند.

شاید اسپانیایی ها باید بیش از همه مراقب کول پالمر باشند. بهترین بازیکن فصل 2024-2023 چلسی که گل های بسیاری را به ثمر رسانده و خلاقیت بی نظیری را به نمایش گذاشته بود. نحوه عملکرد او با توپ به گونه ای است که وی را "پالمر سرد" می خوانند. هیچ چیز حواسش را پرت نمی کند. این موضوع در اولین ضربه پنالتی انگلستان مقابل سوئیس کاملا مشهود بود. به عنوان بازیکن اصلی یا تعویضی می تواند نقش مهمی در ترکیب انگلستان داشته باشد.

اما اسپانیا تنها تیمی بود که در هر سه بازی مرحله گروهی خود پیروز شد. با 3 گل کرواسی را شکست دادند و مقابل ایتالیا و آلبانی با نتیجه مشابه 1-0 پیروز شد. آنها در مرحله یک هشتم نهایی 4-1 از سد گرجستان گذشتند. آلمان را در وقت های اضافه 2-1 شکست دادند و در مرحله نیمه نهایی هم با همین نتیجه فرانسه را پشت سر گذاشتند.

اسپانیا در اوج آمادگی گام به این مسابقات گذاشت و در همه 6 بازی خود پیروز شد. آنها 13 گل به ثمر رسانده اند و تنها سه گل دریافت کرده اند. لامینه یامال با حضور مقابل کرواسی به جوانترین بازیکن تاریخ یورو تبدیل شد و بعد با بازی خیره کننده خود توانست به اسپانیا را تا صعود به این مرحله به ویژه برد مقابل میزبان کمک کند. در بازی نیمه نهایی با گل تعیین کننده خود، کار را به تساوی کشاند.

لوئیس دلا فوئنته، سرمربی لاروخا که به عنوان مدافع آخر به همراه باشگاه اتلتیک توانست فاتح لالیگا شود، توانایی بسیاری در کسب موفقیت دارد. او در سال 2015، تیم زیر 19 سال اسپانیا را به قهرمانی اروپا رساند و همین کار را با تیم زیر 19 سال در 2019 تکرار کرد. تیم بزرگسالان اسپانیا هم با برتری مقابل ایتالیا و کرواسی در تابستان سال گذشته، عنوان قهرمانی لیگ ملتهای اروپا را به دست آورد. آنها در مرحله گروهی یورو 2024 هم با همین تیم ها رورو شدند. دلا فوئنته جو روانی و اتمسفری خاص ایجاد کرده است. او تیمی ساخته که نفراتش عاشق بازی برای وی هستند.

انگلیسی ها هم باید بیش از همه مراقب لامینه یامال باشند. استعدادی جادویی و بازیکنی چالاک که همه عاشقان فوتبال را سرگرم می کند. او که به عنوان یک وینگر در زمین حضور پیدا می کند، یک بازیکن چپ پاست. جوانترین بازیکن حاضر در تاریخ این رقابت ها و جوانترین گلزن تاریخ این مسابقات است. در بازی اول 16 سال 338 روز سن داشت و در بازی نیمه نهایی 16 سال و 362 روز. او بیش از 60 بازی برای بارسا و تیم ملی اسپانیا انجام داده است.

*سیدمحمدطاهر شاهین

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار