PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - August 03 2024
کد خبر: ۸۷۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۰
نگاهی به حضور کاروان ورزش ایران در بازی های پارالمپیک 2024 پاریس
جانبازان و توان یابان به دنبال خلق شگفتی در کنار برج ایفل

ورزش ایران این روزها در حالی در کوران بازی های المپیک 2024 پاریس است که بعد از آن باید آماده حضور در بازی های پارالمپیک شود. رویدادی که مهمترین فستیوال ورزشی دنیا که در بخش معلولین، نابینایان و کم بینانیان و توانیابان به حساب می آید. طبق برنامه اعلام شده، پارالمپیک پاریس از 7 شهریور جاری آغاز می‌شود و تا 18 این ماه ادامه خواهد داشت. کاروان ورزش معلولین و توانیابان کشورمان برای شرکت در این دوره از بازی ها حائز کسب 66 سهمیه در 10 رشته ورزشی شده و امیدوار است که بتواند نتایج و مدال های خوبی را از این آوردگاه معتبر صید کند.

تفکر مسئولان فدراسیون ورزش های جانبازان و توانیابان و کمیته ملی پارالمپیک ، همانند بازی های پارالمپیک 2022 توکیو است و اعزام ورزشکاران به بازی های پاریس نیز بر مبنای سیاست کیفی گرایی است. طوری که تنها کسانی در لیست ورزشکاران اعزامی به پارالمپیک پاریس قرار گرفتند که شانس مدال آوری بالایی دارند. البته علاوه بر سیاست کیفی گرایی، کمیته ملی پارالمپیک در این دوره برای برخی از ورزشکاران، استثنائاتی نیز در نظر گرفته و یکسری از ورزشکاران از جمله بانوان، ایثارگران، جانبازان، افراد زیر 20 سال و نابینایان مطلق در اولویت چهارم حمایتی مشمول اعزام شدند.

براساس پیش‌بینی کمیته فنی کمیته ملی پارالمپیک رشته‌هایی چون پارادوومیدانی، پاراتکواندو، پاراجودو، والیبال نشسته، پاراوزنه برداری، پاراتیروکمان و پاراتیراندازی جزو رشته‌هایی هستند که از بخت خوبی برای کسب مدال در پارالمپیک پاریس برخوردار هستند.

کاروان ایران در بازی‌های پارالمپیک 2022 توکیو با 62 ورزشکار و 21 نفر کادر فنی در 10 رشته ورزشی حضور داشت که با کسب 24 مدال ( 12 طلا، 11 نقره و یک برنز) و با دو پله صعود نسبت به بازی های پارالمپیک 2016 ریو در رده سیزدهم قرار گرفت تا بهترین نتیجه تاریخ ایران در بازیهای پارالمپیک به ثبت برسد.

از مجموع 66 ورزشکار اعزامی به بازی های پارالمپیک 2024 پاریس، 45 ورزشکار از فدراسیون جانبازان و توان یابان هستند. یعنی رشته هایی نظیر پاراتیراندازی، پاراتیروکمان، پاراوزنه برداری و پارادوومیدانی والیبال نشسته که منحصرا زیر نظر این فدراسیون اداره می شوند.

*کوهپایه‌زاده: به تکرار نتایج پارالمپیک توکیو امیدواریم

جلیل کوهپایه زاده، رییس فدراسیون ورزش های جانبازان و توانیابان در خصوص پیش بینی خود از عملکرد کاروان ایران در این بازی های این گونه توضیح می دهد: تا بازی‌های پارالمپیک پاریس یک ماه زمان باقی است و خوشبختانه 6 تیم اعزامی کشورمان از شرایط خوبی برخوردار هستند. پارالمپیکی ها تمرینات خود را به صورت منسجم و به صورت برنامه‌ریزی شده و متمرکز پیگیری می‌کنند.هم اینک تمرینات دو تیم والیبال نشسته و وزنه‌برداری در کمپ تیم‌های ملی فدراسیون در حال برگزاری است. در رشته تیراندازی ملی‌پوشان تمریناتشان را به صورت حرفه‌ای در نوبت صبح و بعد از ظهر در سالن مجموعه ورزشی تیراندازی فدراسیون دنبال می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه تیم شنای کشورمان با 2 ورزشکار و یک مربی در اردوی مشترک در کره‌جنوبی به سر ‌می‌برد. تیم ملی تیروکمان نیز تمرینات خود را در چند روز آینده از سر خواهند گرفت و در رشته دوومیدانی اردوی آماده‌سازی به صورت غیر متمرکز در سطح ملی تحت نظر مربیان با شرکت 13 ورزشکار در حال برگزاری است.

کوهپایه‌زاده تصریح کرد: در این دوره از مسابقات پارالمپیک، 45 ورزشکار شامل 8 زن و 37 مرد از فدراسیون جانبازان و توان‌یابان اعزام خواهند شد؛ امیدواریم بتوانیم با برنامه‌ریزی و حمایت کمیته ملی پارالمپیک و وزارت ورزش بهترین نتیجه را در مسابقات پیش روی برای کشورمان بدست آوریم. در این دوره با توجه به اینکه تعدادی از ورزشکاران مدال‌آور را به همراه نداریم اما امیدواریم جوانان و نفرات جایگزین‌ بتوانند نتیجه مشابه با توکیو را بدست آورند البته حدس من این است که در پاریس، معادل توکیو مدال‌آور داشته باشیم.

رئیس فدراسیون جانبازان و توان‌یابان در خصوص بودجه‌ فدراسیون نیز اظهار داشت: ورزش شرایط بودجه‌ای خوبی وجود ندارد اما از وزیر ورزش آینده و رئیس جمهور منتخب توقع داریم که با نگاه سلامتی به ورزش نگاه کنیم و با نگاه توسعه در ورزش و به ویژه ورزش همگانی و سرمایه‌گذاری بیشتر هم سلامتی را برای جامعه بخریم و هم بتوانیم قهرمانی را سالیان سال برای کشورمان به ارمغان بیاوریم.

کوهپایه زاده به موضوع پاداش های اهدایی به مدال آروان پارالمپیکی هم اشاره می کند: پاداش‌های مدال‌آوران از سوی وزارت ورزش و ریاست جمهوری به صورت یکسان پرداخت خواهد شد. در مورد پاداش‌هایی که کمیته ملی المپیک و پارالمپیک می‌پردازند، کمیته پارالمپیک هنوز مقدار آن را نهایی نکردند اما تلاش دارند هر قدر که می‌توانند عددش را به عدد کمیته ملی المپیک نزدیک کنند. تلاش هیات اجرایی پارالمپیک این است که بیشترین پاداش‌ها را در نظر بگیرند.

*ترکیب کاروان ایران در بازی‌های پارالمپیک پاریس

والیبال نشسته:صادق بیگدلی، حمیدرضا عباسی، مهدی بابادی، مجید لشگری، رمضان صالحی، مرتضی مهرزاد، حسین گلستانی، محمد نعمتی، جمال نظری، مسعود امامی، میثم علی پور، میثم حاج بابایی، عیسی زیراهی و داوود علیپوریان که البته در رشته والیبال نشسته 12 ورزشکار به پاریس اعزام می‌شوند که 2 ورزشکار به عنوان جایگزین تا زمان اعزام تیم به پارالمپیک در ترکیب تیم حضور خواهند داشت.

گلبال:حسن جعفری، محمد پرنیا، نعمت الله سرافراز، میلاد سوری، مهدی عباسی و محمد مهدی نفیسی نسب

پاراوزنه برداری: محسن بختیار در دسته 59 کیلوگرم، احمد امین‌زاده مثبت 107 کیلوگرم، امیر جعفری 65 کیلوگرم، علی‌اکبر غریب‌شاهی 107 کیلوگرم، روح‌اله رستمی 80 کیلوگرم و حامد صلحی‌پور در دسته 97 کیلوگرم

پارادوومیدانی:سعید افروز، یاسین خسروی، امان الله پاپی، علیرضا مختاری، علی اصغر جوانمردی، صادق بیت سیاح، حامد امیری، الهام صالحی، هاشمیه متقیان، علی الفت نیا، عرفان بندری، پرستو حبیبی، مصطفی مارییان، ظفر ذاکر و علی اشتری (جانبازان و توان یابان(

مهدی اولاد، امیرحسین علیپور، علی پیروج، سجاد نیک پرست و هاجر صفرزاده (نابینایان و کم بینایان)

پاراتیراندازی:نسرین شاهی، ساره جوانمردی، محمدرضا میرشفیعی و رقیه شجاعی

پاراتیروکمان:غلامرضا رحیمی، علی سینا منشازاده، فاطمه همتی، محمدرضا عرب عامری، هادی نوری و سمیه رحیمی

پاراتکواندو:مریم عبدالله پور، زهرا رحیمی، سعید صادقیان پور، حامد حق شناس و علیرضا بخت

پاراشنا:سینا ضیغمی نژاد و شاهین ایزدیار

پاراکانو:سعید حسین پور و شهلا بهروزی راد

پاراجودو:میثم بنی طبا و موسی غلام

* عملکرد کاروان‌های ورزشی ایران در ادوار بازی های پارالمپیک

این دهمین حضور ورزش ایران در بازی های پارالمپیک است. پس از غیبت در 7 دوره نخست بین سال‌های 1960 رم تا 1984 استوک مندویل، کاروان کشورمان برای اولین بار در بازی های پارالمپیک 1988 سئول شرکت کرد. کمترین حضور ورزشکاران ایران در ادوار این بازی ها به سال 1992 بازمی‌گردد که 29 نفر اعزام شدند و فقط 4 مدال کسب کردند. بیشترین حضور نیز در پارالمپیک 2016 ریو بود که 111 نفر اعزام شدند و 24 مدال (8 طلا، 9 نقره و 7 برنز) کسب شد.

پارالمپیک 1988: 4 طلا، یک نقره، 3 برنز - جمع مدال: 8

پارالمپیک 1992: یک طلا، 2 نقره، یک برنز - جمع مدال: 4

پارالمپیک 1996: 9 طلا، 5 نقره، 3 برنز - جمع مدال: 17

پارالمپیک 2000: 12 طلا، 4 نقره، 7 برنز - جمع مدال: 23

پارالمپیک 2004: 6 طلا، 3 نقره، 13 برنز - جمع مدال: 22

پارالمپیک 2008: 5 طلا، 6 نقره، 3 برنز - جمع مدال: 14

پارالمپیک 2012: 10 طلا، 7 نقره، 7 برنز - جمع مدال: 24

پارالمپیک 2016: 8 طلا، 9 نقره، 2 برنز - جمع مدال: 27

پارالمپیک 2020: ۱۲ طلا، ۱۱ نقره و یک برنز

مجموع: 67 طلا، 48 نقره، 45 برنز - جمع مدال: 160

*رسول عسکری

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها