PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - August 03 2024
کد خبر: ۸۷۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۴
باید بدانید که شماره 10 را چطور بر تن کنید
سومین قهرمانی آرژانتین در جام جهانی تقریبا با معجزه در سال 2022 در قطر به دست آمد و درکی تازه را به گروهی از بازیکنان این کشور بخشید. تصاویر لیونل مسی در حالی که جام قهرمانی را در دست داشت، جهانی شد و درخششی تازه به تیم های " آلبی سلسته " داد ، همچون تیمی که در خانه در سال 1978 با هدایت ماریو کمپس در خط حمله، عنوان قهرمانی را تصاحب کرده بود. این مهاجم، پای چپی پرورش یافته و لمس توپی دقیق و حساس داشت و البته دونده ای قدرتمند با توانایی عبور ناگهانی از خط دفاعی حریف و رسیدن به دروازه مقابل، به حساب می آمد. "ال ماتادور" در جام 1978 با شش گل عنوان آقای گلی را به دست آورد. 2 گل از این مجموع در بازی فینال مقابل هلند به ثمر رسید. او عنوان بهترین بازیکن جام را هم به دست آورد. دوگانه ای که نه مارادونا و نه مسی در کسب عناوین قهرمانی جام های 1986 مکزیک و 2022 قطر، تکرارش نکردند. کمپس در مصاحبه ای با سایت FIFA در جشن تولد 70 سالگی اش می گوید: "هیچ فایده ای ندارد که در خصوص بهتر بودن پوشیدن پیراهن شماره 10 آرژانتین در جام 1978 نسبت به جام های 1986 یا 2022 صحبت کنیم." او تنها می خواست از بازی فوتبال لذت ببرد.
کمپس: حقه های مارادونا را هیچ جادوگری نداشت

*فیفا: فکر می کنید که مردم، قهرمانی آرژانتین در جام جهانی 1978 را پس از قهرمانی در جام 2022 با نگاهی تازه می نگرند؟

ماریو کمپس: به نظر من آرژانتین شایستگی قهرمانی در قطر را داشت اما در برزیل هم می توانست این عنوان را به دست آورد ، اگر چه قهرمانی در جام جهانی به هیچ وجه کار ساده ای نیست. 1978 و 1986 تقریبا پشت سر هم بودند ولی بعدش می بایست مدتها منتطر می ماندیم تا جام 2022 از راه برسد و این نشان می دهد که قهرمانی چه کار دشواری است. همین موضوع دستاوردهای آرژانتین را بیش از پیش عیان می سازد. دشوار است ولی ارزشش را دارد.

*آیا این تصادفی است که کمپس، مارادونا و مسی همگی اهل یک کشور هستند؟

فوتبال آرژانتین در سرتاسر دنیا از اهمیت خاصی برخوردار است. در مجموع ما سه چپ پای شماره 10 بودیم که جام جهانی را تصاحب کردیم و این تصادف جالبی است. البته من در فینال کمی باعث تفاوت دو تیم شدم اما این مهم نیست که شماره پشت پیراهن شما 10 باشد یا 100. اگر تیم بزرگی در زمین نداشته باشید، کار بسیار دشواری پیش روی خواهید داشت.

*آرژانتین شیوه خاصی از بازی فوتبال دارد؟

بله، ما هرگز تسلیم نمی شویم. بازیکنان آرژانتینی را به خاطر خلق و خویشان می شناسند. آنها در بازی فوتبال آبروداری می کنند و همه توان خود را ارائه می دهند. آرژانتینی ها یک نوع خاص از فوتبالیست ها را شامل می شوند.

*وقتی بازی مسی را می بینید، چه احساسی دارید؟

احساس آرامش دارم ، چرا که می دانم او می تواند بازی را به سود ما به پایان برساند. حالا او آرامش بیشتری هم دارد چون می داند که سایر بازیکنان تیم هم می توانند شرایط دشواتر بازی را تحمل کرده و به او کمک کنند. همیشه توپ را به او نمی دهند. اول شروع به حرکت می کنند و بعد توپ را به مسی می رسانند و او می تواند گلزنی کند یا از کلاهش یک خرگوش بیرون بیاورد! اما تا زمانی که در یک سوم دفاعی حریف توپ را به دست آورد، سایر بازیکنان تیم بازیسازی را انجام می دهند. به نظر من او از این بابت خوشحال تر است و به همین دلیل سریعتر بازی می کند.

*فکر می کنید مسی تا چه زمانی می تواند بازی کند؟

هیچکس شرایط بدنی او را بهتر از خودش نمی داند. همه باید روزی کفش هایمان را آویزان کنیم، چه در رده باشگاهی و چه در تیم ملی. در رده باشگاهی موضوع کمی متفاوت است ولی در تیم ملی، استانداردی وجود دارد. او لیگ حرفه ای آمریکا را انتخاب کرده است پس می تواند با خیال راحت تر جلو برود اما مطمئنا اگر اکنون مصدوم شود، زمان بیشتری طول خواهد کشید که بهبود یابد. در همین مواقع است که بازیکنان جوانتر می توانند از شما عبور کنند و به جایگاه بالاتری دست یابند. هیچوقت نمی خواهید چنین اتفاقی رخ دهد ولی قطعا زمانی بدنتان به شما خواهد گفت که دیگر توان انجام بازی را ندارید.

*حالا که سزار لوئیز منوتی دیگر در کنار ما نیست، فکر می کنید به مردم کمک خواهد کرد که بگوییم مقایسه شیوه بازی منوتی با کارلوس بیلاردو فایده ای ندارد؟

دو جام قهرمانی اول آرژانتین با دو دیدگاه متفاوت به دست آمد، یکی با تفکر حفظ مالکیت توپ و دیگری ساختن تیمی حول عملکرد دیه گو. آرژانتینی ها به دنبال تعارض بودند. حالا لیونل اسکالونی را هم درگیر این ترکیب می کنند. اسکالونی بدون هیچ افتخاری و به همراه یک تیم مربیگری جوان وارد این پست شد اما او این کار را با موفقیت به سرانجام رساند، آن هم به دلیل انتخاب بازیکنان مناسب و یافتن شیوه ای درست برای مربیگری. از نظر من هیچ فایده ای ندارد که بگوییم پیراهن شماره 10 سال 1978 بهتر از پیراهن سال های 1986 یا 2022 بوده است. همه ما آرژانتینی هستیم ولی همیشه یک "اما" وجود دارد.

*آیا از نظر مالکیت توپ، تیم اسکالونی شبیه به تیم منوتی است؟

فوتبال تغییر بسیاری کرده، هنوز هم بازی 11 به 11 است و البته توپ کمی سبک تر شده است اما دیگر نمی توان کسی را فریب داد. می توانید سیستم 3-3-4 را به 4-4-2 یا 3-5-2 تبدیل کنید ولی اعداد اهمیت چندانی ندارد. سابقا سیستم مورد نظر 4-3-3 بود ولی اکنون اوضاع تغییر کرده است و مدافعان آخر می توانند تا کناره های خط پیش بروند و وینگرها وارد محیط بازی سایر نفرات شوند.

*مارادونا همواره به شما احترام می گذاشت. در خصوص وی چه نظری دارید؟

همیشه برای یکدیگر احترام بسیاری قائل بودیم. چیزی که دوست نداشتم این بود که او همیشه اجازه می داد به مدت هشت سال، بهترین در جهان باشم (می خندد) اما به هر حال احترام زیادی بین ما برقرار بود. کلمات نمی توانند این موضوع را تشریح کنند. او نمونه ای از کاری است که بازیکنان آرژانتینی می توانند انجام دهند. قد و قامت کوتاهی داشت اما توانایی ذهنی بسیاری داشت. او حقه هایی در آستینش داشت که هیچ جادوگری شبیه به آن را هم نمی توانست نمایش دهد.

*منوتی چند وقت پیش عنوان کرده بود که آنخل دی ماریا به اندازه کافی مورد احترام قرار نگرفته و می تواند در کنار نفراتی چون کمپس، مارادونا و مسی قرار بگیرد. با او موافق هستید؟

منوتی فوتبال او را می شناخت. پس من کی هستم که بخواهم با او مخالفت کنم؟ مثل بسیاری از ما، دی ماریا سوابق عملکردی فوق العاده ای دارد و مغرور نمی شود. او همیشه در بازیهای بزرگ گلزنی می کند. شاید مسی در بازیهای بسیاری موفق به تغییر نتیجه شده باشد اما دی ماریا هم در کنار او درخشیده است. به عملکرد او که نگاهی داشته باشید، متوجه دستاوردهایش می شوید. او یکی از مهمترین بازیکنان تیم ملی است. فقط نگاهی به باشگاه هایی که بازی کرده ، بیندازید. همیشه پیروز و موفق بوده است.

*آیا پیراهن شماره 10 در فوتبال آرژانتین جایگاه خاصی دارد؟

هواداران ، من را با پیراهن شماره 10 دیده اند ولی دلیلش این بود که نام من به ترتیب حروف الفبا، دهمین نام در تیم بود. اگر پیراهن شماره 3 را می پوشیدم و باز هم آقای گل و بهترین بازیکن جام می شدم، حالا در مورد پیراهن شماره 3 صحبت می کردیم. البته موضوع این است که آنها همیشه شماره 10 می پوشند. نمی دانم چپ پا بودن هم به اهمیت این موضوع افزوده است یا نه ولی مسئله این است که در مورد بهترین بازیکنان هر دوره زمانی صحبت می کنیم. من این پیراهن را پوشیدم و سه بازی طول کشید تا توانسنم گلزنی را شروع کنم. مارادونا که شماره 10 را پوشید برای خودش اسم و رسمی داشت. مسی هم در شرایطی این شماره را بر تن کرد که تجربه بسیار زیادی داشت. شماره مهمی است ولی باید بدانید که چطور آن را بر تن کنید.

*سید محمد طاهر شاهین


نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار