PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - August 03 2024
کد خبر: ۸۷۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۰
افتتاحیه المپیک سی و سوم - پاریس
بزن باران، شاید این رسوایی ها را تو بشویی!

افتتاحیه بازی های المپیک سی و سوم در کشور فرانسه و شهر پاریس، شهر نور، برگزار شد و علاوه بر مراسم مختلف برنامه ریزی شده برای آن، تیم های حاضر در رقابتها هم رژه رفتند. اما آنچه از این بازیها به یادگار خواهد ماند رسوایی های متعددی است که در این مراسم رخ داد. گرچه بارش باران در بیشتر زمان برگزاری مراسم، شکلی متفاوت به این افتتاحیه بخشیده بود و بلکه همان باران بتواند بخشی از رسوایی های پیش آمده را بشوید.

رودخانه ای آلوده و کثیف، اشتباه عجیب در عنوان کردن نام یک کشور و غذاهایی که افتضاح خوانده شده اند، تنها بخشی از افتتاحیه ای است که پاریسی ها برای جلب توجه و بردن دل میلیون ها دوستدار ورزش در سرتاسر دنیا تدارک دیده بودند! وای خدای من! المپیک پاریس هنوز شروع نشده نشان داد که تا چه حد می تواند اشتباه داشته باشد.

بازیهای المپیک که به معنی نمایش اتحاد بین المللی است، مجموعه ای از ورزشکاران و پهلوانان رکورددار دنیا را گرد هم جمع می کند که در آن هم صحنه هایی از شکوه و شادمانی رقم می خورد و هم شکست و ناکامی و در این بین تماشاگران شاهد فضایی از همدلی در میان ورزشکاران خواهند بود.

رسوایی ها و مناقشات پیش از این هم بازیهای المپیک را تحت تاثیر قرار داده بود. از موارد نه چندان جدی مثل روشن نشدن مشعل المپیک در افتتاحیه بازیهای 2010 ونکوور تا موارد سیاسی مثل بازیهای 1980 مسکو که به دلیل حمله شوروی سابق به افغانستان توسط 65 کشور تحریم شد.

اما رسوایی های المپیک پاریس بسیار سریع تر از آنچه فکرش را می کردند نمود پیدا کرد و بیشتر از حد تصور بازخورد منفی در پی داشت. به چند مورد از اتفاقات رخ داده در این مراسم اشاره می کنیم:

شام آخر

مراسم افتتاحیه 4 ساعته نمایشی از فرهنگ کشور فرانسه به معنای واقعی اش بود. جمعیتی که نمادی از به اصطلاح "دگرباش" های جنسی بودند روی صحنه آمدند و به وقیح ترین شکل ممکن اباحه گری را برای عموم اکران کردند و این آش آنقدر شور شد که حتی طعنه ای به تابلو بسیار معروف شام آخر لئوناردو داوینچی زدند که در آن حضرت عیسی مسیح (ع) پیامبر مسیحیان جهان در کنار حواریون در آخرین شام خود، نشان داده شده است. در واقع آنها این تابلو را با آن تصویرسازی زشت و بسیار ناپسند به نمایش گذاشتند. همین موضوع صدای رهبران کاتولیک دنیا را هم درآورد و اعتراضات شدیدی نسبت به آن مطرح شد.

کلیسای کاتولیک های فرانسه اعلام کرد: "متاسفانه این مراسم صحنه هایی را به همراه داشت که مسیحیت را به سخره گرفته بود و ما از این بابت عمیقا متاسفیم." همین موضوع باعث شد که شرکت آمریکایی C Spire که در زمینه فناوری فعالیت می کند، تبلیغات خود را از بازیهای المپیک حذف کند. آنها هم در بیانیه ای عنوان کردند: "هجو شام آخر در مراسم افتتاحیه بازیهای المپیک شوکه کننده بود. ما همه تبلیغات خود را حذف خواهیم کرد."

یکی از راست های افراطی فرانسه و عضو پارلمان اروپا توهین به مقدسات و عقاید مذهبی میلیاردها مسیحی را اینچنین توجیه می کرد: "خطاب به همه مسیحیان جهان که شاهد مراسم افتتاحیه المپیک 2024 پاریس بودند. بدانید که این فرانسه نیست که صحبت می کند، بلکه اقلیت چپ گراست که آماده هر نوع فتنه انگیزی است."

کار به جایی رسیده است که یک قاضی فرانسوی می گوید: "به عنوان یک کاتولیک در پیشگاه خداوند قسم می خورم که از این بایت شکایت خواهم کرد. همه مسیحیان را هم برای همراهی با این شکایت از آسیب روحانی که متحمل شده ایم، دعوت می کنم."

اسقف رابرت بارون از مینه سوتا هم این نمایش را "یک هجو گستاخانه و مشمئز کننده" خوانده است. رهبر حزب چپ گرای فرانسه تمسخر شام آخر مسیح (ع) را تقبیح کرد و از آن به عنوان یک "اصل عبادت در روزهای یکشنبه" یاد کرد.

شورای کلیساهای خاورمیانه در بیانیه ای عنوان کرد: "با حیرت و شگفتی ما هم شاهد آنچه در افتتاحیه المپیک پاریس رخ داد بودیم. آنچه فرانسوی ها انجام دادند توهین به میلیاردها مسیحی در سرتاسر جهان بود. این کاملا نقض مفهوم آزادی بیان و احترام به انسانیت است و برای آینده بشریت بسیار نگران هستیم."

حتی الازهر مصر هم صحنه های اهانت به حضرت مسیح (ع) را به شدت محکوم کرد. در حالیکه به نظر می رسد تمام فعالیت صورت گرفته از پیش برنامه ریزی شده بوده، کمیته بین المللی المپیک در بیانیه ای در این مورد اعلام کرد: "به وضوح قصد نداشتیم به هیچ اعتقاد دینی بی احترامی کنیم. در صورتی که این مورد باعث رنجش افرادی شده است، از آنها عذرخواهی می کنیم."

اما رسوایی به وجود آمده را نمی توان با این عذرخواهی از سر ناچاری پاک کرد. در واقع کشور فرانسه با آن شعار بی سر و ته آزادی بیان دروغین خود سابقه اسفناکی در توهین به مقدسات و ادیان دیگر به ویژه مسلمانان دارد. هنوز کاریکاتورهای نشریه شارلی ابدو در هجو پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی (ص) را فراموش نکرده ایم و این ماری که در آستین غرب پرورش یافته، اکنون به اژدهایی تبدیل شده که حتی اعتقادات غربی ها را هم به سخره می گیرد. حالا فرانسه نمادی از بی پروایی و بی بند و باری محض محسوب می شود و چگونه است که می توان با این مسائل در فرانسه شوخی کرد اما نام بردن از کودک کشی رژیم اشغالگر قدس و انتقاد ساده هم از این مردمان سنگدل، ممنوع است. چه زیبا تفسیر می کنند آزادی بیان را؛ فقط تا آنجا که خودشان می پسندند.

کره شمالی،...نه ببخشید جنوبی!

رخداد عجیب دیگر در این افتتاحیه هنگام رژه رفتن ورزشکاران کشور کره جنوبی به وقوع پیوست. بلندگو نام کشور را جمهوری دمکراتیک خلق کره اعلام کرد که همان کره شمالی است. رئیس کمیته بین المللی المپیک با عذرخواهی از سئول، این اشتباه را "بسیار تاسف آور" خواند. گرچه این اولین باری نیست که نام این دو کشور در بازیهای المپیک اشتباه می شود. در جریان بازیهای 2012 لندن، پیش از برگزاری بازی فوتبال زنان بین کره شمالی و کلمبیا، از پرچم کره جنوبی استفاده شد و همین موضوع بازی را بیش از یک ساعت به تعویق انداخت.

پرچم وارونه

یک اتفاق باور نکردنی دیگر در افتتاحیه، در آخرین دقیقه این رویداد رخ داد. اعضای ارتش فرانسه به هنگام بالا بردن پرچم المپیک، آن را سر و ته قرار داده بودند و بنابراین پنج حلقه معرف المپیک به صورت دو حلقه در بالا و سه حلقه در پایین قرار گرفته بود!

وارونه نصب کردن پرچم در برخی موارد نمادی خاص محسوب می شود. ملوانان از آن برای بیان نشانه ای از رنج و زحمت بدون اینکه اهداف سیاسی داشته باشند، استفاده می کنند. در ایالات متحده این کار به مفهوم نوعی اعتراض از جانب جناح مخالف سیاسی محسوب می شود.

رودخانه سمی

رژه 6800 ورزشکار در 85 قایق روی رود سن انجام گرفت و این نمایش برای نخستین بار در بازیهای المپیک اجرا می شد. شنا در این رودخانه به مدت بیش از یک قرن ممنوع بوده و دلیل آن هم نگرانی ها از بابت آلودگی آب رودخانه و وجود باکتری ایکولای اعلام شده است. هزینه های بسیاری برای پاکسازی این رودخانه از آلودگی های فاضلاب پاریس صورت گرفته بود و برنامه ریزان قصد داشتند از آن به عنوان محلی برای برگزاری برخی از رقابتها استفاده کنند که آزمایش روز یکشنبه نشان داد همچنان آب این رودخانه آلودگی قابل ملاحظه ای به باکتری دارد و بنابراین برگزاری رقابتهای مقدماتی سه گانه در این رودخانه لغو شد.

غذاهای افتضاح

ورزشکاران آلمانی غذاهای دهکده المپیک را فاجعه خوانده اند. آنها صف های کافه تریاها در دهکده را طولانی و کیفیت غذاهای سرو شده را بسیار نامناسب دانسته اند. یکی از این ورزشکاران می گوید: "اگر چیزی در پاریس وجود داشته باشد که از آن شکایت داشته باشیم، وضعیت غذا در دهکده است که برای ما غیر قابل تصور است."

پیش از این، وضعیت گرما در دهکده المپیک و نحوه خنک کردن و سیستم های سرمایشی موجود، انتقادات بسیاری را متوجه برگزار کنندگان این بازیها کرده بود.

فشار صهیونیست ها

آدیداس در شرایطی گام به بازیهای المپیک پاریس گذاشت که امیدوار به احیای کفش های قدیمی خود با عنوان SL72 بودکه اولین بار در جریان بازیهای المپیک مونیخ در سال 1972 شناخته و محبوب شدند. در پایان آن رقابتها 11 اسرائیلی توسط گروهی از فلسطینی ها به درک واصل شدند. در جریان تبلیغات این کفش در سال 2024، بلا حدید مدل نیمه فلسطینی حضور دارد که رژیم جعلی صهیونیستی بلافاصله او را محکوم به ضد یهودیت کرد. آدیداس هم با حذف کردن این تبلیغات از حدید عذرخواهی کرده است.

جبران تماشاگران

عکس العمل تماشاگران و افراد حاضر در مراسم افتتاحیه به هنگام رژه تیم غاصب صهیونیستی هم جالب توجه بود. در حالیکه روسیه و بلاروس به دلیل آنچه حمله به اوکراین خوانده می شود حق شرکت تحت نام و پرچم کشور خود در این بازیها را ندارند و با اینکه کمیته بین المللی المپیک مدام دم از برابری و انسانیت و شعارهای مشابه می زند، حتی از ورود اسرائیلی های کودک کش به این رقابتها جلوگیری نمی شود و با درخواست فلسطینی ها و سپس چندین کشور و نهاد دیگر هم موافقت نمی کنند تا شاید این لکه ننگ نقشه دنیا حداقل نتواند به بهانه شرکت در رقابتهای ورزشی، لبخندی تمسخرآمیز را به مردمان جهان حواله دهد و با خیال راحت در افتتاحیه رژه رود. اما حداقل کاری که از دست آن تماشاگران بر می آمد، "هو کردن" این تیم بود تا شاید تلنگری باشد برای رهبران نظام سلطه و بلکه این به خواب رفته ها از غفلت درآمده و کمی به خود آیند.

*سید محمد طاهر شاهین

برچسب ها: المپیک پاریس
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار