PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - August 15 2024
کد خبر: ۸۷۲۲۱
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۴

دیدار فینال تنیس انفرادی مردان المپیک 2024 پاریس در زمین فیلیپ شاتریه بین نواک جوکوویچ صربستانی ، بخت شماره یک قهرمانی و کارلوس آلکاراز اسپانیایی ، بخت شماره 2 قهرمانی برگزار شد که جوکوویچ 37 ساله موفق شد در دو دست پیاپی بر نابغه 21 ساله تنیس دنیا چیره و برای نخستین بار فاتح المپیک شود. " نوله " هر دو ست را به سختی و با نتایج 7 بر 6 از آلکاراز برد. جوکوویچ که پرافتخارترین تنیسور تاریخ محسوب می‌شود، تنها مدال المپیک را در کارنامه پرافتخارش کم داشت و در این دوره المپیک توانست پس از سه تلاش ناموفق ، بالاخره فاتح بزرگترین میدان ورزشی جهان شود ، مدال ارزشمندی که جایگاه این اسطوره تمام‌نشدنی را به عنوان پرافتخارترین تنیس‌باز تاریخ بیش از پیش تثبیت کرد. " صربیناتور " با این پیروزی بعد از آندره آغاسی، اشتفی گراف، رافائل نادال و سرینا ویلیامز پنجمین بازیکن تاریخ لقب گرفت که علاوه بر گرند اسلم‌های چهارگانه، قهرمان بخش انفرادی رقابت‌های المپیک می‌شود. او همچنین تنها بازیکنی است که تمامی عناوین مهم تنیس شامل چهار گرند اسلم، فینال تور جهانی، 9 مسترز 1000 امتیازی، دیویس کاپ و طلای المپیک را در کارنامه دارد. همچنین بعد از سال 1988 که تنیس به رقابت‌های المپیک برگشت، جوکوویچ با 37 سال و 74 روز مسن‌ترین قهرمان بزرگ‌ترین آوردگاه ورزشی جهان لقب گرفت. او در سه المپیک قبلی در نیمه نهایی شکست خورده بود و اکنون در حالی طلای المپیک پاریس را کسب کرد که حتی یک ست را هم نباخت.کمتر از یک ماه قبل ، این دو تنیسور بزرگ جهان در فینال ویمبلدون مقابل هم قرار گرفته بودند که آلکاراز به راحتی و در دو ست پیاپی موفق شد از سد " صربیناتور " عبور کند و حالا جوکوویچ موفق شد انتقام بگیرد.

این بازیکن 37 ساله چیزی برای اثبات در برابر رقیب جوانی نداشت که در کنارش زمان دارد تا حتی از دستاوردهای خودش پیشی بگیرد اما او تمایل شدیدی برای پیروزی نشان داد. در لحظه پیروزی، او در حالی که از بروز احساساتش حسابی می لرزید، روی خاک رس قرمز افتاد و نشان داد که پیروزی چقدر برای او ارزش دارد. این تنیسور صربستانی در حال حاضر با 24 گرند اسلم - چهار قهرمانی بیشتر از رقیب سوئیسی ، راجر فدرر و دو قهرمانی بیشتر از رافائل نادال - به تنهایی در صدر ابستاده است. او همچنین رکوردهای دیگری در تنیس مردان از جمله رکورد 40 عنوان قهرمانی در مسابقات مسترز و 48 هفته صدرنشینی در رنکینگ تنیس مردان را دارد.

سه غول

جوکوویچ حرفه خود را در دوران آسانی شروع نکرد. او در زمانی شروع به فعالیت کرد که فدرر و نادال تقریباً تمام عناوین اصلی را به دست می آوردند. هنگامی که این تنیسور صرب اولین گرند اسلم خود را در مسابقات آزاد استرالیا در سال 2008 به دست آورد، فدرر پیش‌تر در 12 رشته اصلی حضور داشت و نادال مالکیت مجازی اوپن فرانسه را به دست گرفته بود. جوکوویچ تا سال 2011 قهرمان رقابت دیگری نشد اما از آن زمان به‌رغم دوره‌های فرود و صعود گاه و بیگاه، همچنان حریص قهرمانی بود. او هرگز هدفش را پنهان نکرد که از همه بزرگتر باشد و اکنون تعداد کمی از آنها مخالف این هدف هستند.

او مجبور شد قبل از انجام عمل جراحی زانو پیش از مرحله یک چهارم نهایی از مسابقات آزاد فرانسه خارج شود اما برای رسیدن به فینال ویمبلدون بازگشت، جایی که در برابر آلکاراز تن به شکست داد. جوکوویچ علیرغم موفقیت‌های شگفت‌انگیزش، در حالی که نادال و فدرر بازنشسته در سراسر جهان مورد تحسین قرار می‌گیرند، حتی اکنون نیز به شدت در افکار مختلف منتقد دارد. او در فینال ویمبلدون 2019 مجبور شد با فدرر و تماشاگران طرفدار سوئیس مبارزه کند که البته در نهایت پیروز شد.

بزرگترین

جان مک اینرو ، قهرمان سه دوره ویمبلدون آمریکا می‌گوید: او با اختلاف بسیار زیاد کسی است که بدترین شرایط را تجربه کرده و به همین دلیل است که می توانم بگویم بهترین بازیکنی است که تا به حال بازی کرده است. جوکوویچ از مسیری که طی کرده و تلاش های خود راضی بوده و توانایی شگفت انگیزی در ساکت کردن صدای منتقدان از خود نشان داده است. او در اوایل کارش گلوتن را از رژیم غذایی خود حذف کرد و این تغییر را با متفاوت شدن نتایجش نشان داد. فیزیک بدنی سبک " مرد لاستیکی " ، او را قادر می سازد تا اهداف به ظاهر گمشده را تعقیب کرده و یک بازی بی رحمانه کارآمد را با یک دفاع محکم ترکیب کند اما برخی از مواضع شخصی انتقادهایی را برانگیخته است. یکی از ادعاهایی که باعث تعجب بسیاری شده، اعتقاد او به تغییر ترکیب آب و غذا از طریق تفکر مثبت است. تنیس جوکوویچ اغلب تحت الشعاع جنجال ها قرار گرفته است. رفتار ناهنجارش در مسابقات آزاد آمریکا در سال 2020 به دلیل زدن به توپی که به داور زن خط برخورد کرد، نشانی از شخصیت آتشین او داشت. در اوپن فرانسه سال گذشته، در حالی که تنش‌های قومیتی در بالکان در حال افزایش بود، در لنز دوربین تلویزیونی کنار زمین نوشت: «کوزوو قلب صربستان است».

امتناع او از واکسینه شدن علیه کووید برایش گران تمام شد و در آستانه مسابقات آزاد استرالیا 2022 از ملبورن اخراج شد. در زمین، زمان برای جوکوویچ در حال گذر است اما او آثار کمی در مورد از دست دادن توانایی‌های جسمانی‌اش نشان می‌دهد. نیمی از 24 گرند اسلم جوکوویچ پس از 30 سالگی اش به دست آمده و او می‌تواند با مردانی که تقریباً نیمی از سن وی را دارند، پا به پایشان حرکت کند. در ادامه به دیگر تنیسورهایی که موفق به کسب مدال طلای المپیک و قهرمانی مسابقات گرند اسلم شده‌اند، نگاهی می‌اندازیم .

استفی گراف

استفی گراف اولین بازیکنی بود که هر چهار عنوان گرند اسلم و یک طلای المپیک را در یک فصل خیره کننده در سال 1988 به دست آورد. او در ژوئن 1988 نوزده ساله شد و پیش از آن سال تنها قهرمانی خود را در مسابقات آزاد فرانسه 1987 کسب کرده بود. گراف در فینال گرند اسلم 1988 کریس اورت را در اوپن استرالیا، ناتاشا زوروا را در رولان گاروس، مارتینا ناوراتیلوا را در ویمبلدون و گابریلا ساباتینی را در اوپن آمریکا شکست داد. سپس این تنیسور آلمانی در بازی‌های المپیک سئول که پس از چهار دوره برگزار شد، دوباره ساباتینی را شکست داد تا به مبارزات فوق‌العاده مسلط خود بیفزاید. برنده 22 گرند اسلم تنها بازیکنی است که در یک سال تقویمی به گلدن اسلم دست یافته است.

آندره آغاسی

آندره آغاسی اولین مردی بود که یک گلدن اسلم حرفه ای را از آن خود کرد ، زمانی که تنها عنوان قهرمانی خود در اوپن فرانسه را در سال 1999 به دست آورد. این تنیسور آمریکایی در سال 1992 با یک پیروزی هیجان انگیز در مسابقات قهرمانی مقابل گوران ایوانیسوویچ، اولین قهرمانی خود در ویمبلدون را به دست آورد. آغاسی اولین تاج اوپن آمریکا را در سال 1994 با شکست دادن مایکل استیچ در فینال به دست آورد، قبل از اینکه پیت سامپراس را کنار بزند تا اولین عنوان اوپن استرالیا را در اولین حضور خود در مسابقات سال 1995 به آن اضافه کند. در المپیک 1996 آتلانتا، آغاسی در تنها بازی خود در بازی‌ها، سرجی بروگوئرا را در یک مسابقه مستقیم برای مدال طلا شکست داد. آغاسی گرند اسلم و گلدن اسلم حرفه ای را در اوپن 1999 فرانسه با شکست آندری مدودف و کسب تنها عنوان قهرمانی خود در رولان گاروس، تصاحب کرد.

رافائل نادال

رافائل نادال جوانترین مردی است که به گلدن اسلم حرفه ای و همچنین گرند اسلم حرفه ای دست یافته است. او این مجموعه را در سن 24 سالگی در سال 2010 تکمیل کرده است. این بازیکن اسپانیایی با پیروزی مقابل ماریانو پوئرتا اولین قهرمانی مهم خود را در مسابقات آزاد فرانسه در سال 2005 کسب کرد. نادال اولین گرند اسلم خود را خارج از رولان گاروس در ویمبلدون در سال 2008 برد، جایی که در فینال حماسی بر راجر فدرر غلبه کرد. یک ماه پس از قهرمانی در ویمبلدون، نادال با برتری بر فرناندو گونزالس ، مدال طلای المپیک 2008 پکن را به دست آورد. نادال برای اولین قهرمانی خود در اوپن استرالیا در سال 2009 فدرر را شکست داد، قبل از اینکه جوکوویچ را در مسابقه قهرمانی آزاد آمریکا در سال 2010 برای اولین قهرمانی خود در فلاشینگ میدوز شکست دهد.

سرنا ویلیامز

سرنا ویلیامز آخرین بازیکنی بود که هر چهار عنوان اصلی و مدال طلای المپیک را در بخش انفرادی کسب کرد و این موفقیت چشمگیر را در سال 2012 به ثبت رساند. ویلیامز برای کسب اولین عنوان خود در گرند اسلم، مارتینا هینگیس را در سال 1999 در آمریکا و خواهرش ونوس ویلیامز را در اوپن فرانسه و ویمبلدون سال 2002 و همچنین اوپن استرالیا 2003 شکست داد. ویلیامز به همراه خواهرش ونوس در بازی‌های تابستانی 2000 و 2008 موفق به کسب مدال طلا شد و اولین عنوان المپیکی انفرادی خود را در مسابقات المپیک 2012 لندن کسب کرد تا گلدن اسلم حرفه‌ای را تکمیل کند. این تنیسور آمریکایی برای رسیدن به مدال طلا ماریا شاراپووا را شکست داد و همچنین سومین طلای دو نفره خود را در لندن به دست آورد.

*عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر: