PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - August 17 2024
کد خبر: ۸۷۳۱۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۴
اتلتیکو این همه پول را از کجا آورده؟
پروژه ای جانفرسا در

پس از شروعی آرام در تابستان، "روخی بلانکوس" با چند خرید هیجان انگیز، فوتبال دنیا را متحیر ساخت. چند هفته بیشتر نیست که پیشنهاد اتلتیکو مادرید برای به خدمت گرفتن آرتم دوبیک از خیرونا با شکست مواجه شد و بازیکن اوکراینی به رم پیوست. نماینده این بازیکن در مصاحبه ای گفت: "اتلتیکو باشگاه بزرگی است ولی ما پروژه ای جدی را برای آرتم در این تیم متصور نبودیم."

هواداران هم چنین تصوری را داشتند. پس از فصل نا امید کننده 2023-2024 که قول های فراوانی در آن داده شد و نتایج به دست آمده چیز دیگری را نشان می داد، هواداران اتلتی انتظار انقلابی را در "متروپولیتانو" داشتند، تغییری که تیم دیه گو سیمئونه را به یکی از امیدهای کسب عنوان قهرمانی لالیگا بدل سازد.

با این حال با به پایان رسیدن ماه جولای، اتلتیکو حتی موفق به امضای یک قرارداد هم نشده بود. تنها دو هفته از آن هنگام گذشت و گویی "روخی بلانکوس" به پیروز فصل نقل و انتقالات تبدیل شد. رابین لی نورمو و الکساندر شورلوت را به ترتیب از رئال سوسیه داد و ویارئال خریداری کردند و این دو به زودی به همراه کانر گالاگر ، ملی پوش انگلیسی و خولین آلواز آرژانتینی و قهرمان جهان در مادرید گرد هم خواهند آمد. اتلتیکو چطور موفق به انجام این کار شد؟ و آیا تیم سیمئونه اکنون به یک تهدید بالقوه برای رئالی های همشهری به جهت دفاع از عنوان قهرمانی شان تبدیل شده است؟

سرخوردگی در دورتموند

حذف از لیگ قهرمانان فصل گذشته، ضربه سنگینی به تیم مادریدی وارد کرد و رسما امیدهای فصل را برای کسب حداقل یک عنوان، به پایان رساند. نکته نا امید کننده تر اینکه حضور در جمع 4 تیم لیگ قهرمانان با قرعه ای که مقابل دورتموند داشتند، به نظر دست یافتنی می رسید. دورتموندها پیش از آن با صدرنشینی در گروه مرگ، توانایی های خود را به رخ حریفان کشیده بودند و سیمئونه هم چندین بار قبل از بازی با این تیم، تهدید موجود را عیان ساخته بود ، اگرچه اتلتی به عنوان شانس اصلی پیروزی در این مصاف در نظر گرفته می شد که دلیلش برتری در مصاف یک هشتم نهایی برابر اینترمیلان، فینالیست فصل قبل لیگ قهرمانان و خلق موقعیت های بسیار مقابل دورتموند در دیدار رفت مرحله یک چهارم نهایی بود.

از این نظر، دیدار برگشت مرحله یک چهارم نهایی مقابل دورتموند برای اتلتیکو به معنی همه چیز بود. آنها که در خانه فوق العاده بازی کرده بودند، در خانه حریف بسیار ضعیف ظاهر شدند. با اینکه در حمله زهردار نشان دادند اما در خط دفاعی حرفی برای گفتن نداشتند. در واقع تیمی که همواره به دلیل عملکرد مناسب دفاعی اش شناخته می شود، فصل گذشته 68 گل دریافت کرد و این بالاترین میزان گل خورده این تیم در مجموع 13 فصل حضور سیمئونه بود.

"گاو شیرده " فیفا

البته یک کورسوی امید برای این تیم باقی ماند. حذف بارسلونا در همان شب از لیگ قهرمانان به معنی این بود که اتلتیکو در فصل بعدی جام باشگاه های جهان حضور پیدا خواهد کرد و این به مفهوم دریافت حداقل 50 میلیون یورو بود. مالکان باشگاه هم ماه گذشته، 70 میلیون یورو تزریق کردند تا باشگاه مادریدی در هفته های اخیر به یکی از بازیگران اصلی پنجره نقل و انتقالات تابستانی تبدیل شود.

سود بادآورده

در حالی که هواداران این تیم از عدم امضای قرارداد با بازیکنان جدید در ماه اول فصل نقل و انتقالات سرخورده و شاکی بودند، باشگاه دستمزد های خود را به میزان 50 میلیون یورو کاهش داد. آنها به قراردادهای ویتولو، گابریل پائولیستا، ممفیس دیپای، ماریو هرموسو و استفان ساویچ خاتمه دادند و چاغلار سویونجو (5/8 میلیون یورو) و آلوارو موراتا (13 میلیون یورو) را فروختند.

امیدواری اصلی این است که حالا یک تیم جدید و مهمتر از همه دائمی برای ژوائو فلیکس پیدا شود که به یک خرید نامحبوب در این باشگاه تبدیل شده و هرگز نتوانسته ثابت کند که ارزش خرید را داشته است. زیر نظر داشتن آنتوان گریزمن هم ارزشمند خواهد بود. شاید بازیکن فرانسوی، بهترین مهاجم فصل گذشته اتلتی باشد اما خبرهایی در خصوص احتمال انتقال وی به لیگ حرفه ای آمریکا و باشگاه لس آنجلس به گوش می رسد و می توان او را به قیمت خوبی فروخت ، در حالی که قرارداد این بازیکن 33 ساله، فصل بعد به پایان می رسد.

آنچه می دانیم این است که اتلتیکو در آستانه فروش سامو اومورودیون به چلسی به مبلغ 40 میلیون یورو است ، آن هم کمتر از یک سال پس از خرید 6 میلیون یورویی وی از باشگاه گرانادا و در حالی که حتی یک بازی هم برای آنها انجام نداده است.

خلاصی از موراتا

البته خروج موراتا از این باشگاه، توجه بسیاری را به خود جلب کرد. او فصل گذشته 21 گل به ثمر رساند و کاپیتان تیم ملی اسپانیا در قهرمانی یورو 2024 بود اما واقعیت این است که جای او در این باشگاه خالی نخواهد بود. او هرگز به عنوان یک تمام کننده قابل اعتماد در نظر گرفته نمی شد و در نیم فصل دوم فاجعه بار ظاهر شد و از ماه فوریه به بعد، تنها 2 گل به ثمر رساند. حتی سیمئونه او را بین دو نیمه مصاف با دورتموند که به شکست اتلتیکو انجامید، از زمین بیرون کشید که خود گویای کاهش اعتماد به این مهاجم میانی در باشگاه بود.

پس با اینکه موراتا دومین گلزن برتر باشگاه در فصل گذشته محسوب می شد، دومین دستمزد بالا را هم در بین بازیکنان تیم دریافت می کرد. فروش او به میلان می تواند به عنوان تصمیمی درست در نظر گرفته شود. همچنین 13 میلیون یورو برای یک بازیکن 31 ساله بی ثبات، مبلغ مناسبی محسوب می شود.

قراردادهای هیجان انگیز

پولی که از فروش موراتا و سایرین به دست آمده هم به شکل مناسبی خرج شده است. شورلوت پس از سپری کردن فصلی خوب با "ال مادریگال" که 23 گل را به همراه داشت، گام به اتلتیکو گذاشت. حضور آلوارز هم می تواند نویدبخش این موضوع باشد که او سرانجام به شکلی مستمر هدایت خط حمله یک باشگاه اروپایی بزرگ را بر عهده خواهد گرفت. هزینه به خدمت گرفتن او اشک اتلتیکو را درآورد ولی این یکی از آن خریدهایی است که همه افراد حاضر در قرارداد را به منفعت خواهد رساند.

در مورد گالاگر، شاید او پاسخی مناسب به مشکلات خط میانی تیم ملی انگلستان در رقابتهای یورو 2024 به حساب نمی آمد ولی برای تیم سیمئونه یک بازیکن کامل و مناسب محسوب می شود. پرورش یافته آکادمی چلسی، حداقل بازیکنی سختکوش است که با حرکات رو به جلوی خود می تواند موقعیت های مختلفی را خلق کرده و به دست آورد.

با حضور نفراتی چون کوکه، رودریگو دی پل، توماس لمار دوباره آماده شده، ساموئل لینو، مارکوس یورنته و آرتور فرمیرن که همه در تیم حضور دارند (فقط نفر آخر ممکن است به صورت قرضی تیم را ترک کند)، سیمئونه مشکلی در خط میانی تیم خود در فصل پیش رو نخواهد داشت.

اصلی ترین رقیب رئال؟

البته هنوز هم در خط دفاعی نگرانی هایی وجود دارد. رابین لی نورمو می تواند به بهترین شکل این نقصان را برطرف کند. وی شایستگی های خود را در یورو به نمایش گذاشت اما حل کردن تمام مشکلات دفاعی اتلتیکو توسط ملی پوش اسپانیایی، کاری غیر ممکن است. همچنین پس از بیرون رفتن چهار مدافع از این تیم در ماه گذشته، جانشین خاصی را به خدمت نگرفتند، بنابراین هواداران امیدوارند که تقویت بیشتری در خط دفاعی تیم در روزهای باقیمانده از فصل نقل و انتقالات صورت پذیرد.

اگر چه این نگرانی های هواداران به حق و درست به نظر می رسد اما با این عملکرد مناسب هم نمی توان انتظار معجزه از این باشگاه داشت ، چرا که رسیدن از جایگاه چهارم به صدر جدول به پشتوانه تنها یک پنجره نقل و انتقالاتی، کاری بسیار دور از دسترس محسوب می شود.

هنوز هم رئال مادرید، همشهری آنها ، دست نیافتنی به نظر می رسد. آنها به تیمی که قهرمانی لالیگا و لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورده، نفراتی مثل کیلین امباپه و اندریک را اضافه کرده اند. هنوز هم اولین هدف باید شکست دادن این تیم در اسپانیا و اروپا در نظر گرفته شود. با این حال، اتلتیکو تیمی خواهد بود که ارزش تماشا را خواهد داشت ، تیمی که حداقل می تواند برای بارسلونا در فصل آینده خط و نشان بکشد و رقابت تنگاتنگی را با این تیم تا پایان فصل داشته باشد. شاید بیش از آنچه هواداران انتظار دارند، طول بکشد ولی پروژه ای جدی و جانفرسا باز هم در "متروپولیتانو "رخ می نماید.

*سید محمد طاهر شاهین

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها