PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - August 17 2024
کد خبر: ۸۷۳۱۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۹
"رقابت برای دو نفر" در المپیک
زنانی که بارداری مانع از درخشش آنها نشد

وقتی شمشیرباز مصری در رشته سابر، شمشیر خود را به دست گرفت و ورزشکار تیر و کمان آذربایجانی، کمان به دست وارد صحنه رقابت خود شد، یک نکته وجود داشت که شاید هواداران حاضر در بازیهای المپیک پاریس بلافاصله متوجه آن نشدند؛ این ورزشکاران باردار بودند.

اگرچه نادا حافظ با مدال شمشیربازی، رقابتها را ترک نکرد، اما اعلام کرد که سفرش به پاریس به وی ثابت کرد که می تواند بر چالش ها غلبه کند و همچنین الگویی مناسب برای فرزند در راهش محسوب می شود. همچنین این کار پیامی برای زنان دیگر به حساب می آید.

حافظ در اولین مصاحبه انگلیسی زبان خود در حالیکه عنوان داشت کودکی هفت ماهه و "یک المپین کوچک" را باردار است، گفت: "شما بیمار نیستید، فقط باردارید. می توانید هر کاری را انجام دهید و این نشان می دهد که چقدر قوی هستید."

ییلگل رمضانوا آذربایجانی در مرحله یک هشتم نهایی رقابتهای تیر و کمان انفرادی حذف شد، ولی تجربه او هم منحصر به فرد بود. او هم به مدت شش ماه و نیم باردار بود. نکته جالب اینکه او در مصاحبه ای اعلام کرده بود که قبل از تیراندازی هایش، کودک وی ضربه ای زده و همین باعث شده که او امتیاز 10 را به دست آورد. این بالاترین امتیاز در ورزش تیر و کمان محسوب می شود. وی می گوید: "این ثابت می کند که زنان همیشه می توانند به دنبال اهدافشان بروند و همین به آنها قدرت می بخشد."

حافظ در حالیکه در سه ماهه سوم دوران بارداری خود بود، با مشورت پزشک خود و با اطمینان خاطر در بازیهای المپیک حضور یافت. او می گوید: "البته که همچون هر مادر دیگری از بایت بارداری ام خوشحالم ولی می ترسیدم که رویای حضور در بازیهای المپیک را از دست بدهم." او ادامه می دهد که پزکش گفته ورزش برای سلامتی وی و فرزندش، سودمند هم هست.

حافظ ادامه می دهد: "این موضوع دیدگاه من نسبت به المپیک را عوض کرد و به خودم گفتم که می توانم این کار را انجام دهم." وی در حالیکه به خانه باز می گشت، چشم انتظار روزهای خوب آینده بود. وی ادامه می دهد: "نمی توانم منتظر تولد فرزندم بمانم تا همه این داستان ها و اتفاقات رخ داده در المپیک را برایش تعریف کنم. مطمئنم که فرزندم از این بایت به خود می بالد."

حافظ در رده شانزدهم المپیک قرار گرفت که این به معنی بهترین نتیجه به دست آمده توسط وی در سه المپیک بوده است.

پیش از این هم زنان بارداری در بازیهای المپیک حضور یافته بودند اما هیچ گاه این موضوع تا این حد پر رنگ نبوده است. کری والش، ستاره والیبال ساحلی ایالات متحده که سومین طلای المپیک خود را در سال 2012 به دست آورده بود، نمی دانست که سومین فرزند خود را به مدت 5 هفته باردار است.

خطری وجود ندارد

اینگونه به نظر می رسد که زنان باردار در حال عبور از مرزهایی هستند که تا پیش از این دست نخورده باقی مانده بود. دلیل این موضوع هم تغییر در شرایط و توسعه دانش علمی در این زمینه است که نگرانی های قبلی را از بین می برد.

دکتر کاترین اکرمن، پزشک ورزشی و رئیس کارگروه سلامت زنان کمیته المپیک و پارالمپیک ایالات متحده می گوید: "این چیزی است که ما بیشتر و بیشتر می بینیم. زنان این باور اشتباه را که در زمان بارداری نمی توانند در بالاترین سطح تمرین کنند را کنار گذاشته اند."

او البته تاکید می کند که اطلاعات اندکی در این زمینه وجود دارد. وی اضافه می کند: "اکنون پزشکان معتقدند که اگر یک ورزشکار در شرایط مطلوبی باردار شود و مشکلی در این مدت نداشته باشد، تمرین و رقابت در بالاترین سطح، خطری نخواهد داشت. از نظر او رقابت اسکی می تواند یک استثنا باشد چرا که ممکن است منجر به یک سقوط سخت شود.

در شمشیربازی، محافظ های مناسبی برای بدن وجود دارد و در رشته هایی مثل تیراندازی با کمان یا اسحله، دلیلی وجود ندارد که زنان به رقابت نپردازند. ورزش کردن در هنگام بارداری به عوامل ذهنی و هیجانی هر فرد هم بستگی دارد. همچون سرینا ولیامز که در سال 2017 قهرمان اپن استرالیا شد در حالیکه فرزند نخست خود را باردار بود و پنج سال بعد در بارداری دوم از تنیس فاصله گرفت.

*سید محمد طاهر شاهین

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها