PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - August 17 2024
کد خبر: ۸۷۳۱۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۶
با مبینا نعمت زاده ، دارنده مدال برنز المپیک 2024 پاریس
مبینا نعمت‌زاده ملی پوش جوان تیم ملی تکواندو بانوان با کسب مدال برنز المپیک 2024 پاریس نامش را در تاریخ این رشته ورزشی ایران جاودانه کرد. در حال حاضر او با سن و سالی که دارد امید کسب طلا درالمپیک 2028 لس انجلس است و امیدها را در دل مردم ورزش دوست ایران زنده کرد.مبینا نعمت‌زاده نماینده وزن 49- کیلوگرم ایران که با دو پیروزی و یک شکست به دیدار رده‌بندی رقابت‌های تکواندو بازی‌های المپیک 2024 پاریس راه یافته بود، با برتری مقابل رقیب عربستانی خود در دیدار رده‌بندی موفق به کسب مدال برنز شد. نعمت‌زاده که اولین المپیک خود را تجربه کرد، در دیدار رده‌بندی برابر دنیا ابوطالب از عربستان قرار گرفت و با نتیجه دو بر صفر این حریف را شکست داد.این هفته سراغ مبینا نعمت زاده رفتیم .
ستاره خوش آتیه


نعمت زاده از 10 سالگی ملی پوش است

مبینا نعمت‌زاده از 6 سالگی تکواندو را آغاز کرد و عضو تیم نونهالان تهران شد . یک سال بعد در مسابقات کشوری در حالی‌که همه حریفانش از او به لحاظ سنی بزرگتر بودند قهرمان شد تا مشخص شود یک استعداد تازه در رشته تکواندو ظهور پیدا کرده است. نعمت زاده 10 سال داشت که به تیم رده سنی نونهالان دعوت شد.

زودتر از همسالان خود قد کشید

استعداد درونی و درخشش ادامه‌دار مبینا نعمت‌زاده در بخش نوجوانان و جوانان به قدری بود که او زودتر از هم سن و سالانش در عرصه ورزش قد کشید و بزرگ شد. با این حال او هنوز هم در عرصه نوجوانان فعالیت دارد و سال 2022 بود که در رقابت‌های آسیایی ویتنام و در رقابت‌های جهانی بلغارستان طلایه‌دار شد.

ظهور یک استعداد دیگر در هانگژو

حضور مبینا نعمت زاده در بازی های آسیایی هانگژو آن هم در سن 18 سالگی، به ورزش دوستان ایرانی نشان ‌داد که قرار است شاهد درخشش یک ستاره خوش آتیه دیگر در جهان تکواندو باشیم تا پس از کیمیا علیزاده و ناهید کیانی، یک نام دیگر را هم در بین بانوان تکواندوکار ایرانی به حافظه خود بسپاریم.

سومین سهمیه المپیک را کسب کرد

مبینا نعمت زاده برای حضور در المپیک پاریس با توجه به رقیبان سرسختی که در مسابقات جایزه بزرگ داشت، برای کسب سهمیه تا شروع مسابقات چین صبر کرد تا خیلی زود در 19 سالگی اولین المپیک زندگی‌اش را تجربه کند. رقابت‌های کسب سهمیه المپیک در قاره آسیا با حضور 94 تکواندوکار از 33 کشور به میزبانی چین در سالن «شانگسی» شهر «تای آن» آغاز و مبینا نعمت‌زاده در وزن 49- کیلوگرم موفق به کسب سهمیه حضور در بازی‌های المپیک شد. او سومین سهمیه حضور در المپیک پاریس در تیم ملی تکواندو دریافت کرد.

کسب مدال المپیک با شکست رقبای عنوان دار

مبینا نعمت زاده در مسابقات تکواندو المپیک 2024 در دور نخست مقابل نماینده لسوتو که در قاره آفریقا مدال‌های رنگارنگ زیادی را کسب کرده بود، عملکرد بی‌نظیری داشت اما خودش هم از حساسیت بالای مراحل یکچهارم نهایی و نیمهنهایی آگاه بود. نعمت‌زاده در دومین تقابل المپیکی خود برابر رقیب اسپانیایی سرسختش قرار گرفته بود که پیش از آن هم در جریان مسابقات جایزه بزرگ رم و پاریس، دو مرتبه مبینا را شکست داده بود و یک‌چهارم نهایی مسابقات المپیک پاریس بهترین زمان برای تلافی شکست بود.نعمت زاده با نتیجه 2 بر صفر «آدرینا ایگلسیز» از اسپانیا نایب قهرمان المپیک 2020 توکیو و دارنده مدال برنز 2023 جهان را از پیش رو برداشت و راهی مبارزه نیمه نهایی شد.تکواندوکار وزن 49- کیلوگرم تیم ملی کشورمان در این مرحله برابر «گینگ گو» از چین با رنکینگ 6 المپیک، نایب قهرمان سال 2023 جهان، قهرمان سال 2022 آسیا، برنز بازی‌های آسیایی هانگژو و یک نقره و دو برنز گرندپری ها بازنده میدان مبارزه را ترک کرد و به دیدار رده بندی رفت.وی برای کسب مدال برنز به دیدار «دنیا ابوطالب» از عربستان دارنده مدال برنز جهان و آسیا رفت و در راند اول 3 بر صفر به پیروزی رسید. تکواندو کار کشورمان در راند دوم 4 بر یک به پیروزی رسید و با برتری 2 بر صفر برابر حریف عربستانی روی سکوی سوم المپیک ایستاد.

بدون کنکور دانشجو می شود

رئیس دانشگاه تهران اعلام کرد که دانشگاه تهران خانم مبینا نعمت‌زاده مدال‌آور المپیک 2024 پاریس را بدون کنکور پذیرش می‌کند.نعمت زاده که دومین مدال تاریخ زنان ایران در بازی‌های المپیک را به دست آورده است، اخیرا گفته بود:« از رئیس جمهور درخواست می‌کنم من را در دانشگاه قبول کنند، چون بخاطر المپیک نتوانستم کنکور بدهم. درسم هم خوب است، اما بخاطر المپیک نتوانستم کنکور بدهم

پیش به سوی مدال طلای المپیک 2028

مبینا نعمت زاده، بعد از کسب مدال برنز المپیک پاریس روی سکو و زمانی که مدال را به گردن انداخت؛ برای چند ثانیه مدالش را به دست گرفت و نگاهش کرد. او بعد از دریافت مدال درباره حس‌اش در آن لحظه گفت: «وقتی مدال را به گردنم انداختند، نگاهش می‌کردم؛ چراکه در همان چند ثانیه تمام سختی که کشیده بودم، از جلوی چشمانم رد شد.به سکوی کنارم نگاه کردم جایی که تکواندوکار تایلندی ایستاده بود. برای یک لحظه حسرت خوردم اما همانجا به خودم قول دادم همین مسیر را ادامه دهم و چهار سال بعد مدال خوشرنگ طلا را به دست بیاورم.

مدالش را به امام زمان(عج) تقدیم کرد

نعمت زاده دقایقی پس از کسب مدال برنز المپیک پاریس و دور افتخار با پرچم ایران به زیبایی گفت:« با امام زمان (عج) عهد کرده بودم مدال بگیرم و مدالم را تقدیم مردم ایران و آقا امام زمان(عج) کنم.» طبق اعلام تولیت آستان مقدس مسجد جمکران نشان خادم افتخاری مسجد جمکران به او اهدا خواهد شد. هم چنین علی نوری رئیس کمیته آموزش فدراسیون تکواندو نیز با تاکید بر اینکه در روزهای برپایی اردوهای تیم ملی پیش از المپیک چندین بار در بازدید از اردوها با «مبینا نعمت‌زاده» صحبت کردم، می گوید: او از همان موقع اعلام می‌کرد که برای موفقیت و کسب مدال در المپیک به امام زمان (عج) توسل کرده و قصد دارد اگر موفق به این مهم شود مدال خود را به ساحت مقدس ایشان تقدیم کند.

راه پدرش را در پیش گرفت

پدر مبینا نعمت زاده مربی بدن‌سازی بود، برای همین هم از 6 سالگی دختر ارشد خانواده عاشق ورزش شد و راه پدرش را پیش‌گرفت، اما در رشته تکواندو. یک پدر همیشه حامی همراهش بود که در دمای منفی 15 درجه هم پا به پای مبینا ورزش می‌کرد.

دارنده برنز مدال بازی های آسیایی هانگژو

مبینا نعمت زاده متولد 27 اردیبهشت 1384 در تهران است. او دارنده مدال برنز بازی های آسیایی هانگژو، جام باشگاه های آسیا و قهرمانی آسیا در سال 2022 است.

*کیوان طباطبایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها