PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - August 17 2024
کد خبر: ۸۷۳۱۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۰
ممنونم رفیق، به خاطر همه جام هایی که با هم به دست آوردیم
په په بازنشسته شد، در 41 سالگی


پس از 23 سال حضور در میادین فوتبال به عنوان مدافع میانی و انجام 141 بازی ملی برای پرتغال، په په از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. کپلر لورن دلیما فریرا ملقب به " په په " در 41 سالگی کرکره های بازی فوتبال را پایین کشید. این مدافع ملی پوش اخیرا در رقابتهای یورو 2024 حضور داشت و در تمامی مسابقات مرحله گروهی ، غیر از یک بازی به میدان رفت. در بازی یک چهارم نهایی که به شکست مقابل فرانسه انجامید، 120 دقیقه در کنار کریستیانو رونالدو بازی کرد و به عنوان مسن ترین بازیکن تاریخ این رقابت ها معرفی شد.

په په با کسب 34 جام قهرمانی یکی از برترین مدافعان قرن بیست و یکم محسوب می شود که با 894 بازی در روزگاری که مدافعان بی نظم به کابوسی برای باشگاه هایشان تبدیل شده بودند، می درخشید و خود کابوسی بود برای مهاجمان حریف.

همراهی وی به مدت یک دهه با سرخیو راموس در رئال مادرید، تقریبا هر عنوان در دسترس را برایش به ارمغان آورد. در این میان سه قهرمانی لیگ قهرمانان دلچسب تر از سایر موارد بود. او در یک ویدئوی 33 دقیقه ای در اسپانیا، بازنشستگی خود را اعلام کرد.

شروع حرفه ای

او که در برزیل متولد و در 17 سالگی راهی پرتغال شده بود، فوتبال را از کورینتیانس در شهر خود، مارسیو برزیل، آغاز کرد. در سال 2001 با 19 سال سن و در حالی که تنها 5 یورو در جیبش داشت، به باشگاه ماریتیمو پیوست و اولین بازی حرفه ای خود را در سال 2002 در تساوی بدون گل مقابل بواویشتا جشن گرفت تا اینکه در سال 2004 با باشگاه پورتو قرارداد حرفه ای امضا کرد. عملکرد وی در این تیم مطرح پرتغالی، توجه رئال مادرید را به خود جلب کرد تا 20 میلیون پوند برای این بازیکن هزینه کند و په په در پایتخت اسپانیا زندگی تازه ای را آغاز کرد.

مدافع اسطوره ای 334 بار برای رئال در همه میادین به میدان رفت، 15 گل به ثمر رساند و 20 پاس گل ارسال کرد. او در این مدت 79 کارت زرد گرفت و سه بار از زمین اخراج شد. در زمان بازی برای رئال، دو عنوان قهرمانی جام باشگاه های جهان، دو قهرمانی سوپرجام اروپا، دو جام حذفی اسپانیا، سه قهرمانی لالیگا و سه سوپرجام اسپانیا را تجربه کرد.

در سانتیاگو برنابئو در کنار دیگر پرتغالی معروف باشگاه، کریستیانو رونالدو، به یک زوج ماندگار در باشگاه و همچنین تیم ملی پرتغال تبدیل شد. هر گاه موفقیتی برای جشن گرفتن وجود داشت، این زوج، جدایی ناپذیر بودند. در تیم ملی هم به شکلی باورنکردنی یکدیگر را در زمین پیدا می کردند، درست مثل رقابتهای یورو 2024.

در دو دوره حضور در باشگاه پورتو، چهار قهرمانی لیگ، پنج قهرمانی جام حذفی، پنج سوپرجام پرتغال و یک جام بین قاره ای را به ویترین افتخارات خود اضافه کرد. پورتو آخرین باشگاهی بود که وی در آن بازی کرد. مدت کوتاهی را در باشگاه بشیکتاش ترکیه سپری کرد تا اینکه در سال 2019 به تیم دوران کودکی اش بازگشت و با بازی زیبایش توانست بار دیگر فوتبال اروپا را مقهور عملکرد خود کند. درخشش بی نظیرش در لیگ قهرمانان فصل گذشته مقابل آرسنال، موید این نکته است.

در عرصه ملی هم دستاوردهای ماندگاری را ثبت کرده است. او به پرتغال کمک کرد تا به انتظار طولانی مدت در کسب عنوانی مهم در عرصه ملی خاتمه دهد و قهرمانی یورو 2016 را با پیروزی مقابل فرانسه در فینال به دست آورد. در این دیدار که پس از وقت های اضافه با یک گل به سود پرتغال خاتمه یافت، په په به عنوان بهترین بازیکن میدان شناخته شد. 3 سال بعد توانست عنوان قهرمانی لیگ ملتهای اروپا را هم به دست آورد.

ویدئوی خداحافظی

در عنوان ویدئویی که برای اعلام بازنشستگی خود ساخته بود، از "تشکر می کنم" استفاده کرده بود و بعد هم مونتاژی از همه جام ها و عناوینی که به دست آورده بود را در یک اتاق نمایش داد. سپس سایه روشن های بازی او را در دوره های مختلف می بینیم که مزین به ابراز احساسات وی در هنگام ترک زمین و تشکر از تمام کسانی که در راه کسب این موفقیت ها تاثیر داشتند، شده است.

په په می گوید: "از خداوند تشکر می کنم که به من خرد تداوم راهم در این دوران را بخشید. از همه روسای باشگاهی که به من اعتماد کردند و مرا خریدند، قدردانی می کنم. همین طور از همه کارکنان باشگاه هایی که در آنها بوده ام و تیم ملی، متشکرم. از همه هم تیمی ها و مربیانی که به من کمک کردند تا هر روز بهتر از قبل باشم، ممنونم. همچنین قدردان همه هواداران هستم که روح بازی فوتبال محسوب می شوند. خورخه مندز و مادرم را هم نباید فراموش کنم. او برای محقق شدن رویاهایم تلاش بسیاری کرد تا من بتوانم به یک فوتبالیست حرفه ای تبدیل شوم. همه دوستان و خانواده ام و به ویژه همسرم در این موفقیت ها شریک هستند. فرزندانم به من باور داشتند و حامی اصلی من در زندگی بودند. وقتی از خانه بیرون می رفتم تا در یک بازی حضور یابم، آنها از من حمایت می کردند. لازم بود که با وجدانی راحت خانه را ترک کنم و خیالم راحت باشد. دوست دارم از همه تشکر کنم."

تمجید رونالدو

کریستیانو رونالدو از این هم تیمی قدیمی خود تمجید کرد. په په تنها 2 ملی پوش پرتغالی را از حیث تعداد بازیهای ملی بالاتر می بیند. رونالدو با 211 بازی و ژوائو موتینیو با 146 بازی در رده های اول و دوم قرار گرفته اند.

رونالدو در پستی اعلام کرد: "کلمات به اندازه کافی نمی توانند اهمیت تو را برای من شرح دهند، رفیق. هر چه را که می توانستیم در کنار هم در زمین مسابقه به دست آوردیم. بزرگترین دستاورد ما دوستی و احترامی است که برای تو دارم. برادر، تو منحصر به فردی. من از تو بسیار ممنونم."

فرناندو گومز، رئیس فدراسیون فوتبال پرتغال در بیانیه ای عنوان داشت: "در انتهای دوران فوتبالش، په په نمادی از حرفه ای گری، فداکاری و اشتیاق مفرط به فوتبال و تیم ملی برای ما محسوب می شود. په په نمونه ای از حرفه ای گری منحصر به فرد است. کاملا به خاطر دارم که او چگونه در فینال یورو 2016 بازی کرد یا چگونه در جام جهانی 2022 قطر برابر مراکش با بازوی شکسته به میدان رفت. یا اینکه با چه شوقی در 41 سالگی برای تیم ملی در یورو 2024 آلمان، گام به میدان می گذاشت. در حال حاضر که او تصمیم به خداحافظی گرفته است، من به عنوان رئیس فدراسیون نمی توانم از 17 سال زحمتی که در تیم ملی کشیده است، قدردانی نکنم. او همواره بابت شانس بازی در تیم ملی و پوشیدن پیراهن این تیم، سپاسگزار بود و ما او را به عنوان یکی از بزرگترین مدافعان تاریخ فوتبال پرتغال، اروپا و جهان به خاطر خواهیم داشت."

*سید محمد طاهر شاهین


برچسب ها: په په ، پرتغال
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها