PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - September 28 2024
کد خبر: ۸۷۸۵۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۵
لامین یامال ، بازیکن جوان بارسلونا، فصل را با درخشش بسیار خوبی شروع کرده و در حالی که هنوز در آغاز فصل هستیم تعداد زیادی گل و پاس گل به نام خود ثبت کرده تا نقش مهمی در شروع خوب هانسی فلیک در نیوکمپ داشته باشد. این در حالی است که او در ماه جولای 17 ساله شد.خیلی‌ها تصور می‌کردند که او بعد از حضور در یورو 2024 و ایفای نقشی کلیدی در قهرمانی اسپانیا در تابستان، به خاطر خستگی مفرط دچار افت شود اما او به همان روند خوبی که در آلمان داشت ادامه می‌دهد و در حال انجام کارهایی است که حتی مسی در این سن و سال قادر به انجام آنها نبود.بارسلونا در این فصل یک بار دیگر تبدیل به یکی از بهترین‌ تیم‌های لالیگا شده که دلیل عمده آن درخشش یامال است. درخشش او به قدری بوده که حالا هواداران بارسا در آرزوی فتح مجدد لیگ قهرمانان با ستاره جدیدشان هستند.

استعداد و فشار

اگر چه یامال از همان اولین فصل حضورش در ترکیب اصلی بارسلونا بازیکن خوبی بود اما به وضوح مانند یک الماس تراشنخورده بود. این بازیکن که فارغالتحصیل آکادمی " لاماسیا " است ، گاهی اوقات میدرخشید و عملکردش ثبات کافی نداشت که بخشی از آن را میتوان به رویکرد ژاوی برای داشتن مالکیت توپ دانست. با این وجود، رویکرد تاکتیکی دلافوئنته به یامال اجازه داد تا در یورو از تمام تواناییهایش استفاده کند و حالا دارد همین کار را در بارسا و زیر نظر هانسی فلیک انجام میدهد. یامال بعد از درخشش در دیدار مقابل ژیرونا در فصل جاری گفته بود:«کلید موفقیت ما این است که وقتی توپ را پس میگیریم، فقط به گلزنی فکر میکنیم.» این فلسفه به خوبی جواب داده است چرا که بارسا در 5 بازی اول خود در فصل جاری توانسته 17 گل بزند ، آماری که پیش از این در فصل 2018 -2017 به ثبت رسیده بود.به نظر میرسد یامال حالا به جایی رسیده که هم بتواند با مهارتهایش هواداران را به وجد بیاورد و هم هنگامی که پا به توپ است با شجاعت بازی کند. ضمن این که وقتی توپ را در اختیار ندارد به خوبی برای بازپسگیری آن میجنگد. فلیک در مورد یامال گفته است:« از عملکرد او خیلی راضی هستم. با این که خیلی جوان است اما واقعا باورنکردنی بازی میکند. او یک بازیکن کلیدی برای ما است ، نه فقط به خاطر کیفیتش بلکه خیلی خوب از جلو پرس میکند. او استعداد و فشار را با هم ترکیب کرده و این برای ما عالی است.»

مقایسه با اسطوره

یامال از زمان اولین بازی خود در آوریل 2023 با لباس بارسا، لقب " مسی بعدی " را گرفت. ایساک کوئنکا، بال هجومی سابق بارسلونا میگوید:«همه ما با ستارههای بزرگی مقایسه شدهایم و در نهایت برخی توانستند بیش از بقیه بدرخشند. در مورد یامال، با ژاوی صحبت کردم تا در یکی از جلسات تمرینی بارسا حضور داشته باشم و او اجازه داد و وقتی یامال را دیدم فهمیدم که بازیکن متفاوتی است و مقایسهها واقعا منصفانه است. یامال پتانسیل بسیار زیادی دارد. کاری که در یورو با اسپانیا کرد و همین حالا هم در حال انجامش است ، باعث میشود چیز چندانی برای گفتن باقی نماند. او حالا فقط باید از فوتبالش لذت ببرد، به پیشرفت ادامه دهد و مهمتر از همه این که بارسا هم باید مراقبش باشد.»بویان کرکیچ، جرارد دلوفوئو، جیوانی دوسسانتوس و این اواخر آنسو فاتی همه کسانی بودند که تصور میشد قرار است پا جای پای مسی بگذارند اما هیچیک از آنها واقعا نتوانستند حتی نزدیک به این ستاره شوند. با این حال یامال متفاوت است. اگر بخواهیم واقعبین باشیم، دیگر هیچوقت یک مسی دیگر را نخواهیم دید چون او به مدت دو دهه در ورزش فوتبال ستارهای بیرقیب بود اما یامال کسی است که بیش از هر بازیکن دیگری لیاقت دارد با مسی مقایسه شود. شاید این مقایسهها خیلی دقیق نباشد اما همانطور که کوئنکا اشاره کرد، کاملا منصفانه است.

دست و پا کردن نامی برای خود

مسی به این خاطر توانست برای مدت زمانی بسیار طولانی در اوج باشد چون انگار نسبت به فشار مصون بود. به نظر میرسید هیچ چیز نمیتواند این بازیکن آرژانتینی را تحت فشار قرار دهد و یامال نیز چنین خصوصیتی دارد. دکو، مدیر ورزشی بارسا در مورد این بازیکن 17 ساله میگوید:«یامال صرفنظر از تواناییهای تکنیکی خود، از نظر ذهنی بسیار قوی است. این چیزی است که او را از سایرین متمایز میکند. او بابت این که در بارسا و تیم ملی و در تورنمنتهای بزرگ به میدان میرود، هیچ فشاری حس نمیکند و حتی میتوانست در بهترین تیمهای تاریخ بارسا به میدان برود.»بیشترین تعریفی که از یامال میتوانیم بکنیم ، همین جمله آخر دکو است که به نظر درست میرسد. به راحتی میتوان یامال را در کنار مسی و امثال نیمار، پدرو، تیری هانری و رونالدینیو تصور کرد. تمام این بازیکنان جادویی بودند و میراثی برای خود بر جای گذاشتند و این دقیقا کاری است که یامال هم میخواهد انجام دهد. او در این باره گفته است:«مهمترین چیز برای من این است که میراثی از خودم بر جا بگذارم. درست است که با لئو مسی مقایسه میشوم اما به این موضوع فکر نمیکنم. اگر شما با بهترین بازیکن تاریخ مقایسه میشوید، دلیلش این است که دارید کاری را خوب انجام میدهید. این موضوع مرا اذیت نمیکند اما در تلاشم تا خودم باشم.»

مربی عالی

دیدگاه بالغانه یامال در مورد مقایسه شدن با مسی جالب است اما به این معنی نیست که او از سایر بازیکنان با استعداد هم سن و سالش پختهتر است. او هم درست مثل هر نوجوان دیگری از نظر جسمی و روحی در حال رشد است و باید برای رسیدن به اوج استعدادهایش، از جنبههای منفی شهرت دوری کند. فلیک در این باره میگوید:«فکر میکنم لامین همین حالا هم در سطح بالایی است اما در این سن، او هنوز میتواند بهتر شود. دیدن تمرین روزانه او عالی است اما باید به سختی کار کند و بهتر شود. قهرمانان استراحت نمیکنند و به نظرم این توصیهای عالی برای او است. اگر میخواهد قهرمان بزرگی باشد، نمیتواند زیاد استراحت کند و باید به پیشرفت ادامه دهد.»فلیک این حرف را وقتی زد که یامال در یکی از جلسات تمرینی با تاخیر حاضر شد. او باید بداند که به خاطر درخشش در میدان به شکل متفاوتی با او برخورد نخواهد شد و این رفتار مربی کاملا درست است. شنیدهها حاکی از این است که برخی از مدیران بارسا نگران بودند که فشار ناشی از شهرت برای این بازیکن جوان میتواند بیش از حد باشد اما فلیک دقیقا همان مربی عالی است که میتواند کاری کند چنین اتفاقی نیفتد . مربی ای که جمال موسیالا را در سن 17 سالگی به تیم اول بایرنمونیخ آورد، ترسی از رفتار قاطع با بازیکنان جوان ندارد. فلیک قطعا به یامال فضا برای ابراز نظراتش میدهد اما در قبال آن انتظار دارد که این بازیکن هم به تیم و همتیمیهایش احترام بگذارد. در حالی که یامال در حال وارد شدن به بخش بعدی پیشرفت خود است، قطعا به چنین مربی ای نیاز دارد. فلیک قطعا اجازه نمیدهد یامال به چیزی به جز توپ فوتبال فکر کند و همین موضوع شانس بارسلونا را برای ادامه درخشش در فصل جاری، افزایش خواهد داد.

میخواهم اسطوره شوم

با این حال قطعا فلیک نمیتواند مانند سپری مقابل تمام شایعات و گمانهزنیها برای یامال عمل کند ، به خصوص اگر عملکرد خوب این بازیکن ادامهدار باشد. در همین تابستان شنیده میشد که پاریسنژرمن برای خرید یامال حاضر است 250 میلیون یورو هزینه کند. این در حالی است که " آبی و اناریها " با وجود از دست دادن بازیکنانی نظیر ایلکای گوندوگان، سرجیو روبرتو، مارکوس آلونسو و مارک گویو، هنوز درگیر مشکلات مالی هستند. در حال حاضر یامال بازیکنی غیرقابل فروش تلقی میشود اما نباید فراموش کرد که بارسا در سال 2017 نیمار را به تیم پاریسی فروخت و تا زمانی که مشکلات مالی بارسا ادامه داشته باشد، این شایعات ادامه خواهند داشت. البته یامال برخلاف نیمار میداند چه میخواهد. وقتی به او گفتند که در حال حاضر 120 میلیون یورو قیمتگذاری شده است، او در پاسخ گفت:«دوست ندارم این 120 میلیون یورو را بگیرم چون مجبور به ترک بارسا میشوم. امیدوارم هیچوقت بارسلونا را ترک نکنم. میخواهم اینجا یک اسطوره شوم.»شنیدن چنین چیزی قطعا برای هواداران بارسا دلنشین است. او در مسیر رسیدن به هدفش قرار دارد و همین حالا چندین رکورد را به نام خود ثبت کرده است ولی بارسا هم باید او را راضی نگه دارد. این روزها بالاخره به نظر میرسد که دوران پرچالش " پسا مسی " به پایان رسیده است و یامال دارد نشان میدهد که میتواند ستارهای قابل اعتماد باشد اما خوان لاپورتا باید از اشتباهات گذشته خود درس بگیرد و به مشکلات بیرون از مستطیل سبز تیم پایان دهد ، در غیر این صورت ستارهها به خروج از بارسا ادامه خواهند داد.

چه چیزی در پیش است؟

بارسا در لیگ قهرمانان امسال قرعهای مناسب دارد ولی برای صعود به دور بعد قطعا نیاز به ستارگانی خواهد داشت که تغییر را به سود بارسا رقم بزنند. یامال فصل گذشته در تمام مسابقات بارسا در لیگ قهرمانان بازی کرد و عملکرد خوبی هم داشت. این روزها یامال اولین بازیکن فیکس " آبی و اناریها " در هر مسابقه است و تنها به صرف حضور او در زمین میتوان بارسا را مدعی جدی قهرمانی در لالیگا و لیگ قهرمانان دانست. او از آن دسته بازیکنانی است که در هر نسل فقط یک بار ظهور میکنند. او شاید " مسی جدید " نباشد اما به همان اندازه توانایی دارد تا امیدهای یکی از بزرگترین باشگاههای فوتبال دنیا را برای مدت زمانی طولانی زنده کند.

* آرمین زمانی

نام:
ایمیل:
* نظر: