PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 09 2024
کد خبر: ۳۰۵۲۸
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۴
کیهان ورزشی-
تيم ملي كشتي آزاد ايران در پايان بازي هاي المپيك 2016 ريو كه با شش نماينده حضور داشت، توسط حسن يزداني در وزن 74 كيلوگرم صاحب مدال طلا، كميل قاسمي در وزن 125 كيلوگرم صاحب مدال نقره و حسن رحيمي در وزن 57 كيلوگرم صاحب مدال برنز شد. ميثم نصيري، عليرضا كريمي و رضا يزداني در اوزان 65، 86 و 97 كيلوگرم صاحب مدال نشدند. در تاریخ حضور کشتی ایران در المپیک از سال 1948 لندن تا 2016 برزیل، بهترین نتیجه مربوط به المپیک 1956 ملبورن است که تیم ایران صاحب دو مدال طلا توسط جهان پهلوان تختی و امامعلی حبیبی و دو مدال نقره  مرحوم محمد علی خجسته پور و محمد مهدی یعقوبی شده بود. پس از آن المپیک 1996 آتلانتا و کسب سه مدال، طلا، توسط رسول خادم، مدال نقره عباس جدیدی و مدال برنز امیر رضا خادم دومین نتیجه برتر کشتی در المپیک ها بود که تیم ایران با 10 کشتی گیر در این مسابقات شرکت کرده بود. به این ترتیب تیم ملی کشتی آزاد ایران که با شش کشتی گیر در المپیک ریودوژانیرو شرکت کرده بود، بهترین نتیجه کشتی آزاد را پس از المپیک ملبورن به دست آورد و نتیجه اش البته با سه کشتی گیر کمتر همطراز با المپیک آتلانتا شد. مدال‌های کشتی آزاد ایران در ادوار المپیک در ادامه آمده است. 2016 ریو: یک طلا، یک نقره و یک برنز. 2012 لندن: یک نقره و دو برنز. 2008 پکن: یک برنز. 2004 آتن: دو نقره و یک برنز. 2000 سیدنی: یک طلا. 1996 آتلانتا: یک طلا، یک نقره و یک برنز. 1992 بارسلونا: یک نقره و دو برنز. 1988 سئول: یک نقره. 1976 مونترال: یک نقره. 1972 مونیخ: یک برنز. 1968 مکزیکوسیتی: یک طلا و دو برنز. 1964 توکیو: دو برنز. 1960 رم: یک نقره و یک برنز. 1956 ملبورن: دو طلا و دو نقره. 1952 هلسینکی: دو نقره و سه برنز. 1948 لندن:  بدون مدال. در پايان بازي هاي المپيك تيم ملي كشتي آزاد ايران با كسب يك مدال طلا، يك نقره و يك برنز پس از تيم روسيه براي اولين بار به عنوان نايب قهرماني رسيد. تيم ايران پيش از اين در المپيك هاي 1952 هلسينكي، 1956 ملبورن، 1996 آتلانتا و 2000 سيدني به مقام سومي رسيده بود. لازم به ذكر است تيم تركيه نيز همانند ايران يك مدال طلا، يك نقره و يك برنز در اين رقابت ها كسب كرد اما از نظر عملكرد كشتي گيران در سه وزن ديگر و كسب امتياز نسبت به تيم ايران پايين تر بود. جدول مدالي اين رقابت ها به شرح زير است: 1- روسيه: 2 مدال طلا، يك نقره (جمعا 3 مدال) 2- ايران: يك مدال طلا، يك نقره، يك برنز (جمعا 3 مدال) 3- تركيه: يك مدال طلا، يك نقره، يك برنز (جمعا 3 مدال) 4- آمريكا: يك مدال طلا، يك مدال برنز (جمعا 2 مدال) 5- گرجستان: يك مدال طلا، يك مدال برنز (جمعا 2 مدال) 6- آذربايجان: 2 مدال نقره، 3 مدال برنز (جمعا 5 مدال) 7- ژاپن: يك مدال نقره  8- ازبكستان: 2 مدال برنز 9- ايتاليا، روماني، بلاروس هركدام يك مدال برنز.
 
طلا حق رحيمي بود
حسن رحيمي، نماينده وزن ٥٧ كيلوگرم ايران و دارنده مدال طلا و نقره جهان پس از استراحت در دور نخست رقابت‌هاي كشتي آزاد المپيك ٢٠١٦، مقابل گارنيك مناتساركانيان از ارمنستان به روي تشك مبارزه رفت و در پايان موفق شد مقتدرانه و با نتيجه ١٣ بر صفر به برتري برسد و راهي مرحله يك هشتم نهايي اين رقابت‌ها شود. رحيمي در دومين مبارزه خود و در مرحله يك چهارم نهايي به مصاف ويكتور لبدوف دارنده ٢ مدال طلا و ٢ برنز جهان از روسيه به روي تشك رفت و توانست با نتيجه ٦ بر يك به برتري برسد و راهي ديدار نيمه نهايي شود. حسن در مرحله نيمه نهايي وزن ٥٧ كيلوگرم كشتي آزاد المپيك ريو به مصاف ري هيگوچي از ژاپن رفت و با نتيجه ١٠ بر ٥ شكست خورد تا مقابل اين حريف ناشناخته ژاپني غافلگير شود. رحيمي كشتي شانس مجدد با بونه رودريگز از كوبا كشتي گرفت و حريف خود را با ضربه فني از پيش رو برداشت و مدال برنز المپيك را از آن خود كند. رحيمي در حالي كه هفت بر صفر از رقيب پرقدرت كوبايي پيش بود، او را ضربه فني كرد تا نشان دهد شايسته مدال طلا بوده و تنها روي غافلگيري مقابل پديده كشتي ژاپن شكست خورده است. حق رحيمي در اين دوره طلا بود. در وزن 57 کیلوگرم کشتی گیرانی همچون یانک گیونگ ایل از کره شمالی دارنده مدال برنز المپیک لندن، و دو مدال طلای جهان، بونه رودریگز دارنده مدال برنز جهان از کوبا، ولادمییر دوبوف از بلغارستان دارنده مدال های نقره و برنز جهان و بایاخبایار اردنبات از مغولستان دارده مدال برنز جهان از جمله مدعیانی بودند که از دور رقابت ها کنار رفتند. در این وزن دیوید خینچیگا شویلی از گرجستان دارنده مدال نقره المپیک 2012 و دارنده مدال های طلا و نقره جهان قهرمان شد، ري هيگوچي ژاپني، حسن رحیمی دارنده مدال های طلا، نقره و برنز جهان و حاجی علی اف از آذربایجان دارنده دو مدال طلای جهان صاحب مدال های طلا، نقره و برنز شدند. از میان مدال آوران المپیک لندن در دو وزن 55 و 60 کیلوگرم، امسال ولادمیر خنچیگاشویلی از گرجستان دارنده مدال نقره المپیک تنها کشتی گیری بود که در ریودوژانیرو صاحب مدال شد و رنگین ترین مدال را کسب کرد.
 
نصيري جايگزين خوبي براي سيد احمد نبود
ميثم نصيري، نماينده وزن ٦٥ كيلوگرم ايران در نخستين مبارزه خود مقابل بوريسلاو نواچكوف از بلغارستان و دارنده مدال برنز اروپا با نتيجه ١٠ بر ٧ شكست خورد و از رسيدن به مراحل بالاتر بازماند. نصيري در اين مبارزه ضعيف‌تر از حد معمول ظاهر شد و حريف هرچه به پاهاي او رسيد امتياز كسب كرد، در حالي كه اين نصيري بود كه بايد از حريف زير‌گيري مي‌كرد و با بردن دست خود زير كتف نواچكوف اجازه حمله را به او نمي‌داد و در مقابل خود به پاهاي رقيب مي‌رسيد. در دور بعد رقابت‌ها با توجه به شكست ٧ بر ٤ كشتي‌گير بلغار مقابل گومز، نايب قهرمان سال ٢٠١١ جهان از پورتوريكو، نصيري از رقابت‌هاي المپيك كنار رفت.‌اي كاش سيد احمد محمدي مدعي اين وزن شرايط حضور در المپيك را داشت و راهي ريو مي‌شد تا جايگزين او با اين نمايش نه‌چندان جالب اسباب ناراحتي مردم ايران را هم فراهم نمي‌كرد. سيد احمد محمدي مدعي اصلي اين وزن كه در رقابت‌هاي قهرماني جهان صاحب دو مدال نقره و برنز شده بود درست كه چندي پيش پاي مصدوم خود را به تيغ جراحان سپرد؛ اما او در واقع نتوانست از نظر ذهني كنترل حساب‌شده‌اي بر افكارش داشته باشد و برخلاف تصور، نه لزوما به‌دليل آسيب‌ديدگي كه بيشتر به دليل نبود تمركزكافي و... از فضاي كشتي خارج شد و تا زماني‌كه به اصل خود رجوع نكند، بعيد است ديگر آن سيد جنگنده ميدان‌هاي معتبر شود. نمايش ضعيف نصيري حالا بيشتر از هر زمان ديگري نشان داد كه چرا خادم دوست داشت محمدي شرايط حضور در المپيك را پيدا كند كه در اين صورت مدعي نخست كسب مدال طلا مي‌بود؛ اما متاسفانه سيد شرايطش را پيدا نكرد تا نصيري به ريو برود و نتواند جايگزين خوبي براي نايب قهرمان جهان شود. پر بيراه نيست اگر ادعا كنيم در صورتي كه پرويز هادي به جاي كميل قاسمي راهي المپيك مي‌شد، عملكرد‌ش در حد همين عملكرد نصيري -كه جايگزين سيد احمد شد- مي‌شد.
 
گزارش سايت روسي از پايان سلطنت باروز
در مورد درخشش حسن يزداني نماينده وزن 74 كيلوگرم همين بس كه يك سايت روسي پس از قهرماني جوان جويباري نوشت « جوان ایرانی به سلطنت باروز پایان داد»در گزارش سايت روسي با اشاره به نبرد یزدانی با گدویف در دیدار فینال آمده است: «گدویف در تایم اول شش امتیاز از حریف ایرانی خود پیش افتاد این در حالی بود که در حین مبارزه به دلیل مصدومیت وی مسابقه چندین بار متوقف شد و گدویف در این میان در حالی که خسته بود استراحت کرد. موضوعی که در کشتی  با حسن اف آذربایجانی نیز پیش آمد.» در ادامه این گزارش با اشاره به اینکه یزدانی بسیار با نشاط و پر سرعت مبارزه می کرد، آمده است: «یزدانی در تایم دوم حملات متعددی را انجام داد و گدویف با وجود مقاومت در ثانیه های پایانی با نتیجه 6 بر 6 شکست خورد.» در پایان این گزارش با اشاره به اینکه یزدانی به تازگی به عنوان یک مدعی جهانی در وزن 74 کیلوگرم معرفی شده، به پایان سلطنت جردن باروز توسط این جوان ایرانی اشاره شده است.
 
يزداني اسطوره شد
حالا ديگر حسن يزداني تبديل به شمايل كشتي ايران در جهان شده است. نمايش منحصر به فردش روي تشك‌هاي كشتي از او ستاره زياده‌خواهي ساخته كه قادر است هر كشتي‌گير قدرتمندي را به زانو درآورد و به نشانه پيروزي روي سينه‌اش بنشيند. اجراي خارق‌العاده‌اش در اجراي فنون ناب ايراني او را تبديل به جوان اول اين روزهاي كشتي كشورمان كرده تا همه علاقه‌مندان به ورزش ملي، جز پيروزي و كسب مدال طلا از او توقع ديگري نداشته باشند. پيش‌تر به اين موضوع اشاره كرده بوديم كه به دليل سنگيني مسابقات كشتي در المپيك هر‌يك از نمايندگان كشورمان كه بتواند در ريو صاحب مدال طلا شود بايد از او به عنوان اسطوره‌اي كه كاري دشوار را انجام داده ياد كرد و يزداني به خوبي توانست اين مهم را عملي كند. از همين رو او را بايد اسطوره طلسم‌شكن ورزش ايران دانست.
 
 غريبه با ترس
 آزادكار جويباري قبل از آغاز بازي‌هاي المپيك در مصاف با قهرمانان جهان چنان با‌اقتدار آنها را شكست داده بود كه خيلي‌ها يكي از مدال‌هاي بازي‌هاي تابستاني ريو را برايش كنار گذاشته و حتي پا را فراتر گذاشته و او را قهرمان بلامنازع المپيك برزيل مي‌دانستند؛ اما خب، طلايي شدن براي او غير‌ممكن نه؛ اما با وجود دو تن از بهترين‌هاي جهان در وزنش اين كار بسيار سخت و دور از دسترس به نظر مي‌رسيد. يزداني يك كشتي‌گير و فاتح ذاتي است. از همان ابتدا با ترس غريبه بود كه توانست قهرمان جوانان جهان شود در حالي كه قبل از آغاز هر مسابقه خود در پيكارهاي قهرماني جوانان جهان اعلام مي‌كرد كه روي تشك با اجراي چه فنوني حريف خود را شكست خواهد داد! از همان اول معلوم بود كه اگر درست هدايت شود و در مسير صحيح بماند، مي‌تواند تبديل به مهره‌اي كليدي براي كشتي ايران شود و در شرايط حساس به كمك تيم ملي بيايد. او نشان داد كه روز به روز باتجربه‌تر و پخته‌تر مي‌شود و براي همين روز به روز بايد حساب بيشتري رويش باز كرد. جادوي حركات غريبه با ترسش، هر‌چند در پاره‌اي از مواقع تبديل به چشم اسفنديار او شده و برايش درد‌سر‌ساز؛ اما خب نمايش خيره‌كننده‌اش زماني كه حملات دليرانه‌اش را براي غلبه بر هر حريف گردن‌كلفتي به كار مي‌گيرد، از او فاتحي مي‌سازد كه هر بيننده‌اي از ديدن نمايش جذابش به وجد مي‌آيد. او را بايد پسر شجاع كشتي ايران در دوره‌اي كه كشتي‌گيران كشورمان با ترس غريبه نيستند، دانست و گفت كه هر چند او هنوز در پاره‌اي از مواقع جواني كرده و در مبارزه با رقبا مرتكب اشتباه تكنيكي و تاكتيكي مي‌شود؛ اما همواره انگيزه و خواستني كه در او وجود دارد به مددش آمده تا ضعف‌هايش كمتر ديده شود. البته نبايد فراموش كرد كه روند رو به رشد‌ش آنقدر محسوس بوده كه به هيچ‌وجه نمي‌توان آزادكار مازني ايران را با گذشته مقايسه كرد و همين نويد‌بخش اين موضوع است كه او مي‌تواند حتي در آينده، مسابقه به مسابقه جا‌افتاده‌تر هم شود و در ادامه به مهره‌اي كه علاوه بر داشتن فاكتورهايي چون انرژي جواني، جنگنده بودن، سرعت، استقامت و خيلي چيزهاي ديگر، آن اشتباهات فاحشي را كه يك كشتي‌گير جوان مرتكب مي‌شود كمتر يا ديگر تكرار نكند و در مبارزه با آزادكاراني كه تك‌بعدي كشتي نمي‌گيرند و در بخش‌هاي مختلف مبارزه حركت و حرف براي گفتن دارند، بهتر مبارزه كند و در اصطلاح خام رقباي با‌تجربه‌تر نشده و آنها را نيز بدون از دست دادن امتياز، مغلوب توانايي‌هاي خود سازد همان‌طور كه انور گدويف روس را در فينال المپيك تسليم توانايي خود كرد و به طلاي مسابقات رسيد.
 
 خط و نشان براي رقبا
 قبل از آغاز المپيك اميد خيلي از ما در ريو به او بود، اويي كه ثابت كرده بود پتانسيل موفقيت در بازي‌هاي تابستاني را دارد و مي‌تواند در برزيل صياد مدالي خوش‌رنگ حتي خوش‌رنگ‌ترين نشان باشد. نام حسن يزداني نه آن زمان كه قهرمان وزن ٦٦ كيلوگرم جوانان جهان در كرواسي شد، بلكه وقتي در ليگ فصلي ايران موفق شد تا ختاگ تسابلوف قهرمان وزن ۷۰ كيلوگرم جهان از روسيه را ١٩ بر ١٠ شكست دهد، بر سر زبان‌ها افتاد. او در ادامه عملكرد مناسبي داشت تا اينكه ترديد به دل اهالي كشتي راه دهد كه او بهتر است يا مهدي تقوي كاربلد. در مسابقات انتخابي مشهد بود كه اين دو به هم رسيدند و تقوي تكنيكي اسير زياده‌خواهي و انگيزه جواني حريف خود شد تا دوبنده اين وزن را كه عزم كرده بود تا به دست آورد به هم‌استاني خود دهد و براي هميشه قيد كشتي گرفتن را بزند. در آن رقابت مهيج با اينكه تقوي با‌تجربه از نظر تكنيكي سر نشان مي‌داد و سراسر كشتي را فني‌تر كشتي گرفت؛ اما در پايان اين يزداني با‌انرژي و آماده بود كه قهرمان اسبق جهان را خسته و بي‌جان كرد و پيروزي را جشن گرفت تا راهي رقابت‌هاي جهاني شود. او در نخستين حضور خود در مسابقات جهاني بزرگسالان تا فينال وزن ٧٠ كيلوگرم خوب پيش رفت؛ اما در كشتي پاياني و مبارزه با كشتي‌گير فني‌اي چون ماگمود رسول حاجي ماگموداف قهرمان بازي‌هاي اروپايي از روسيه با نتيجه ١٠ بر سه مغلوب شد تا معلوم شود كه بايد با تجربه‌تر شود و ديگر در حال و هواي كشتي گرفتن در رده سني جوانان نماند و به رقباي كشتي‌بلد پشت نكند! او تلاش كرد و روز به روز ضعف‌هايش كمتر شد تا اينكه در جام جهاني لس‌آنجلس تبديل شد به ستاره بي‌چون و چراي كشتي آزاد و بيشتر از هر كس كمك كرد به قهرماني تيم كشورمان در امريكا. يكي پس از ديگري رقبا را از پيش رو برداشت. الكس درينگر امريكايي را ١٠ بر صفر برد تا فيناليست‌مان كند و در فينال هم ١٤ بر ٤ ختاك تسابولوف را باز شكست داد تا قهرمان شويم. يزداني در همان امريكا براي رقباي تراز اول خود در المپيك خط و نشان كشيد و جردن باروز و انور گدويف حريفان امريكايي و روس خود را به مبارزه طلبيد.
 
 باروز كلافه شد، نه خسته
 المپيك آغاز شد. همگان باروز را كه يكي از بهترين‌هاي دنيايي كشتي در چند سال اخير بوده اصلي‌ترين رقيب نماينده كشورمان در برزيل مي‌دانستند؛ اما گدويف درست از تنها راهي كه مي‌شد بر جردن غلبه كرد، به مبارزه با حريف امريكايي پرداخت و توانست به افسانه اين آزادكار سياهپوست پايان دهد. حالا خيلي‌ها فكر مي‌كنند كه جردن باروز قدرتمند و با انرژي آماده نبوده كه گدويف موفق به شكست او شد، در صورتي كه اين‌طور نبود و جردن آماده آماده آمده بود تا طلايي ديگر را به سينه بزند؛ اما آزادكار روس‌ها دقيقا همان برنامه‌اي را كه براي پيروزي بر آزادكار امريكايي‌ها نياز بود روي تشك پياده كرد تا پيروز ميدان شود. گدويف هرگز اجازه نداد كه باروز در حالات و حركاتي كه تبحر داشت به مبارزه بپردازد، جردن را محدود كرد و او را به گوشه‌هايي از مبارزه كشتي برد و در آنجا كه خود وارد بود و جردن ناوارد مبارزه را پيش برد تا ستاره امريكايي نه خسته، بلكه كلافه شود و قافيه را ببازد. در واقع اين تنها راه غلبه بر جردن باروز بود و اگر هم يزداني به مصاف آزادكار امريكا مي‌رفت بايد به همين روش –كه بي‌ترديد رسول خادم به او گفته و آموزش داده بود- مبارزه مي‌كرد تا به پيروزي برسد، وگرنه در غير اين صورت شكست مي‌خورد، درست همان‌طور كه ايراني‌هاي قبلي مغلوب باروز شده بودند. واقعيت اينكه گدويف به بهترين شكل ممكن از پس بارزو برآمد و شايد اگر يزداني به جاي گدويف با باروز مبارزه مي‌كرد، نمي‌توانست به اين خوبي از سد حريف عبور كند.
 
 بلايي كه گدويف سر باروز آورد
 باري، باروز كه تنها براي طلا آمده بود وقتي به بن‌بست گدويف برخورد كرد و براي نخستين بار به صورت جدي متوجه مشكلات تكنيكي و تاكتيكي خود كه قبل از اين فاكتورهايي چون قدرت بدني بالا، سرعت، انرژي، استقامت و ديگر توانايي‌هاي منحصر به فردش نگذاشته بود كمبود آنها را اين‌طور احساس كند، انگيزه‌اش را از دست داد و به هيچ‌وجه براي مدال برنز تلاش نكرد و در كشتي بعد با نتيجه ١١ بر يك مقابل عبدالرحمان‌اف از ازبكستان باخت تا وداع تلخي با المپيك داشته باشد. در واقع بلايي كه گدويف سر باروز آورد كسي نمي‌توانست جز خود گدويف بر سر قهرمان دور قبل المپيك بياورد. گدويف از نظر زور و بازو و جنگندگي دست كمي از باروز نداشت و در اين شرايط توانست با تكيه بر نقاط قوت خود نسبت به باروز كه آشنايي بهتر و بيشتر با كلاس‌هاي مختلف كشتي، فنون مختلف، تاكتيك‌هاي مبارزه و تكنيك بود، بر حريف گردن‌كلفت خود غلبه كند، درست همان‌طور كه موفق شد در انتخابي روسيه و مصاف با كاركشته‌اي چون دنيس سارگوش پيروز شود و براي دومين سال پياپي صاحب دوبنده تيم ملي روسيه.
 
 جردن ديگر شكست‌ناپذير نيست
 جردن باروز نخستين شكست خود را در سال ٢٠١٤ در جام ياشار دوغو تركيه مقابل نيك مارابل هم‌ميهن خود كه از يك وزن پايين‌تر به وزن او آمده بود تجربه كرد تا راه غلبه بر او براي مدعيان تا حدودي نمايان شود و از ابهت شكست ناپذيري او كاسته و همان سال در رقابت‌هاي قهرماني جهان شكست سنگين ٩ بر يك را با پاي شكسته مقابل دنيس سارگوش متحمل شد. گدويف با رسيدن به فينال قدرت بالاي خود را به نمايش گذاشت، اما خب مشخص بود كه سبك مبارزه كاملا ايراني يزداني مي‌تواند برگ برنده «امامعلي حبيبي» عصر ما باشد و از او برنده‌اي در ديدار با حريف تيغ‌دار روس بسازد. استايل كاملا ايراني و مبارزه تماما برگرفته از فن و بند كشتي ايران اين امكان و اجازه را به گدويف نداد كه طلا را به خانه ببرد و در شبي خاطره‌انگيز يزداني موفق شد بعد از ١٦ سال كه عليرضا دبير موفق شده بود در المپيك ٢٠٠٠ سيدني صاحب گردن‌آويز طلا شود، كشتي آزاد ايران را به مدال طلاي المپيك برساند. يزداني ثابت كرد مبارزي سلحشور است كه شكست را برنمي تابد. در وزن 74 کیلوگرم جردن باروز کشتی گیر نامدار آمریکایی و دارنده مدال های طلای جهان و المپییک، لیوان لوپز کوبایی دارنده مدال برنز المپیک و مدال های نقره و برنز جهان، بکزاد عبدالرحمن اف ازبکستانی دارنده مدال برنز جهان و انوربات پروجاو از مغولستان دارنده مدال نقره جهان از جمله کشتی گیران مدعی بودند که نتوانستند صاحب مدال شوند. در این وزن حسن یزدانی از ایران دارنده مدال نقره جهان، انور گدویف از روسیه دارنده مدال برنز جهان، جبرئیل حسن اف از آذربایجان دارنده دو مدال برنز جهان و سونر دمیرتاس دارنده مدال قهرمانی اروپا از ترکیه صاحب مدال های طلا، نقره و برنز شدند.، و از بین مدال آوران المپیک لندن هیچ کدام در ریو نتوانستند صاحب عنوانی شوند.
 
يزداني جوان ترين طلايي المپيك
یزدانی در حالی به طلاي المپيك دست یافت که تنها ۲۲ سال سن دارد و نگاهی به طلایی‌های کشتی ایران در ادوار مختلف المپیک، نشان می‌دهد او جوان‌ترین کشتی‌گیر ایران است که موفق شده مدال طلای المپیک را از آن خود کند. به غیر از مدال طلای حسن یزدانی تاکنون ۵ مدال طلای المپیک در کشتی آزاد نصیب ایران شده و ۳ مدال طلا نیز در کشتی فرنگی برای ایران به دست آمده است که اسامی آن‌ها و همچنین سن این کشتی‌گیران را در ذیل مشاهده می‌کنید:۱- امامعلی حبیبی در حالی که ۲۵ ساله بود موفق شد در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن طلا را در کشتی آزاد از آن خود کرد. ۲- جهان پهلوان تختی در حالی که ۲۶ ساله بود مدال طلای المپیک ۱۹۵۶  ملبورن را در کشتی آزاد از آن خود کرد. ۳- عبدالله موحد در حالی که ۲۸ ساله بود موفق شد مدال طلای المپیک ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی را در کشتی آزاد به دست بیاورد. ۴- رسول خادم در حالی که ۲۴ ساله بود موفق شد مدال طلای المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا در کشتی آزاد برای ایران به ارمغان بیاورد. ۵- علیرضا دبیر در حالی که ۲۳ سال سن داشت موفق شد در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی مدال طلای کشتی آزاد را به دست بیاورد. ۶- حمید سوریان در حالی که ۲۷ ساله بود موفق شد مدال طلای المپیک ۲۰۱۲ لندن را در رشته کشتی فرنگی برای ایران به دست بیاورد. ۷- امید نوروزی در حالی که ۲۶ ساله بود موفق شد مدال طلای المپیک ۲۰۱۲ لندن را در رشته کشتی فرنگی برای ایران به دست بیاورد. ۸- قاسم رضایی در حالی که ۲۷ ساله بود موفق شد ۴ سال پیش و در حالی که ۲۷ ساله بود مدال طلای المپیک ۲۰۱۲ لندن را در کشتی فرنگی از آن خود کند. ۹- حسن یزدانی در حالی نهمین طلایی کشتی ایران در ادوار المپیک بود که موفق شد با ۲۲ سال سن مدال طلای المپیک ۲۰۱۶ ریو را برای کشتی آزاد ایران به دست بیاورد.
 
كريمي در حد خود ظاهر نشد
عليرضا كريمي نماينده وزن ٨٦ كيلوگرم ايران در نخستين مبارزه خود مقابل محمد سعداوي از تونس به روي تشك رفت و در پايان با نتيجه ٩ بر صفر به برتري رسيد و راهي مرحله يك هشتم نهايي شد. كريمي در دومين مبارزه خود و در مرحله يك‌چهارم نهايي مقابل ميهايل پتروف از بلغارستان و دارنده مدال طلاي جهان در سال ٢٠١٠ به روي تشك رفت و در پايان با نتيجه ٧ بر ٢ به برتري رسيد و راهي مرحله يك چهارم نهايي شد. عليرضا در سومين مبارزه خود مقابل جي دن كاكس از امريكا به روي تشك رفت و در پايان با نتيجه پنج بر يك شكست خورد. آزادكار كشورمان در جام جهاني لس‌آنجلس نيز مغلوب اين كشتي گير شده بود. بي ترديد اگر كريمي در حد و اندازه خود ظاهر مي شد مي توانست اينبار از پس اين كشتي گير توانمند و انرژيك برآيد. جي‌دن كاكس پس از پيروزي مقابل كريمي در مرحله نيمه نهايي مقابل سليم ياشار از تركيه با نتيجه ٢ بر يك شكست خورد تا از رسيدن به فينال باز بماند و با اين شكست او، نماينده كشورمان نيز از گردونه رقابت‌ها خارج شود. در وزن 86 کیلوگرم جدا از علی رضا کریمی دارنده مدال برنز جهان، سالاس پرز از کوبا دارنده مدال های نقره و برنز جهان، ساندرو آمیناشویلی از گرجستان دارنده مدال برنز جهان، جمیز اسپینال از پورتوریکو دارنده مدال نقره المپیک، میهایل گانف از بلغارستان دارنده مدال طلای جهان و استفان ورب از مجارستان دارنده مدال برنز جهان از نفرات سرشناسی بودند که صاحب مدال نشدند. در این وزن عبدالرشید سعداله ف از روسیه مرد دوطلایی جهان، سلیم یاشار از ترکیه دارنده مدال های نقره و برنز جهان، شریف شریف اف قهرمان المپیک لندن و قهرمان و نفر سوم جهان و جی دن کاکس از آمریکا نفر اول مسابقات گزینشی قاره آمریکا صاحب مدال های طلا، نقره و برنز شدند.، از میان مدال آوران لندن در این وزن رنگ مدال شریف شریف از طلا به برنز تغییر کرد.
 
داوران سر پلنگ زخمي را بريدند
رضا يزداني، كاپيتان تيم ملي و نماينده وزن ٩٧ كيلوگرم ايران و دارنده دو طلا و دو برنز جهان در نخستين مبارزه خود مقابل ابراهيم بلوكباشي از تركيه به روي تشك رفت و در پايان با نتيجه ١٠ بر صفر به برتري رسيد و راهي مرحله يك هشتم نهايي شد. رضا در دومين مبارزه خود به مصاف ختاك گازيموف دارنده دو مدال برنز المپيك، يك طلا، يك نقره و سه برنز جهان از آذربايجان رفت و در پايان با نتيجه ٢ بر يك شكست خورد و از رسيدن به مرحله بعد بازماند. در وقت نخست اين مبارزه يزداني بر خلاف جريان مبارزه از داور اخطار گرفت و يك امتياز از دست داد. در ادامه يزداني موفق شد با زيرگيري حريف را پس از يك كش و قوس خاك كند اما در كمال ناباوري در حالي كه داور وسط ٢ امتياز به يزداني داد رييس تشك پس از بازبيني فيلم و در حالي كه كاملا مشخص بود نمي‌خواهد يزداني در اين مبارزه به برتري برسد از دادن امتياز به يزداني خودداري كرد و به واسطه رد شدن اعتراض يزداني يك امتياز ديگر به گازيموف داده شد تا كشتي ٢ بر صفر شود. حتي داور وسط و داور كناري رييس تشك معتقد بودند دو امتياز بايد به يزداني داده شود و از تصميم رييس تشك تعجب كرده بودند. رييس تشك حتي در تكرار صحنه مبارزه اصلا به تلويزيون هم نگاه نمي‌كرد. اين اقدام رييس تشك با اعتراض شديد خادم و توكليان همراه بود و او با بيان اينكه زانوي حريف يزداني به تشك خورده است شديدا نسبت به حق خوري اعمال شده اعتراض كرد. يزداني در وقت دوم يك امتياز روي كم كاري حريف گرفت و گازيموف در حالي كه در اين كشتي حتي يك زير هم نگرفت و فقط دفاع مي‌كرد، پيروز مسابقه شد. با اين تفاسير بايد گفت دلارهاي آذربايجاني‌ها در روز پاياني مسابقات كشتي به مدد آنها آمد و شركت «آتا هولدينگ» حامي مالي اتحاديه جهاني كشتي پيروزي را براي آزادكاران اين كشور خريد. البته يزداني اين توان را داشت كه با اين شرايط نيز بر حريف خود غلبه كند اگر تلاش بيشتري مي‌كرد؛ اما خب داوران بي‌وجدان وقتي نخواهند كسي پيروز شود، كار به اين آساني‌ها نخواهد بود. در ادامه اين رقابت‌ها گازيموف با پيروزي مقابل نمايندگان ازبكستان و اوكراين راهي ديدار نهايي شود تا به اين ترتيب رضا يزداني نيز به مرحله شانس مجدد راه يابد و براي رسيدن به مدال برنز المپيك تلاش كند. گازيموف موفق شد ١٢ بر ٣ ماگومد ابراگيموف از ازبكستان را شكست دهد و در مرحله نيمه‌نهايي موفق شد والري آندريتسف از اوكراين را ١١ بر صفر از پيش رو بردارد و فيناليست شود. پلنگ جويبار براي رسيدن به نشان برنز ابتدا با رادوسلاو باران از لهستان، مبارزه كرد و با نتيجه ٥ بر ٢ از سد اين حريف عبور كرد. او در ديگر مبارزه خود با ماگومد ابراگيموف از ازبكستان مبارزه كرد و در همان ثانيه هاي آغازين كشتي طي يك غافلگيري با اجراي فن«تندر» حريف روي پل رفت و با ضربه فني  نتيجه را به حريف واگذاركرد تا و داع تلخي با المپيك و كشتي داشته باشد. يزداني دو طلا و دو برنز جهان را در كارنامه خود دارد و تنها مدال المپيك را در ويترين افتخاراتش نمي‌بيند.
 
 تماشاگران داوران را هو كردند
همان عضو ژوري كه باعث شد حق رضا يزداني در ديدار مقابل ختاگ گازيموف آذربايجاني در مرحله يك‌هشتم نهايي المپيك ٢٠١٦ خورده شود اين بار در مرحله يك‌چهارم نهايي وزن ٦٥ كيلوگرم حق كشتي‌گير پورتوريكويي را خورد تا باز هم نشان دهد مافياي داوري در كشتي دنيا بيداد مي‌كند. گومز از پورتوريكو كه مدال نقره جهان را در اختيار دارد در مرحله يك‌چهارم نهايي مقابل اختيار نوروزاف از ازبكستان به روي تشك رفت و در حالي كه از حريف ازبك تا ثانيه‌هاي پاياني ٧ بر ٦ عقب بود موفق شد با گرفتن دو خم حريف وي را روي پل ببرد اما داور ميدان امتيازي به وي نداد. به دنبال اين اتفاق مربيان كشتي‌گير پورتوريكويي نسبت به اين تصميم اعتراض كردند كه هيات ژوري پس از بازبيني فيلم اعتراض آنها را به‌جا دانست و ٢ امتياز به گومز پورتوريكويي داده شد تا ٧ بر ٦ جلو بيفتد اما در عين ناباوري همان فردي كه به عنوان ژوري حق رضا يزداني را مقابل كشتي‌گير آذربايجاني خورده بود اين بار هم مانع از دادن اين امتياز شد و در اقدامي عجيب و كاملا غيرمنطقي ٢ امتياز به كشتي‌گير ازبك داد كه روي پل رفته بود! اين حق‌خوري آشكارا باعث شد تا مربيان گومز به او بگويند از ادامه مبارزه خودداري كند و تماشاگران هم داوران را به‌شدت هو كردند اما او به مبارزه ادامه داد و در ثانيه‌هاي پاياني هر چه زد به در بسته خورد تا در نهايت ٨ بر ٥ شكست بخورد و به همين راحتي او را بازنده كنند. تكرار اين اتفاقات شرم‌آور در داوري كشتي‌هاي المپيك باز هم نشان داد مافياي پشت پرده در دنياي كشتي نتايج را به راحتي تغيير مي‌دهند. در ادامه نيز در ديداري كه ما بين اختيار نورزاف ازبكستاني و ماندارخان گانزوريك مغولستاني انجام شد، داوران باز رأي به برتري كشتي گير ازبكستاني دادند. در پي اين اتفاقكه داوران كشتي گير مغولستاني را 8 بر 7 مغلوب كشتي گير ازبكستاني كردند، اينبار مربيان تيم مغولستان به روي تشك رفتند و يكي از آنها به نشانه اعتراض روبروي هيأت ژوري برهنه شد. تماشاگران نيز كه از عملكرد داوران اين مسابقه راضي نبودند يكصدا مغولستان را تشويق مي كردند.
 
نامه اعتراض خادم با لالوويچ
فدراسیون کشتی ایران در نامه ای رسمی به نناد لالوویچ رییس اتحادیه جهانی نسبت به شرايط ناخوشايند حاكم بر داوري كشتي در المپيك، و بويژه  ناداوری در دیدار رضا یزدانی و ختاگ گاریموف آذربایجانی و رقابت هاي كشتي فرنگي، اعتراض کرد. متن این نامه به شرح زیر است: «جناب  آقای نناد لالوویچ؛ رییس محترم اتحادیه  جهانی، سلام. قطعا یکی از اهداف کمیته بین المللی المپیک از برگزاری مسابقات المپیک، ترویج روح جوانمردی است؛ اما متاسفانه در جریان برگزاری رقابت های کشتی المپیک شاهد ناداوری های هستیم که با روح المپیک در تضاد است. متاسفانه مافیای داوری با محوریت برخي کشورها، باعث زیر سوال رفتن عدالت در ورزش پهلوانی کشتی می گردد. قضاوت ناعادلانه در مسابقه رضا یزدانی از ایران و گازیموف از آذربایجان در وزن ٩٧ كيلو گرم این مسابقات، حق خوری آشکارا در برخی مسابقات از جمله نمایندگان ازبکستان و پورتوریکو در وزن ۶۵ کیلوگرم و برخي از مسابقات كشتي فرنگي، نمونه هاي خوبي از اين شرايط ناخوشايند است. آقای رییس! قطعا محرومیت احتمالی داوران وابسته به مافیای مذکور، دردی را از  کشتی گیر شکست خورده و کشورش دوا نمی کند. آقای لالوویچ  شما در ميان كشتي گيران، مربيان و به طوركلي بدنه خانواده كشتي در جهان نيستيد. ما با آنها زندگي مي كنيم. بسيار متاسفيم كه بگوييم بسياري از كشتي گيران و مربيان حاضر در المپيك، در خلال مسابقات، بارها اعتراف مي كردن كه با وجود مافياي داوري در كشتي جهان، حذف كشتي از المپيك بدون دليل هم نيست. آقاي لالوويچ ، خيلي رنج آورست كه حق ورزشكارت علناً خورده شود و قدرت دفاع از او را نداشته باشي... جناب آقاي لالوويچ، بدينوسيله فدراسيون كشتي ايران، اعتراض رسمي خود را به نحوه قضاوت داوران به ويژه نماینده ازبکستان كه داراي سابقه سوء داوري در خصوص كشتي سعيد عبدولي در بازي‌هاي آسيايي ٢٠١٤ و محروميت شش ماهه نيزاست، به مسابقه ميان كشتي گيران ايران و آذربايجان در وزن ٩٧ كيلوگرم اعلام مي دارد. لطفا دستور فرماييد بررسي هاي لازم صورت گيرد.»
 
سرگئی نواکوفسکی روس محروم شد
کمیته اخلاق اتحادیه جهانی کشتی قضاوت داوران در سی‌ویکمین دوره بازی‌های المپیک و حواشی مربوط به آن را مورد بررسی دقیق قرار خواهد داد. سایت رسمی اتحادیه جهانی کشتی (UWW) اعلام کرد؛ آنتونیو سیلوستری، رئیس کمیته داوران این اتحادیه، داوران رقابت کشتی وزن 65 کیلوگرم بین فرانکلین گومز از پورتوریکو و اختیاز نوروزاف از ازبکستان در مرحله یک چهارم نهایی مسابقات را به‌دلیل قضاوت‌های مشکوک با محرومیت مواجه کرد. کمیته داوران اتحادیه جهانی کشتی، تمو کازاراشویلی از گرجستان، تونگ ‌کیون هونگ از کره‌جنوبی و سرگی نوواکوفسکی از روسیه را از امر داوری محروم و اعلام کرد بررسی‌ها برای مجازات بیشتر آنها در جریان است. این داور روس در دیدار گازیموف و یزدانی نیز عضو هیئت ژوری بود و 2 امتیاز مسلم نماینده کشورمان را نداد. همچنین کمیته اخلاق اتحادیه جهانی خبر داد که تمامی مسابقات کشتی برگزار شده در سی‌و‌یکمین دوره المپیک و حواشی‌های مربوط به آنها را به‌دقت مورد بررسی قرار خواهد داد و نتایج بررسی‌های خود را در آینده‌ای نزدیک منتشر خواهد کرد.
 
كميل جواب اعتماد رسول را داد
كميل قاسمي جواب اعتماد و ايستادگي رسول خادم را به بهترين شكل ممكن داد. زماني كه كميل انتخابي تيم ملي را از پرويز هادي برد، تازه آغاز كار بود، چرا كه طرفداران هادي معتقد بودند كه حضور در ريو حق اوست؛ اما خادم به خوبي مي‌دانست احتمال اينكه پرويز در المپيك ايران را به مدال برساند زياد نيست و بهتر است به قاسمي امتحان پس داده اعتماد كند. خادم بهتر از هر كسي بر اين ماجرا واقف بود كه پرويز هادي در اوج آمادگي هم به كشتي‌گيران درجه يك دنيا خواهد باخت، كميل قاسمي ناآماده هم همينطور؛ اما خوب مي‌دانست كه اگر كميل آماده شود توان غلبه بر هر حريف گردن‌كلفتي را خواهد داشت، براي همين آبروي خود را به خطر انداخت و ريسك كرد تا قاسمي دوبنده ايران را در برزيل به تن كند و شب و روز تلاش كرد تا كميل آماده شود و نشان ارزشمند المپيك را به گردن بياويزد.
 
وقتي تايمازوف با گوي شانس به فينال رفت
 كميل چهار سال قبل در شرايطي‌كه كم‌تجربه‌ترين نفر تيم بود، در المپيك ٢٠١٢ درخششي فراوان داشت و در عين شايستگي براي حضور در فينال، به مدال برنز قناعت كرد. مبارزه فراموش‌نشدني او برابر آرتور تايمازوف، غول ازبكستاني‌ها از فرازهاي زيباي المپيك لندن بود؛ جايي كه همگان به چشم ديدند تايمازوف كه حضور در ٣ فينال المپيك را در كارنامه داشت براي حضور در چهارمين فينال، به‌شدت دچار تنگي‌نفس شد و اين «گوي شانس» بود كه به فريادش رسيد و حكم به برتري او داد وگرنه كميل با شجاعتي مثال‌زدني و تاكتيكي موثر، اجازه خودنمايي را از غول گرفته و فاصله‌اي تا پيروزي نداشت. در سال‌هاي گذشته كميل تجارب بيشتري اندوخته و صاحب مدال نقره سال ٢٠١٤ دنيا هم شده هرچند فراز و فرودهاي گاه و بي‌گاه او، كمي غيرمعمول به نظر مي‌رسد، با اين ‌حال او در ٢٩ سالگي، برد و باخت‌هايش را پشت سر گذاشته و به پختگي كافي رسيده و مي‌دانست كه رقبا در المپيك فقط به نيت كشتن مي‌آيند، نه فقط بردن.
 
مسير سخت قاسمي تا قينال
آزادكار سنگين وزن ايران با قرعه نسبتا دشواري كه داشت به فينال رقابت‌هاي المپيك ريو رسيد و در ديدار پاياني هم نمايش قابل قبولي در برابر طاها آكگول حريف قدرتمند ترك خود داشت و در نهايت صاحب نشان نقره شد تا تبديل شود به پرافتخار‌ترين سنگين‌وزن كشتي ايران در المپيك‌ها كه دو مدال از اين بازي‌ها در كارنامه دارد، يكي برنز ٢٠١٢ لندن و ديگري همين نقره ريو. اوج هنرنمايي كميل آنجايي بود كه گنو پترياشويلي جوان ٢٢ ساله و پر توان گرجي‌ها -كه در سال‌هاي ٢٠١٣ و ٢٠١٥ به مدال برنز جهان رسيده- را شكست داد و اين در حالي بود كه گنو خود قبل از مصاف با قاسمي موفق شده بود آلن زاسيف، دارنده مدال نقره جهان در سال ٢٠١٣ از اوكراين را مغلوب سازد و اين در شرايطي بود كه زاسيف هم در دور اول بلال ماخوف دارنده سه مدال طلاي جهان و يك برنز المپيك از روسيه را برده بود. در واقع كميل از ميان يك مشت قهرمان و مدعي به فينال رسيد و در ديدار ماقبل فينال هم ترول دلاگنف از امريكا را در ٣٣ ثانيه و مقتدرانه با نتيجه ١٠ بر صفر شكست داد تا هوش و توانايي فني خود را به رخ دارنده دو مدال برنز رقابت‌هاي ٢٠٠٩ و ٢٠١٤ جهان بكشد و برود به ديدار طاها آكگول دارنده دو مدال طلا و يك برنز جهان در سال‌هاي ٢٠١٥، ٢٠١٤ و ٢٠١٣. كميل در فينال تلاش خود را كرد؛ اما بردن آكگول بهترين و آماده‌ترين سنگين وزن چند سال اخير كشتي آزاد دنيا كار آساني نيست. البته اگر قاسمي مي‌توانست برنامه‌هايي كه كادرفني براي او در نظر گرفته بود را روي تشك پياده كند، مي‌توانست همچون گنو پترياشويلي، آزادكار تركيه را هم شكست دهد؛ اما خب نتوانست و با مدال ارزشمند نقره به كار خود در ريو پايان داد. در وزن 125 کیلوگرم بلال ماخوف دارنده مدال برنز المپیک، و چندین مدال طلا، نقره و برنز جهان، تراول دلاگنف از آمریکا دارنده دو مدال برنز جهان، آلن زاسایف از اوکراین دارنده مدال نقره جهان، جمال الدین ماگمادوف از آذربایجان دارنده مدال های نقره و برنز جهان و لوان بریانیدزه از ارمنستان دارنده مدال برنز جهان از جمله کشتی گیران مدعی بودند که حذف شدند. در این وزن طاها اکگول دارنده دو مدال طلای جهان و مدال برنز این مسابقات، کمیل قاسمی دارنده مدال برنز المپیک لندن و مدال نقره جهان، گنو پتریاشویلی از گرجستان دارنده دو مدال برنز جهان و ابراهیم سعید اف از بلاروس نفر هفتم اروپا اول تا سوم شدند.، در این وزن از میان مدال َآوران المپیک لندن تنها کمیل قاسمی بود که صاحب مدال شد و برنز 2012 را تبدیل به مدال نقره کرد.
 
كميل پرافتخارترين سنگيني شد كه به جمع دو مدالِ‌ها پيوست
قاسمی با کسب مدال نقره رقابت های المپیک 2016 برزیل به جمع دارندگان دو مدال المپیک در رشته کشتی آزاد پیوست. پیش از این جهان پهلوان تختی با کسب یک مدال طلا و دو مدال نقره المپیک، رسول خادم با یک طلا و یک برنز المپیک، عسکری محمدیان با دو مدال نقره المپیک و امیر رضا خادم با دو مدال برنز المپیک كشتي گيران ايران بودند كه از المپيك دو مدال يا بيشتر كسب كرده اند. به این ترتیب کمیل قاسمی چهارمین آزادکار ایرانی است که صاحب دو مدال المپیک می شود. قاسمی که مدال برنز المپیک 2012 لندن را در کارنامه دارد با نشان نقره ريو پرافتخارترین کشتی گیر آزادکار سنگین وزن ایران در المپيك هم شد. پیش از این علی رضا رضایی نایب قهرمان المپیک آتن پرافتخارترین سنگین وزن ایران بود.مدال نقره قاسمی سومین مدال تاریخ سنگین وزن کشتی آزاد ایران در المپیک محسوب می شود.
 
رده بندي نفرات برتر اين رقابت ها به شرح زير است:
57 كيلوگرم: 1- ولادمير خينچيگاشويلي (گرجستان) 2- ري هيگوچي (ژاپن) 3- حاجي علي اف (آذربايجان) و حسن رحيمي (ايران) 5- ولادمير دوبوف (بلغارستان) و خوليوس بونه رودريگوئز (كوبا)
65 كيلوگرم: 1- سوسلان رامونوف (روسيه) 2- طغرل عسگراف (آذربايجان) 3- فرانك چاميزو (ايتاليا) و اختيار نوروزاف (ازبكستان) 5- مانداراخان گانزوريك (مغولستان) و فرانك مولينارو (آمريكا) ... 15- ميثم نصيري (ايران)
74 كيلوگرم: 1- حسن يزداني (ايران) 2- انور گدويف (روسيه) 3- جبرئيل حسن اف (آذربايجان) و سنور دميرتاش (تركيه) 5- بكزاد عبدالرحمن اف (ازبكستان) و گليم جان يوزربايف (قزاقستان)
86 كيلوگرم: 1- عبدالرشيد سعداله يف (روسيه) 2- سليم ياشار (تركيه) 3- شريف شريف اف (آذربايجان) و جي دن كاكس (آمريكا) 5- پدرو سبالوس (ونزوئلا) و رانيرز سالاس پرز (كوبا) ... 7- عليرضا كريمي (ايران)
97 كيلوگرم: 1- كايل اسنايدر (آمريكا) 2- ختاگ گازيموف (آذربايجان) 3- آلبرت ساريتوف (روماني) و ابراگيم سعيداف (ازبكستان) 5- اليزبار اوديكادزه (گرجستان) و والري آندريتسف (اوكراين) ... رضا يزداني (ايران)
125 كيلوگرم: 1- طاها آكگول (تركيه) 2- كميل قاسمي (ايران) 3- ابراگيم سعيداف (بلاروس) و گنو پترياشويلي (گرجستان) 5- لوان بريانيدزه (ارمنستان) و ترول دلاگنف (آمريكا)
 
 

Reply, Reply All or Forward | More
vahid jafari <vahid.jafari2@gmail.com>
To erfan2k@yahoo.com Today at 7:35 PM

---------- Forwarded message ----------
From: vahid jafari <vahid.jafari2@gmail.com>
Date: 2016-08-22 22:41 GMT+04:30
Subject: تحليل كشتي فرنگي در المپيك
To: k1_negah <k1_negah@yahoo.com>, "kambiz.hoshmand@yahoo.com" <kambiz.hoshmand@yahoo.com>


كشتي فرنگي چطور از عرش لندن به فرش ريو رسيد
بازگشت به گذشته
رقابت هاي كشتي فرنگي المپيك 2016 برزيل روزهاي 24 تا 26 مردادماه در سالن كاري اوكا شماره 2 شهر ريودوژانيرو برگزار شد و در پايان سعيد عبدولي در وزن 75 و قاسم رضايي در وزن 98 كيلوگرم صاحب مدال برنز شدند. حميد سوريان، اميد نوروزي، حبيب الله اخلاقي و بشير باباجان زاده نمايندگان كشورمان در اوزان 59، 88، 85 و 130 كيلوگرم نيز نتوانستند صاحب مدال شوند. تركيب تيم ملي كشتي فرنگي در المپيك ريو همان تركيب ايران در المپيك چهار سال پيش لندن بود. راستش كشتي فرنگي در المپيك ريو انتظارات را برآورده نكرد. اين تيم پر ستاره اميد اصلي كاروان ايران بود در برزيل، اما دستانش از سه طلايي كه در دور قبل كسب كرده بود كوتاه ماند. كشتي فرنگي ايران تبديل به رشته پر ابهتي شده بود كه هر كس مي‌خواست در قالب انتقاد ضعف‌هايش را گوشزد كند به نوعي حكم متهم كردن خود را امضا مي‌كرد، در حالي كه اگر انتقاد نباشد، حاصل چيزي بهتر از اين نخواهد بود. زماني كه چيزي جز چهچه و به‌به نباشد بايد نگران بود و ترسيد. نمي‌خواهيم تلاش فرنگي‌كاران را زير سوال ببريم، چرا كه آنها در قياس با دوره هاي قبل المپيك به استثناي المپيك 2012 لندن، نتيجه بدي نگرفتند، بلكه دل‌مان مي‌سوزد و افسوس مي‌خوريم به خاطر تيمي كه مي‌توانست باز بدرخشد؛ اما با هاله‌اي كه دور اين تيم كشيدند كه همه‌چيز تمام است و بي‌نقص، مانع موفقيتش شدند تا بازگشتي به دوران قبل از المپپيك لندن داشته باشد! آنهايي كه با حمايت‌هاي بي‌دليل و ندانسته خود نگذاشتند محمد بنا احساس خطر كند و به هواي المپيك قبل راهي ريو شود، مقصر رديف اول اين ناكامي هستند.
 
سوريان و باز شكست در برابر چشم بادامي ها
وقتي حميد سورياني كه عادت داشت به يك بار در سال وزن كم كردن و طلايي شدن، مدام به قربانگاه گزينشي المپيك فرستادند تا مدام وزن كم كند و كالبد خالي از جانش برسد به ايستگاه المپيك، بايد به اين مي‌انديشيدند كه او اين‌بار خسته‌تر و سن و سال‌‌دارتر از هر زمان ديگري است و بيشتر بايد روحش را آماده المپيك كنند نه جسمش را. حميد سوريان با هفت مدال طلاي جهان و المپيك در بالاترين سطح به لحاظ فني، هوش، تاكتيك مناسب براي اجراي فن و دفاع، داشتن فنون و شگردهاي متناسب با قوانين حال حاضر كشتي فرنگي و البته شجاعت، جسارت و همچنين تجربه قرار دارد و اگر بخواهيم در زمينه‌هاي ياد شده به او و رقباي درجه يك جهاني‌اش نمره دهيم؛ نمره سوريان ۱۰۰ است و نمره ساير مدعيان حال حاضر اين وزن از ۷۰ تجاوز نخواهد كرد؛ اما او ديگر آن سوريان شاداب نيست و شرايط گذشته را ندارد. سوريان اين اواخر خوب تمرين كرد و آمادگي مناسبي داشت و دليل شكستش چيز ديگري بود كه در ادامه به آن اشاره كرده‌ايم. پرافتخارترين كشتي‌گير ايران با قرعه‌اي بسيار دشوار مواجه شده بود. او بايد براي تكرار مدال طلاي المپيك لندن با تمام وجود مبارزه مي‌كرد تا نشان زرين را از ميان مدعيان ريز و درشتي كه دوره‌اش كرده بودند به چنگ مي‌آورد. سوريان نابغه است و اين توان را داشت كه در صورت به سلامت عبور كردن از دور نخست مسابقات بر هر حريفي غلبه كند و ما تنها بايد اميدوار مي‌بوديم كه بعد از وزن كشي، خوب ريكاوري كند و قواي از دست رفته را به دست آورد؛ كه به نظر مي‌رسد اينطور نبود. سوريان ديگر جوان شاداب گذشته نيست كه بعد از كاهش وزن و حضور در مراسم وزن‌كشي خيلي زود بدنش به حالت اوليه بازگردد. در گذشته اگر تنها چند ساعت زمان لازم بود تا بدن او به حالت اوليه بازگردد؛ امروز به دليل بالا رفتن سن و البته كاستن بيش از حد وزن بدن خود آن هم به دفعات بيشتر از يك روز زمان نياز است تا او سرحال و آماده مبارزه شود. ضمن اينكه تجربه و تاريخ نشان داده كه اگر او سرحال باشد هيچ حرفي نمي‌تواند مقابلش دوام بياورد. منتها اين نگراني وجود دارد كه او هر وقت وزن كم كرده و در دور نخست به چشم بادامي‌ها برخورد مي‌كند كه اين بار هم با نماينده چشم بادامي ژاپن در دور نخست مبارزه كرد، به دليل انرژيك بودن چشم بادامي‌ها و حملات پي‌درپي‌شان، سورياني را كه كيلوهاي زيادي از وزن بدنش را كاسته آزار دهند تا بدن خسته از كاهش وزنش، تحليل رفته و نتواند آن‌طور كه بايد و شايد تا آخر مبارزه، با كيفيت رقابت را ادامه دهد. از همين رو خيلي خوب بود كه سوريان در دور نخست با قرعه استراحت مواجه مي‌شد يا اينكه به چشم بادامي‌ها برخورد نمي‌كرد تا مجبور نمي‌شد به تحرك زياد آنها در ميدان مبارزه واكنش نشان دهد و تحليل برود. نابغه كشتي فرنگي جهان در دور نخست به مصاف شينوبو اوتا از ژاپن رفت و همان‌طور كه قابل پيش‌بيني بود اين چشم بادامي آنقدر به ستاره كشتي فرنگي دنيا فشار آورد تا تحليل برود و نتواند تا آخر مبارزه به خوبي تايم نخست مبارزه كند. اين كشتي‌گير ژاپني چند ماه قبل هم در مسابقات گزينشي المپيك در كشور قزاقستان موفق شده بود از سد سوريان بگذرد. سوريان در شرايطي مي‌توانست مقابل اين كشتي‌گير نه‌چندان مطرح پيروز شود كه يا در همان تايم نخست كار را تمام مي‌كرد يا اينكه اجازه تحرك بيش از اندازه را به حريف خود نمي‌داد. ترديدي نيست كه اگر سوريان در دور نخست استراحت مي‌كرد يا با كشتي‌گيري مبارزه مي‌كرد كه حميد را اين اندازه تحت فشار قرار نمي‌داد، مي‌توانست با بهتر شدن شرايط بدنش در ادامه رقابت‌ها، هر حريفي از جمله نماينده ژاپن را شكست دهد. كارشناسان به خوبي مي‌دانستند كه كار سوريان از هر زمان ديگري سخت‌تر خواهد بود و در اين شرايط تنها نبوغ اين نابغه است كه مي‌تواند به كمكش آيد و طلسم عبور نكردن از چشم بادامي‌ها در دور نخست مسابقات را بشكند و او را يك‌بار ديگر از سكوي نخست المپيك بالا ببرد؛ كه متاسفانه اين‌طور نشد. در وزن 59 کیلوگرم جدا از کنار رفتن حمید سوریان، ابراهیم لابازانوف کشتی گیر پرامید روس ها و دارای مدال بازی های اروپایی، یون وون چول از کره شمالی دارنده مدال های طلا و برنز جهان، روشن بایراموف دارنده مدال نقره المپیک و مدال های طلا، نقره و برنز جهان، المات کبیسبایف قزاق دارنده مدال های نقره و برنز جهان و ارالی یف قرقیز از مدعیانی بودند که از دور رقابت ها کنار رفتند. بوررو از کوبا قهرمان جهان در سال 2015، اوتا از ژاپن دارنده مدال های نقره و برنز آسیا، المرات تسمراداف دارنده دو مدال برنز جهان و اندره برگ از نروژ دارنده مدال برنز جهان در این وزن صاحب مدال های طلا، نقره و برنز شدند. هیچ کدام از مدال آوران اوزان 55 و 60 کیلوگرم المپیک لندن، در این وزن در ریودوژانیرو صاحب مدال نشدند.
 
نوروزي به باورهاي خود باخت
اميد نوروزي به خود و باورهاي اشتباهش باخت كه به حرف هيچ يك از كارشناسان گوش نكرد كه با اين روش مبارزه راه به جايي نخواهد برد و قوانين تغيير كرده و بايد با اجراي فن به امتياز برسد و تنها با هل دادن و دلخوش كردن به يك بارانداز نمي‌تواند مدال طلاي المپيك را تكرار كند، حتي با يك قرعه مناسب. نوروزي بعد از المپيك لندن تقريبا به تمام همتايان خارجي و داخلي خود باخت! آيا اگر مهدي زيدوند در اين وزن راهي ريو مي‌شد نمي‌توانست همين نتيجه نوروزي را تكرار كند كه محمد بنا به اين جوان با انگيزه -كه در انتخابي سال گذشته نيز نوروزي را شكست داده بود- هيچ فرصت رودررويي با نوروزي را نداد. زيدوند تير ماه در تورنمنت لهستان كه سطحي در اندازه‌هاي جهاني داشت با اقتدار به قهرماني رسيده بود؛ اما سرمربي تيم ملي نخواست اين موفقيت را ببيند.
باري، نوروزي با وجود بهره بردن از قرعه‌اي بسيار خوب نتوانست عملكرد قابل‌قبولي از خود به نمايش بگذارد و با يك شكست و يك پيروزي از رقابت‌هاي المپيك ريو كنار رفت. نوروزي پس از پيروزي نزديك ٢ بر يك مقابل حريف گمنام خود از ونزوئلا مقابل شامگي بولكوادزه دارنده مدال برنز اروپا در سال ٢٠١٦ و قهرمان جوانان جهان در سال ٢٠١٤ از گرجستان ٢ بر صفر شكست خورد و با توجه به شكست اين كشتي‌گير گرجستاني در مرحله نيمه‌نهايي مقابل داوور استفانك صرب، نوروزي وداع تلخي با المپيك ريو داشت. كشتي‌گير صربستاني اين مسابقه را ٧ بر صفر برنده شد.  در وزن 66 کیلوگرم، علاوه بر امید نوروزی، فرانک استابلر از آلمان دارنده مدال های طلا و برنز جهان، ریو هان سو از کره جنوبی دارنده مدال های طلا و نقره جهان، تاماش لورینچ مجار دارنده مدال نقره المپیک لندن و نقره جهان  اسلام بیک آلبی یف قهرمان المپیک پکن و طلا و نقره جهان از دور رقابت ها کنار رفتند. در این وزن داوور استفانک دارنده مدال های طلا و برنز جهان از صربستان قهرمان شد، ميگران آروتونيان از ارمنستان نفر دوم اروپا و پنجم جهان به مقام دوم رسید و شماگي بولكوادزه نفر سوم اروپا و قهرمان جوانان جهان از گرجستان و رسول چونایف از آذربایجان دارنده مدال های طلا و برنز جهان مشترکا سوم شدند. در المپیک لندن، کیم هیون وو از کره جنوبی که در ریو در یک وزن بالاتر و در وزن 75 کیلوگرم به مدال نقره رسید، قهرمان شده بود. توماس لورینچ از مجارستان، استیو گینو از فرانسه و منوچهر تسخادایا از گرجستان دوم و سوم شده بودند.
 
برنز عبدولي طلايي بود
سعيد عبدولي نسبت به ديگر هم تيمي‌هايش كمتر در اردو بود و بيشتر در خانه تمرين كرد، به نحوي كه بارها كادرفني اعلام كرد اگر سعيد به اردو نيايد به المپيك نخواهد رفت؛ اما چه خوب كه سعيد بيشتر برنامه‌هاي خود را دنبال كرد تا آماده‌تر از هم تيمي‌هايش مبارزه كند و برنزي با ارزش را كسب كند. او مي‌توانست حتي به مدال نقره برسد؛ اما او با اين نمايش در فينال به رومن ولاسوف روس مي‌باخت حتي اگر آن شكست در دور نخست را در برابر مارك كادسن متحمل نمي‌شد، درست همانطور كه نابغه روس‌ها مادسن را به خوبي مغلوب كرد. سعيد عبدولي، فرنگي‌كار انرژيك وزن 75 كيلوگرم كشورمان، بعد از استراحت در دور نخست رقابت‌هاي كشتي فرنگي بازي‌هاي المپيك 2016 ريو، در يك هشتم نهايي به مصاف مارك مادسن رفت. مادسن كشتي بلد و بد بدن را بايد گربه‌سياه ايراني‌ها دانست. اين فرنگي‌كار دانماركي پيش از اين موفق شده بود فرشاد عليزاده، هادي عليزاده پورنيا و خود سعيد عبدولي را نه يك بار بلكه دو بار شكست دهد. عبدولي در جام زومباتلى مجارستان، جهانى لاس وگاس و اين‌بار در المپيك ريو نتيجه را به اين كشتي‌گير واگذار كرد. سعيد براي رسيدن به حقش، در قدم اول بايد طلسم نباختن مارك مادسن به ايراني‌ها را مي‌شكست و با غلبه بر مادسن ضمن گرفتن انتقام از اين كشتي‌گير راهي مرحله بعدي مي‌شد؛ اما متاسفانه سعيد با اينكه بسيار جنگنده ظاهر شد و برخلاف هميشه بسيار حواس‌اش جمع بود تا به دليل برخورد كله‌اش به حريف از طرف داوران جريمه نشود، اين‌بار نيز شكست خورد؛ اما خب نتيجه را در نزديك‌ترين حالت ممكن يعني يك بر يك واگذار كرد تا حسرت فرصت از دست رفته را بخورد. عبدولي مي‌توانست پيروز اين ميدان باشد؛ اگر اين اندازه كه به حمله كردن بي‌تكنيك توجه دارد به تاكتيك مبارزه هم توجه داشت و نقشه بهتري براي مقابله با مادسن كشتي‌بلد مي‌كشيد. سعيد بايد بداند صرفا حمله‌ور شدن به رقبا، نمي‌تواند تاكتيك مناسبي براي شكست همه حريفان باشد و كاركشته‌اي چون مادسن اين اجازه را به او نخواهد داد تا با به نمايش گذاشتن يك كشتي تك بعدي به پيروزي برسد. عبدولي وقتي ديد با اين روش به امتياز نمي‌رسد بايد از در ديگري وارد مي‌شد كه متاسفانه اين‌طور نشد تا با بدشانسي براي سومين بار مغلوب فرنگي‌كار دانمارك -كه تبديل به گربه سياه ايراني‌ها شده- شود. البته او در ادامه با جنگندگي و قدرت بدني بالاي خود توانست از سكوي المپيك بالا برود. ارزش نشان او بيشتر از آن چيزي است كه تصور مي‌شود. در شرايطي كه حميد سوريان حذف شد و در روز دوم هم فرنگي‌كاران ايران طعم تلخ شكست را چشيدند، بايد مدال برنز او را طلايي دانست. در ادامه مسابقات مارك مادسن دانماركي در ديدار برابر ويكتور نمس صربستاني و پيتر باشكي از مجارستان در مرحله يك چهارم و نيمه نهايي به برتري رسيد تا با صعود به فينال اين شانس براي عبدولي به وجود‌ آيد كه به جدول مسابقات بازگشته و براي مدال برنز رقابت كند. عبدولي در نخستين ديدار شانس مجدد مقابل ويكتور نمس به پيروزي رسيد و در ديدار رده‌بندي با غلبه بر پيتر باشكي به مدال برنز المپيك رسيد. سعيد عبدولي نخستين كشتي‌گير خوزستاني است كه در تاريخ شصت و هشت ساله حضور كشتي ايران در المپيك‌ها صاحب نشان برنز شد، تا نخستين مدال‌آور كشتي خوزستان در اين رويداد نام گيرد. مدال برنز او ششمين مدال تاريخ تيم ملي كشتي فرنگي ايران در اين بازي‌ها بود. كشتي فرنگي ايران از المپيك 1948 تا 2012 تنها صاحب سه مدال طلا توسط حميد سوريان، اميد نوروزي و قاسم رضايي در المپيك 2012 لندن، يك مدال نقره توسط رحيم علي آبادي در المپيك 1972 مونيخ و يك مدال برنز توسط محمد پذيرايي در المپيك 1960 رم شده بود. به اين ترتيب مدال برنز سعيد در روز نخست رقابت‌هاي كشتي فرنگي المپيك 2016 برزيل ششمين مدال تاريخ تيم ايران و دومين مدال برنز پس از مدال مرحوم محمد پذيرايي بود. سعيد عبدولي مدال برنز المپيك را به شهداي مدافع حرم تقديم كرد. در وزن 75 كيلوگرم سلجوق جبي از تركيه دارنده مدال‌هاي طلا، نقره و برنز جهان، آرسن جلفالكيان از ارمنستان دارنده مدال‌هاي طلا، نقره و برنز جهان، آندرو بسيك از امريكا دارنده دو مدال برنز جهان، پيتر باسكي از مجارستان قهرمان جهان، كارتيكوف از قزاقستان و الوين مورسايف از آذربايجان دارنده مدال برنز جهان نتوانستند صاحب مدال شوند. در اين وزن رومن ولاسوف روس قهرمان المپيك و جهان، مارك مادسن دانماركي صاحب مدال‌هاي نقره و برنز جهان، كيم هيون وو از كره جنوبي قهرمان المپيك و جهان و سعيد عبدولي نفر پنجم جهان در رقابت‌هاي جهاني سال گذشته و دارنده مدال طلاي جهان در سال 2011 ميلادي به ترتيب اول تا سوم شدند. تنها رومن ولاسوف توانست مدال طلاي وزن 75 كيلوگرم المپيك لندن را تكرار كند و ساير مدال‌آوران اين وزن در لندن نيز صاحب مدالي نشدند.
 
ناكامي اخلاقي در ايستگاه آخر
اسماعيل‌نژاد، مربي تيم ملي كشتي فرنگي مي‌گويد «در وزن ٨٥ كيلوگرم نظر بنا تا آخرين روزها روي طاهري بود اما در نهايت اخلاقي انتخاب شد و در المپيك شركت كرد.» اخلاقي تا باخت از كشتي خداحافظي كرد، در واقع المپيك آخرين ميدان تمام اعضاي اين تيم بود و بعيد به نظر مي‌رسد باز اين افراد را در ميدان مسابقه ببينيم، مگر اينكه در كشتي خداحافظي. فرنگي‌كاران ايران سال‌هاي آخر خود را پشت سر مي‌گذارند و خسته‌تر و سن و سال‌تر از رقباي خود بودند و ديديم كه تمرينات هم طوري نبوده كه اين امكان را به آنها بده تا آخرين نفس با رقبا مبارزه كنند. حال بماند كه سهل‌انگاري‌هاي كوچ اگر نبود شايد نتيجه فرنگي‌كاران امروز اين نبود. سعيد عبدولي و حبيب‌الله اخلاقي هر دو به يك شكل باختند و اين وظيفه مربيان بود تا از تكرار اين موضوع جلوگيري كنند. در كشتي اخلاقي؛ اما مربياني كه كنار تشك بودند حتي وقتي چاكوتادزه روسيه پايش از تشك خارج شد متوجه نشده يا ترجيح دادند اعتراض نكنند به داور تا اخلاقي به آن شكل بازنده شود، در حالي كه شايد آن اعتراض به موقع مي‌توانست سرنوشت مسابقه را تغيير دهد. طاهري قابليت‌هاي فني بيشتري از اخلاقي جنگنده داشت؛ اما محمد بنا ترجيح داد كه اخلاقي را به المپيك ببرد. حبيب‌الله اخلاقي نماينده وزن 85 كيلوگرم كشتي فرنگي ايران و دارنده دو مدال برنز جهان و طلاي بازي‌هاي آسيايي در نخستين مصاف خود مقابل زكرياس برگ كشتي‌گير 21 ساله سوئدي و دارنده مدال برنز جوانان جهان به روي تشك رفت و در پايان با نتيجه10 بر صفر به برتري دست يافت. اخلاقي در دومين مبارزه خود و در مرحله يك‌هشتم نهايي مقابل داويد چاكوتادزه دارنده مدال‌هاي طلا و نقره اروپا از كشور روسيه با ضربه فني شكست خورد و از رسيدن به مراحل بالاتر بازماند. در ادامه چاكوتادزه روس كه موفق شده بود اخلاقي را شكست دهد به فينال المپيك صعود كرد تا با اين نتيجه حبيب‌الله اين شانس را پيدا كند تا با ادامه كشتي در مرحله شانس مجدد براي رسيدن به مدال برنز تلاش كند. چاكوتادزه در مرحله نيمه‌نهايي موفق شد تاماش لورينچ از مجارستان را شكست دهد. اين كشتي‌گير روس در نخستين مبارزه موفق شده بود مقابل سامان طهماسبي كشتي‌گير ايراني تيم آذربايجان كه برنز جهان در سال 2015 و 2007، نقره جهان در سال‌هاي 2014 و 2013 و طلاي آسيا در سال 2007 را در كارنامه خود دارد با نتيجه 3 بر صفر به برتري برسد. داويد چاكوتادزه از روسيه و ژان بلنيوك از اوكراين به فينال رقابت‌هاي 85 كيلوگرم كشتي فرنگي المپيك 2016 ريو راه پيدا كردند. اخلاقي در شانس مجدد به مصاف سامان طهماسبی دارنده دو مدال نقره و سه برنز جهان از آذربایجان رفت و در پایان موفق شد با نتیجه 3 بر 2 به برتری برسد. حبيب الله در كشتي بعد با دنیس کودلا ماکسیمیلیان قهرمان زیر 23 سال اروپا از آلمان كشتي گرفت و در پایان یک بر یک شکست خورد تا از المپیک خداحافظی کند. در وزن 85 کیلوگرم در کنار اخلاقی، نفراتی همچون رستم آساکولوف از ازبکستان دارنده مدال نقره جهان، سامان طهماسبی از آذربایجان دارنده چند مدال نقره و برنز جهان و ویکتور لورینچ از مجارستان دارنده دو مدال برنز جهان از جمله نفرات مدعی بودند که نتوانستند صاحب مدالی شوند. چاکوتادزه روس دارنده مدال طلای بازی های اروپایی، ژان بلینیوک از اوکراین دارنده مدال طلا و برنز جهان، جاوید حمزاتوف از بلاروس دارنده مدال برنز جهان و دنیس کولدا از آلمان دارنده مدال برنز اروپا و نقره جوانان جهان به ترتیب اول تا سوم شدند. در سال 2012 میلادی در وزن 84 کیلوگرم آلن خوگایف روس قهرمان شد، کرم جابر از مصر، دامیان جاناکوفسکی از لهستان و دانیال حاجی یف از قزاقستان اول تا سوم شدند.
 
 
رضايي پرافتخارترين فرنگي‌كار المپيكي
قاسم رضايي با آن قرعه خوب مي‌توانست راحت به فينال برسد، اما اسير قدرت بدني بالاي حريف شد. رضايي با اينكه در هيچ تورنمنتي به ميدان نرفته بود تا به خوبي آماده حضور در المپيك شود به مهدي علياري ترجيح داده شد تا بلكه با تكيه بر قدرت بدني بالاي خود و اجراي فن بارانداز در خاك، به فينال و مبارزه با الكسانيان ارمني برسد؛ اما همان‌طور كه ديديم نتوانست بارانداز خود را روي لوگو كابررا اجرا كند و مغلوب اين كوبايي شد و اين در حالي است كه مهدي علياري چندي پيش كه در تورنمنت لهستان همچون زيدوند به قهرماني رسيد اين موفقيت را با غلبه بر بالاژ كيس قهرمان جهان كسب كرد و همين كوبايي در آن مسابقات در جايگاه سوم قرار گرفت. به هر ترتيب رضايي كه مدال طلاي المپيك 2012 لندن را در كارنامه خود داشت، توانست در رقابت هاي المپيك 2016 برزيل نيز يك مدال برنز را بدست آورد و اسم خود را به عنوان اولين فرنگي كار ايراني كه دو مدال المپيك را در كارنامه خود دارد ثبت كند. رضايي همچنين مدال نقره و دو مدال برنز جهان را در كارنامه ورزشي خود دارد. فرنگي كار آملي همچنين با كسب این مدال برنز هفتمین مدال تاريخ كشتي فرنگي ايران در المپيك ها را بدست آورد. در وزن 98 کیلوگرم اسلام ماگمادوف از روسیه دارنده مدال برنز جهان، دیمیتر تیمچنکو از اوکراین دارنده مدال برنز جهان، ، الیس گوری از بلغارستان دارنده مدال طلای جهان و بالاژ کیس مجازی دارنده مدال های طلا و برنز جهان از جمله مدعیانی بودند که از دور رقابت ها کنار رفتند.
در این وزن آرتور الکسانیان از ارمنستان دارنده مدال طلا و نقره جهان و برنز المپیک قهرمان شد، لوگو دانيل ياسماني كابررا از کوبا قهرمان جوانان جهان و قهرمان پان آمریکن دوم شد و قاسم رضایی قهرمان المپیک و دارنده مدال های نقره و برنز جهان و جنگ ایلدیم از ترکیه دارنده دو مدال برنز جهان مشترکا سوم شدند. در رقابت های المپیک لندن در وزن 97 کیلوگرم قاسم رضایی به مقام قهرمانی رسید و آرتور الکسانیان از ارمنستان نفر به مقام سوم رسید.، رستم توتروف روس در لندن صاحب مدال نقره شد و دیگر مدال برنز نیز به جیمی لید برگ از سوئد رسیده بود.
 
چرا باباجان زاده به قاسمي ترجيح داده شد
قرار بود بشير باباجان‌زاده تنها به رضا كايالپ ترك يا ميهاين لوپز كوبايي ببازد و برسد به نخستين مدال سنگين وزن كشتي فرنگي ايران در المپيك‌ها واصلا براي همين به امير قاسمي منجزي -كه در يك سال گذشته كارنامه عالي داشت و سهميه اين وزن را هم كسب كرد- ترجيح داده شد؛ اما بشير هم كه از كشتي دور شده بود و با اصرار بنا بازگشت، خيلي راحت به ادوارد پوپ آلماني باخت تا از گردونه رقابت‌ها كنار برود. شكي نيست كه قاسمي منجزي با آن خود باوري و روحيه بالا خيلي بهتر از باباجان‌زاده مي‌توانست عمل كند. بشير باباجان‌زاده نماينده سنگين‌وزن ايران نيز پس از استراحت در دور نخست، مقابل منگ كيانگ دارنده مدال طلاي آسيا از چين به روي تشك رفت و در پايان با نتيجه 3 بر يك به برتري رسيد. باباجان‌زاده در دومين مصاف خود مقابل ادوارد پاپ از آلمان و نفر پنجم جهان به روي تشك رفت و در پايان با نتيجه 3 بر يك شكست خورد و در ادامه و با توجه به شكست اين كشتي‌گير مقابل رضا كايالپ ترك در مرحله نيمه‌نهايي، نماينده ايران از رقابت‌هاي المپيك كنار رفت. در وزن 130 کیلوگرم فارغ از بشیرباباجان دارنده مدال برنز جهان، هیکی نبی از استونی دارنده مدال نقره المپیک و مدال های طلا و برنز جهان، نورماخان تنالیف قزاق، دارنده سه مدال برنز جهان، الکساندر چرنتسکی از اوکراین دارنده مدال برنز جهان، یوهان یورن دارنده مدال برنز المپیک لندن از سوئد و مورات رامانوف از قرقیزستان از جمله مدعیان این وزن بودند که نتوانستند صاحب مدال شوند. در این وزن مخاین لوپز دارنده مدال های طلای المپیک و جهان، رضا کایالپ دارنده مدال طلای جهان و مدال نقره المپیک، سرگئی سیمینوف روس قهرمان جوانان جهان از روسیه و صباح شریعتی کشتی گیر ایرانی الاصل آذربایجان نفر پنجم جهان به مقام های اول تا سوم رسیدند. در المپیک 2012 لندن، میخاین لوپز به مقام اول رسیده بود، هیکی نبی از استونی دوم و رضا کایالپ از ترکیه و یوهان یورن از سوئد سوم شدند. میخاین لوپز با کسب این مدال طلا، سومین مدال طلای المپیک خود را به دست آورد و بالاتر از والری رزانتسف روس که در دهه 70 میلادی برای شوروی سابق به میدان رفته بود، در جايگاه دوم بهترين فرنگي كار تاريخ قرار گرفت. حالا وی  پس از الکساندر کارولین در جایگاه دوم قرار دارد. الکساندر کارلین از روسیه با 9 طلای جهان، 3 طلای المپیک بهترين فرنگي كار است و میخاین لوپز از کوبا با 5 طلای جهان  و 3 طلای المپیک در جايگاه دوم جاي دارد. والری رزانتسف از شوروری سابق با 5 طلای جهان و 2 طلای المپیک  و حمید سوریان از ایران با 6 طلای جهان و یک طلای المپیک  در چايگاه بعدي قرار دارند.
 
بنا بايد پاسخگو باشد
تيم ملي كشتي فرنگي در ريو هيچ نشاني از تيم المپيك لندن نداشت و اين را نه‌تنها در ايرادات بالا بلكه بايد در تغيير قوانين هم جست‌وجو كرد. تغييراتي كه هشدارش چند سالي است داده مي‌شود؛ اما محمد بنا و دستيارانش توجهي به آن نداشتند و نخواستند آنطور كه بايد و شايد با تغييرات تغيير كنند و حاصلش هم شد اين نتيجه به دور از انتظار. اين تيم نه روح داشت و نه جسم، آن‌وقت محمد بنا چطور ادعا مي‌كند كه اگر در كنار الهه احمدي بود اين تيرانداز طلا مي‌گرفت! محمد بنا از شوراي فني اختيار تام خواسته بود. اعضاي شوراي فني هم در تمام امور به او اختيار تام دادند و اعلام كردند هر نتيجه‌اي در ريو رقم بخورد مسوولش خود بناست و او هم قبول كرده بود و حالا بايد پاسخگو باشد، البته اگر باز قهر نكند و نرود. جالب اينكه فرنگي‌كاران ايران به رقبايي باختند كه جاي بچه‌هاي آنها بودند!
 
رده بندي نفرات برتر اين رقابت ها به شرح زير است:
59 كيلوگرم: 1- اسماعيل مولينا بوررو (كوبا) 2- شينوبو اوتا (ژاپن) 3- آندره استيگ برگ (نروژ) و المرات تاسمرادوف (ازبكستان) 5- روشن بايراموف (آذربايجان) و آرنس اراليف (قرقيزستان) ... 11- حميد سوريان (ايران)
66 كيلوگرم: 1- داور استپانك (صربستان) 2- ميگران آروتونيان (ارمنستان) 3- رسول چونايف (آذربايجان) و شماگي بولكوادزه (گرجستان) 5- ريو هان سو (كره جنوبي) و توموهيرو اينوئه (ژاپن) 10- اميد نوروزي (ايران)
75 كيلوگرم: 1- رومن ولاسوف (روسيه) 2- مارك مادسن (دانمارك) 3- سعيد عبدولي (ايران) و كيم هيون وو (كره جنوبي) 5- پيتر باسكي (مجارستان) و بازو استارسويچ (كرواسي)
85 كيلوگرم: 1- داويد چاكوتادزه (روسيه) 2- ژان بلنيوك (اوكراين) 3- جاويد حمزاتوف (بلاروس) و دنيس كودلا (آلمان) 5- ويكتور لورينچ (مجارستان) و نيكولاي بايراكوف (بلغارستان) 7- حبيب اله اخلاقي (ايران)
98 كيلوگرم: 1- آرتور الكسانيان (ارمنستان) 2- لوگو دانيل ياسماني كابررا (كوبا) 3- جنگ ايلديم (تركيه) و قاسم رضايي ايران) 5- آلين الكسيوس سيوراريو (روماني) و استفان شوئن (سوئد)
130 كيلوگرم: 1- ميخاين نونز لوپز (كوبا) 2- رضا كايالپ (تركيه) 3- صباح شريعتي (آذربايجان) و سرگئي سيمينوف (روسيه) 5- ادوارد پاپ (آلمان) و هيكي نبي (استوني) ... 10- بشير باباجان زاده (ايران)

نویسنده:وحید جعفری

برچسب ها: کشتی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار