ولادت با سعادت امام رضا (ع) را تبریک می‌گوییم      شهادت رییس جمهور و هیات همراه ایشان را تسلیت می‌گوییم      
PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - May 21 2024
کد خبر: ۳۰۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰
کیهان ورزشی-

این داستانی برای چند هفته یا چند ماه نیست، داستانی است که در طول تاریخ فوتبال شکل گرفته و به راهش ادامه داده و امسال یا سال آینده و چندین دهه بعد به پایان راهش نمی رسد. در تابستان و پیش از شروع هر فصل فوتبال اروپا، حماسه جدیدی به راه می‌افتد و برای هر حماسه یک بازیکن نقش اسطوره را بر عهده می گیرد. البته اسطوره ای که در آخر به مهمترین چهره فوتبال دنیا تبدیل می شود و پول خوبی به جیب می زند. این بازیکن می تواند دیوید ده‌خیا منچستری باشد که روزی رئال مادرید دست از سرش بر نمی داشت یا رحیم استرلینگ باشد که به راحتی پیراهن لیورپول را کنار گذاشت و راهی منچسترسیتی شد. کمی هم دورتر برویم به رابین فن پرسی می رسیم که از آرسنال دل کند و دلش را به تئاتر رویاها گره زد. حال زمان حول محور پل پوگبا می چرخد تا حماسه ساز فصل جدید فوتبال او باشد. پوگبا رکوردشکن جدید فوتبال است که از گرت بیل عبور می کند و قیمت قراردادهای فوتبال را از مرز 100 میلیون دلار فراتر می برد و به 120 میلیون دلار می رساند. اینگونه پوگبا تا سال 2016 گرانترین بازیکن تاریخ فوتبال می شود اما در سوی مقابل باشگاهی چون منچستریونایتد که با یک میلیون دلار پوگبا را از دست می دهد، برای بدست آوردنش حاضر می شود رکورد دنیا را بشکند. در این مدت چه اتفاقی رخ داد که چنین شرایط بوجود آمد؟93 میلیون پوند کافی بود تا بازیکنی که تنها با یک میلیون پوند تئاتر رویاها را ترک کرده بود، باردیگر به صحنه آن بازگردد. اینگونه پل پوگبا در 23 سالگی به گرانترین بازیکن تاریخ فوتبال دنیا تبدیل شود. بازیکنی که در مدت اخیر بیش از هر بازیکن دیگری در دنیای فوتبال مورد بحث بود، به منچستر یونایتدی پیوست که با مورینیو و زلاتان همچون پوگبا بیش از هر باشگاهی درباره اش صحبت می شد تا حالا باردیگر درباره هر دوی آنها همه صحبت کنیم.


از بازار سهام آسیا تا ویدیو توئیتری

اعلام خبر این انتقال در نیمه شب قاره سبز با گشایش بازارهای سهام آسیا که در سالهای اخیر یونایتد در آنها رونق زیادی پیدا کرده، همزمان شده بود و همین مساله باعث شد تا اتفاقات خوبی برای سهام این باشگاه متمول در خاور دور رخ دهد. چند دقیقه ای از این خبر مهم در دنیای فوتبال نگذشته بود که پوگبا ویدیویی از خواننده محبوبش در توئیتر منتشر کرد که بیش از دو میلیون بیننده در این شبکه اجتماعی داشت. به نظر می رسد بخش زیادی از دنبال کنندگان 7 میلیونی اش در اینستاگرام هم توانسته بودند آن را تماشا کنند تا اینگونه بازارهای سهام آسیا و شبکه های اجتماعی اولین لرزش های این جابجایی بزرگ را حس کنند. اما پیش از آنکه تصاویر مرتبط با وقوع این انتقال به طور رسمی در شبکه های اجتماعی بالا برود و در ساعت هایی که هنوز خبر آن رسانه ای نشده بود، عکسی که از پوگبا با پیراهن تمرینی منچستر و زنان رختشویخانه باشگاه از یک حساب کاربری دیگر در توئیتر منتشر شد، نشان داد که بالاخره پوگبا به خانه قبلی اش بازگشته است.

معرفی‌های خاص

با وجود این افشاگری سادلوحانه که همه چیز را برملا کرد، همیشه یونایتد راه های خاصی را برای اعلام خریدهای جدیدش پیدا می کند. در سال 1962 وقتی دنیس لاو به یونایتد پیوست، مت بازبی طبق رسم همیشگی که در قبال همه بازیکنان آن را پیاده کرده بود، انتقال این ستاره آن روزهای فوتبال را با اندازه گیری سایز بدنش برای پیراهن جدیدش در منچستر به هواداران معرفی کرد. در سال 1981 زمانیکه برایان رابسون با قرارداد 5/1 میلیون پوندی توانست رکورد نقل و انتقالات بریتانیا به خود اختصاص دهد، در عین حال به اولین بازیکنی تبدیل شد که قراردادش را در زمین فوتبال در حالیکه توسط هوداران احاطه شده، امضا کرد. او با خودکاری از جنس طلا قراردادش را امضا کرد و به تیم رون اتکینسون پیوست. مسئولان باشگاه برای اعلام خبر انتقال پوگبا هم که قرار است هفته ای 290 هزار پوند دستمزد بگیرد، مورد ستایش قرار گرفتند. آنها از انقلاب بوجود آمده در دنیا استفاده کردند و با پیش بینی اینکه می توانند از توانایی شبکه اجتماعی بهره ببرند، تصویر امضای قرارداد با این بازیکن فرانسوی را در این شبکه نشان دادند تا اینگونه برای تجارت آینده خود فرصت های بیشتری فراهم کنند.

بازگشت سوپراستارها

این خرید بزرگ یونایتد قطعا بر لیگ برتر نیز که پیش تر سوپراستارهایی چون کریستیانو رونالدو، گرت بیل و لوئیز سوارز را با فروش به غول های فوتبال اروپا از دست داده بود، اثر می گذارد. گری لینه‌کر در واکنش به این اتفاق در صفحه اجتماعی برنامه تلویزیونی اش نوشت "برای اولین بار یک ستاره خارجی بزرگ در روزهای اوجش به انگلیس آمد". در حالی که برای چندین ماه گمانه زنی های زیادی درباره اینکه این هافبک فرانسوی هدف اصلی خوزه مورینیو در تابستان است و حاضر است برایش پول هنگفتی بپردازد، این گمانه زنی ها به حقیقت پیوست تا در فصل جدید عکس تیمی منچستر در تئاتر رویاها به جذاب ترین حالت خود پس از ترک فرگوسن تبدیل شود.

یک فرانسوی متفاوت

او مانند دیوید بکهام مدل موهای متنوعی دارد و کمتر می توانیم او را با ظاهری یکسان در مدت زمانی کوتاه ببینیم. شادی پس از گلش هم خاص است و جشنی به نام "داب" را که منحصر به فرد است پس از گلهای پر زرق و برقش، به نمایش در می آورد. یک "رلز رویس" صورتی هم در مکان های خاص زیر پایش است که کمتر کسی می تواند از دیدن آن غافل شود. می گویند این رنگ و این ماشین بخاطر علاقه ایست که او به خواننده سرشناس کامرونی "دنسیا" دارد. این فرانسوی متفاوت لقب های متفاوتی هم دارد. گاهی "ال پولپو" صدایش می زنند و گاهی "لاپیوشه" یا همان کلنگ خودمان. البته پس از رواج پیدا کردن بازی پوکمون، "پوگبوم" هم به لقب هایش اضافه شده است.

دور از پاریس

زندگی تجملاتی این روزهای پوگبا با نقطه ای از پاریس که او در آنجا رشد کرد، یک دنیای متفاوت است. خانه آنها جایی بود که پوگبا با مواد مخدر و آشوب های خیابانی به طور همیشگی در تماس بود و در این میان تنها مادرش بود که به شکلی جاه طلبانه تمایل داشت مسر زندگی پسرش را به سوی بهترین ها هموار کند. به همین دلیل این روزها پوگبا همیشه در کنار مادرش "یئو"، کسی که بخاطر پسرش با سرالکس فرگوسن جنگید و او و برادرانش را با حال و هوای فوتبال پرورش داد، حضور دارد. یکی از همسایگان پوگبا و خانواده اش در حومه پاریس می گوید"یئو از همان روز اول برای همه پسرانش بهترین را می خواست. او به طور قطع عاشق پسرانش بود و اینکه کسی این را بفهمد ترسی نداشت. اگر کسی هر کاری انجام می داد تا آنها را ناراحت کند، یئو از اینکه کسی را ناراحت کند یا پولش را از دست بدهد، ترسی نداشت. او فقط می خواست پسرانش خوشحال باشند".

رایولا و قرارداد 93 میلیون پوندی

یئو مدتی پس از اینکه پوگبا در لوهاور بازی کرد، در 16 سالگی وی را به فرگوسن معرفی کرد. او در حال درخشش در یونایتد بود و رفته رفته خودش را به تیم زیر 18 ساله ها نزدیک می کرد تا آنکه مصدومیت شدید باعث شد تا فرگوسن وی را کنار بگذارد. یئو می دانست دیگر وقت رفتن است. وی اخیرا درباره آن روزها گفته است"فرگوسن او را مجازات کرد و پسرم را بازی نداد. پل آن روزها تنها بود و حتی در دفتر فرگوسن گریه کرد". اینگونه پوگبا راهی یوونتوس شد آنهم با قراردادی آزاد. 4 سال بعد مینو رایولا که زلاتان را به منچستر آورده بود، با گرفتن 20 درصد از سهم قرارداد پوگبا، او را هم به تیم خوزه مورینیو فرستاد در حالیکه همیشه عنوان می کرد ارزش وی بیش از 100 میلیون پوند است اما با 93 میلیون این انتقال را صورت داد.

به دور از هیاهوی معاملات

روزنامه‌ها و سایت های خبری ساعتی آرام ندارند و هر خبری که از حماسه جدید فوتبال به دستشان می رسد، به سرعت مخابره می کنند تا همچنان بازار نقل و انتقالات تابستانی در تلاطم باشد. در عوض پوگبا همه این مدت را در آرامش سپری کرده و یا در حال بسکتبال بازی کردن بوده یا در استخرهای مختلف دنیا آرام گرفته و به چیزی فکر نمی کند. او و مدیر برنامه هایش مینو رایولا مانند همه مردمان دنیا درگیر شبکه های مجازی هستند و از همانجا هر پیغامی که لازم باشد، ارسال می کنند. مانند این یک ماه گذشته که رایولا فقط می نوشت "هیچ معامله ای در مورد پوگبا به انجام نرسیده است". چند دقیقه بعد پوگبا عکسی از خودش و رایولا در یکی از استخرهای مشهور دنیا منتشر می کرد تا نشان دهد به معامله اصلا فکر نمی کند.

شوریدگی

ریکی پری مدیر اجرایی باشگاه لیورپول درباره اینگونه نقل و انتقالات می گوید"وقتی حدس و گمان ها به اوج خود می رسد، توقعات هوادارانتان هم افزایش پیدا می کند و اثر مخالفی بر دیگر باشگاه ها دارد. این اتفاق بر بازیکن فشار بیشتری وارد می کند و باعث می شود بیش از آن چیزی که امید دارید، امیدوار باشید. نقل و انتقالات نه تنها برای بازیکن بلکه در همه جوانب یک فرآیند استرس زا است که بسیاری از این در جامعه بروز پیدا می کند. به همین علت بهتر است که معامله اول انجام و پس از آن اعلام شود اما اغلب مدیران برنامه بخشی از معامله را افشا می کنند تا دیگر باشگاه ها را هم وارد این چالش و آنها را هم به خرید موکلشان ترغیب کنند. حتی اگر یک باشگاه به فرد دیگری فروخته شده باشد، بازهم هواداران فشار می آورند تا بازیکنان مورد علاقه شان به فروش نرسد چراکه دوست ندارند شما ضعفتان را با فروش بازیکنان نشان دهید. این باعث می شود که باشگاه رفتار نامعقولی از خود نشان دهد که البته تحت این فشار طبیعی است. در چنین شرایطی دیگر بازار منطقی و معقول نخواهد بود و به شوریدگی می رسد. وضعیتی که اکنون برای پوگبا و منچستر بوجود آمده و رفتار یونایتدی ها در بازار غیرمنطقی است. باشگاه باید به این نتیجه برسد که این میزان دیوانگی و هزینه کردن ارزش دارد یا نه؟ چه یونایتد و چه رئال مادرید".

بازیکنانی مانند پوگبا چقدر ارزش دارند؟

بازیکنانی چون پوگبا برای یک باشگاه فراتر از یک بازیکن یا یک تیم هستند. او در 23 سالگی به همراه یوونتوس 4 بار قهرمانی سری آ را بدست آورده و فینال لیگ قهرمانان اروپا و جام ملت های اروپا را تجربه کرده است. اینگونه است که اکنون هم مورد ستایش زیدان است و هم مورینیو. "جیک کوهن" که در یکی از دانشگاه های ورزشی آمریکا تدریس می کند و وکیل ورزشی است، می گوید"باید به یاد داشته باشیم که دو معامله به طور همزمان رخ داده است. خرید بازیکنانی مانند پوگبا فقط شامل خرید یک بازیکن نمی شود بلکه به تبلیغات و چیزهای دیگر ارتباط پیدا می کند و باشگاه باید توانایی عمل به شروط و جوایزی که بر اساس عملکرد بازیکن در نظر گرفته می شود را داشته باشد".

ثروت باد آورده

بی شک بسیاری از ایجنت ها ثروت خود را از میان همین معاملات قابل توجه بدست می آورند مانند خورخه مندس که همیشه کنار کریستیانو رونالدو حضور دارد و از این حیث در دنیای فوتبال پیشرو است. مندس که با استناد فوربس ثروتی در حدود 97 میلیون دلار دارد، تاکنون زمینه بسته شدن قراردادهایی را داشته که ارزش آنها به 957 میلیون دلار می رسد. این در حالی است که رایولا ثروتش نزدیک به 29 میلیون دلار و ارزش قراردادهایش 286 میلیون دلار است. رسانه های انگلیسی گزارش داده اند که وی که قبلا یک گارسون رستوران بوده، از انتقال پوگبا 26 میلیون دلار نصیبش می شود. این برای مردی که در همین تابستان دو موکل دیگرش یعنی هنریک میختاریان و زلاتان به یونایتد راه یافتند، رقم کمی نیست. در همین حال افرادی چون رایولا و مندس همیشه مورد انتقاد بوده اند. این انتقادات به دلیل پول هایی بوده که باشگاه ها صرف خدمات آنها کرده است. از اول اکتبر 2015 تا اول فوریه 2016 باشگاه منچستریونایتد حدود 13 میلیون دلار و در مجموع 20 باشگاه لیگ برتری در همین مدت 61 میلیون دلار به ایجنت ها پرداخت کرده اند. ایجنت برای بازیکنان شغل خوبی محسوب می شود اما از چشم رسانه ها و روزنامه ها تنها یک داستان خوب برای انتقاد در فصل نقل و انتقالات هستند.

* ترجمه از عرفان خماند


برچسب ها: پوگبا
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار