PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: ۳۰۷۲۴
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰
کیهان ورزشی-

چه او را دوست داشته باشیم چه متنفر ، چه ارزش های بی شمارش را قبول داشته باشیم چه هوش سوال برانگیزش را، به عنوان یک مهاجم بین المللی او شایستگی احترام مان را دارد. او اگرچه این روزها بواسطه عملکردش در منچستریونایتد و فاصله گرفتن از دوران آمادگی، مورد انتقاد است اما هنوز هم این سوال در میان هواداران انگلیسی دهان به دهان می چرخد که آیا رونی باید در تیم آلردایس نقش ثابتی داشته باشد یا نه؟53 گل در 116 بازی ملی وین رونی را به بهترین مهاجم تاریخ فوتبال انگلیس تبدیل کرده است؛ گلهایی که بیشترین آنها را در بازی های مقدماتی به ثمر رسانده و در مقابل سن مارینو با 5 گل زده بیشترین گل زده در یک بازی را در فوتبال انگلیس به نام خود ثبت کرده است.

ماموریت غیرممکن

این روزها رونی در حساس ترین مرحله زندگی خود قرار دارد. پس از بارها قرار گرفتن در ترکیب اصلی تیم ملی کشورش، او هم مانند بسیاری از بزرگان تاریخ 50 سال گذشته فوتبال انگلیس، فقدان یک عنوان مهم بین المللی را در کلکسیون افتخاراتش احساس می کند. رونی در همین روزها از رکورد بازی های ملی دیوید بکهام عبور کرد و در آستانه شکستن رکورد 125 بازی ملی پیتر شیلتون قرار گرفت. گل زدن، شکستن رکورد بازی ملی و مهمتر از همه آنها نزدیک کردن انگلیس به قهرمانی یورو، اصلی ترین ماموریت هایی است که رونی در بازی های آینده تیم ملی باید آنها را انجام دهد اما کدامیک ممکن است و کدام یک غیرممکن؟

در جستجوی پوشکاش

در قاره اروپا گلزنانی وجود دارند که رسیدن به تعداد گلهایشان تقریبا محال است. فرانس پوشکاش با زدن 84 گل ملی در روزهایی که دروازه بانان عادت نداشتند از دستکش گلری استفاده کنند و همه چیز در بازی به وفاداری بازیکنان بر‌می‌گشت و این جزئی منطقی از بازی بود، بهترین گل فوتبال اروپا لقب گرفت. در عصر مدرن فوتبال، گلزن افسانه ای جام جهانی میروسلاو کلوزه توانست در 137 بازی 71 گل به ثمر برساند در شرایطی که تا 36 سالگی برای تیم ملی آلمان بازی کرد اما آیا رونی هم برای حضور در بازی های ملی، تا این سن و سال برای خودش برنامه ریزی کرده است؟ یقینا رونی می تواند مانند رابی کین باشد. بازیکنی که همچنان برای تیم ملی ایرلند بازی می کند. اگرچه این بازیکن لس آنجلس گالکسی حضور مداومی در تیم ملی ندارد اما همچنان با 67 گل ملی در 142 بازی، بهترین گلزن تاریخ فوتبال ایرلند است.

دایی، فرسخ ها دورتر

در میان همه گلزن هایی که نام بردیم و دورتر از اروپا و در قلب خاورمیانه، مردی وجود دارد که بهترین گلزن ملی تمام تاریخ است. می خواهیم کوتاه درباره علی دایی صحبت کنیم؛ کسی که پیش از حضور نه چندان طولانی در آلمان و موفقت با تیم هایی چون بایرن مونیخ و هرتابرلین، در لیگ ایران بازی کرد و از همین راه به پیراهن تیم ملی کشورش رسید. او در یک بازه زمانی متوسط توانست به تنها مردی تبدیل شود که بیش از 100 گل در بازی های ملی به ثمر رسانده است؛ 109 گل در 149 بازی ملی. اگر رونی می توانست همچون آخرین بازی هایش در مرحله مقدماتی یورو برای تیم ملی کشورش بازی کند و گل بزند، یورو 2016 برایش به یک میدان بی رقیب تبدیل می شد. این در حالی است که میزان گلزنی دایی، ذهن فوتبال مدرن را به وحشت می اندازد. او در دو سال رکوردهای عجیبی از خود بر جای گذاشت و توانست بیش از هر مهاجمی در دنیا گلزنی کند. وی در سال 1996 در 18 بازی 22 گل و در سال 2000 در 19 بازی 20 گل زد که یک آمار شگفت انگیز است. یکی از دلایل این میزان گلزنی به نحوه برگزاری مرحله مقدماتی مسابقات در آسیا ارتباط دارد که به طور معمول طولانی تر از اروپاست. البته پیدا کردن رقبایی که کیفیت بهتری از سن مارینو داشته باشند، دشوار است و معمولا چند تیم برای همه اتفاقات بزرگ قاره آسیا با یکدیگر می جنگند. دو گل اول علی دایی در پیروزی 6 بر صفر مقابل چین تایپه ای رقم خورد که در رنکینگ فیفا در رده 179 قرار داشت. او در بازی مقابل لبنان با سه بار گلزنی، رکورد گلهای پوشکاش را شکست و با 4 گلی که مقابل لائوس به ثمر رساند، به بهترین گلزن تاریخ تبدیل شد. با این حال او در کشورش بواسطه رکوردزنی اش و بخاطر الهام بخشی به مردم یک انسان قابل احترام است. رونی هم کمی از این ویژگی ها دارد. رونی هم به دلیل توانایی اش در شکست سن مارینو، لیافت بیشتر دوست داشته شدن را دارد.

توصیه شیرر

آلن شیرر به او گفته باید از فوتبال ملی خداحافظی کند تا بیشتر بتواند در خدمت منچستریونایتد باشد، مورینیو هم از نظر شیرر استقبال کرده که البته از مربی خودخواهی چون او چنین چیزی بعید نیست و دست آخر هم سام آلردایس می گوید وین رونی هنوز کاپیتان تیمش است. حالا رونی در واکنش به همه این فرضیه ها و انتظارات، در میان ترکیبی از واکنش های رسانه های پر سر و صدای انگلیسی و عذاب طولانی مدت هواداران ناراضی تیم ملی انگلیس، خبر از خداحافظی از تیم ملی پس از جام جهانی 2018 روسیه می دهد تا به شکلی همه را راضی نگه دارد. کاپیتان ناکام سه شیرها نوشته است"زمان خداحافظی با فوتبال ملی فرا رسیده است. احساس می کنم بازگشت از روسیه زمان مناسبی برای من جهت خداحافظی از فوتبال ملی باشد. به همین خاطر تنها تلاش می کنم تا در دو سال آینده از خودم لذت ببرم".

عبور از رکورد بکهام

در سن 30 سالگی و پس از انجام 115 بازی ملی برای تیم ملی انگلیس با 53 گل زده، بهترین گلزن تمام تاریخ فوتبال انگلیسی هاست و حالا یک رکورد دیگر هم به نامش زده شده است. رونی با بازی مقابل اسلوواکی از دیوید بکهام عبور کرد و اکنون تعداد بیشترین بازی ملی هم در اختیار ستاره شیاطین سرخ است. با این حال داستان خداحافظی وی از فوتبال ملی نظرات و روایت های مختلفی به همراه داشته و حتی این رکوردشکنی دوباره هم باعث نمی شود این تصمیم که میان بسیاری از کارشناسان و بخشی از هواداران انگلیس که معتقد بودند بهتر بود رونی پس از ناکامی تیم کشورشان در جام ملت های اروپا از فوتبال ملی خداحافظی کند، تفرقه نیندازد. در یورو 2016 روی هاجسون از رونی در خط میانی استفاده کرد؛ مسابقاتی که در آن انگلیس مقابل روسیه و اسلوواکی دو تساوی را ثبت کرد و ولز را شکست داد اما در مرحله پلی آف مقابل ایسلندی که جمعیت آن از کوچکترین شهر انگلستان کمتر است و اولین حضورش را در یورو تجربه می کرد، شکست خورد و حذف شد تا اینگونه رونی به عنوان کاپیتان تیمش بار زیادی از تقصیرات را روی شانه هایش احساس کند و هاجسون هم به کناره گیری از این تیم رضایت دهد.

ناکامی 12 ساله

درباره ناکامی وین رونی در تیم ملی که از 18 سالگی و در یورو 2004 به عضویت آن درآمد، اتفاق نظر وجود دارد و پروژه تحول عظیمی که قرار بود در مسابقات بزرگ مثل یورو و جام جهانی پس از حضور وی در تیم ملی بوجود بیاید، با شکست مواجه شد. رونی که از آن سال در 7 دوره جام جهانی و یورو شرکت داشته، در همین رقابت های یورو 2016 توانست تعداد گلهایش را در این گونه از مسابقات تازه به عدد 4 برساند؛ رقابت هایی که در همه آنها تیمش به مرحله ای بالاتر از یک چهارم نهایی راه نیافته است. به همین دلیل است که آلردایس حتی پیش از اولین مسابقه رسمی با تیم ملی انگلیس با انتقاداتی مواجه بود؛ انتقاداتی که از وی می خواستند حلقه ای از تغییرات را در ترکیب تیمش بوجود آورد. اگرچه سرمربی سابق تیم های بولتون، وستهام و ساندرلند نشان داد که علاقه ای به چشم پوشی از نام رونی که ندارد هیچ، بلکه هنوز ترجیح می دهد بازوبند کاپیتانی بر بازوی ستاره منچستری تیمش باشد. موقعیتی که وی در این فصل زیر نظر خوزه مورینیو در منچستریونایتد هم از آن برخوردار است.

کاپیتانی از 2014 تا 2018

در اولین جلسه تمرینی در سنت جرج پارک آلردایس به شاگردانش اعلام کرد که رونی همچنان کاپیتان تیم است و قرار نیست تغییری در این موضوع بوجود بیاید. رونی که از آگوست 2014 کاپیتانی سه شیرها را بر عهده داشته با بیان این مطلب که "جام جهانی روسیه در سال 2018 آخرین فرصت من برای انجام هر کاریست که قرار است برای تیم ملی کشورم انجام دهم"، بی شک اگر اتفاق خاصی نیفتد، دو سال دیگر کاپیتان این تیم خواهد ماند. با این حال آلردایس نقش جدیدی برای رونی تعریف کرده و از او خواسته تا در بازی های پیش رو پشت هری کین بازی کند. "وین یک کاپیتان فوق العاده برای انگلستان است و نقشی که او در تیم ما دارد تصمیم گیری برای درخواست ادامه همکاری وی با تیم را برایم آسان کرد. او باتجربه ترین بازیکن در ترکیب تیم است و از سوی سایر بازیکنان به شدت مورد احترام است. همه این عوامل باعث می شود که متوجه شوید انتخاب او به عنوان رهبر تیم کار کاملا درستی است". رونی در حالی قرار است در این نقش جدید در تیم ملی به میدان برود که مورینیو در منچستر در همین پست از وی استفاده می کند.

به خداحافظی فکر نکن

بکهام درباره خداحافظی وین رونی در اینستاگرامش نوشت: بالاخره امشب «وین» رکوردار پوشیدن پیراهن تیم ملی می شود. از مردم می شونم که می گویند «وین» باید بازی های ملی را رها کند و به بازی باشگاهی اش ادامه دهد، جداً؟ به عنوان یک بازیکن، زمانی بازنشسته می شوی که حاضر به انجامش باشی. انتخاب شدن به عنوان نماینده کشورت، بالاترین سطحی است که می توانی به آن برسی، پیراهن انگلیس را پوشیدن و در «ومبلی» قدم زدن، یکی از بهترین احساساتی است می توانی تجربه کنی. هر بچه ای که در سراسر دنیا عاشق این بازی است، رویای بازی کردن در تیم ملی کشورش را دارد. به کسی اجازه نده که این را از تو بگیرد. تا زمانی که نمی توانی چیز بیشتری ارائه دهی ادامه بده. رفیق تبریک می گویم.

شلیتون:رونی باید بعد از یورو خداحافظی می کرد

رونی در دیدار برابر اسلواکی با 116 بازی، دومین رکورددار بازی با لباس سه شیرها شد. نفر اول، پیتر شیلتون با 125 بار بازی با پیراهن انگلیس است.شیلتون گفت: "رونی به اندازه گذشته تاثیرگذار نیست. فکر نمی کنم پست فعلی او مهاجم باشد و در خط میانی نیز هرگز امکان استفاده از او نیست. مدت زیادی از بازی، توپ در اختیار او است اما هرگز حرکت تاثیرگذاری نمی کند.به نظر من رونی باید بعد از مسابقات یورو از بازی های ملی خداحافظی می کرد. این صحبت من به دلیل نزدیک شدن او به رکورد بازی های ملی من نیست. اگر او می توانست خوب بازی کند و موثر باشد، حرفی در رابطه با حضور او نبود".

عرفان خماند
برچسب ها: وین رونی ، علی دایی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار