PDF نسخه کامل مجله
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 12 2024
کد خبر: ۳۰۷۸۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷
کیهان ورزشی-

فصل جدید لالیگا آغاز شد و حالا دیگر نگاه ها میان جزیره و سرزمین ماتادورها تقسمی می شود؛ نیم نگاهی به لیگ برتر انگلیس و نیم نگاهی دیگر به لالیگا. این همان چیزی است که پس از جابجایی های گسترده در انگلیس و آمدن نام های بزرگ چه به داخل مستطیل سبز و چه روی نیمکت، انتظار می رفت. سوت آغاز فصل جدید لالیگا زده شد تا بارسلونا برای دفاع از عنوان قهرمانی اش به جنگ تیم های مادریدی برود، رئال مادرید در عصر مربیگری زیدان به دنبال بازگشت به روزهای اوج باشد و اتلتیکومادرید با دیگو سیمئونه چهره جنگجو و پرخاشگر دوست داشتنی خود را باردیگر به نمایش بگذارد. در این میان خرده داستان هایی چون نشستن خورخه سامپائولی روی نیمکت سویا هم وجود دارد که جذابیت های لیگ اسپانیا را بیش از پیش می کند.

... و باردیگر رونالدو و مسی

فصل گذشته را می توان متعلق به لوئیز سوارز دانست؛ بازیکنی که رونالدو و مسی را به زیر کشید تا در ماه های آینده یکی از شانس های اصلی دریافت توپ طلای جهان لقب بگیرد. از فصل 2008-2009 این اولین فصلی بود که دو فوق ستاره فوتبال دنیا نتوانستند در صدر جدول گلزنان لالیگا قرار بگیرند اما با این حال همچون همیشه این دو به عنوان جذاب ترین سرخط خبرهای مربوط به لالیگا باقی ماندهاند.آنها در حالی به اسپانیا بازگشته اند که تابستان متفاوتی را پشت سرگذاشتند. رونالدو با پرتغال یورو 2016 را فتح و مسی با آرژانتین در فینال کوپا آمریکا مقابل شیلی تن به شکست داد تا از فوتبال ملی خداحافظی کند. رونالدو اکنون محبوب ترین بازیکن برای توپ طلای جهان 2016 است اما مسی امید دارد تا قصه را تغییر دهد. آنها باید تا ماه دسامبر برای اولین ال کلاسیکو صبوری به خرج دهند اما بی شک از همین هفته اول رقابتشان برای ثبت بهترین آمار انفرادی آغاز می شود. در اسپانیا همواره تقابل مسی و رونالدو فراتر از یک خرده داستان است.

جذابیتی از جنس سامپائولی

در میان آرامش نیمکت تیم های بزرگ، این تابستان فصل تغییرات در سویا بود. اونای امری پس از رساندن سویا به سومین عنوان قهرمانی اش در لیگ اروپا، به فرانسه رفت تا هدایت پاری سن ژرمن را بر عهده بگیرد. این جدایی باعث شد تا بازیکنانی کلیدی چون اور بانگا، کوین گامیرو، کریشوویاک و کوکه راه درب خروجی باشگاه را در پیش بگیرند. جای امری با یک مربی سرشناس به نام خورخه سامپائولی پر شد. او که به لطف قهرمانی با شیلی در جام ملت های آمریکا به محبوبیت زیادی رسیده بود، به سویا آمد اما تا پیش از این روش کاریش در اروپا مورد امتحان قرار نگرفته بود. آیا شیوه بازی پرفشار وی در لالیگا موفق خواهد بود؟ این یک چشم انداز فریبنده است اما نقل و انتقالات تابستانی سویا نشان می دهد که این تیم بر انجام یک فوتبال هجومی تاکید دارد. سامپائولی هفت مهاجم جدید از جمله پائولو هنریکه، گانسو، فرانکو واسکوئز و ویسام بن یدر را به خدمت گرفته است. سامپائولی که در پیش فصل حسابی به بازیکنانش سخت گرفته است، سوپرجام اروپا را به رئال مادرید و سوپرجام اسپانیا را به بارسلونا واگذار کرد اما بعید است او با سویا آینده تلخی داشته باشد.

چه کسی بارسلونا را متوقف می کند؟

بارسلونا در حالی وارد فصل جدید لالیگا می شود که به دنبال رسیدن به هفتمین قهرمانی اش در 9 سال گذشته است. آنها که فصل قبل با اختلاف یک امتیاز به قهرمانی رسیدند، به اعتقاد کارشناسان در این فصل محبوبیت بیشتری برای دستیابی به قهرمانی دارند. مسی، سوارز و نیمار یک فصل دیگر می خواهند اشک مدافعان را دربیاورند. آنها اگرچه موفق شدند روی هم 90 گل به ثمر برسانند اما بارها و بارها در فصل گذشته بارسلونا به دلیل نداشتن ترکیب کارآمد مورد انتقاد قرار گرفت. در این فصل آندره گومز و دنیس سوارز از والنسیا و ویارئال به نیوکمپ آمده اند و ساموئل اومتیتی فرانسوی و لوکاس دیگنه به برنامه های دفاعی این تیم اضافه شده اند. با اضافه شدن این بازیکنان لوئیز انریکه در مصاحبه ای عنوان کرد که به بهترین ترکیبش از زمان حضور در بارسلونا دست پیدا کرده و می تواند به خواسته هایش در ارائه یک فوتبال تهاجمی دست پیدا کند.

سیمئونه و جایی میان مدعیان

دیگو سیمئونه پس از شکست در فینال لیگ قهرمانان اروپا مقابل رئال مارید به شدت پریشان بود. همان زمان در پاسخ به سوالی درباره ادامه همکاری با اتلتیکو گفت"باید با اتلتیکو ادامه دهم یا این پایان یک چرخه مربیگری است؟ باید درباره اش فکر کنم". آن روزها این تلقی بوجود آمده بود که دوره حضور 4 و نیم ساله این مرد آرژانتینی در ویسنته کالدرون به اتمام رسیده اما یک ماه بعد وی از علاقه اش به اینکه یکسال بیشتر از قراردادش در مادرید بماند، خبر داد. حالا این سوال وجود دارد که آیا "ال کولو" می تواند در فصل جدید هم اتلتیکو را در میان مدعیان حفظ کند؟ در این میان سیمئونه توانسته آنتوان گریژمان، یکی از بهترین بازیکنان یورو 2016 را حفظ کند. از فصل 2012-2013 این اولین فصلی است که اتلتیکو هیچ یک از بازیکنان کلیدی خود را از دست نداده است. ضمن اینکه آنها کوین گامیرو را که فصل قبل 29 گل برای سویا به ثمر رساند، به تیمشان اضافه کرده اند.

آن والنسیای دوست داشتنی

این روزها، درخشش های گذشته والنسیا مانند خاطراتی بسیار دور هستند. آنها تنها در یک فصل از 4 فصل گذشته در میان چهار تیم بالای جدول جای گرفتند و فصل قبل در رده دوازدهم ایستادند که این پایین تر جایگاهشان از فصل 1987-1988 بود. گری نویل که به اذعان خودش برای چنین حجم مسئولیتی در مستایا ناآماده بود، نتایج ضعیفی کسب کرد و در ادامه پاکو آیستاران جانشین برحقی برای نویل بود. آنها امیدوارند در این فصل همه چیز به شرایط گذشته بازگردد و با قرعه آسانی که در ابتدای فصل نصیبشان شده، بتوانند امتیازات خوبی جمع کنند. بهترین خرید تابستانی والنسیا، نانی بود که با پرتغال به قهرمانی یورو رسید. او با 7 میلیون پوند از فنرباغچه به اسپانیا آمد.

رئال یا بارسا؟

زیدان فصل پیش نیز در لالیگا موفق بود و با اینکه تنها نیم فصل فرصت داشت رئال را به یک امتیازی بارسلونا رساند. مرد فرانسوی قصد دارد تا با افزودن ثبات به برنابئو و کاهش میزان خرید و فروش بازیکنان تیم را برای فتح لالیگا آماده کند. بعید است که رئال خرید بزرگی را در ادامه تجربه کند و تنها احتمال خرید بازیکن توسط لوس بلانکوس زمانی است که آن ها بازیکنی را بفروشند که البته از علاقه ی آرسنال و چلسی به موراتا و خامس پرده برداری شده و به تازگی شایعات درباره فروش ایسکو بیش از پیش شده است. موراتا با قیمتی تقریبا مجانی از یوونتوس بازخرید شد.آسنسیو پیش فصلی بی نظیر را تجربه کرد و در فینال سوپرکاپ نیز موفق به گلزنی شد و البته اسپانیایی بودن او نیز به تیم کمک می کند.بارسلونا شرایطی متفاوت را نسبت به رئال تجربه می کند و بازیکنان آکادمی خود مانند ساندرو یا بارترا را به فروش رسانده و نام های بزرگتری را به تیم آورده است. آن ها 35 میلیون یورو به آندره گومس دادند و با 25 میلیون یورو نیز ساموئل اومتیتی را از لیون خریداری کردند.بارسایی ها با 16.5 میلیون یورو لوکاس دینیه را جذب و البته هافبک سابق من سیتی، دنیس سوارز را با استفاده از بند بازخرید به تیم اضافه کردند و حالا نیز انتظار خریدهای بیشتر از آن ها می رود.لوئیز انریکه 8 تا از 10 جام ممکن در دو سال اول خود در بارسلونا را فتح کرده است و این با عملکرد پپ گواردیولا برابری می کند و همین به او اجازه ی خریدهای بزرگ را می دهد. وی در نظر دارد تا پاکو آلکاسر را با مبلغ 30 میلیون یورو از والنسیا به خدمت بگیرد تا پشتیبانی برای ام اس ان فراهم سازد.مالک والنسیا -پیتر لیم- اذعان داشته که در ماه پیش رو یکی از بازیکنان بزرگ تیم را به فروش می رساند و این انتقال بزرگ می تواند انتقال شکودران موستافی به آرسنال باشد و یا انتقال آلکاسر به بارسا.

5 بازیکنی که لالیگا را جذاب تر می کنند

چارلی موسوندا جونیورسالی دیگر به طور قرضی در بتیس ماند. مهاجم 19 ساله ی بلژیکی فصل پیش درخششی فوق العاده را تجربه کرد و اگر مربی جدید بتیس -گاس پویت- ثبات بازی او را ارتقا دهد چلسی در سال آینده او را به لندن باز می گرداند.مارکو آسنسیوکه سال پیش به طور قرضی در اسپانیول بازی می کرد و او نیز مانند موسوندا درخشید اما عملکرد خوب او زیدان را مجاب کرد تا او را به مادرید بازگرداند و حالا آسنسیو تعویضی مطمئن برای مرد فرانسوی است و می تواند به زودی جای خود در ترکیب تیم ملی اسپانیا را نیز بیابد.دنیس سوارزامید دیگری برای آینده ی تیم ملی اسپانیاست بارسلونا با استفاده از بند بازخرید او را از ویارئال به شهر کاتالان ها بازگرداند و حالا او خود را برای بازی های بزرگ با لباس آبی اناری ها آماده می کند.نیکولاس گایتاندر تابستان جاری از بنفیکا به اتلیتکو پیوست و علاقه ی شدید سیمئونه به استفاده ی وینگر ها به عنوان گلزن می تواند او را به ستاره ی جدید اتلتیکو مادرید تبدیل کند. گامیرو در فصل پیش رو با آنتوان گریزمان و کوین گامیرو خط حمله ی اتلتیکو را می سازند.اینیاکی ویلیامزبهترین زمان را برای درخشیدن پیش روی خود می بیند و او حالا از همیشه برای والورده مهم تر است سال آینده می تواند سالی باشد که ویلیامز به ترکیب تیم ملی اسپانیا بیاید و البته باسکی ها نیز به جمع 4 تیم برتر لالیگا اضافه شوند.

معرفی ۱۰ شخصیت فصل جدید لالیگا

زین الدین زیدان ( رئال مادرید )

چالش رئال مادرید همان چالش زیدان است . پس از فقط 1 قهرمانی در هشت فصل گذشته ی لالیگا زیدان سرمربی این تیم میخواهد قهرمان لیگ شد . او 7 ماه در رئال مادرید است و موفق به کسب لیگ قهرمانان و سوپرجام اروپا گردیده است . اما حالا ماموریت او قهرمانی در لیگ است .

لوئیس سوارز ( بارسلونا )

بهترین گلزن لالیگا میخواهد مسیر خود را ادامه دهد . او نقش زیادی در قهرمانی بارسلونا خواهد داشت . ام اس ان برای دفاع از قهرمانی مبارزه میکند . سوارز فصل گذشته 40 گل زد .

کوین گامیرو ( اتلتیکو مادرید )

سیمئونه امضای بزرگی انجام داده است و حالا گامیرو به همراه گریزمان نامزد اصلی برای کمک به این تیم در جهت قهرمانی در لیگ می باشند . بازی آن دو میتواند یک شگفتی باشد . گامیرو فصل گذشته 29 گل برای سویا به ثمر رساند .

پاتو ( ویارئال )

یکی از نام های تابستان بود . پاتو فوتبالیست مشهوری که میخواهد حضور مجددش در فوتبال اروپا را با ویارئال تجربه کند و ثابت کند آنچه که در اروپا برایش اتفاق افتاد بدشانسی و نبود فرصت بوده است .

کوین پرنس بواتنگ ( لاس پالماس )

به او لقب امضای تابستانی " تصادفی " داده شده است . ورود او به لاس پالماس باعث هیجان زیادی شده است .

نانی ( والنسیا )

او تابستان به مستایا آمد . والنسیا این ستاره را از ترکیه خریداری کرد و شانس مجددی به او پس از عملکرد خوب در یورو 2016 داد . او میتواند به تقویت این تیم در لیگ کمک کند . چشم های والنسیایی ها به اوست .

سامپائولی ( سویا )

یکی از تغییرات بزرگ لیگ است . امری عامل پیروزی های سویا جای خود را به سامپائولی داد . مربی جدید , سبک جدید , سوالات جدید برای یکی از نامزدهای قهرمانی ایجاد کرده است . او چالشی که در سویا دارد این است : حفظ دستاوردهای اونای امری که کار آسانی نیست .

مارتین مانتوانی ( لگانس )

لگانس به لیگ برتر اسپانیا صعود کرده است و کارش را با شور و شوق فراوانی آغاز میکند اما شخصیتی عجیب و غریب نیز در تیم است . مانتوانی مدافع لگاس و کاپیتان این تیم با آن رنگ آبی موهایش یکی از آن انگیزه های رختکن و بازیکنی است که خونی تازه وارد رگ های این تیم کرده است .

پاکو خیمنز ( گرانادا )

پس از خروج از رایو وایکانو , خیمنز با گرانادا چالش جدیدی را تجربه میکند و سعی خواهد کرد تا همان ابعاد کارش را تکرار نماید.عجیب و غریب و منحصر به فرد و ما باید صبر کنیم تا ببینیم که آیا او میتواند تا آخرین روز مبارزه کند !

ایناکی ویلیامز ( بیلبائو )

مصدومیت ما را از دیدن یکی از مروارید های بزرگ لیگ محروم کرد اما ایناکی ویلیامز با شایستگی که دارد یکی از نام های مطرح لالیگا در فصل جدید عنوان میشود .او خوب بازی میکند و اگر بدن او مشکلی ایجاد نکند قطعا او توانایی اش را منفجر میکند .

عرفان خماند
برچسب ها: لالیگا
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها