PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 09 2024
کد خبر: ۳۰۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۳
کیهان ورزشی-

مارتین میلیگان یکی از همان هوادارانی بود که در بازی تیم محبوبش سلتیک، مقابل هاپوئل رژیم صهیونیستی در پلی آف لیگ قهرمانان اروپا دست به اعتراض زد و سوالش این بود که چرا باید هواداران این تیم در ورزشگاه آنها جایگاه داشته باشند؟ با این حال میلیگان یکی از هزاران هواداری بود که حمایت خود را در جریان این بازی از مردم فلسطین نشان دادند. آنها درون ورزشگاه و در نزدیکی زمین پرچم این کشور را در هوا تکان می دادند و بیرون ورزشگاه دست از ادامه اعتراض خود بر نمی داشتند. آنها که با پرچم هایی که روی آنها کلمه "همبستگی" نوشته شده بود، به ورزشگاه آمده بودند و علی رغم هشدار پلیس اسکاتلند و امکان اعمال مجازات از سوی یوفا، بازهم به کارشان ادامه دادند. با این حال چنین اتفاقی طی چندین هفته گذشته موضوع بحث هواداران بود که در این بازی آوازه آن در تمام جهان پیچید.

دنیا باید اسرائیل را بشناسد

پس از پایان بازی بسیاری این اتفاق را مورد انتقاد قرار دادند و برخی دیگر آن را ستودند. در کنار مارتین میلیگان هوادار دیگری هم حضور داشت که از دلایل خود برای بروز چنین واکنشی می گفت."ما در این باید همچین کاری انجام می دادیم. هاپوئل تیمی از اسرائیل بود؛ جاییکه شهرهایش در سرزمین اشغال شده فلسطینیان ساخته شده است. آنها این اجازه را پیدا کرده اند که آزادانه به کشور ما سفر کنند. باشگاه های فوتبال اسرائیل می توانند هرجا که می خواهند بروند؛ از اسرائیل به هر کشوری در دنیا. این در شرایطی است که آزادی در رفت و آمد برای تیم های فلسطینی و بازیکنانشان وجود ندارد و برای آنها محدودیتی در نظر گرفته شده است. در سالهای گذشته اتفاقات پرشماری برای این تیم ها و بازیکنان رخ داده است. بسیاری از کسانی که در آن بازی حضور داشتند و با ما صحبت می کردند، حامی رفتار ما و در کنار ما بودند. افراد پرشماری به ما نزدیک می شدند و بخاطر کاری که انجام دادیم، تشکر می کردند. ما دوست داریم با افراد زیادی صحبت کنیم و دلایل کارمان را بگوییم. تلاش می کنیم تا آنها بدانند که چه اتفاقی رخ داده است. چیزی که در ورزشگاه رخ داد، یک تصمیم شخصی برای هر انسانی است. این حقمان است که اعتراض کنیم و کجا این کار را انجام دهیم".

قدرت یک پرچم

بسیاری می گویند فوتبال باید از سیاست جدا باشد اما اتفاقی که در ورزشگاه سلتیک پارک رخ داد، ایستادن برای انسانیت بود. یکی دیگر از هواداران حاضر در این اعتراضات می گوید"مردم روزانه زندگی خود را آنجا از دست می دهند. ما در مورد به زندان افتادن کودکان کوچک توسط سربازان اسرائیلی مستندات زیادی دیده ایم. این سرزمین و خانه هایش به سرقت رفته اند و مردم اساسا در زندان زندگی می کنند. آنها نمی توانند جایی بروند و سرزمینشان به دورشان محصور شده است. آنها باید از ایستگاه های بازرسی عبور کنند و آن خانواده هایی که تعدادی شان در نوار غزه هستند و برخی دیگر در کرانه باختری حضور دارند، نمی توانند یکدیگر را ملاقات کنند. اگر این اتفاق در کشور دیگری رخ داده بود، همه دنیا فریاد سر می دادند. این در حالیست که به اعتقاد من این جنگ نیست بلکه نوعی آپارتاید و بربریت است". هواداران سلتیک در واکنش به هشدار پلیس این سوال را مطرح می کردند که چرا نمی توانند پرچمی که نماید یک کشور مانند هر کشور دیگریست را تکان دهند. به باور آنها این کار قدرت یک پرچم و یک حرکت سیاسی را نشان می دهد. در میان پرچم های کشور فلسطین، پرچم هایی با شعار فوتبال علیه آپارتاید به چشم می آمد.

مقابله با مجازات یوفا

به گفته معترضان برخی از هواداران سلتیک به آنها در مورد خسارتی که به باشگاه وارد کرده و اینکه باید به مجازات احتمالی از سوی یوفا فکر کنند، هشدار می دادند. اگرچه بعید می رسد آنهایی که با آن شدت به حمایت از فلسطین پرداختند، به این مسائل فکر کرده باشند که البته مولیگان این موضوع را تصدیق می کند و می گوید حقیقتا همچین موضوعی را در نظر نگرفته بودند چراکه تنها هدفشان نشان دادن اتفاقات رخ داده در فلسطین به هر شکل ممکن بود. در این میان نکته جالب توجه آن است که باشگاه سلتیک و هوادارانش قبل از این هم سابقه بروز چنین رفتاری را از خود داشته اند. مولیگان در اینباره می گوید"ما همیشه از مردم ستمدیده و مظلوم حمایت کرده ایم و برایشان به پا خاسته ایم. اصلا باشگاه ما بر همین اساس بنیان گذاری شده است. برخی درباره شهرت باشگاه و اثرات منفی این کار بر این شهرت می گویند اما می توان مثبت به آن فکر کرد و منتظر ماند تا این داستان به گوش مردم دنیا برسد و واکنش مردم فلسطین را دید. بی شک به زودی 5 میلیون نفر هوادار سلتیک می شوند ".

تنها چند روز پس از این اتفاق، یوفا سلتیک را با جریمه روبرو کرد؛ جریمه ای 15 هزار پوندی که مبلغ زیادی نیست اما با این حال هواداران سلتیک تصمیم گرفتند خودشان آن را تقبل و علاوه بر آن پول بیشتری برای کمک های پزشکی به فلسطینیان جمع آوری کنند. گره تیپ سبز در روزهای گذشته بر روی سایت خود این درخواست کمک را قرار داد که تا این لحظه بیش از 85 هزار پوند برای این هدف جمع آوری شده است. قرار است این پول که به صورت خیرخواهانه جمع آوری شده به کسانی که از جنگ، اشغال و تغییر مکان زندگی اثر پذیرفته اند، تعلق گیرد. ضمن آنکه بخش دیگری از آن به کمپ آورگان آیدا در بیت لحم جهت حمایت از پروژه های فرهنگی و ورزشی اختصاص پیدا می کند. باشگاه سلتیک برای نهمین بار طی 5 سال گذشته بخاطر رفتار هوادارانش با جریمه یوفا مواجه شده است. دو سال قبل پس از آنکه هواداران در بازی تیمشان مقابل ریکجاویک در پلی آف لیگ قهرمانان اروپا پرچم های فلسطین را به ورزشگاه آوردند، 15 هزار پوند جریمه شد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار