فرار رسیدن ماه محرم را تسلیت می‌گوییم      
PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۳ - July 17 2024
کد خبر: ۳۰۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۲
رحمان رضايي مربي تيم تراكتورسازي تبريز و اولين لژيونر فوتبال ايران در سري آ ايتاليا در ابتداي صحبت هاي خود به كيهان ورزشي مي گويد:زمان برگزاري بازيهاي ليگ برتر مهم است . اگر بازيها در روزهاي تعطيل هفته برگزار شود مطمئنا تماشاگران با فراق بال روانه ورزشگاه مي شوند و فوتبال تماشا مي كنند. وقتي بازيها در اواسط هفته برگزار مي شود بدون شك بيشتر علاقه مندان به فوتبال نمي توانند به جهت مشغله روزانه به ورزشگاه بروند.به نظر من بهتر است كه بازيهاي ليگ در روزهاي پنج شنبه و جمعه برگزار شود . بخصوص مردم در شهرهاي بزرگ با مشكلاتي از قبيل ترافيك روبرو هستند و برگزاري بازيها در اواسط هفته سبب مي شود تا تماشاگر به علت ترافيك و معطلي قيد رفتن به ورزشگاه بزند. البته در كشورهاي صاحب فوتبال بخصوص اروپا شرايط متفاوت است. تماشاگر نيم ساعت پيش از مسابقه به ورزشگاه مي رود و نيم ساعت پس از پايان مسابقه در منزلش است اما تماشاگر در شهرهاي بزرگ كشورمان بخصوص تهران مي بايست دو يا سه ساعت حداقل در ترافيك باشد تا به منزل برسد. فكر كنيد يك كارمند يا كارگر كه بايد اول وقت سر كارش باشد چطور مي تواند در اواسط هفته به ورزشگاه برود و با وجود ترافيك به كار و زندگي خود برسد.

كليات را فداي جزئيات كرده اند

مدافع اسبق تيم ملي و دو باشگاه ايتاليايي "پروجا" و "مسينا" ايتاليا ادامه داد:متاسفانه چند سالي است كه مردم مثل گذشته از فوتبال لذت نمي برند و كمتر در ورزشگاه حاضر مي شوند.متاسفانه طي سالهاي گذشته شرايطي در فوتبال مان ايجاد كرده اند كه مردم از فوتبال لذت نمي برند. حاشيه هاي فوتبال ما در سالهاي گذشته ، مردم را دلزده كرده است.علت اصلي اش اين است كه فوتبال ما در حاشيه ها گم شده و جايگاه خود را از دست داده است.مدتهاست كه تعدادي از رسانه هاي چاپي و تصويري ما همه چيز را از دريچه حاشيه مي نگرند و فوتبال را فراموش كرده اند.همين رسانه ها كليات فوتبال را فداي جزئيات كرده اند و اينها شرايطي در فوتبال ايران ايجاد كرده كه مردم از فوتبال لذت نبرند. مردم زماني از تماشاي فوتبال لذت مي برند كه همه چيز به فوتبال معطوف شود نه به مباحث فرعي و حاشيه هايي كه مدتهاست دامن فوتبال ما را گرفته است.واقعا نمي دانم چرا برخي رسانه هاي ما چه دليلي دارد كه دائما دنبال حاشيه هاي فوتبال هستند.مشكل ديگري كه دامنگير فوتبال شده نحوه پرداخت قرارداد بازيكنان است. بازيكن با باشگاه قرارداد يك ميلياردي مي بندد اما در پايان فصل نصف قراردادش را هم دريافت نمي كند و همين بدعهدي به فوتبال خدشه وارد كرده و فوتبال را به حاشيه مي راند.حاشيه هايي كه به فوتبال و بازيكن صدمه مي زند و او را از متن خارج مي كند.متاسفانه هزينه كردن در فوتبال به شكل اصولي و حرفه اي انجام نمي شود. بازيكني كه ذهنش مشغول پرداخت مبلغ قراردادش است چطور مي تواند براي تيمش فوتبال بازي كند. اسم فوتبال ما حرفه اي است اما روابط حاكم بر فوتبال در بيشتر زمينه ها اصولي و حرفه اي نيست.

سقوط فرهنگي

مدافع اسبق تيم پرسپوليس اضافه كرد:بزرگترين مشكل فوتبال ما فرهنگي است كه متاسفانه به مشكل اصلي كمتر پرداخته مي شود.فوتبال ما سالهاست كه از نظر فرهنگي تضعيف شده است.بايد قبول كنيم كه با پرداختن بيش از حد به حاشيه ها از نظرفرهنگي به فوتبال آسيب رسانده ايم .الان خيلي از پذرو مادر ها راضي نيستند كه فرزندانشان به ورزشگاه بروند زيرا بدترين الفاظ در ورزشگاه شنيده مي شود و يك نوجوان در ورزشگاه به جاي اين كه فوتبال تماشا كند و زشت الفاظ را مي شنود و ياد مي گيرد.بدترين موردي كه در فوتبال ما ديده مي شود نحوه برخورد اهالي فوتبال است. مدير با مربي پس از يك اتفاق رفتار پسنديده اي ندارد و صحبت هايي در رسانه ها عليه مربي بكار مي برد كه نمايانگر سقوط فرهنگي فوتبال ما است. البته عكس اين رفتار هم وجود دارد مربي يا بازيكن حرمت مدير يا بزرگتر خود را حفظ نمي كند و واقعا مشاجره ها در فوتبال بيش از حد است . متاسفانه برخي جرايد و يكي دو برنامه تلويزيوني هم به جاي اين كه به اصل فوتبال بپردازند اين مشاجره ها را برجسته مي كنند و متاسفانه چنين كارهايي در فوتبال و رسانه هاي ما باب شده است.به نظر من پرداختن به مشاجره هايي كه از نظر فرهنگي به فوتبال ما آسيب مي رساند يك سري بحث جهان سومي است كه در كشورهاي صاحب فوتبال محلي از اعراب ندارد. در كشورهاي پيشرفته همه چيز به فوتبال ختم مي شود و حاشيه هاي مثل كشورما تا اين حد زير دره بين نمي روند و بزرگ نمايي نمي شود.در فوتبال اروپا هم درگيري وجود دارد اما همه چيز فداي درگير و حاشيه ها نمي شود.گاهي با يك عذرخواهي دعواها در فوتبال اروپا از ياد مي رود و حرمت ها براي رشد فوتبال پاس داشته مي شود.متاسفانه در فوتبال به حدي حاشيه ها مهم شده اند كه برخي اهالي فوتبال تصور مي كنند هر چه بيشتر بي پرده عليه ديگري مصاحبه كنند جايگاهشان در فوتبال تثبت خواهد شد و قوي تر از سايرين است در حالي كه در اروپا اين طور نيست و آنها اين طور رفتارها را جهان سومي قلمداد مي كنند. فوتبال سالهاست كه درگير اين مباحث جهان سومي شده است و كساني كه در حفظ و ارتقاي فرهنگ ورزش كشور مسئوليت دارند مي بايست در اين خصوص ورود كنند و نگذارند پرده ها در فوتبال كنار برود.

بي اخلاقي الگوي جوانان شده

رحمان رضايي در پايان عنوان كرد:هفته اي هشت بازي در ليگ برتر برگزار مي شود اما در برنامه هاي تلويزيوني مي بينيم كه مسائل فني به اندازه حاشيه ها مورد بحث و بررسي قرار نمي گيرند همه چيز به حاشيه ها معطوف مي شود.حتي جرايد هم به مسائل فني توجه ندارند و دنبال برجسته كردن حاشيه ها هستند.متاسفانه اين ديدگاه جهان سومي در جامعه فوتبال ما شيوع پيدا كرده و همه دنبال پشت پرده هاي فوتبال هستند. ديدگاه اين برنامه ها و جرايد ذائقه علاقه مندان به فوتبال عوض كرده است.تلويزيون يك كار اخلاقي را به اندازه يك كار غيراخلاقي در فوتبال بزرگ نمي كند و جواني كه پاي اين برنامه ها مي نشيند و چنين جرايدي را مطالعه مي كند تصورش اين است كه بايد دنبال كارهاي غيراخلاقي باشد تا در فوتبال ديده شود. الگويش بازيكن بي اخلاق مي شود . بدآموزي ها در اين سطح به فرهنگ فوتبال ما صدمه زده و بايد بگوييم كه فوتبال از نظر فرهنگي سقوط كرده است.

برچسب ها: رحمان رضایی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار